kwaliteit ruiterpaden duinen Schoorl ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

kwaliteit ruiterpaden duinen Schoorl ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 23:59

We zijn met onze paarden verhuisd van Egmond naar Schoorl en sinds lange tijd hebben we nu weer eens in de duinen bij Schoorl gereden. Het viel me op dat er wel erg veel sneaky boomwortels zijn waar je paard zich echt lelijk kreupel aan kan verstappen :( Wegwijsbordjes zijn er soms als je geluk hebt en staan vooral te wijzen in de richting die jij niet wil hebben.

Ook zijn de duinen best heftig, heel stijl enzo.

In Egmond was alles toch wat vlakker en de paden waren beter onderhouden.

Delen jullie mijn mening hierin?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:33

Ik rijd zowel in Egmond als in Schoorl en ik vind het allemaal wel meevallen met het onderhoud van de paden. Sosm zijn ze wat smal en diep uitgesleten aan de Schoorlkant maar verder geen problemen met boomwortels. De heuveltjes maken het trouwens juist zo leuk om daar te rijden!
Er zijn inderdaad geen wegwijspaaltjes maar met wat gezond verstand en een kaart kom je toch een heel eind.

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:30

Het bos bij schoorl is idd wat minder met onderhoud, best wel uitgesleten, en dan vooral het pad naar het strand. je hoeft er ook geen kaart voor te kopen en voor het pwn wel, en daar betalen ze het onderhoud van (zeggen ze)
Bordjes zijn er wel al kijk ik er nooit op, rij er al 30 jaar rond en weet de weg inmiddels wel. leert vanzelf.
Het pwn vind ik wel mooier met de eikenbomen en de grond is meestal wat harder. dus in schoorl met beleid rijden.
En met de boomwortels leren ze wel omgaan en die zien ze na een tijdje zelf en verkorten of verlengen hun pas om ze te ontwijken, althans die van mij.

Mizsz_Kitty

Re: kwaliteit ruiterpaden duinen Schoorl ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:33

Ik vind het op sommige punten wel dat je moet oppassen met op en af stapjes

verder vind ik de ruiterpaden prima te rijden, juist dat het niet allemaal vlak is maar toch wat "heuvelachtig" maakt het rijden daar leuk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:40

Ik heb tig jaar rondgereden (1977-1990) in Schoorl en weet dat er om de zoveel jaar paden worden omgelegd. Dan heb je dus een periode dat je van die nog niet verwijderde knoesten tegenkomt. De uitgesleten paden zijn die niet omgelegd zijn.
Wat boomwortels betreft, het bos is er voor de bomen, mensen en paarden zijn te gast.
En als je een wortel afzaagt, beschadig je een deel in de boom die daarmee in verbinding staat. Daar moet wel iets begrip voor zijn. Het is al heel mooi dát er bomen worden weggehaald voor ruiterpaden.

Er is was vroeger wel een kaartje te verkrijgen. Wegwijzering is er alleen naar de Berekuil, maar eerlijk gezegd ken ik het hele fenomeen wegwijzering op ruiterpaden niet, zal wel van na mijn tijd zijn, want ik heb vroeger ook wel in Egmond gereden en kan me geen wegwijzering herinneren.

Ik vind trouwens moeilijkheid van het terrein juist horen bij in de bossen en duinen rijden hoor, en dat áls je buiten gaat rijden wel genoeg de rijkunst onder de knie moet hebben om een hobbeltje te nemen, anders hoor je gewoon niet in het terrein, sorry. Een paard is prima in staat te kijken waar hij loopt als je hem maar de gelegenheid geeft en als ruiter moet je gewoon ook niet zitten dromen...
Wat is precies je bezwaar, want je doet het nu overkomen alsof je het liefst een beetje rondhobbelt op de automatische piloot, of alleen maar wil galopperen, iets dat op ruiterpaden zonder overzicht totaal onverantwoord is.

Je kunt trouwens gewoon een mail of brief schrijven naar de verantwoordelijken, met voorbeeldfoto's. Ze gaan zelf nl niet regelmatig te paard door de bossen.

Het is ook al genoemd, het grote verschil is dat Egmond waterwinningsgebied is, en Schoorl staatsbosbeheer. Er wordt dus anders met het terrein omgegaan omdat er andere belangen zijn.
Je kunt ook op PWN terrein rijden als je wat afzakt, naar Bergen (maar dat betekent ook betalen).

rayo

Re: kwaliteit ruiterpaden duinen Schoorl ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:11

Wij rijden er wel vaker en ik vind het er goed rijden, sommige stukken in het duin zijn zwaar, maar dan rij je daar ook naar. In de smalle paadjes die diep liggen met wortels rijden wij ook rustig. En de kluchtjes gaan we juist in galop op, heerlijk!!
Het is gewoon 'natuurlijk'