Op wedstrijd met een 22-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Op wedstrijd met een 22-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:11

Heej Bokkers :)

Was eergisteren lekker aan het springen met mijn verzorgpony, had een parcourtje opgebouwd en de eigenaar was een keertje komen kijken.
Hij zei dat het super goed uitzag en nu stelde hij me voor om nog wat springwedstrijdjes te gaan doen.
Echter is mijn verzorgpony al 22 jaar, vinden jullie dit niet te oud om nog aan wedstrijdjes mee te gaan doen?
Pony is nog enorm fit maar je begint de ouderdom een beetje aan hem te zien ( weinig bespierde achterhand ).
Thuis gaat het springen hartstikke goed, hij doet het enorm graag soms springen we nog tot 1meter en dit is helemaal geen probleem.
Hij wil enkel hoger en meer, maar ik hou steeds voldoende rekening met zijn ouderom ;)

Wat is jullie mening hierover?
Zouden jullie nog met een pony van 22 jaar op wedstrijd gaan? :)
Groetjes Karen

Roselie

Re: Op wedstrijd met een 22-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:12

Mijn paard van bijna 23 heeft op 21 jarige een korte carriere gemaakt. Dus alles kan, zolang je paardje maar gezond is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:13

waarom niet? als de pony het aankan en het leuk vind dan zou ik niet weten waarom niet? misschien dat je met trainen de spieren in de achterhand weer wat sterker kan krijgen? je kan altijd een keer meedoen met een onderlinge wedstrijd om te kijken hoe het gaat :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-09 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:13

zolang hij nog gezond is wel !! :d

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:14

Je moet niet naar de leeftijd kijken maar na de conditie/wil/kunnen van de pony. Is dit okay dan zou ik zeker gaan !

Groetjes.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:15

Ik moet er wel bij zeggen dat Ginny(die reed mijn paard)maar max 2 keer per maand weg ging op wedstrijd..

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:17

Ik ben ook niet van plan elke week een wedstrijdje te doen :)
Ik weet wel dat mijn verzorgpony zich altijd erg kan opjagen op vreemd terrein, wat vaak lijd tot érg veel stress bij hemzelf.
Kan dat ook geen kwaad? :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:24

Oefening baart kunst.
Ik zou gewoon misschien wat vaker op vreemd terrein gaan rijden om te oefenen en dan op wedstrijd gaan

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:29

Inderdaad gewoon een keer proberen. Als hij er nog plezier in heeft en hij is nog in een goede conditie zou ik het zeker doen. Maak het niet te gek, je hebt namelijk wel te maken met een "bejaarde". Dus rustig aan, vooral tijdens het oefenen. Niet te hoog en niet te veel. Maak wat lage in-uitjes, en oefen wat lijntjes (waarbij jij het tempo bepaalt), maar maak de hindernissen niet te hoog.
Ook dresuurmatig kan je veel oefeningen doen voor een wedstrijdje. Tempowisselingen rijden, wendingen oefen etc etc etc.

ff een toevoeging: goed opwarmen en afkoelen (is eigenlijk altijd belangrijk ;) )

Veel plezier!

xSterretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:45

Als je verzorgpony niet gewend is aan wedstrijden kun je hem misschien ook een keer gewoon meenemen, om aan de drukte te wennen zonder te rijden.
Zo kun je ook kijken hoe hij reageerd.
Maar ik vind dat je zowiso nog gewoon wedstrijden met een pony kan doen van 22. Ik ken een paard van 25 en die springt ook nog steeds superhoog en wil ook nog steeds hoger.

Succes :D

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:48

Mijn fjord van 24 heeft afgelopen weekend nog twee proeven winst gelopen, is per paard verschillend maar zolang je er samen plezier in hebben, waarom niet..

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:27

Ik weet niet waar je ergens woont in Limburg, maar in Asten doen ze elke week een oefenwedstrijd springen op donderdag avond.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:49

Ik woon in Maasmechelen, ja heb ook al gedacht aan een oefenjumping. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:52

Voor wedstrijden trainen is natuurlijk heel iets anders dan eens een keertje voor de gein in de bak springen. Ik vind het eigenlijk niet kunnen. Dier heeft al jaren niet meer zwaar hoeven werken denk ik, en moet nu als opa ineens weer aan de bak?? Dressuur...JA...springen...NEE!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:33

Emeraldo schreef:
Ik weet niet waar je ergens woont in Limburg, maar in Asten doen ze elke week een oefenwedstrijd springen op donderdag avond.

En in de andere Asten op woensdagavond.

Ik zou er gewoon voor gaan hoor. Zolang je paard er plezier in heeft is het alleen maar goed om te bewegen. En als je naar het oefenspringen gaat heb je ook geen startkaart nodig.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:14

Ja hoor gewoon lekker doen. Zo te horen is je verzorpony in prima condtie. Als je pony nou al een hele tijd stil staat en dan ineens aan het werk wordt gezet zoals gebeurd bij enkele manege´s om dat er dan wat aan te verdienen valt ! Maar in jou geval voelt hij zich zo te horen nog als een jonge god :P die met regelmaat gereden wordt

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:11

zolang je paard aangeeft dat hij het aan kan geen probleem ik heb een pony gehad die heeft tot ong 30 jaar onder het zadel gelopen nu inmiddels 36 volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:03

aerdenhout1 schreef:
Voor wedstrijden trainen is natuurlijk heel iets anders dan eens een keertje voor de gein in de bak springen. Ik vind het eigenlijk niet kunnen. Dier heeft al jaren niet meer zwaar hoeven werken denk ik, en moet nu als opa ineens weer aan de bak?? Dressuur...JA...springen...NEE!

hoe weet je dat? een klein oefenparcourtje (BB) is vast wel te halen, ik denk dat de eigenaar het dier het best kan beoordelen daar op, misschien is het paard wel gewoon doorgetraind en in goede conditie?

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:58

Als de pony nog fit is gewoon op wedstrijd gaan hoor. Leeftijd doet er echt niet zo veel toe. Je merkt vanzelf hoe het gaat en of het plezier is voor beiden of niet.

Veel succes ;)

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:29

aerdenhout1 schreef:

Ik spring niet enkel voor de gein, ik spring thuis ook parcourtjes en dat gaat zonder problemen.
Hij word nog 2 a 3 keer in de week getraind, en dit enkel omdat hij er zelf nog ongelofelijk veel plezier in heeft én zeker in springen.
Zal een van de komende dagen eens een filmpje posten, het is geen standaard opa'tje :D
In dressuur heeft hij helemaal geen plezier, is écht niet zijn ding, dus hier ga ik ook zeker niet meer op doordrammen :)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:32

aerdenhout1 schreef:

hoezo springen niet?
als de pony nog een goede conditie heeft! tis toch de bedoeling een B parcours of A parcours te springen.
tis niet zo dat de pony ineens ZZ moet gaan starten dus snap jou reactie absoluut niet!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:36

Lekker doen! Zoals hier al gezegd word, als je paardje in goede conditie is, waarom niet? Gewoon goed in de gaten tot hoever je paardje het trekt, niet teveel doen met inspringen en losrijden, dan kan het echt wel! Succes!

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:41

Waarom niet? Ik vind dat een B parcours makkelijk kan hoor! hartstikke leuk :) En zoals TS zelf zegt: hij doet het enorm graag. Nou dan is het toch allemaal maar leuker voor hem? :) gewoon lekker doen zou k zeggen!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:43

Mijn 21-jarige gaat nog regelmatig mee (dressuur) en binnenkort wil ik ook eens de springring binnenrijden. :j

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 22:15

Bedankt voor al de positieve reacties :D

@ Pion, die oudjes kunnen nog net zoveel plezier bieden als jonkies, héél veel succes :)