mijn haffie uit de wei halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_16

mijn haffie uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:18

hoi hoi,

Ik heb even een vraag ik weet niet of hier al topics over zijn, maar ik heb een haflinger en als ze op de wei staat kunnne we haar er alleen maar uithalen door eerst andere paarden naar binnen te doen.
Zo gauw je bij der in de wei komt dan loopt ze weg en als je haar dan eenmaal hebt ( wat meestal ook niet lukt )en je bent de wei uit en doet het hek dicht dat gaat ze er alles aan doen om weer terug de wei in te kunnen ( rondlopen en mij mee trekken )
heeft iemand misschien hetzelfde probleem?
en heeft er misschien iemand tips voor mij?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:20

Misschien met 2 mensen? Dat hetd an wel lukt?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:20

neem een lekker appeltje mee en loop de wei in zonder dat je aar wil pakken :)
een paard dat weg loopt weet al dat ze meteen meegenomen wordt, dit moet je toch wel terug dringen want het wordt steeds erger.. ga gewoon is in de wei zitten en geef haar de appel en loop weer weg.. zo weet zei strax dat je niet alleen maar komt om te rijden :)

mijn merrie deed het ook , en ik heb haar vertrouwen weer terug moeten winnen :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:23

Ess_Ramona schreef:
Misschien met 2 mensen? Dat hetd an wel lukt?

een paard opsluiten krijg je vaak het tegenovergestelde resultaat en lijdt vaak tot gevarlijke situaties ( denk aan een hond in het nauw ) die grijpt je.
een trap s dus niet uitgesloten,, met respect liefde en rust kom je veel verder :)
en je wilt het uiteraard niet erger maken dan het al is :)
oke het duurt even maar als het zover is is het het waard geweest

Stravero

Re: mijn haffie uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:39

Neem een schep met een paar brokjes mee of een appel of iets anders lekkers en geef dat als ze komt, en de rest als ze op stal is. ;)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:41

Als je haar uit de wei wilt halen, moest ze misschien altijd werken.
Ga eerst een paar dagen een appeltje of iets brengen en loop weer weg.
Misschien is het makkelijker als ze al met halster de wei in gaat.
Sommige op stal kunnen bij ons ook moeilijk gepakt worden en gaan daarom met halster de wei in.

Kelly_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:44

Up_to_Date schreef:
Als je haar uit de wei wilt halen, moest ze misschien altijd werken.
Ga eerst een paar dagen een appeltje of iets brengen en loop weer weg.
Misschien is het makkelijker als ze al met halster de wei in gaat.
Sommige op stal kunnen bij ons ook moeilijk gepakt worden en gaan daarom met halster de wei in.

Ze gaat zowiezo altijd al de wei in met een halster. ze hoeft niet altijd te werken want soms poets ik haar ook alleen, en ze kan egt enorm sterk zijn.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:09

Zo'n merrie heb ik hier ook staan alleen krijg ik haar hoe dan ook altijd wel te pakken..

Vaak loop ik gewoon even de wei in voor een knuffel, even laten zien dat we dr heus niet altijd weghalen..
De laatste tijden gaat dat echt heel goed en hoef ik dr bijna nooit meer te vangen

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:01

Ga eens gewoon in de wei zitten en geef haar daar eens wat lekkers of knuffel haar gewoon eens. Maak er iets leuks van als je haar uit de wei haalt. Ga iets doen waar zij lol aan heeft.
En dat trekken enzo, dat kan je proberen op te lossen door grondwerk te doen in de bak (ook leuk ter afwisseling voor haar). Dan leer je haar op comando stil staan, meelopen, achter uit gaan, enz.

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:17

Nooit achteraan lopen als ze van je wegloopt, maar heel ongeinteresseerd, voor mijn part achterwaarts, haar niet aankijken, haar richting uitlopen met wat lekkers, emmertje met een paar brokjes, of iets in een plastic zakje doet wonderen.
Zo gauw ze wegloopt blijven staan maar wel rammelen met iets lekkers, niet aankijken. Wedden dat je uiteindelijk het spelletje wint? Wel even geduld hebben voor ze echt nieuwsgierig wordt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:06

HA --> OPG

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:48

Dat had ik soms ook met mijn oude verzorgpony, wat overigs nu niet meer mijn verzorgpony is.
Je kan het beste een emmer met brokjes erin doen, en dan ermee schudden. ( mijn verzorgpony kwam naar mij toe rennen, die doet alles voor eten). Dan pak je je haflinger vast en geef je hem wat van de brokjes als beloning. ;)

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:39

Mijn moeders paard heeft ook wel eens de neiging om niet mee te draaien om het hek weer dicht te doen. Dan zit ik dus met he probleem dat onze andere paarden er ook wel uit willen maar ik niet bij het hek kom om het dicht te doen! Toen heb ik een hengstenketting gepakt. (onder de neus, boven de neus is pijnlijker en gevaarlijker) Ik hield haar zo dicht mogelijk bij mij en beloonde meteen wanneer ze niet naar het gras toe ging. Nu gaat dit veel beter ook met gewoon touwtje.

Mijn zus haar pony rent ook wel eens weg. Ik kom dan gewoon af en toe de wei in en breng iets lekkers of aai haar alleen even (en ook iets lekkers geven).

Of alleen maar even eruit halen en dan er weer in doen is misschien een optie? Of je neemt een ander hek waar geen andere pony ook uit kan (hoef je ook niet op te passen dat die de mogelijkheid zien hem te peren :P) en dan gewoon oefen eruit, er weer in, eruit, er weer in en ga zo door. Succes!