mee lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

mee lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:08

Haai bokkers
ik heb een verzorg pony ( savanne)
en die mag ik vaak mee naar buiten nemen en een stukje te wandelen :D
maar wat mijn probleem is:
ik ben gewend aan shetlander te geleiden
maar nu moet ik de knop om zetten en moet ik ook een grote pony geleiden dit vind ik veel lastiger dan zo'n klein ding,
en als ik dan langs zijn hoofd loop gaat ie op mijn hakken staan 8)7 en als ik naast zijn schouder loop sterkt ze me als het ware voort :?
en ik wandel vaak met hem op grote gras velden en daar ik het wel makkelijk om haar te geleiden want,
daar kan ik het touw lekker lang houden en dan loopt ze van zelf steeds een stukje mee ..
maar dan komt weer het moeilijkste,
een stukje over de weg lopen waar auto's heel hard rijden!
(op de manege waar ik rij hebben ze ook paarden maar die hoef je alleen maar de bak in de leiden en daar leer je het dus ook niet echt van
heeft iemand tips voor mij?
ik oefen bijna elke dag en het gaat steeds een stukje beter maar nog niet helemaal goed
gr. kim :D

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:54

He Kim,
Probeer je paard op jou te laten letten. Als jij als het ware aan het halstertouw gaat hangen gaat je pony terug hangen en dan win je het nooit van een paard/pony.
Als hij toch blijft hangen geef dan een kort rukje aan het touw (niet trekken) zodat hij weet dat hij op moet letten.

Succes ermee!

Sassol

Re: mee lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:00

inderdaad op jou laten letten.
Dat betekend niet dat ze continu d'r oren op jou gericht moet hebben, maar dat als jij sneller gaat lopen, zij ook.

Dus ga wat vaker stilstaan, als ze te ver naar voren staat, moet ze een paar pasjes terug. Loop wat sneller zonder haar mee te trekken. Heel langzaam lopen etc. En elke keer geld: te ver vooruit, pasjes terug tot ze weer goed achter je staat.

Opgegeven moment wordt dit automatisme voor het paard bij jou;)

En nooit boos worden!!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:11

Zo doen we het bij onze pup indd ook :+ maar dat terzijde..
Ook veel bochten lopen, ( niet zo dat hij zijn benen uitdraait natuurlijk)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:48

oke bedankt voor jullie tips;);)

gr. kim

A_mieke

Re: mee lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:35

Een groter paard is ineens veel meer om op te letten! Ik merk altijd, hoe korter ik een paard pak, hoe meer spanning (en getrek). pak het touw niet te kort en laat het paard niet te dichtbij je lopen, zodat het niet tegen je benen loopt.
tips over tempo heb je al gehad. Het is inderdaad net zoals je een hond naast je laat lopen. Als je die laat trekken denkt ie dat het normaal is, bij een paard werkt dat net zo.