Vliegens bij uiers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Vliegens bij uiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 23:51

Laatst merkte ik bij het schoonmaken van de uiertjes (doe ik eens in de zoveel tijd doekje tussen door om de vettigheid weg te halen) dat haar ene tepeltje wat dikker leek dan de andere. Nou ja, zou kunnen.
Maar vandaag zag ik dus de mogelijke oorzaak; vliegjes. Allemaal kleine vliegjes/mugjes die zich hadden vast gezet op de uiertjes, tepels, liezen en net achter de navel van mijn merrie. Niet 1 maar echt veul en overal kleine bloedvlekjes. Toen ik ze weg haalde zat mijn hele hand onder het bloed, dus ze zijn flink aan het zuigen geweest... Nu snap ik ook waar die bloedplekjes op haar benen vandaan kwamen en ik maar zoeken naar wondjes :+

Maar mijn vraag; wat kan ik hier het beste aan doen? Kan ik er nu gewoon vliegenspray op spuiten? Wat voor vliegenspray hetbeste? (heb nu nog alleen atex daasspray). Of beter niet nog vliegenzooi erop doen met al die kleine mini wondjes? Moet ik daar nog wat op 'smeren'?

Allemaal vragen, ben benieuwd wat jullie ervan zeggen :D

Ik kon overigens niet zo snel een topic hierover vinden, is die er wel al, sorry dan alvast :o

Casarell

Re: Vliegens bij uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:08

Ik denk dat als je het goed wast met betadine, dat je probleem voor 90% over is..
Vliegen houden van zweterige plakjes, liefst die wat viezig zijn..

Schoon is niet aantrekkelijk, en de betadine ontsmet gelijk..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:40

Ik zal de wondjes inderdaad even lekker schoon maken met Betadine scrub o.i.d..
Wat goed helpt om te voorkomen dat de vliegen daar gaan zitten is na het rijden goed het zweet weg halen met een natte spons en bijvoorbeeld wat hygenic wash (Cavalor) of Horse lotion. Als je deze plek goed reinigt zullen er minder vliegen op af komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:48

Ik heb de boel gewassen met een opllssing met betadine, maar de vliegjes blijven komen... Haal na het rijden/beweging er ook een spons overheen, maar lijkt niet te werken. Rot dingen zijn het... Ik heb vliegenspul besteld, hopelijk helpt dat. Rot beestjes zijn het!

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:12

Vervelend joh! Hopelijk werkt dat vliegenspul wel. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:19

Houd je paardje wel in de gaten!
Als ze uierontsteking krijgt, is dat heel vervelend voor paard en veulen.
Uierontsteking is pijnlijk en kan het uier helemaal 'verpesten', het veulen kan natuurlijk niet drinken als het zo pijnlijk is...
Als het uier aan een kant opgezet en warm is, zou ik de DA om info vragen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:21

@ Senna; Ze heeft gelukkig zelf geen veulen bij zich lopen. Ik zal het in de gaten houden. Het lijkt erop dat het vliegenspray wel ietsjes helpt. Ze heeft niet veel bloedvlekjes meer.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:12

Niet het vliegenspary bij de uiers gebruiken!
De uier is een zeer gevoelige plaats voor het paard, en daar moet je niet komen met chemische troep.
Wat ik zelf altijd heb gebruikt is: Citroen olie, (en dat stinkt niet zo erg als die vliegen spray)
Of knoflook snoepjes:P het klinkt raar maar het helpt wel, geef je paard iedere dag een of twee knoflook snoepjes,
en dan gaat de knoflook in haar vacht zitten! (je ruikt het niet hoor) maar de vliegen wel!:D misschien een idee?! ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:15

Knoflook moet je toch eigenlijk redelijk vroeg mee beginnen?
Ik gaf het mijn vorige verzorgpaard altijd in de zomer, die had idd een heel stuk minder last van de vliegen. Die kwamen wel, maar omdat haar bloed vies smaakte of iets, had die geen grote bulten meer, bleven de stekers niet lang hangen.

Ik heb het een aantal jaar geleden wel geprobeerd bij mijn merrie, maar die vertikte het te vreten.Misschien toch weer een poging doen, wie weet eet ze het nu wel :=

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:20

Mijn merrie schuurt bij de uiers. Zij gaat liggen, om met haar uiers over de grond te schuren. Heel sneu. Nu heb ik een geweldig zalfje ontdekt, een stalgenootje gebruikt dit ook bij haar paard (deze heeft eczeem). Men neme: een pot ongeparfumeerde uierzalf (dun uitsmeerbaar), daar doe je een half flesje johanneskruidolie bij, en zo'n 40/50 druppels Teathree-olie. Voor nog geen €20 ben je klaar, en bij mij werkt het echt heel goed! De uiers zitten helemaal dicht, ze schuurt heeeeeeeel af en toe nog. Ik geef ook biergisttabletten, voor een zuiverende werking van t bloed. Las ergens dat dat ook kon helpen tegen jeuk bij paarden.

(edit: Vliegenspray zou ik zelf nooit daar spuiten, het is ontzettend gevoelig daar, dunne huid. Als er op een spray staat: Niet bij oren / neus, zou ik het ook niet bij de uiers gebruiken.)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:50

johanneskruidolie wordt gemaakt van de plant sint-janskruid, de olie wordt ook vaak als sint-jansolie verkocht. er zijn twee versie's 1 waar de bloemen op plantaardige olie getrokken worden en pure etherische olie.

deze olie kan de huid, metname de witte delen erg gevoelig maken voor zonnebrand, ook als je het op andere plekken smeert of alas je paard het binnenkrijgt, pas vooral op voor de uier als je een zogend veulen hebt.

het is 1 van de niet onschadelijke natuurlijke middelen, het kan ook de werking van medicijnen beinvloeden, bij mensen wordt sterk aanbevolen om vooral uit de zon te blijven als je het gebruikt, ongeacht hoe.

beetje voorzichtig gebruiken is wel aanbevolen, ook van de natuurlijke middelen kun je veel info vinden op internet en ze zijn ook lang niet altijd onschadelijk, ook tea-tree olie heeft al veel huidreactie's opgeleverd. er zijn zowel bij mensen als paarden al meerdere allergische reactie's gezien.

vanwege de blauwtong, die door de zelfde muggen(Culicoides) wordt overgebracht als die zomereczeem veroorzaken, worden koeien en schapen steeds vaker en vroeger behandeld met middelen om insecten te weren, als je paard daar in de buurt staat zullen veel insecten daar zeker van profiteren.
de meeste plaaginsecten zijn al jarenlang inheems, maar niemand vond het nodig of interresant om uit te zoeken in hoeverre ze ergens voorkomen, steeds meer natte natuur en het meer buiten houden van onze paarden maakt ook dat we meer last krijgen. veel insecten hebben niet eens echt water nodig, ze leggen hun eieren net zo makkelijk in rottend plantenmateriaal en mest, voorkomen dat dat in de buurt van je paard is scheelt veel, veel insecten hebben wel een voorkeur aan een diersoort, maar als die niet aanwezig is of beschermd met insectenafwerende middelen lusten ze ons of onze paarden ook.