vliegendeken, in de wei en onder zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

vliegendeken, in de wei en onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:04

Mijn paard is een wandelend vakantieoord voor alles wat vliegt, met andere woorden ze trekt behoorlijk wat dazen en vliegen aan. Extra probleem is dat het dan ook nog eens een ontzettende miep is op dat gebied, zodra ze wordt lastig gevallen door iets kruipt ze in haar schuilstal en komt ze er de hele dag niet uit (en als ze daar niet in kan begint ze als een gek rond te rennen), zelfs als alle andere paarden zich geen fluit aantrekken van de beesten.

Zo rijden is ook helemaal uit den boze, als er maar een vlieg op de hals komt is het een schudfestival. Daarom dat ik zoveel mogelijk in de vroege ochtend of 's avonds laat reed, en me voor de rest suf spoot met vliegenspul, wat maar tijdelijk werkte, om haar toch een beetje ademruimte te geven.

Nu de zomer weer voor de deur staat, is het weer tijd voor extra vliegenspul te gaan halen. Maar nu lees ik diverse keren over 'vliegendekens', en dat er blijkbaar ook dekens zijn waarmee je kan rijden, en ben ik aan het denken als dit misschien geen alternatief is. Heeft iemand ervaring met dekens in de wei, en is het beter aan te raden dan vliegenspul? En hoe valt het rijden erin mee? Jeukt het niet? Geen last van het zweet? Is het geen gesukkel om het aan het krijgen?

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:58

Ik gebuik geen vliegen deken. Maar ik gebruik altijd azijn.
Gewoon in een planten spuit gieten en en spuiten maar.
Kan je voor jezelf ook gebruiken trouwens.
(stinkt wel een beetje hoor ;))

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:04

Ik heb mijn paarden in de zomer altijd een vliegendeken op in de wei.
Op deze manier staan ze toch even wat rustiger :) Aandoen is geen probleem,
gaat hetzelfde als een gewone deken. Vliegendeken voor onder het zadel heb
ik geen ervaring mee.

Verder heb ik ook 1 merrie die zomereczeem heeft, die heeft zo'n speciale eczeemdeken op.
Die is wat lastiger aantrekken omdat die over de hoofd gaat en een losse buikflap heeft, maar
is even een kwestie van oefenen en dan gaat het steeds makkelijker :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:11

Mijn paard staat ook regelmatig met een vliegendeken, heb wel gemerkt dat de duurdere merken(bucas, horseware) dekens beter blijven zitten dan de goedkopere(premiere, harry's). Geen last van overmatig zweten of jeuk etc. Je maakt het de insecten toch een stuk lastiger om het paard te plagen. Ik spray mijn paard altijd in en doe daarna de deken om.
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=26158

Voor het rijden heb ik een vliegenuitrijdeken, deze gebruik ik meestal alleen als ik ga buitenrijden op de veluwe. Ik vind het prima dekens, je hebt deze ook met hele hals en zadeluitsparing.
http://www.hopasport.be/index.php?page= ... oductid=68

edit: links bijgesloten

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:03

Mijn paard staat, wanneer het dazen seizoen aanbreekt, met een Rambo vliegendeken op de wei. De deken heeft een goede pasvorm, naar mijn idee zit hij mijn paard niet erg in de weg. Daarnaast natuurlijk geen last meer van die irritante dazen en dat is natuurlijk het belangrijkste!

Ik heb ook nog een vliegenuitrijdeken liggen met zadeluitsparing. Ik gebruik hem echt alleen wanneer het echt niet anders kan... Bij voorkeur gebruik ik liever spray, de deken ligt niet echt fijn en ik vind het behoorlijk onhandig.

blue_sky

Re: vliegendeken, in de wei en onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:07

Als ik in de zomer buiten wil rijden kan dat niet anders dan met een vliegenuitrijdeken. Ik heb er een met hele hals en zadeluitsparing. Hij is een beetje lastig aan te doen maar daar krijg ik dan wel een heerlijk ontspannen buitenrit voor terug.

Omdat er hier veel dazen zitten staan mijn paarden ook allemaal buiten met een bucas vliegendeken. Heerlijk licht en comfortabel en helemaal geen last meer van beestjes.