Ik help ons buurmeisje met haar bijna 2 jarige chet. Maar nu na 4 weken training 3 a 4 maal per week stampt de pony nog steeds. We doen er een half uurtje grondwerk mee, stappen voor en achter, dicht bij het hek enz. Maar als we stoppen en willen vertrekken moeten we haar in het oog houden, dan wil ze trappen. ze staat niet alleen, geraakt beetje bij beetje gehoorzaam, maar dat trappen is er te veel aan. ik ben cordaat ik roep hey heel hard en geef een rukje aan de koord maar het helpt niet. even stopt ze en als je even niet oplet trapt ze terug. hebben julie een oplossing voor dit probleempje.
Wij hebben het ons hengstje van 5 afgeleerd door hem aan een longeerlijn te doen en dan een skippybal steeds tegen zijn benen en kontje te laten komen. Dit een dagelijks ritueel van ongeveer 10 minuten. Op het moment dat hij niet naar de bal trapt, uitbundig belonen met je stem en hem aaien. Binnen 3 maanden is hij het trappen afgeleerd. Hij trekt zijn billen wel in, maar loopt nu liever weg, dan dat hij uithaalt naar mensen. Naar de andere pony's is zijn gedrag gewoon zoals een paardje in een kudde zich hoort te gedragen. Misschien een idee?