help... Paard slaat zichzelf kapot in trailer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerizz

help... Paard slaat zichzelf kapot in trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:16

Pff ik weet het even echt niet meer,
Zoveel ruiters hebben problemen met het verladen met de trailer. het ene wil er niet in en de ander weer niet fastoenlijk uit..

Mijn dame gaat er met gemak in en er zo met gemak weer uit en tijdens het rijden is er niets aan de hand... Totdat.. We op het concoursterrein komen en de motor van de auto uit gaat.. Ze wil dan zooo graag die trailer uit, want ze vind alles spannend en wil aan de slag... Mja vaak moet er eerst betaald worden, parcours verkent worden.. etc.. ondertussen trapt en bokt ze keihard.. en 1 iemand bleef er meestal wel bij... we zeiden altijd 'ze moet zich gewoon eens goed zeer doen'... dan gaat dat gedoe wel over

Vandaag weer op springconcour. Alleen mijn vader kon mee. En we durfden het aan om haar 20 min. even alleen te laten... Ze kan immers niet altijd haar zin krijgen en ze moet het ook leren en met die gedachte liepen we weg... later aangekomen zeiden omstanders al dat ze erg wild was geweest (we zijn niet anders gewend) maar het bleek ernstiger... om de 1 of andere manier had ze zichzelf helemaal toegetakeld van achter. haar linker been , heeft lappen vel minder .. echt vreselijk te om te zien.. volgens de dierenarts vooral schaafwonden en het kon niet gehecht worden.. ze heeft dit vermoedelijk voor elkaar gekregen met de ijzers van haar andere achterbeen.. maar eigenlijk is het nog steeds een raadsel..

Vind het zo sneu voor haar, maar ze moet zich gewoon leren gedragen als ze even moet wachten op de trailer... maar hoe?? ik weet het echt niet...? maybe heeft iemand hier ervaring mee of hulpsuggesties? ik zou het in ieder geval zeer waarderen

Groetjes Iris

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:21

Stil staan = eruit. Punt, uit, geen discussie. Je komt aan, laad je paard uit en daarna de rest.
Er vanuit gaande da je een groom mee hebt, zou ik gewoon EERST het paard eruit halen en daarna de rest van je verplichtingen afhandelen.

Dat een paard zich eens goed zeer moet doen, is leuk verzonnen, maar sorry, het slaat echt helemaal nergens op. Het werkt zo niet. Ik heb jaren rondgereden me mijn paard, noem een plek, ik ben er geweest, maar mijn paard wilde er ook uit als we er waren en die tante wist dondersgoed of we stilstonden omdat we stil stonden of dat we op de eindbestemming waren!

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:36

eerst zeg je ze moet zich eens goed zeer moet doen, en nu is dat het geval en dan vind je het sneu?

nu ga ik niet met trailer weg enzo, maar zelfs met de honden naar een wedstrijd toe is op bestemming eerst de honden eruit.

maar hier op evenementen waar ik vaak kijk staan de paarden gewoon netjes buiten vast of aan de trailer of de groom/vader/moeder staat ermee.

ik zou mijn dier niet erop laten staan als je al weet dat ze wild is, echt heel dom. hopelijk heb je ervan geleerd, jij moet ervan leren niet je paard!!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:50

Vervelende situatie, Mijn paardje heeft pas sinds kort kennis gemaakt met het vervoer in de trailer.
De persoon die mij meehielp heeft ons de tip gegeven om na aankomst hem eerst 10 min. te laten staan. Dit zodat hij eraan gewent raakt dat hij niet gelijk de trailer af mag.
Daar heb jij natuulijk niets aan omdat die van jou dit al gewent is.

Misschien helpt het om te gaan oeffenen.
Dan ga je rijden, stopt op een ander terein. Dan blijf je even stil staan, en ga dan na een paar min. weer rijden.
Dan raakt hij een beetje in de war.
Als je dat dan een paar keer gedaan hebt doet hij het misschien niet meer omdat hij denkt dat je weer gaat rijden.
En als je dan weer stil staat en hem er dan wel echt uithaald, van te voren weer 10 min. laten wachten.
Succes!

eva1969

Re: help... Paard slaat zichzelf kapot in trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:58

Laten staan is toch geen optie in dit geval? Dat risico neem je toch niet?!
Vorig weekend nog op concours bij ons is een paard over de laadklep (die dicht zat) de trailer uitgesprongen nadat ie die eerst lichtelijk verbouwd had.
Alleen op de trailer laten zou voor mij dus echt geen optie zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:58

Ik laat mijn paard bewust even op de trailer staan, zodat hij weet dat hij er niet meteen af mag als we ergens zijn, maar als hij echt knettergek zou zijn, zou ik 'm toch echt niet laten staan. Veel te groot risico op verwonden.

Gewoon weglopen zou ik niet doen bij een paard dat zo druk is. Kan je 't niet opbouwen? Dus op concoursterrein motor van de auto nog even laten draaien en op 't moment dat je paard druk wordt afleiden met wat lekkers. Is ze braaf, dan ook na niet al te lange tijd eraf halen. Niet wachten totdat het negatieve gedrag weer begonnen is. Dit steeds iets meer opbouwen.

En mocht 't helemaal niet lukken, dan zorgen dat iemand haar aan de hand stapt of laat grazen. Zoveel stress wil je toch helemaal niet hebben?

Heb je trouwens al wel eens geprobeert om haar van de trailer te halen even te te laten kijken en te stappen en dan weer op de trailer te zetten?

lionspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:20

Ik ben het eens met boemel.

Door jou beredenering met 'ze moet zich gewoon eens goed zeer doen' KAN er dus ook nog een laadprobleem onstaan. Paard vind het wachten gewoon niet leuk en verwond zich daarbij ook nog eens, paard zijn beredenering wordt daarbij, trailer is niet leuk + ik verwond mijzelf, waarom zou ik daar in gaan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:59

Heeft ze geen transportbeschermers om?

Verder: haal haar eraf en bind haar aan de trailer;, met iemand erbij (jullie waren met 2!!! dan kan er toch eentje bij het paard blijven).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:02

Het eerste waar ik aan dacht, heeft ze dan helemala geen bescherming om?

als je dit weet en een groom hebt, haal je haar er toch uit?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:07

Jou merrie is gewend aan een bepaalde volgorde, waarschijnlijk omdat je weet dat ze problemen heeft met stilstaan zodra je stilstaat is je gewoonte er haar direcht uit te halen (begrijpelijk hoor) moet je haar nu leren dat dingen veranderen.
Verbreek die gewoonte door bv haar in te laden en dan wat lekkers geven en dan er weer uit.
Laad haar eens in met een maatje die rustig is op de trailer maar dan zonder weg te rijden en nou ja zo kan ik nog talloze voorbeelden noemen, het gaat erom dat ze doorkrijgt dat de trailer niet altijd is zo snel mogelijk er weer uit als we stil staan, dit gedrag is haar aangeleerd dus aan jou om het haar weer af te leren.
Hoe is het nu met haar?

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:30

@ ikke - Dat zou betekenen dat ik nooit alleen op concour zou kunnen, laat staan even in de kantine / tent te wachten op een prijsuitreiking bijv. Jou zou toch even de mogelijkheid moeten hebben om weg te kunnen lopen bij de trailer, dat kan nagenoeg bij elk paard.

@ Santas Ranch - Natuurlijk wil je niet dat je paard pijn heeft! maar er is nogal een verschil in een schaaf wondje of een half been zonder huid. Ingebandageerd en al had ik het nooit zoo erg verwacht. Ik heb er ook zeker van geleerd, en zal haar voorlopig ook echt niet alleen laten, maar in de toekomst moet ze dit wel leren.

@ WWise cracker - Ja, wij halen haar op conour er nooit meteen uit. (onze conoursafstanden zijn nooit meer dan een uur, dus kan ze gerust nog even een kwartier wachten tot ik weet wanneer er gezadeld moet worden e.d.) Jou oefen manier kan best eens een optie zijn ! zeker het proberen waard

@ eva1969 Ga maar eens op conour in twente of de achterhoek
alle paarden die niet gezadeld worden etc. staan op de trailer zonder een eigenaar eromheen. Je laat je paard geen uren alleen maar 30 min zou zeker moeten kunnen

@ boemel - gelukkig is ze redelijk rustig als we erbij blijven... ondanks dat ze niet stil staan, maar ze trapt en bokt in iedergeval niet.
Het is echt iets van de laatste 2 maand dat ze onrustig blijft ook nadat het concours als achter de rug is.., eerst lieten we haar de omgeving wel is zien... en na het rijden was ook alles goed, maar de laaste tijd blijft ze druk als die trailer niet rijd.

@ lionspirit - Ze vindt op concour gaan zo leuk dat ze met gespitste oortjes de trailer inwandelt. Ik zie daar gelukkig gaan problemen ontstaan, maar ik begrijp zekerwat je bedoelt!

@ poes - haha , en of ik haar edele beentjes goed inpak, ingebandageerd en al gaan wij op pad... Er is ook altijd iemand bij gebleven, maar ze moet gewoon leren om hoogstens 30 min even alleen te zijn. Gister probeerden we het.. het was een groot overzichtelijk veld.. en stel dat het wel mis ging.. wordt het wel omgeroepen... maar de omroepinstallatie was helaas stuk..

@ Jolliegirl - zoals ik idd al zei was ze goed ingebandageerd tot haar spronggewricht... (transportbescherming is zeker een noodzaak) maar ze is zelf met haar ijzer tot bij haar lies gekomen.. dat bedenk je toch haast niet?? en zover ik weet is zelfs daar geen bescherming voor.. en oja ze had natuurlijk geen stiften in (jah want ik ken mensen die doen dat wel op de trailer :S)

@eppie - ja zulk gedrag is inderdaad snel aangeleerd. Als alles goed verloopt denk je daar ook niet zo snel over na.. Helaas hebben we geen 2 paards trailer, anders had ik een paard ernaast gezet, want ik denk dat, dat ook best eens kan helpen.
Thuis is ze heel rustig op de trailer... al zet ik haar er 2 uur in (bijwijze van spreken he;)) maar ze weet echt precies wanneer het echte werk gaat gebeuren.. Toch ga ik maar eens proberen de routine te verbreken.

Ze staat nu natuurlijk met boxrust.. haar been is goed dik, maar de wonden drogen al op.. de plek die gehecht had moeten worden, maar waarbij de huid te dun was is al weer goed aan elkaar gaan zitten. Dus 3 maal daags koelen , wondspray en pijnstillers. Het is nogal een harde tante dus moet wel even uitkijken dat ze hem niet tevroeg belast enzo.

Even over het algemeen had ik nooit geweten dat ijzers zulke messen konden zijn, daarvoor was ik ook een oplossing aan het zoeken. Divoza bijv. verkoopt namelijk Kavalkade Transwell Transportbeschermers achterbenen.. en die zijn dus van kunststof... hiermee kunnen de ijzers mischien goed ingepakt kunnen zijn...? of zal het kunstof ook voor verwondingen kunnen zorgen?

Groetjes Iris en allemaal bedankt alvast voor het reageren

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:33

30 min is ontzettend lang voor een paard... ik ken in mijn omgeving weinig mensen die alleen op concours gaan. ikzelf zou een paard ook nooit onbeheerd achterlaten op vreemd terrein.
Heb je ook van die transportbeschermers met plakkers, die hele dikke?

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:19

@ poes - mm nooit geweten dat het in andere delen van het land het paard alleen laten in een trailer geen gewone zaak is.
Ik heb nu grote onderleggers met bandages die ik eromheen draai..deze zakken namelijk niet af, zoals die dikke, het klinkt mischien ongewoon, maar mischien moet ik zulke kunstoffen aanschaffen voor achter en dan alsnog zulke dikke transportbeschermers eromheen doen...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:07

En als je de motor van de auto laat draaien? Is het paard dan nog onrustig?

Anders zou je haar aan de trailer kunnen vastknopen (als ze dan wel rustig is).

En als je met z'n 2-en bent dan iig 1tje erbij laten blijven.

Mijn merrie kan niet goed alleen zijn. Ook zij staat op de trailer iets onrustig. Als ze op de manege alleen achterblijft (als de andere paarden naar de grote bak gaan) dan loopt ze ook te gieren en heen en weer te draaien en te springen en trappen.
Zodra we 5 minuten weg zijn is ze weer rustig.

Probeer iig te voorkomen dat je paard ook nog panisch voor het trailerladen wordt en de trailer in z'n algemeen

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:49

Je zegt inderdaad dat ze dit pas doet zodra de motor uit is. Dan is het misschien een optie om die aan te laten?

Of anders: Begin met korte tijden. Haal haar er eerst meteen uit, daarna 5 min. later en als dat goed gaat steeds langer. Kan er dan niemand bij staan als ze uit de trailer is? Dan kan jij het parcour verkennen. Ik snap niet waarom je per sé in de trailer MOET staan..?

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:43

Ja momenteel is het sowieso belangrijk dat er in ieder geval iemand bij blijft.
Mischien is het ook wel jongigheid van het paard (want dat hoor ik wel vaker van mensen) en is het dus een kwestie van geduld.
Ik denk dat erbij blijven een betere optie is dan de motor aan laten staan, want met een sgw wedstrijd bijv. ben je vaak een hele dag weg... om die motor nou zo'n paar uur aan laten staan is dus niet echt te doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:39

Het is een jong paard? Je hebt haar toch wel geleerd om alleen te staan? :+ Of ga je ervan uit dat elk paard dat kan? Want dan snap ik wel waar je probleem vandaan komt...

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:02

@poes - Óf je maakt leuke grappen, of je roept zomaar wat? Overal op élk concours staan paarden 30min of veeeeeeel langer alleen op een trailer. Hoe zou jij een jong paard leren om alleen te staan dan? Geef eens wat tips, want jij schijnt het te snappen waar dit probleem vandaan komt en wij hebben nl. een jonge pony die ook stampij maakt als hij alleen staat (ook met z'n weidemaatje erbij trouwens), dus ik ben zeer geïnteresseerd!

@Anastasia: Persoonlijk zou ik zo'n jong paard nooit aan een trailer vastknopen, ook niet met iemand erbij... je wilt niet weten hoe ze zich -in een fractie- zwaar kunnen verwonden. Of ze leren om lekker te gaan hangen oid.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:57

Ik vind het gewoon een verhaal waarbij het lijkt alsof men het paard niet begrijpt... een half uur alleen is LANG voor een paard, zeker op de trailer op vreemd terrein. Ikzelf zou er gewoon altijd iemand bij laten, desnoods opbouwen: 10 sec 'alleen' (verstop je ergens of ga gewoon naast de camion staan), 12 sec, 15 sec, en zo verder tot ze geen schrik meer heeft.Gewoon: de moment dat ze stil gaat ga je weer in de trailer en beloon je. In geen geval binnengaan als ze gaat domdoen want dan beloon je dat gedrag.

De mensen die ik ken laten niet snel een paard alleen op concour neen...

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:09

Da's heel bijzonder dan, onze kinderen hebben zo'n 2 jaar bij de LRV Antwerpen gereden en daar stonden zowat alle ca. 400 pony's tijdens de zomertornooien uren en uuuuren alleen op de trailer ('szomers zat er hier en daar wel iemand een boekje te lezen, maar tijdens de jumpings in de winter zit iedereen in de rijhal). En die tornooidagen duren van 'smorgens 09:00u totdat de parade 'savonds om 18:00u nog eens aanving.... (met uitzondering van dat éne dressuurproefje, het achttalproefje en/of springproefje). Mij viel op dat veruit de meeste pony's het wel best vonden dat ze lekker konden rusten.

Waar lees jij trouwens dat het paard schrik heeft? Het paard v/d TS wil -net zoals onze pony trouwens- gewoon heel snel 'aan de slag' of gewoon 'erbij zijn'.
En geduld .. dat zal een jong beestje toch op één of andere manier moeten leren denk ik. De vraag is: hoe? Bij ons helpt een weidemaatje of een hooinet in ieders geval niet (of niet lang), we zijn wel nog maar 2x weggeweest met hem. En of het nu vóór of na het rijden is, hij blijft schrapen/stampen/moeilijk doen.

Verder vind ik dat je jezelf wel een beetje tegenspreekt: als hij al schrik zou hebben en 'domdoet', dan zou jij er zéker niet binnengaan ... dus vind je het ergens tóch ongepast gedrag. Want als een paard écht bang is, dan zou het in mijn ogen beter gerust gesteld kunnen worden, anders gebeuren er grotere ongelukken.

Maar ja, 1000 eigenaren 1000 opvattingen zeg ik wel eens... daarom is dit forum zo mooi, want anders zou iedereen met dezelfde problemen blijven zitten ;)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:28

Misschien een rare vraag maar heeft het paard wel een hooinet in de trailer?? Ik ken ook mensen die dat nooit hebben en daarvan zijn er ook meer paarden met problemen dan bij mensen die er wel een hooinet in hebben gehangen... Heeft ze ook meteen wat te doen :)

Daarnaast vind ik de tip van; even eruit, rondje lopen en weer erop wel een hele goede! Hierdoor kan het paard zien waar ze is en daarna op haar trailertje van haar hooi knabbelen tot haar werk begint.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:09

Dan zou je thuis ook nooit een paard vast kunnen zetten. Stel je voor dat het paard daar ook gaat hangen. Wat moet je dan doen met zo'n paard? Thuis laten en pas weer op pad gaan als deze geheel rustig is(op de trailer)?

Ook hier helpt een hooinet niet. Daar begint ze in d'r 1tje echt niet aan. Als ze met z'n 2-en op de trailer staan wel, maar dan is ze zowiezo rustig.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:11

Ik vind het wel wat rigoureus om maar te zeggen dat je paard het maar moet leren om zomaar een half uur alleen te staan. Zeker als 'ie zichzelf helemaal kapot slaat. Denk dat je inmiddels ook wel geleerd hebt dat dit niet de manier is.

Ik zou heel langzaam opbouwen, op bekend terrein, en zo steeds de periode dat het paard alleen is steeds een beetje langer maken.

En tot die tijd zou ik het paard gewoon meteen van de trailer halen. Dan regel je maar dat er altijd iemand mee gaat. Lijkt me handiger dat een paard dat al over de zeik is, nog voor 'ie van de trailer af komt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:31

Citaat:
Ze staat nu natuurlijk met boxrust.. haar been is goed dik, maar de wonden drogen al op.. de plek die gehecht had moeten worden, maar waarbij de huid te dun was is al weer goed aan elkaar gaan zitten. Dus 3 maal daags koelen , wondspray en pijnstillers. Het is nogal een harde tante dus moet wel even uitkijken dat ze hem niet tevroeg belast enzo.

Zet het paard alsjeblieft op de wei zodat de wond zijn vocht kan opnemen in het bloed.
Een paard wat op stal staat heeft weinig pomp mechanisme in de hoef. Het bloed kan moeilijk rond gepompt worden en de genezing duurt langer.

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:09

@ poes - ze staat meestal alleen, dus dat is ze wel gewend.

@ Baal - Ja ik weet ook niet anders dat trailers lang alleen gelaten worden.
Mijn paard is idd niet bang (al zou ze bij het incident van vrijdag wel doorgedraaid zijn) Ze moet geduld zien op te bouwen, maar bij een jong paard is dat niet gemakkelijk (wat ik soms zo hoor uit ervaring) dus mischien is het ook een kwestie van tijd?

@ Casca - Ja ze heeft een goed vol hooinet, eerder at ze goed en als paarden eten ontspannen ze zich . Als we haar er 1 keer uit hadden gehaald om alles te laten zien en haar erdaarna weer inzetten begon ze lkkr te eten, maar de laatste 2 maand heeft ze geen oog meer voor het hooi. En om haar nou hongerig op de trailer te zetten gaat ook wat ver...

@ anoeska - Ja dat heb ik nu wel door dat dit geen manier is voor haar. En er direct uithalen zou een verkeerde beloning zijn. maar een opbouwing is wel belangrijk.

@ annebe - Momenteel stap ik 3 maal daags 10 min en daarna de wondspray erop. Je hebt helemaal gelijk met dat pompmechanisme, maar het is buiten nu zoo stoffig als ze gaat rollen met die wonden ben je verder weg... gelukkig heeft ze wel een loopstal.