Mijn paard is bang! wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DearDarling

Mijn paard is bang! wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 12:11

Hallo bokkers,

(ik hoop dat het hier goed staat :+ )
Ik heb sinds kort een eigen paard (een koudbloed-Draver) *\o/*
Hij is eigenlijk altijd heel ontspannen en hij stapt,draaft,galopeert zoals ik dat wil.
Maar....als hij een zweepje ziet, dan flipt tie helemaal!
Dan gaat hij keihard galoperen en een soort van bokken :\

Ook als ik hem in galop een beetje meer ruimte geef dan gaat hij harder galopeeren en dan moet ik in het zadel staan om hem te stoppen -O-

Heeft een van jullie het zelfde probleem?
Of kan iemand mij misschien helpen?

Groetjes Maxime

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:14

Heb je persé een zweep nodig?
Probeer anders een paar keer zonder te rijden.
Of een hele korte? (Of werkt dat ook niet?)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:15

Ja dat kwam ook het eerste bij mij op: Als je zelf al aangeeft dat hij in alle gangen lekker ontspannen loopt, waarom heb je dan een zweep nodig?

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 12:17

zelf rij ik niet met zweep maar mijn 'bijrijdster' wel....
Hij is zelfs bang als een stokje op zijn kont tikt, als wij aan het buitenrijden zijn!
(misschien handig om te weten dat ik in Noorwegen woon, sinds een jaar dus ik schrijf met spelfouten)

Unoo

Re: Mijn paard is bang! wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:19

En waarom rijdt je bijrijdster dan met zweep?

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:22

Reageert hij ook zo heftig op een zweep als je er naast staat?
Probeer elke dag even de zweep te laten zien, en weer uit zicht te houden voordat hij gaat 'flippen'. En zo elke keer een ienieminie stukje verder.. Tot je hem ermee kan aanraken, en ermee kan zwiepen in zijn buurt..

Zo zou ik het doen ;)

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:23

Zonder zweep rijden is geen echte oplossing, je paard moet vertrouwen krijgen en respect hebben voor een zweep ipv bang te zijn. Hij associeert een zweep met slaag.
Als je gaat poetsen wrijf dan ook eens met het zweepje over zijn lijf en praat tegen hem, zeg dat alles goed is en beloon hem. Zo zal hij wel vertrouwen krijgen en merken dat een zweep niet dient om slaag te krijgen. Veel succes ermee.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:28

maxipaxixx schreef:
Ook als ik hem in galop een beetje meer ruimte geef dan gaat hij harder galopeeren en dan moet ik in het zadel staan om hem te stoppen -O-

Wat bedoel je met bovenstaande? Als je bedoelt dat hij gaat rennen als je teugels loslaat ... nou dat is vrij normaal bij dravers. Beste wat je kan doen is veel overgangen rijden, in het begin worden ze turelure zot maar op den duur worden ze beter en beter. Een handige manier om dit te doen is op de korte zijde van de piste galopperen (dus gewoon piste oversteken ... aan het einde moeten ze toch stoppen). Zo kan je ook uw zit verbeteren om de overgangen te rijden trouwens.

Zweep achterwege laten paard heeft duidelijk geen nood aan zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:37

Waarom met zweepje rijden dan?

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:42

Als je paard bang is voor de zweep, zal ik als ik jou was gewoon die zweep helemaal niet gebruiken.
En ik zal eens bij je 'bijrijdster' gaan kijken als zij rijdt. Misschien gebruikt zij de zweep te veel en te hard en dan haar eventueel ook zonder zweep laten rijden.
(Is je paard bij de bijrijdster ook bang voor de zweep?)

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 12:59

Unoo@ Dat weet ik niet..zij rijd op een shet van 3 jaar.
En die flipt ook als je een zweepje laat zien! ik heb haar al een paar keer gevraagd om dat zweepje weg te halen maar dat doet ze niet.
Dus ik ga het nog 1keer vragen en als ze dan het zweepje weg haalt hoef ik niet meer met haar en die shet te rijden maar zij mag dan helemaal nooit meer op Nordli!
ze is de laatste tijd ook bang van hem, als ik vraag van wil jij hem even opwarmen dan zeg ze nee ik heb geen zin.
En dat zeg ze nu elke keer, terwijl ze eerst altijd aan het zeuren was...
Marlous@ ja, dan begint tie rondjes te draaien en in het weiland probeerde ik dat een keertje en toen heeft hij een klein boompje omver gelopen.
En omdat hij zo bang van de zweep is kan ik hem ook niet longeren!

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 13:01

ja, Nordli is bij iedereen bang van de zweep!
Als mijn 'bijrijdster' op haar shet rijd met een zweep en ik zonder is hij ook bang!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:07

Als je bijrijdster weigert om zonder zweep op jouw paard te rijden was het bij mij exit. Het is jouw paard en dus ook jouw regels voor omgang, etc. Is die shet bij haar ook bang voor de zweep?

Als je draver ook gekoerst heeft kan je een topic op het draversforum zetten over hoe je dit omschoolt naar rijpaard. Daar kent men de draverijcommando's beter dan wij hier.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:10

[quote="maxipaxixx"] Dus ik ga het nog 1keer vragen en als ze dan het zweepje weg haalt hoef ik niet meer met haar en die shet te rijden maar zij mag dan helemaal nooit meer op Nordli! [quote]
Goed dat je haar er dan niet meer oplaat! Maar onthoud wel, het is jou paard. Je hoeft niet te vragen of ze geen zweep wil gebruiken, als jij het zegt hoort ze gewoon te luisteren.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 13:11

ja haar shet is ook bang van de zweep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:02

Ik longeer zonder zweep, gewoon op stemcommando. Je kunt een boekje kopen waar in uitgelegd wordt hoe je commando's zonder zweep geeft, is van Emiel Voest.

Als jouw paard bang voor de zweep is, zal hij wellicht in het verleden pijnlijke herinneringen op gedaan hebben? Met zweep rijden en longeren is helemaal niet nodig, ik zou gewoon helemaal zonder gaan aanleren.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:10

Als ik jou was, zou ik het zweepje ritueel verbranden. Mocht zij nog een keer op mijn paard rijden met zweep, dan zou ik haar eens laten voelen waar het paard zo bang voor is. Ik heb weinig medelijden met jouw bijrijdster.
De galop is denk ik een kwestie van vertrouwen. En alle dravers zetten het op een rennen zodra je meer ruimte geeft met de teugels? Wederom een mooi vooroordeel, want dit is zeker niet zo. Heb je een rijbak tot je beschikking? Daar kan je namelijk mooi gaan oefenen met de teugels. Laat de teugels eens uit je handen vieren en probeer het paard met je houding en stem in tempo terug te nemen.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:46

nee, ik heb helaas geen bak tot mijn beschikking maar wij hebben een heel groot weiland-buiten bak dus ik probeer het daar wel een keer!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:59

WD V -> OPG

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:31

haai maxime(L)
ik zou als ik jou was het zweepje omhangen in de stal dat ie er dag en nacht naar kijkt en dan ziet uit dan dat zweepje helemaal niks doet:)

kusjee kim(K)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:56

Als je paard bang is voor de zweep dan is daar aan te werken. En ik ben van mening dat je daar ook aan moet gaan werken. Want je paard schrikt van de zweep, maar als hij bij een buitenrit een tak tegen zich aankrijgt er daar dan ook van op hol slaat heb je een veel groter probleem.

Kijk even in dit topic voor discussies en argumenten waarom je angst voor de zweep zou kunnen en moeten oplossen. Daar staan veel adviezen en links.

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:01

Ik heb een twenter en heb hem van begins af aan laten wennen aan een zweep/longeerzweep. Ik ga dan voor hem staan met longeerzweep en houd hem vast met een touwtje. Ik laat hem aan de zweep ruiken en als hij wil, mag hij er ook op bijten. Dat is dan een teken dat het niet bijt o.d.

Dan houd je de zweep voor je en zodra hij blijft staan beloon je hem probeer voorzichtig je paard aan te raken en oefen dit heel vaak.

http://www.youtube.com/watch?v=PN2tIn2_lfM

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVzWBE

http://www.youtube.com/watch?v=Xyn4s8pBDdY

Dze filmpjes doen het voor, na enige tijd oefenen.

Je kan ook onder het poetsen eens een zweep pakken en doen alsof het een borstel is.

Zo heb ik het voor elkaar gekregen dat mijn twenter een zeil over zich heen niet eng vond. :P

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:14

Dit bedoelde ik dus ook :j
Zoals het int laatste filmpje gaat vind ik ideaal, het tweede filmpje zou ik bij die van mij zeker niet klaarkrijgen :D
Je ziet dat dit paard veel vertrouwen heeft. :j

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:17

Haay Kimmie(L)
Dat het ik gebrobeert met dat helpt niet:S

Dankjewel voor de filmjes;)

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:10

Ik had ongeveer een soortgelijk probleem met mijn paard toen ik hem net had. Ze was als de dood voor het zweepje. Ik reed met een dressuurzweepje maar heb deze omgewisseld met een springzweepje.
Deze is wat korter en hier was ze ook minder bang voor. Heb een tijdje met deze zweep gereden en ze kijkt er nu niet eens meer naar om. Ze ziet de zweep nu als hulp middel en geen staf middel. Wat ik ook gedaan heb is met de zweep over haar rug benen en buik heen, dit vond ze wel lekker en kreeg hierdoor ook meer het vertrouwen in de zweep en wist al snel dat de zweep niet eng is. Mischien heb je hier wat aan, iniedergeval gedult en vooral niet boos worden is balangrijk
succes !