Ervaringen Citroën C5 break 2.0 liter benzine als trekauto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Ervaringen Citroën C5 break 2.0 liter benzine als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:20

Ik heb veel lijntjes doorgelezen en ken de regels van de rdw... Ik ben dan ook vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen over bovengenoemde auto als trekauto.

Mijn wensenlijstje zet ik hieronder. Als iemand een beter idee heeft voor een auto, hoor ik dat natuurlijk heel graag!

Ik zoek een auto die ik door de weeks gebruik voor woon-werkverkeer. Ik rij 26.000 kilometer per jaar dus diesel lijkt me niet voordelig gezien de huidige dieselprijzen en de wegenbelasting. Ik maak teveel kilometers om een zware SUV te gaan rijden. Verder moet het een beetje jonge 5-deurs zijn met niet te gek veel kilometers op de teller. Ik denk aan een auto met een eigen gewicht van een kleine 1500 kilo, een mtm van 2000 kilo die 150-0 kilo mag trekken. Mijn budget is zo'n 11000 euro.
Mijn trailer heeft een mtm van 1300 kilo. Ik heb zelf nog geen E achter B, maar mijn man wel en ik wil mijn E ook zeker gaan halen.

MSQuincyTE

Re: Ervaringen Citroën C5 break 2.0 liter benzine als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:09

Ik denk dat je dan toch beter voor een diesel kan gaan, die zijn ook veel zuiniger als een benzine auto.
Weet je wel wat een 2 liter zuipt als je daar een trailer achter hangt, dan loopt die 1 op 9 denk ik, en ik spreek uit eigen ervaring, en het ligt natuulijk ook wel aan je rij gedrag, ik laat onze 2 liter rustig hier in de buurt 1 op12 lopen en het is dus een benzine auto, die 1 op 12 red hij dus niet bij mijn vader

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 22:22

Ik moet wel heel veel trailerkilometers gaan maken wil ik de meerkosten van diesel eruit gaan halen. Voordeel van een C5 is (op papier) dat hij sowieso vrij zuinig is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:49

Waarom Citroën?? Voor veilig traileren neem je bij voorkeur een Duitser. En selectcte groep japans/koreaans kan ook, maar dan moet je iets meer opletten.
Staat hier in de buurt al enige tijd een leuke Forester te koop bij een dealer. LPG erin, schappelijke km-stand, trekhaak, leuk lijstje opties (niet zo'n zielige cheapest-of-the-list bak) voor 15mille, maar volgens mij moet daar wel wat vanaf kunnen. Als ik serieus een nieuwe trekauto had gezocht, had ik serieus geprobeerd om er 3 mille vanaf te praten. Als je details wil, PB maar.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:58

een goede trekauto die tevens geschikt is als auto voor het woon/werk verkeer met een gunstig verbruik en lage kosten is er niet

Het is of het een of het ander.
Je hebt uiteraard ook tussenvormen zoals een Volvo V70 of een Ford Mondeo welke hier vaak voor gebruikt worden.

Maar net als ikke ben ik van mening dat voor een paardentrailer eigenlijk alleen een 4x4 thuishoort. Dit zijn auto's die van zichzelf vrij zwaar zijn en echt gemaakt zijn om te trekken. Het gaat toch om de veiligheid van jezelf en je paard?
Die Citroën zou ik er in ieder geval zowieso niet voor zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:01

Ik heb een paar jaar een Citroën XM voor de trailer gehad. Inmiddels heeft m'n broer een C5, maar ik ben nog niet op stap geweest met die auto voor een trailer. Mij bevalt deze (XM) auto goed als trailertrekker, het is wel een diesel trouwens. Ik heb goede ervaringen met het merk Citroën, ook voor de trailer. Als ik met 1 pony op stap ga, pak ik trouwens de Xantia van m'n ouders ook wel (mag 1200 doen).

Voornaamste is dat je voldoende gewicht van de auto zelf hebt, en wat hij mag trekken, als dat voldoende reserve is boven wat je meestal trekt is het voldoende. Reacties dat je met gewone personenauto's niet voor de trailer moet rijden zijn leuk en aardig. Maar voor de gemiddelde paardenhouder is het imo niet altijd even handig om een zware trailer-trekauto ala een Discovery / Jeep / fourwheeldrive te bezitten en gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:11

Wij hebben een C5 diesel.Hij mag 1500 kg trekken.We hebben er een 1300 kilo wegende caravan achter hangen en de trailer, als er 1 paard in staat.
Wel hebben we een Pajero er bijgekocht die 2800 kg kan trekken als de twee paarden op de trailer staan.
De C5 was verleden jaar trekwagen van het jaar, volgens de caravan kampioen.
Het is een zalige auto.Qua gebruik ook veel voordeliger als de Pajero.Dus als het even kan pik ik de C5 mee(die is van mijn man).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:54

Een trailer met paard(en) is natuurlijk geen vergelijking met een caravan trekken hè? ;)
En dat de gemiddelde paardenhouder geen zware auto zou kunnen kopen vind ik eigenlijk geen argument (eh.. wat ís het argument eigenlijk?)
Paardrijden is nou eenmaal niet goedkoop en je paarden moet je veilig (kunnen) vervoeren. Voor hen, voor jezelf maar ook zeker voor de andere weggebruikers.
Ik trek de trailer met een Land Rover Freelander en met m'n 2 paards + 1 paard gaat dat perfect. Voor 2 paarden vind ik 'm eigenlijk toch te licht. Gebeurt niet zo vaak en theoretisch mag het wel maar in die gevallen let ik nog meer op m'n rijstijl enz.
De volgende wordt dus toch een zwaarder model terwijl -volgens jouw redenering- de gemiddelde paardenhouder dit al niet wil/heeft/kan/vul maar in.
Ik vind dat eigenlijk niet zo goed, die 2 liter td, 4x4 met een kleine 1700kg eigen gewicht is naar mijn mening en ervaring (als beroepsmatig weggebruiker) echt het absolute minimum.
Helemaal als je niet dagelijks veel op de weg zit en met dat soort combi's rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:59

Als ik je een auto mag aanraden. Je begint zelf over citroen namelijk.

Dan moet je de c4 coupe nemen, diesel versie, met de zwaardere motor.
Deze hebben wij zelf ook, en deze was dé trekauto van het jaar 2007.

Wij hebben er tot nu toe alleen maar goede ervaringen mee.

Ook is deze auto heel zuinig, wij rijden er gemiddeld tussen de 1 op 18 en 1 op 22 mee.

Ook nog een mooi auto. En heel makkelijk in gebruik, van binnen ook lekker ruim, mooi desbord. Zitten knoppen op het stuur en alles.
Wij hebben er ook een cd speler in zitten, waar je in ene keer vijf cd's ingooit. Maar weet neit of dit er standaart in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:02

stefanvi schreef:
een goede trekauto die tevens geschikt is als auto voor het woon/werk verkeer met een gunstig verbruik en lage kosten is er niet

Die is er dus zeker wél.

Zie mijn bericht hierboven.

De c4 coupe, is én zuinig, en kan een hoop trekken. En is ook heel fijn in woon/werk verkeer.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:23

Mijn vader heeft een citroën C5 en bij ons doet hij het prima voor de (bijna) 2 paards trailer.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:52

1300kg achter een C5 2.016v, moet net gaan qua trekgewicht en qua prestaties. Voer de auto anders eens in een berekening op http://www.caravantrekker.nl dan weet je gelijk of het kan.