Is mijn pony dominant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Is mijn pony dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:13

Ik heb het gevoel dat ik een érg dominate pony heb, maar wil wel eens weten of dit echt zo is, en hoe jullie ertegenaan kijken..

Ik kon mijn pony voorheen nooit losgooien in de bak, want ze sprong altijd over de rand heen! Nu vandaag heb ik het weer geprobeerd, en dit keer sprong ze dus niet!

Haar binnenoor was constant op mij gericht, dus ik wilde proberen of ze naar me toe kwam als ik me omdraaide/hurkte. Alleen mooi niet dat mevrouw kwam.
Dus nog een keer geprobeerd. Gewoon gelongeerd zonder lijn (Dit hadden we allebei nog nooit gedaan) Ze luisterde erg goed! Het duurde wat langer als met longeerlijn, maar als ik vroeg of ze wilde stappen deed ze het uiteindelijk wel! Naar de draf en galop deed ze super, en van galop naar draf ook. Ze reageerde meteen! Dus mezelf weer omgedraaid en afgewacht of ze kwam. Maar nee hoor. Dus ik ging naar haar toe. Even belonen, en een snoepje.
Ik deed een paar stappen achteruit, om te kijken of ze het snoepje dan kwam halen. Ook dit vertikte ze op het begin! Nek lang maken, en al proberen naar het snoepje te happen. EINDELIJK deed ze 3 stappen naar voren, om dan toch het snoepje te pakken.

Daarna uitgestapt zonder touw, en dan loopt ze als een mak schaap achter me aan! Ook als ik ga rennen doet ze mee..

Na het rijden/longeren/losgooien zet ik haar vaak in de stal om te voeren. Ik kan dan de staldeur gewoon openlaten, en naar het voerhok lopen. Als ik zie dat ze eruit wil stappen zeg ik UH, en daar reageerd ze ook meteen op! Dan blijft ze netjes staan tot mevrouw voer heeft gehad. Maar let ik even niet op als ze het op heeft, dan sjeest ze keihard de stal uit. Ook als ik haar bijv opzadel vóor het rijden..

Ze wil in de wei ook altijd harder lopen dan ik.. Ik moet haar vaak inhouden, of even een rondje laten lopen.
Liever heeft ze ook niet dat ik aan haar oren kom. Op het begin was het erger dan nu, want als ik gewoon doorga met aaien laat ze het op een gegeven moment wel toe.

Verder is ze echt een schatje, zal onder het rijden nooit gemeen/gevaarlijk zijn. Bokt en steigert niet, gaat er niet vandoor. Ze hapt of bijt niet in stal, en ze slaat ook niet! (Probeert ze alleen als je aan haar tepels komt, maar na een 'UH' houd ze daar wel mee op)

Dus nu vroeg ik me af; is mijn pony dominant?? :+

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:47

in mijn opzicht niet, maar ik heb er dan ook niet heel erg veel verstand van... :+
Eerder wat ontdeugend.

Dani

Re: Is mijn pony dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:07

Dit komt op mij totaal niet over als dominantie.

Ik snap eigenlijk niet heel erg goed waarom je dat denkt, aan de hand van deze voorbeelden..

Het niet komen kan ook betekenen dat ze niet begrijpt wat jij wil. Of zelfs een teken van onderdanigheid: niet te dicht bij jou willen komen, uit respect voor jouw persoonlijke ruimte.

Dat ze met voeren in de stal blijft staan, is niet vreemd, ze krijg eten tenslotte. Daarna..nou ja, lijkt me een teken dat ze niet dol is op haar stal.

Sneller lopen dan jij is het enige wat dominantie zou kunnen zijn, maar ook soort van spelletje spelen. Als jij daar consequent in bent, dan gaat dat vanzelf over.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:10

Neu, volgens mij heb jij en doodgewoon paard wat rangorde betreft! Wees maar blij, dit is veel makkelijker te hanteren dan een dominante.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:51

Ik denk dat dominantie meer te maken heeft over hoe ze met andere paarden is, dan hoe ze bij jou is. Als het goed is ben jij namelijk gewoon de baas, en is ze dus onderdanig, als dit niet zo is, is je paard misschien de baas over jou, maar nog niet persé dominant.
Ik zie dit zelf erg terug bij mijn haflinger. Bij mij is ze lief, en luistert ze, op wat eigenwijze haflinger momenten na, goed. Als ik bijvoorbeeld met andere paarden buiten rijd, is ze sommige dagen gewoon niet te houden en móét ze voorop lopen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:57

Het valt wel mee hoor, elk paard heeft wat dominantie in zich, de een wat meer dan de andere.
Trucjes die ze bij jou flikt is niet zozeer dat zij dominant is, maar op dat moment dominanter dan jou.
Dus misschien kun je beter vragen: ben ik wel dominant genoeg?

Het niet naar je toe komen kan meerdere dingen zijn, niet goed doorhebben dat de ' opjaagmodus' voorbij is, onzekerheid, het niet snappen o.i.d.

Kan ik zo niet beoordelen.

Maar het klinkt ernaar dat jullie het wel naar je zin hebben dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:59

Naar ons zin hebben we het zeker :D Het is vooral een super lieve pony, en met de voorbeelden die ik heb genoemd valt te leven hoor :+ Ze is verder heel makkelijk en braaf in de omgang! Ze zal nooit gemeen zijn of iets!

Ze staat met een shet in wei en in stal, en ik moet eerlijk zeggen; ik heb géén idee wie de baas is! Ik denk Beauty (de pony) Al doen ze eigenlijk nooit echt gemeen tegen elkaar. Beauty hapt wel eens naar de shet, maar dat komt haast nooit voor. Ze zijn geen grote vrienden, maar ze kunnen ook weer niet zonder elkaar :D

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:59

Ik denk dat jou pony niet weet wie er nou werkelijk de baas is.
Je zegt dat als jullie naar de wei lopen, ze altijd harder wil dan jij. Nou dat vind ik een duidelijk voorbeeld van dat zij jou niet als leider ziet.
Ze is denk ik wel blij dat naar de wei mag, maar ze moet achter jou aanlopen.
Ik heb dat ook met mijn pony, hij wil harder lopen als hij hooi ziet. Maar dan wordt ik boos op hem, omdat hij me dan gewoon meetrekt, en dat kan gevaarlijk zijn.
Laat duidelijk zien dat jij de leider bent.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:13

Niet als we naar de wei lopen, maar als we terug komen van rijden, en naar de stal lopen. Ze staat namelijk 24/7 op de wei in de zomer, en we moeten door de wei om bij de bak te komen :+

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:19

Ik vind haar niet echt dominant overkomen. Gewoon duidelijk zijn. :j

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:27

volgens mij heb jij een opgevoed paard! +:)+

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:49

roybrit schreef:
volgens mij heb jij een opgevoed paard! +:)+

haha, dankje :Y)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:54

Ik vind ook niet dat ze dominant is.
Mijn verzorgshet is precies het zelfde,

Volgens mij is het alleen maar een spelletje dat ze speelt, waar ze zelf het meeste lol in heeft natuurlijk :+