Wat te doen? Shet let niet op mij en is lui

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek93

Wat te doen? Shet let niet op mij en is lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:02

Hallo bokkers!

Sinds 2 september verzorg ik 2 shetlanders die op een camping staan. Ze staan al erg lang in die wei en er is door de eigenaren niet veel mee gedaan. Voor zover ik weet is er vroeger wel op gereden. Nu gaat het me om 1 van die shetlanders. Ik heb te horen gekregen dat deze shetter het nooit geaccepteerd heeft iemand op haar rug te hebben.
Nu wil ik graag dat ze wel beweging krijgt, en ik probeer haar nu dan ook te leren longeren, wat ze ook nog niet kan. We(mijn zusje en ik) doen dit rustig aan. We hebben geen bak ter beschikking en moeten dit in de wei doen.

Nu heb ik 2 probleempjes.
Het is mij opgevallen dat ze niet op mij let en nergens van onder de indruk is. Hoe kan ik haar laten weten dat ze wel op me moet letten? Het is een pony waar je wat voor moet doen voordat de loopt, nogal lui dus.
Het 2e probleem is dat ze wegrent, mijn zusje heeft er al vaker opgezeten en dit vind ze goed, maakt er geen problemen van en eet of slaapt nog wel met mijn zusje op haar rug bewijzen van, zolang ze niet hoeft te stappen of snellere gangen moet doen. Als ik haar aan de longe heb, en ze heeft er genoeg van probeert ze ook weg te rennen, ik probeer haar natuurlijk zo goed mogelijk vast te houden, wat soms niet zo goed lukt.

Nu mijn vraag, Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alvast bedankt voor het advies!
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-04-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:56

Niemand? :o

troi

Re: Wat te doen? Shet let niet op mij en is lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:33

Dominant paard dus, gedraagt zich prima zolang ze maar mag doen waar ze zelf zin in heeft. Heb je al eens grondwerk geprobeerd om de rangorde te veranderen zodat jij dominant wordt? Want ik gok dat dat wonderen zal doen.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:35

Precies, ze is erg dominant en vind het goed zolang ze mag doen wat ze zelf wil!
Grondwerk heb ik nog nooit geprobeerd, ga ik zeker doen! Bedankt!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:01

niemand meer? :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:07

Eeehm... grondwerken is sowieso een goede, maar als je dat nog nooit gedaan hebt, zou ik er niet zelf aan beginnen.
Want het paard kan ff terugvechten en dan kun je zo een hoef in je gezicht hebben.
Plus dat hij al je onzekerheden dan ook ziet.

Haal er dus wel een ervaren ' grondwerkster' bij.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:13

Even een kleine update :P
dinsdag, woensdag en donderdag heeft mijn zusje op haar gezeten, hoofdstel in, ik haar aan het halstertouw, en ik zette de eerste dag een paar pasjes, en deed dan halt, dit ging de eerste dag goed, nouja, wij blij.
de 2e dag heb ik hetzelfde gedaan, wat meer gestapt en wat drafjes gemaakt. Marit(zusje) stuurde dit keer met haar benen, waar pepper erg goed op reageerde!
toen spoorde mijn zusje wat hard aan, waardoor pepper naar haar benen ging bijten(pepper liep los ) en marit zegt tegen mij: Aniek ik word zenuwwachtig, op dat moment draaft pepper weg. ik zeg tegen haar, ga eens zwaar zitten, dus ze doet dat en pepper(pony) gaat stappen.
De 3e dag heb ik hen helemaal los laten lopen, en wat ons ook opviel was dat wanneer je zwaar zat, pepper halt hield(dat hebben we dus geprobeerd, terwijl ik voor haar liep en ik doorliep, pepper trok zich niks van mij aan :D )
Ik denk dus dat we pepper nu langzaamaan laten wennen aan mijn zusje, en wanneer ze zich misdraagt gewoon een stapje minder doen, en wanneer het goed gaat weer een stapje verder, dus met stapjes opbouwen. Mijn zusje gaat dus veel met haar benen sturen, omdat ze daar beter op reageert en wanneer mijn zusje wat zenuwwachtig word gewoon een stapje terug. Nu hopen dat dit zo blijft!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:27

Goed zeg! Realiseer je wel dat er altijd een moment komt waarbij de pony het ineens niet zo leuk meer vind en gaat uitproberen en dan is het zaak om wel door te zetten (en als dat lukt heb je ook meestal echt goed gewonnen en wordt het acuut veel makkelijker), dus misschien is het verstandig een wat zelfverzekerdere ruiter te zoeken zodat je die achter de hand kan houden als de pony wat moeilijker gaat doen.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 08:30

Dat realiseer ik me ja. Ik ga inderdaad eens zoeken naar een zelfverzekerde ruiter die erop kan wanneer ze moeilijker gaat doen. ;)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:16

je moet het leuk maken kijk naar dingen die ze leuk vind en probeer het zo uitdagend te maken. ipv echt iets willen van haar verzin spelletjes die je kan doen waarmee je haar dan bepaalde dingen leert, beloon haar als ze iets doet al het 3 stappen de volgende keer beloon je haar dan bij 6 stappen. ik denk niet dat het alleen maar is dat ze dominant is , je heb er veel die iets niet willen doen uit verveling.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:19

Hey, ik ga met de anderen mee, wel irritant voor je hoor!
Ik hoop dat het snel beter gaat, ik wil ook wel een fototje zien van die boef hoor!
Veel succes! Gr.Mandy.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 17:53

Bedankt voor de reacties! :D
Foto's van Pepper zijn te vinden in mijn profiel! Pepper is de shet met de korte manen.
Bedankt voor het advies! we moeten het haar inderdaad zo leuk mogelijk maken en zorgen dat ze zich niet verveeld!

edit: We gaan ons best doen!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 22:18

vorige week een meisje erop gereden en wat de probleempjes waren was dat pepper's stuur nog niet zo goed werkt en dat ze regelmatig weggalopeerde.
vandaag zusje er weer op en dit waren precies dezelfde probleempjes
dus toen zusje erop en aan de longe waar het stuur nog wat moeilijk te vinden was(ik liet mijn zusje sturen wanneer pepper naar binnen wilde komen, aangezien ze aan de longe nog niet helemaal snapt) ze liep braaf, wat gedraafd en een paar kleine galopjes waarbij ze een beetje trok(de andere pony die erbij staat stond daar verderop) ze liep zelfs 1 keer naar beneden. :P

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:40

Is er niks mis met de shetlander?
Mijn vz shetlander heeft rugproblemen gehad ( Toen verzorgde iemand anders hem nog, en ik de pony die er bij staat)
en daardoor werd hij helemaal deprie, vond hij niks mee leuk enzo.
Toen ben ik hem gaan verzorgen, hebben we het rijden gestopt en zijn we als maar leuke dingen gaan doen enzo,
en nu naar een tijdje zijn we weer begonnen met rijden ( met kinderen die 5 kilo onder het gewicht dat hij zou kunnen houden wegen ) en dat gaat heel erg goed, je ziet een hele anderen pony die lekker vrolijk is met rijden en voorwaards is.

Dus mischien is het wel geen dominantie, maar hij heeft gewoon ergens pijn of is de gene die op hem rijd te zwaar.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:39

HorsesWoman schreef:
Mijn vz shetlander heeft rugproblemen gehad ( Toen verzorgde iemand anders hem nog, en ik de pony die er bij staat)
Toen ben ik hem gaan verzorgen, hebben we het rijden gestopt en zijn we als maar leuke dingen gaan doen enzo,
en nu naar een tijdje zijn we weer begonnen met rijden ( met kinderen die 5 kilo onder het gewicht dat hij zou kunnen houden wegen ) en dat gaat heel erg goed, je ziet een hele anderen pony die lekker vrolijk is met rijden en voorwaards is.

Dus mischien is het wel geen dominantie, maar hij heeft gewoon ergens pijn of is de gene die op hem rijd te zwaar.

Zou opzich ook nog kunnen! Ik heb soms ook het gevoel dat ze het niet leuk vind, maar als mijn zusje haar de wei af laat gaan(met zusje erop) gaat ze ook blij die wei af, misschien dat dit iets aangeeft? :D

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:11

probeer jezelf dan intressanter voor hem te maken, door bv koekjes, of speeltjes :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:24

Aniek93 schreef:
HorsesWoman schreef:

Zou opzich ook nog kunnen! Ik heb soms ook het gevoel dat ze het niet leuk vind, maar als mijn zusje haar de wei af laat gaan(met zusje erop) gaat ze ook blij die wei af, misschien dat dit iets aangeeft? :D

Het is moeilijk om in te schatten waarom ze dit doen.
Maar ik zat wel met precies de zelfde dingen als jij,
en toen kwam er uit dat hij gewoon pijn had. Maar mischien vind ze wat jullie in de wei doen wel leuk,
maar het werk dat jullie op de andere plek doen met haar niet?

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:34

We doen het met haar in de wei, omdat we nergens anders heen kunnen.
Vandaag heeft mijn zusje er weer aan de longe op gezeten wat echt goed ging!
Ze heeft gestapt, gedraafd en gegallopeerd en het ging goed, ben tevreden. :D
Ik was zelf aan het denken nog een paar keren aan de longe, en dan mijn zusje laten rijden, zoals in de bak, maar dat ik haar met de longeertouw vasthoud, en gewoon meeloop op een afstand, zodat mijn zusje het stuur kan vinden en als dit goed gaat los.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 21:11

Afbeelding
Dit is een filmpje van mijn zusje op pepper van vandaag, ze trok aan 1 kant, daar staat een stal en als ze los is wil ze daar geregeld in rennen, we oefenen ermee! :D