Trailer: Anderhalfpaards of dubbelpaards?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Trailer: Anderhalfpaards of dubbelpaards?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:55

Hoi,
We gaan een eigen paard kopen. En hoe het er nu uitziet wordt het een Fries. Om goed doordachte redenen willen we ook een trailer kopen en daarbij vragen wij naar jullie ervaringen:

Een 1-paards trailer vinden we zowiezo te klein, iel etc. De keus gaat dus tussen een anderhalfpaards en dubbelpaards trailer worden. Onze auto mag beide trekken en man heeft E achetr B. Dus daar zit het probleem niet.

Wat zijn jullie ervaringen met het vervoeren van 1 paard in een anderhalfs dan wel tweepaardstrailer? Als er 1 paard in een dubbeltrailer staat: hoe dan? In het midden, links of rechts? Wat zijn de voordelen en nadelen van beide trailers? We horen het graag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:20

Als de auto geen probleem is (een tweepaards is zwaarder en geeft meer kogeldruk) dan altijd een tweepaards nemen. Op die tweepaards staat het paard links.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:48

Extra vraag: in de meeste dubbelpaardstrailers zien wij een schot/ tussenstuk zitten. Kan dit er bij de meeste uit? Zo nee, hoeveel ruimte heeft je paard dan als je er 1 vervoert? Is een anderhalfpaards dan niet ruimer voor 1 Fries?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:20

Ik ken maar één trailer die een vast tussenschot heeft: Ifor Williams.
In principe is er voldoende ruimte in een tweepaards. Als je een stevige, klassieke Fries koopt, dan heb je kans dat het wat krap wordt, maar ik ken eigenlijk geen Friezen die daar problemen mee hebben.

GuusHinnik

Re: Trailer: Anderhalfpaards of dubbelpaards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:22

Mijn fries paste makkelijk in het enkele deel van een tweepaardstrailer (snap je het nog)
En dat was echt een dikke, dus ik denk dat dat geen problemen zal geven.
Ik zou ook voor een tweepaards gaan, dan kun je er altijd nog 1 extra meenemen, wat met 1.5 dus niet gaat.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:35

Als je kan kiezen dan zou ik persoonlijk de 2-paards nemen.

Mijn evaring is dat ze met een anderhalf paards meer plek hebben om heen en weer te stappen, dit voel je onder het rijden. Niet dat dat een ramp is, maar als je toch kan kiezen.
Met een 2-paards hebben ze wat minder plek om te bewegen, dit vind ik prettiger rijden.
Bij mijn 2-paardstrailer heb ik een tussenschot met plastic ertussen, dus ze kunnen wel hun benen breed zetten tegen de bochten enzo, een dicht schot lijkt mij niet fijn voor je paard.
In mijn trailer heeft ook wel eens een fries gestaan. Ze is zeker geen luxe merrie, en altijd heeft ze plek zat gehad. Zo ook mijn tinker. Zij heeft ook plek zat.
Mijn paard is makkelijker te laden, als ik in mijn eentje ben, met een 2-paards dan een anderhalf paards. In een anderhalf paards wil ze nog wel eens achteruit rennen of omdraaien. Ik kan haar ook niet vast zetten van voor en van achter geen stang hebben, dan blijft ze net zolang achteruit lopen en trekken totdat alles aan gort is en zij uit de trailer valt omdat dan ineens de paniekhaak los schiet. In een 2 paards blijft ze makkelijker staan terwijl ik naar achter loop om de stang erachter te doen, en dan ga ik weer naar voor om haar vast te zetten aan de ketting die er hangt.

Mijn trailer is trouwens een Hotra Jumper uit 2005, gewone normale trailer die niet extra groot is. Dan zou je uitkomen op een Elegance, deze is iets breder en hoger dan de mijne.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:37

Wij dachten zelf het paard juist wat ruimte te gunnen en daarom dus voor een tweepaards te gaan zonder schot ertussen of een anderhalf paards.
Heeft een paard in een tweepaards zonder schot dan te veel ruimte (veiligheid etc?)
En hoe zit dat dan met een anderhalf paards?

Of hebben wij fout gedacht en is het dus beter/ fijner/ veiliger om een paard minder ruimte te geven (zoals de helft van een 2 paards) dan de volle ruimte van een anderhalf paards...?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:41

Ik vind het persoonlijk een fijner idee dat het paard opgesloten staat, zoals in een 2paards. Ik rij met een tweepaards (eerder 1,5 gehad) en ik verkies het boven een 1,5 paards. Je kunt ervoor kiezen het schot helemaal schuin te zetten in een tweepaards, maar dan moet je wel een lange achterstang hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:41

2 paards zonder schot is dermate breed dat paard bij bochten, onverwachte richtings wijzigingen veel meer heen en weer gegooid wordt.
Paard heeft uiteraard steun aan een zijwand.
Wat nog wel eens gedaan wordt met 2 paards is schot schuin zetten.
Zou hem er persoonlijk niet uit halen.
Erger nog, ik zou hem laten staan.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:43

Ik heb ook regelmatig met mijn paard (omdat ze makkelijk is) zonder schot gereden. (ook per ongeluk 2 keer vergeten haar vast te knopen, kijkt ze mooi naar buiten via de achterklep :+ :o . Je voelt aan de auto veel meer dat ze aan het "lopen" zijn. Ik vind dit niet prettig als chauffeur zijnde.
Er zijn ook zat paarden, die het totaal verschrikkelijk vinden als ze zo "opgesloten" staan, of juist andersom te veel plaats.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:43

Persoonlijk vind ik een 1,5 paards fijner dan een 2 paards. Juist de iets extra ruimte in een 1,5 paards zorgt er m.i. voor dat het paard stabieler blijft staan. Kunnen wat meer wijdbeens zonder steun te zoeken van een wand. Bij slecht weer kun je in de trailer zadelen. Trailer is doorgaans iets smaller dan de auto, dus overal waar de auto door kan, kan de trailer zeker door. We hebben nu een 2 paards (omdat we beiden wel eens meenemen), maar meestal vervoeren we maar 1 paard. Deze staat altijd links, maar ik merk bij bochten naar rechts dat je hierin meer vaart moet minderen dan bij een bocht naar links. Bij een 1,5 paards maakte dat niets uit, omdat de trailer ahw midden achter de auto blijft volgen. Mijn advies, indien niet nodig vanwege vervoer van 2 paarden, een 1,5 paards kopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:51

Ik heb een 1 3/4 trailer...
Lekker veel ruimte!
Toen ook het veulen erbij in gehad. :P

2 paards is fijn als je ooit nog denkt iemand mee te nemen.
Op wedstrijd is dat niet fijn, omdat je niet altijd op hetzelfde niveau en dus tijd kan rijden...

2 paards-trailer wil idd wel eens breeder zijn dan de auto, wat lastiger rijden is.

Sommige paarden hebben een duidelijke voorkeur. Misschien kun je beter eerst het paard kopen en daarna pas de trailer. Mijn vriendin had een vrachtwagentje en het paard bleek liever in de trailer te staan, vet schoppen dus. Meestal staan paarden juist liever op een vrachtwagen :roll:

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:52

Als je nooit met twee paarden gaan rijden zou ik voor de 1,5 paards trailer gaan. Achter de auto rijdt dat prettiger dan een tweepaardstrailer. Hij is gewoon iets smaller dus je hoeft minder snel de berm in.
Dat is gelijk de reden dat je één paard in een tweepaardstrailer altijd links zet.
In een 1,5 paard trailer hebt je de ruimte om je paard in de trailer op te zadelen.
Teveel ruimte voor je paard lijkt wel prettig, maar je paard heeft minder steun en kan ook onrustiger worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:56

Myca schreef:
Teveel ruimte voor je paard lijkt wel prettig, maar je paard heeft minder steun en kan ook onrustiger worden.

teveel is niet goed :+

Veel ruimte is voor het ene paard prettig en voor de ander niet. Mijn Paarden hebben nooit problemen gehad in die van mij.
Voordeel vind ik dat hij ook ruim oogt (wit van binnen)
Heb 2 paarden gehad die moeilijk te laden waren toen ik ze kocht, maar er nu wel zo in lopen.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:14

Tja, dat ligt eraan wat je ermee gaat doen...

Als je buitenritten wil gaan maken en eens iemad mee wil nemen gezellig is het altijd leuk om een 2-paards te nemen. Als je vrijwel altijd alleen gaat zou ik voor de 1,5 gaan. Mijn merrie staat veel zekerder in een 1,5 paards, kan ze een beetje schuin staan en dat is in bochten veel prettiger. Ik had het niet verwacht maar ze heeft echt moeite met de bochten in een 2-paards.

Misschien kan je ook vragen hoe de huidige eigenaren het paard altijd vervoeren? Ik ken er meer die een 2-paards te krap vinden en moeite krijgen met de bochten...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:20

Ik zou ook voor een tweepaards trailer gaan.

Mijn Haflinger staat 1-paards met schot vast en mijn KWPN staat graag ruimer, dus bij haar staat het schot scheef, zodat ze achter tweepaards staat en voor 1 paards. Dat is het mooie van een tweepaards: je kan het aanpassen aan de behoefte van het paard.

Het fijne van een tweepaards is, dat je je paard links heb staan en rechts lekker de fietsen mee kan nemen, zodat je op concours niet zover hoeft te lopen, of dat familie leden/vrienden mee kunnen fietsen tijdens de buitenrit.

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:51

Ik zou juist bang zijn als het paard teveel bewegingsvrijheid heeft onder het rijden. Dwz naar links of rechts kan stappen.
Ik weet niet of daar ook echt ongelukken mee kunnen gebeuren, maar het zou me toch niet lekker zitten.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:29

Ik heb een 2-paards trailer maar mijn paard kan niet tegen de krappen ruimte tussen het schot en de wand. Komt dan klem te zitten. :+
Ik heb nu het schot laten verplaatsen op 1,5-paards. Die van mij had gewoon meer ruimte nodig. En ze kwam in bochten met haar heupen klem te zitten onder het schot.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:32

Ik zou gaan voor een 2paards; je zult zien dat je lekker weg wilt met nog andere paarden en je dan alsnog moet gaan huren/lenen. Of misschien komt er nog weleens een paardje bij?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:52

Oh, enne nog een tip: bestel een 2-paards ALTIJD met 2400kg-spec opbouw. Kost niks extra's (die opbouw is er gewoon geschikt voor) maar je zit veel minder snel met het risico op overbelading! Wil de leverancier je wel laten betalen voor die hogere TMM, gewoon naar een ander gaan.

Je kunt bij sommige merken voor 3000kg TMM gaan (1500kg assen), maar daar zul je wel voor moeten bijbetalen, aangezien ze vrijwel allemaal standaard 1200kg assen monteren. Indien dit niet te duur is, zeker doen.

Het heeft echt een hele goede reden waarom de politie hun Westfalia's met 2400kg-spec bestellen!!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:56

Goede tip van ikke over die 2400kg specs. Bij grote paarden is 2000kg toelaatbaar totaalgewicht krap. is maar 600kg per paard.

Heb zelf een 1,5 gehad en nu een 2 paards. Ons paard staat veel gemakkelijker in de 2 paards omdat ie dan lekker krap staat en kan steunen op schot en wand.

Veldjesgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:44

Vergeet alleen niet dat teveel ruimte ook niet altijd goed is!!
paard kan dan gemakkelijk omdraaien in de trailer.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:35

als het toch niet uitmaakt dan zou ik persoonlijk voor een 2 paards trailer gaan,
1,5 paards trailer heeft het paard meer ruimte, en is dus onderweg ook kwetsbaarder,
omdat het minder steun heeft, in een 2 paardstrailer heeft hij veel meer steun van het tussenschot,
en hij zal daardoor in de bochten etc veel minder heen en weer wiebelen!
wat wel een nadeel is met een 2 paardstrailer is dat je meer wind vangt,
en zal de auto iets harder moeten werken, geen probleem dus voor een zware auto,
wel weer voordeel met 2 paardstrailer is als er veel wind staat, de trailer minder snel zal
omwippen!

succes met je nieuwe trailer!

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:20

Ik heb laatst een heel goede opmerking gehoord van een trailer-dealer toen we ons afvroegen een 1,5 of 2 paards trailer te nemen.
''Met een 2 paards trailer ben je altijd een taxi, dus is het echt nodig?''

Ik denk dat je daar ook aan moet denken, dat je als je op concours gaat en een stalgenoot wilt mee je moeilijker nee kan zeggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:32

toetyy schreef:
Ik heb laatst een heel goede opmerking gehoord van een trailer-dealer toen we ons afvroegen een 1,5 of 2 paards trailer te nemen.
''Met een 2 paards trailer ben je altijd een taxi, dus is het echt nodig?''

Ik denk dat je daar ook aan moet denken, dat je als je op concours gaat en een stalgenoot wilt mee je moeilijker nee kan zeggen.

Oh?? Nooit last van gehad. Ik heb al jaaaren een tweepards vrachtwagen en sinds een jaar of zes ook een tweepaards trailer, maar zelden voor taxi hoeven spelen.

Zou het uitmaken als je mensen verteld dat een trailertrekkende Disco 1:3 benzine doet }>