les geven op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

les geven op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:04

Laatst vroeg ik me af of dat mag,les geven bij het losrijden.
Ik vind het heel vervelend als er iemand bij het losrijden les heeft als ik aan het losrijden ben.
Mag het eigenlijk?
Ik het het hier niet over een enkele aanwijzing maar echt een half uur les.

Anoniem

Re: les geven op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:10

volgends mij mag dat gewoon hoor. waarom zou het niet mogen ?

En als iemand hulp nodig heeft om zijn paard helemaal los te werken dan is dat zo. Gewoon niet te veel mee bezig houden en je zelf gefoccusd houden op je eigenpaard...

Dingen die je niet aanstaan kom je toch overal tegen..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:19

het mag vanaf de zijlijn, maar moet zeggen dat ik het ook irrie vind als er constant lesgegeven wordt.
soms heb je van die types waarvan ik het idee heb dat ze nog het principe paarrijden in een half uur uitgelegd moeten krijgen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:22

Ik heb het idee dat een hoop mensen het vervelend vinden als iemand door de losrijbak staat te schreeuwen en dan vooral tegen meerdere personen.
Je kan iemand best even een tip geven maar om nu een volledige les te geven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:24

Eens een aanwijzing roepen op het losrijterein dat snap ik nog, of als de ruiter langskomt even overleggen, maar verder is losrijden geen trainingsmoment. Je warmt het paard op, zodat het de proef goed doorloopt. Trainen hoor je thuis te doen en als je het op het losrijterein nog moet leren dan kun je wel ophouden denk ik.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:27

Moet eerlijk zeggen dat ik me er echt niet aan kan storen, behalve als iemand midden in de bak komt te staan. Dan vraag ik vriendelijk of ze eruit willen gaan, zo niet rij ik er een keer vlak langs dan is het gauw genoeg opgelost.

Ik ga wel mee met een jong lesklantje van mij die dus van mij wel wat aanwijzingen krijgt. Daar ik een nogal fors stemgeluid heb, hoort een ander dat dus al snel. Ik leg het kind echt niet uit hoe ze moet paardrijden maar door de stress "vergeet" ze daadwerkelijk te rijden en ja dat pak ik wel aan.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:38

dat is echt iets waar ik mij dus gruwelijk aan kan ergeren...
vaak gaat diegene ook nog even lekker midden in de bak/op het veld staan, en totaal niet uitkijken naar mede ruiters...

af en toe wat tips van de kant is prima, dat doet mijn instructrice ook wel, maar echt uitgebreid lesgeven... :n

als je het op wedstrijd nog niet alleen kan dan moet je thuis nog maar even door oefenen....

wat ik helemaal vreselijk vind, en een keer met verbazing na heb zitten kijken, iemand die onder de proef gewoon letterlijk les te geven zat...... en de jury die er niks van zei :?

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:45

Doe dan een oortje in :)* en laat diegene die instructies geeft lekker langs de kant staan babbelen.
Laatst stond er een man naast me op concour langs de kant van de losrijring en ik dacht wat staat die vent nou dom te banketstaaf de hele tijd dan haha, keek ik goed gaf hij dus les via een oortje ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:53

Dat kan ook of los gaan rijden met een mp3 speler....werkt heerlijk hoor, je stoort je aan niets en niemand en kan heerlijk ongestoord losrijden!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:56

Het gaat hier ook niet zozeer over het ergeren maar over of het mag.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:57

volgensmij kan dat wel. maja denk dat het wel lastiger is met veel ruiters moet je even een plekje achteraf opzoeken zegmaar.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:58

magic_lover schreef:
dat is echt iets waar ik mij dus gruwelijk aan kan ergeren...
vaak gaat diegene ook nog even lekker midden in de bak/op het veld staan, en totaal niet uitkijken naar mede ruiters...

af en toe wat tips van de kant is prima, dat doet mijn instructrice ook wel, maar echt uitgebreid lesgeven... :n

als je het op wedstrijd nog niet alleen kan dan moet je thuis nog maar even door oefenen....

wat ik helemaal vreselijk vind, en een keer met verbazing na heb zitten kijken, iemand die onder de proef gewoon letterlijk les te geven zat...... en de jury die er niks van zei :?
jemig dat is echt niet normaal
je kan dan uitsluiting krijgen hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:51

Ja dat mag, onder de proef uiteraard niet (en dat heb ik ook al erg veel gezien). De instructeur moet zich wel houden aan de aanwijzingen van de ringmeester (sommige verenigingen willen geen mensen te voet in de losrijring en ook kunnen ruiters die zich eraan storen zich melden bij de ringmeester). Lesgeven vanaf de kant mag iig.

Ik weet verschillende mensen die enkele honderden euro's neertellen om hun instructeurs mee op wedstrijd te krijgen dus in dat geval zou ik echt niet happy zijn met 'een enkele aanwijzing'. Dan zou ik zelf ook wel fatsoenlijk les willen krijgen!

Oortjes zijn wel fijn, maar daarbij zie je nogal eens dat de ruiter zich zo concentreert op dat oortje dat ze zelf iedereen ondersteboven gaan rijden :D Da's dan ook weer niet fijn :P

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:03

Het lesgeven opzich vind ik zo erg nog niet (tenzij ze midden in de bak gaan staan).
Maar het feit dat die mensen die les krijgen dan denken dat ze ook opeens overal voorrang op hebben dáár kan ik me wel dood aan ergeren! :=

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:09

vind het ook erg irritant moet ik zeggen, maar dan idd vooral zoals kinuh al schrijft dat de ruiter in kwestie ineens denkt dat de bak van haar is :? maar goed ik zeg er gewoon wat van of rij gewoon door, dan moeten ze uiteindelijk wel gewoon volgens de regels aan de kant, kom nou ik heb ook wedstrijd..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:09

Met m'n vorige pony op wedstrijd heb ik wel een keer m'n instructrice meegehad, en die gaf constant aanwijzingen, maar dat was wel nodig aangezien m'n paard zo gestressd was, en op dat moment stond ze van de stress stil, en kreeg ik haar totaal niet lekker meer vooruit. Lees, alleen maar achterwaarts willen en helemaal niet op hulpen voorwaarts reageren. Dus o wat was ik toen dankbaar dat ik een instructrice mee had die me door dat moment kon helpen :D Ik stoor me ook niet echt aan andere mensen die instructies geven op het losrijterrein. Soms kan je met iets meer hulp je paard veel lekkerder los krijgen.
Trouwens, als m'n instructrice mee gaat, dan hou ik zeker wel rekening met de rest. Want als je da tniet doet vind ik het wel heel asociaal :o

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:09

Dat had ik laatst ook! Zo irritant! Die lesgeefster ging dat meisje echt vertellen van: Bij C afwenden en dan een pasje wijken tot huppeldepup en in die hoek in galop aanspringen! :O Ik heb me toen zo geërgerd!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:32

Ik ben bang dat als ik met mp3 ga rijden, dat ik behoorlijk wat botsingen veroorzaak :o

Heb me tot nu toe nog niet echt gestoord aan het lesgeven op het inrijterrein ... ik hoor het vaak trouwens toch ook niet, is dat een goed of een slecht teken? :o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:41

Ik kan me er ook wel aan ergeren, aan mensen die idd midden in de losrijdbak gaan staan, en nog erger, als er twee gaan staan die tegen elkaar op gaan staan bleren.

Ik ging met mijn klantjes altijd mee op concours, en riep zo nu en dan wat met losrijden.
En tijdens de proef ook zo nu en dan "goed zo" puur om de spanning van de kinderen wat af te vloeien.
Oh ja en de allerkleinsten had ik een truukje voor als ze op het verkeerde been deden lichtrijden, dan kuchte ik altijd.
Iemand die mij kende van het voorlezen vroeg op den duur voor ik ging voorlezen of ik een hoestsnoepje wilde :')
Maar het werkte wel!

Maar vorig weekend had ik zelf wedstrijd, stond er ook iemand les te geven, geen probleem, behalve dat zijn amazone voor geen meter uitkeek, en idd dus wel zo een last was voor de rest.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:05

Ik krijg ook wel eens een beetje les tijdens het los rijden. Alleen wel via een oortje. Dus ik kan gewoon het hele terrein gebruiken en toch nog op een rustige manier de aanwijzingen horen. Ik probeer dan ook wle altijd rekening te houden met andere ruiters. Maar heb tot nu toe alleen op buitenwedstrijden hulp gehad, en dan heb je lekker de ruimte bij het losrijden. Ik kan me wel voorstellen dat mensen die idd aan het schreeuwen zijn aan één stuk door erg vervelend zijn. Maar heb dat zelf eigenlijk nog nooit mee gemaakt.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:10

Hier nog zo eentje die zich daaraan ergert, het zijn ook meestal van die typische mensen, gaan in het midden van het terrein staan, claimen dan ook nog een volte van het vaak al schaarse inrij terrein en maar brullen. Ik heb het één keer gezien dat een instructie een kind van 4 naast zich had staan, midden op het terrein en ze hield het niet bij zich, kind liep op tijden 3 meter bij d'r weg.. Nou dan houd je je hart vast en ik kon alleen maar denken waar het verstand van die instructie zat. Nee ik kan me daar alleen maar aan ergeren.

edotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:36

ooh wrrm mag dat niet mensen krijgen les en jij bent aan het losrijden. dat mag wel hoor

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:39

Ik dacht écht dat ik ergens had gelezen dat dit niet mocht :n
Ga het even opzoeken :P
Maar ik vind het ook heel irritant hoor :j
Tuurlijk niet de mensen die gebruik maken van een oortje oid..
Maar soms staan er echt van die mensen te schreeuwen :=

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:44

Hier eentje die af en toe nog wat aanwijzingen toe krijgt gesmeten als de instructrice mee is. Ik zie er het probleem niet van. Ik hou me gewoon netjes aan de voorrangsregels en als ik echt iets wil overleggen hou ik gewoon bij haar in de buurt halt (en nee, dit is niet middenin de bak). We gaan dus niet over en weer lopen blèren. Ik heb nogal last van examenvrees en dat heb ik ook op wedstrijd en ik vergeet dan hoe ik ook alweer paard moest rijden :D. Vooral toen ik net begon was dat heel erg en heeft de aanwezigheid van mijn instructrice voor de "schop onder de kont" echt wel geholpen.

Als je verder niemand in de weg loopt / rijdt, je netjes aan de rijbaanregels houdt en niet over het hele terrein heen loopt te schreeuwen zie ik er dan ook totaal geen probleem in.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:49

Het mag idd wel ja :j
@ Ptries; zoals jij het doet is het voor anderen ook niet vervelend.. En heb ik er ook geen problemene mee hoor :)
Er zijn gewoon mensen die echt vervelend lopen te schreeuwen naar elkaar, en kan me zowiezo niet voorstellen dat je in die 20 min. inrijden nog wat gaat verbeteren aan je rijden :P