Aankoop paard, verleden gekeurd, wanneer keur je opnieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Aankoop paard, verleden gekeurd, wanneer keur je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 22:42

Ik ben erg in dubio.

Ik ben op zoek naar een paard en had me voor genomen deze bij aankoop geheel te keuren kl en rontg.

Nu kom je zo nu en dan paarden tegen die 2/3 maanden geleden gekeurd zijn.
Die foto's kun je dan na laten kijken door je eigen arts dat is vrij recent.

maar stel je wil een 5 jarig paarden kopen van 1,75 en die is als 3 jarige gekeurd voor de sport en prok gekeurd beide goed.

Paard valt in de normale prijsklasse.

Zou je opnieuw keuren of zou je de foto's van de keuring als 3 jarige na laten kijken?

Mijn gevoel zegt in 1,5 jaar kan veel gebeuren en dus opnieuw laten keuren (volledig) andere zeggen ik zou het er wel op gokken en alleen kl laten keuren.

Overigens komt het mooi uit om niet te keuren omdat het paard net even wat meer kost als de bedoeling was :D Maar aan de andere kant heb ik zoiets van ja voor 500 euro meer weet je het helemaal zeker. en wat is dan 500 euro op zo'n bedag...

wat is verstandig?

Thats_Me

Re: Aankoop paard, verleden gekeurd, wanneer keur je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:08

Altijd keur ik opnieuw. Jij als kopen hebt onderzoeksplicht. Ook al is hij een dag geleden nog gekeurd door iemand anders en goed bevonden dan nog laat ik door mijn eigen gekozen dierenarts het dier keuren.

Foto's van recent geleden kun je laten bekijken door je eigen gekozen dierenarts. Deze zou ik als ze vrij recent zijn 2-3 maanden niet overnieuw laten maken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:09

In 1,5 jaar zou ik opnieuw keuren. Met een paar maanden niet.
Ik kan me wel voorstellen dat een eigenaar dan niet snel zal betalen bij afkeuring als voorheen alles netjes was.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:14

Wellicht een tip dat bepaalde verzekeringsmaatschappijen alleen keuringsrapporten toestaan welke niet ouder dan 6 weken zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:18

Dat is inderdaad wel een goede want ze gaat waarschijnlijk wel voor dood verzekerd worden.

Mijn gevoel nijgt meer naar wel keuren als niet keuren.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:41

nou keuze is gemaakt. Mijn vader sprak zojuist iemand die wat bij hem kwam ophalen, die ook in de paarden zit, hij had vorig jaar een paard laten keuren wat goed gekeurd, en nu een jaar later bij verkoop afgekeurd op spronggewricht.

Dus heb besloten het risico niet te nemen en te laten keuren!

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:45

een keuringsrapport is een moment opname en mag nooit ouder zijn dan 6 weken...

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:46

__Nathalie__ schreef:
nou keuze is gemaakt. Mijn vader sprak zojuist iemand die wat bij hem kwam ophalen, die ook in de paarden zit, hij had vorig jaar een paard laten keuren wat goed gekeurd, en nu een jaar later bij verkoop afgekeurd op spronggewricht.

Dat had ik ook gedaan voor de zekerheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:25

__Nathalie__ schreef:

Dat is heel verstandig. Je kunt probleemloos een paard volledig naar de knoppen rijden in een jaar, dus zeker in twee jaar en dan vooral op zo'n jonge leeftijd.
Oh, enne, trek ook even een bloedje, je bent de eerste niet die ze een gedrogeerd paard proberen te verkopen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:28

bloed wordt toch standaard onderzocht bij klinische keuring? bij de keuringen op mijn werk werd iig altijd bloed getrokken :j

ik zou ook laten keuren, dan heb je zekerheid en je moet toch keuren voor de verzekering

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:35

Wij hebben pas een lezing bij de dierenkliniek bijgewoond waar deze vraag gesteld werd:
Rontgenologisch zo'n 6 weken, klinisch moet altijd opnieuw, zelfs al is ie gisteren gekeurd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:40

Goed dat je hem laat keuren.
Als er later toch iets met het paard aan de hand is kan je hier aan refereren.
Maar een keuring is geen garantie. Ik heb paarden gezien met problemen (ataxie, kissing spines, etc) die gewoon goedgekeurd werden er wordt nl niet overal naar gekeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:45

LiSSy schreef:
bloed wordt toch standaard onderzocht bij klinische keuring? bij de keuringen op mijn werk werd iig altijd bloed getrokken :j

ik zou ook laten keuren, dan heb je zekerheid en je moet toch keuren voor de verzekering

Zoek maar eens op Bokt. Er zijn best veel verhalen die bij doorvragen terug te voeren zijn op een gedrogeerd paard. Ik heb in de loop der tijd nogal wat paarden gekeurd zien worden en daar werd nooit een bloedje getrokken (was ook nooit "mijn" dierenarts).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:54

bloedje trekken had ik inderdaad ook aan gedacht als ik volledig laat keuren wat ik nu dus ook ga doen.
De gene die het paard te koop aan bied handeld er hobbymatig in.

En die word op bokt niet zo heel best omschreven.

Nu is dat paard gewoon echt mijn droompaard dus ik ga er gewoon kijken en als het klikt dan is het goed.
Ik heb vanaf de fokker de 1e eigenaar weten te achterhalen die het paard zadelmak gemaakt heeft en gestart heeft en die is alleen maar positief over het paard.
Dus verborgen gebreken zal het hopelijk niet hebben!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:07

Mijn merrie was kort ervoor (binnen 6 weken) röntgenologisch al goedgekeurd, alleen niet klinisch gekeurd. Heb haar toen zelf klinisch laten keuren en had dat ook gedaan als ze ten tijde van die röntgenologisch keuring wel ook klinisch gekeurd was.

Let er inderdaad op ivm verzekering.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:14

LiSSy schreef:

Ik weet dat het bijvoorbeeld in Someren standaard is.
Maar zover ik weet onderzoeken ze het pas als ze wat vermoeden anders wordt het alleen maar bewaard. Maar ik heb er eens een paard laten keuren en die mensen kregen het spaans benauwd toen ze hoorde dat bloed afnemen er standaard was. Dus blijkbaar is dat niet overal zo.
Nu werd dat paard afgekeurd, maar na enkele opmerkingen van de verkoper over dat bloed zou ik bij goedkeuring wel dat bloed onderzocht willen hebben.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:17

Zeer verstandig dat je opnieuw foto's laat maken.

Ik vertrouw nooit op de blauwe ogen van de verkoper, ook niet als ze bruin zijn :P

Maar er word helaas nog teveel gesjoemeld met foto's , foto's uit gunstige hoeken genomen etc etc.

Dus hoe oud de keuring ook is, ik herkeur altijd.
En het mooie is dan ook dat je de foto's kunt vergelijken, zeker als er meer dan 6 maanden tussen zit.
Zit er veel verandering in de gewrichten, veel onrust dus, dan heb je reden genoeg het dier te laten staan.

Bloed afnemen is nog niet standaard, moet je zelf even erbij zeggen.
En ook altijd zeggen dat paard bedoeld is voor de sport, niet voor de recreatie.
Dit omdat ze dan strenger keuren ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:28

Ik zal er zoiezo bij zeggen dat er erg streng gekeurd moet worden omdat ze voor de sport maar ook voor de fok goed moet zijn.

Ik ga als het goed is dinsdag kijken. Dus als ik meer weet horen jullie het :D