Moet ik de pony terug nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mapje90

Moet ik de pony terug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:16

Enige tijd geleden heb ik onze pony verkocht die wij drie jaar in ons bezit hadden. De pony heeft nooit rare gebreken gehad oid. Alles wat hij ooit bij ons had laten zien doet hebben wij de verkopers gemeld.

Toen de pony eenmaal bij hun op stal stond was hij erg onrustig. Hij stijgerd en trapt in de stal en is erg nerveus. De mensen beweren niets met het dier te kunnen en wij zijn heen gegaan om te kijken. We treffen een heel ander dier aan, en de koper gooit met verhalen over slager om onze oren. Ze zien het als ons probleem.... Alle oplossingen zijn waardeloos. Ze gunnen het dier geen tijd om tot rust te komen. En zetten hem helemaal alleen op stal met de andere pony's in het zicht. (als een doorzichtig kastje vol met snoep en een slot er op voor een kind) Ook zetten ze er een andere pony naast om te zien hoe hij reageerd als die weer weg gehaald wordt...

Nu zit ik met het dilemma. Moet ik het diertje terug nemen? Mijn gevoel is nogal dubbel.. Hoe kijg ik hem terug, zal hij nu zo nerveus blijven? Ik ben bang dat als ik hem terug neem ik met de elende zit. (hoe sneu het ook is voor het dier) Dit is niet de pony die ik 3 jaar geleden gekocht heb, en ook niet de pony die ik gekocht heb. Natuurlijk snap ik ook dat dit voor hun alles behalve een fijne situatie is maar ze staan ook nergens voor open.

Graag hoor ik jullie mening...
Laatst bijgewerkt door mapje90 op 29-04-09 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:17

Hoe lang geleden heb je hem verkocht?
Issie gekeurd toen ie verkocht werd?

Edit: Nou ja, je vraag is dus niet zo zeer dat jij m terug moet nemen van hun, maar dat je m terug moet nemen omdat je bang bent dat ie anders naar de slager gaat. Tja, die keus is aan jou. Daar kan ik echt heel moeilijk iets over zeggen. Dat is ieder voor zich. Ik kan niet in jouw portomonnee kijken. ;)
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 29-04-09 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mapje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:19

De pony is bij verkoop niet gekeurd. En dit was bij een keuring naar mijn idee ook niet naar voren gekomen. En de pony staat er nu 3 dagen.

Iris82

Re: Moet ik de pony terug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:20

Nog maar 3 dagen? Dan zou ik m gauw opladen en een ander huis zoeken. (En je geld teruggeven)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:22

Heb je de mogelijkheid om de pony terug te nemen? Grote kans dat als het beestje weer in een fijne omgeving staat in goed contact met andere paarden, hij opknapt. Hij hoeft niet per definitie verpest te zijn, en een zichtbare verandering van omgeving kan al een hoop doen. Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik hem terug nemen, kan je dat niet.. dan valt er helaas niet veel meer aan te doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:23

3 dagen en dan al naar de slacht willen doen? Vraag me af of jij je paardje wel aan paardenmensen hebt verkocht.
Je beestje zou toch langer de tijd moeten krijgen om te wennen.

Ik zou er niet over twijfelen om het paardje terug te nemen. Zou het mezelf niet vergeven als ie voor niks geslacht wordt.
Als de pony terug zou komen zoals ie nu is, maar bij jullie altijd rustig was, dan moet dat wel weer goedkomen.

Maar zoals hiervoor al gezegd wordt, ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
Maar onderhandelen over de prijs zou ik sowieso wel doen.

mapje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:25

Dat zou ik ook het liefste doen. Alleen ben ik bang dat ik dan met een nerveuze pony zit en dan heb je ook een pony met een verhaal. Ik kan niet tegen nieuwe kopers zeggen dat hij super braaf is op stal en dat er niets gebeurd is.

Mogenlijkheden moet ik echt maken. Ook zullen daar weer kosten overheen gaan komen ivm stalling ed.

Ik kan me niet voorstellen dat ze hem naar de slager zullen doen. Ook qua prijs. Ze spelen alleen op mijn gevoel. En dat vind ik erg achterbaks.

Onderhandelen over de prijs is voor mij ook een gedachte gang geweest. Maar wat is rieel?

mapje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:27

Bedankt voor de super snelle reacties allemaal trouwens :(:) (zit er nogal mee in mijn maag)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:33

Een paard heeft zeker een paar weken nodig gewend te raken aan zijn nieuwe omgeving.
Begrijp dat het lastig is voor je maar ik zou direct met ze om de tafel gaan om hem terug te nemen, want dan zijn zij dit paard niet waard....geen enkel paard overigens. Dan vallen ze in de categoerie 'mensen die een paard hebben' en niet in de categorie 'paardenmensen' want die denken over dit soort dingen na..... Succes met dit lastige verhaal.
Grote kans dat hij in zijn oude omgeving weer tot rust komt en weer de pony is die jij kent.....

FuegoJoy

wat een rotsituatie ,

persoonlijk zou ik de pony gewoon ophalen, en naar een geschikter baasje gaan zoeken.
netjes het geld teruggeven en als de wiedeweerga naar haar vertrouwde plekje.
dat ze bij deze nieuwe mensen zulk gedrag vertoond , zegt trouwens niet dat ze dit weer zal doen bij een eventuele nieuwe eigenaar.

celticpony

Ik Zou geen seconde twijfelen, mijn pony zou ik bij dat soort mensen niet eens in de buurt willen hebben, zoals jij het verhaal nu verteld; ik zou het naar deze mensen omdraaien, je gunt je paard een goede plek(lees cynisch;blijkbaar zijn zij ook in staat om te oordelen na pas 3 dagen, dat kan jij ook hoor!) gelijk oversteken lijkt me, zeker na 3 dagen en jij kent je paard toch wat langer dan 3 dagen, natuurlijk kun je nog steeds vertellen hoe fijn hij is. Hoe is jou paard altijd gehouden? Daar kun je het wel over hebben. De mijne zou je bv nooit in een stal moeten zetten(heeft altijd buiten gestaan), dan steigert ze, verder super relaxt.... heeft met gewenning te maken niets met een kronkel hoor. Laat je niet beinvloeden door het ongeduld van deze mensen.succes

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:34

Volgens mij ben je zelfs juridisch verplicht om binnen korte tijd een pony terug te nemen als kopers er vanaf wilen omdat hij anders is dan is geschetst..Een beetje paardenman weet dat als je een pony koopt dat hij best even een weekje vanslag kan zin. Ze zouden hem eigenlijk die tijd moeten gunnen, maar volgens mij moet je hem terug nemen als kopers er echt vanaf willen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:37

Jij zit straks echt niet met een nerveuze pony.
Hij is bij jou altijd braaf en rustig geweest dus de kans is bijna 100% dat ie dat ook weer is zodra hij weer ´thuis´ is.
Paarden hebben een prima geheugen en is de situatie bij jou na 3 dagen echt niet vergeten.
(ikzelf heb een paardje wat na een jaar het vakantieadres nog herkende en precies dezelfde rust kreeg als het jaar ervoor, dus maak je niet druk om de nervositeit)

mapje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:38

Hij is niet anders dan geschetst.. Maar wat ze met hem gedaan hebben dat hij zo reageerd weet ik ook niet. En die mensen zeggen het ook niet te weten.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:41

Nou ze hoeft hem alleen terug te nemen volgens de wet als er verborgen gebreken zijn en die zijn er volgens mij als ik het zo lees niet. Dat een pony moet wennen is praktisch overal, maar dat maakt hem nog niet ziek.
Je moet zelf beslissen wat je wilt, als jij ermee kan leven dat hij bij deze mensen blijft omdat je hem niet terug wilt, dan moet je het zo laten. Maar als je het niet aan kan zien en toch nog heel veel om je pony geeft, dan zou ik hem snel ophalen. Deze mensen kunnen waarschijnlijk gewoon nog niet met pony's omgaan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:42

Als het kan neem hem dan terug. Ik denk dat hij alleen van slag af is door de nieuwe plek en eenmaal weer terug op bekend terrein dat het binnen een paar dagen minder of weer normaal gedrag moet hebben.

Verder is het nu wel dat je dan weer op zoek kunt naar een nieuw baasje, hierbij kun je dan ook aangeven dat hij (misschien) wat tijd nodig heeft op een nieuw plekje. Kan zijn dat deze mensen het gewoon fout aanpakken en dat hij daarom zo van slag is en dat als andere mensen hem gelijk met de groep mee doen het heel goed kan gaan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:43

Ik zou hem weer terugnemen, wedden dat hij weer helemaal zichzelf is zodra hij bij jou thuis de trailer afloopt?!
Als het niet goed voelt, moet je het er niet bij laten zitten. Anders blijft het altijd knagen vrees ik.
Mijn pony is ook al eens 3 minuten verkocht geweest, hij wilde niet de trailer op bij die mensen. Mijn vader heeft het geld teruggegeven en ik heb mijn pony weer op stal gezet. Wel banketstaaf voor die mensen, maar je verkoopt wel je maatje, dat moet goed voelen! Later hebben we hem nog met een goed gevoel kunnen verkopen, helemaal prima.
Sterkte ermee, want ik kan me goed voorstellen dat dit erg in je rondmaalt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:43

Ik zou em naar huis halen en weer opnieuw te koop zetten!
Deze mensen hebben geen verstand en willen blijkbaar het beestje geen tijd gunnen om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Vwb het opnieuw te koop zetten. Bij jou issie altijd rustig, en zo verkoop je em ook! Voor de aardigheid of als er vragen over komen zou je erbij kunnen vertellen dat ie verkocht was, maar dat deze mensen em niet de tijd gunden om te wennen en dat ie daardoor terug is gekomen...

Toen ik mijn paard kocht was er de eerste maanden niks mee te beginnen :+ Ze had echt last van een cultuurshock, maar ik heb niet opgegeven. Uiteindelijk heb ik nu wel een paard wat voor mij doro het vuur gaat. *D

mapje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:51

Bedankt voor al jullie reacties. Ik was vooral erg boos door de dreigenmeten van die mensen. Maar is het natuurlijk ook van de zotte dat de pony het daarom moet ontgelden. Daarom wil ik juridisch kijken hoe het zit, gewoon voor mijn duidelijkheid zeg maar. En dan onderhandelen in de prijs waarvoor ik hem terug neem.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:53

Denk er wel aan dat een juridische procedure meestal een lange weg is.
In die tijd zal het je paardje niet beter gaan.

mapje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:57

dat snap ik Silence, maar die mensen beweren dat ik hem juridisch verplicht terug moet nemen. Dat ben ik niet met ze eens. En daar wil ik voor mij zelf duidelijkheid over hebben voordat ik een voorstel doe.

Juridische stappen wil ik zeker vermijden.

mapje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:34

Net met de koper gesproken... Het kereltje komt vandaag nog lekker naar huis :(:) .

Allemaal bedankt voor de reactie's. Ik zal morgen nog even laten weten of hij weer tot rust komt thuis.

joyce83

Re: Moet ik de pony terug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:36

Denk er wel aan dat het misschien wel even kan duren dat hij weer zichzelf is, waarschijnlijk zal hij niet gelijk de eerste dag weer helemaal rustig zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:38

Wat fijn om te horen.
Pin jezelf er niet op vast dat hij meteen weer de oude is hé. Je weet niet wat hem zo heeft doen veranderen.
Gun hem wat tijd.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:39

Als je niet met stallings gebrek zit nam ik hem terug.
Bij jou in zijn eigen omgeving is hij zo weer de oude.
En mensen die al met slacht beginnen in 3 dagen tijd, daar zou ik mijn paard niet willen hebben staan. Mocht het dadelijk wat dit punt betreft daar goed gaan, lopen zulke onkundige mensen wel weer tegen een ander punt aan.

wijziging, zie nu je laatste bericht.
Komt wel goed, lief besluit