Flinke discussie met instructrice...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndManuel

Flinke discussie met instructrice...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:17

Hallo Iedereen..

Zoals mn titel al zegt heb ik een probleem met mn instructrice..
Ik had vandaag les van haar en ik was het totaal niet met haar eens....

Het verhaal..
Nou ik heb meestal les van de manege eigenaar..
Maandag had ik nog priveles van hem.. Hij zei telkens van goedzo, en vraag maar eens door enzo..
En vandaag had ik dus iemand anders die ik wel eens vaker heb als de manege eigenaar niet kan ofzo..
Maar zij zei telkens van trek zn bit niet door zn smoel en je bent veel te hard in je hand en dit doe je niet goed en dat niet..
En ga zoo maar door..
Ik had er dus echt geen zit meer in....

Dus ik vroeg. hoe kan het dat de manege eigenaar telkens zegt van goedzo en zo en dat jij telkens zegt dit is niet goed.. en dat is niet goed...
Maarja hele discussie dat ik mn pony op slot rijd enzoo...
En dat hij niet actief is..
En wij hebben ook 2 jury leden op de manege die ook een paard hebben staan...
Ik vroeg laatst aan hun.. is hij nou actief.. en jaa zeiden ze hij is netjes actief..
En vandaag liep hij precies het zelfde en dan was het van hij loopt totaal niet actief enzoo....

Nu is mijn vraag wat moet ik doen...
Een andere les zoeken waar zij geen les geeft of stel ik me aan....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:45

Het klikt of niet.
Iemand kan heel goed lesgeven maar als dat niet op de voor jouw werkbare manier is heeft het geen zin (een goede instructeur/trice moet zich eigenlijk kunnen aanpassen aan haar leerling, maar ja).
Wellicht dat vervangster eigenlijk beter lesgeeft maar dus niet voor jou.

Je kunt toch gewoon afspreken dat als de manege eigenaar niet kan je dan maar een weekje over slaat.

Of twijfel je dat ze misschien wel gelijk heeft...... over je handen enzo. Vraag dit dan eens aan de m.e.

Het mooitste zou zijn als je het met beide tegelijk eens zou bespreken en daar staan ze bij oostmoer zeker wel voor open.

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:54

jury schreef:
Het klikt of niet.
Iemand kan heel goed lesgeven maar als dat niet op de voor jouw werkbare manier is heeft het geen zin (een goede instructeur/trice moet zich eigenlijk kunnen aanpassen aan haar leerling, maar ja).
Wellicht dat vervangster eigenlijk beter lesgeeft maar dus niet voor jou.

Je kunt toch gewoon afspreken dat als de manege eigenaar niet kan je dan maar een weekje over slaat.

Of twijfel je dat ze misschien wel gelijk heeft...... over je handen enzo. Vraag dit dan eens aan de m.e.

Het mooitste zou zijn als je het met beide tegelijk eens zou bespreken en daar staan ze bij oostmoer zeker wel voor open.

Okee bedankt..
Dan ga ik dat maandag maar eens doen ;)

Air

Re: Flinke discussie met instructrice...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:56

Als je zit te zagen is het inderdaad niet goed en is de manege eigenaar jou lekker verkeerd aan het lesgeven, en heeft de andere instructise dus gelijk.
En uit jou tekst maak ik op dat je zit te zagen.

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:57

x_Marr schreef:
Als je zit te zagen is het inderdaad niet goed en is de manege eigenaar jou lekker verkeerd aan het lesgeven, en heeft de andere instructise dus gelijk.

Nou sorry hoor maar ik zaag niet..
Ik geef wel toe dat ik mn binnenhand soms blokkeer maar ik zaag niet...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:00

Ik lees dat de instructrice alleen maar vertelde wat je volgens haar fout deed. Heeft ze ook uitgelegd hoe je het anders kan doen, zodat je voelt aan je paard dat hij lekkerder/minder lekker loopt?

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:03

MarChak schreef:
Ik lees dat de instructrice alleen maar vertelde wat je volgens haar fout deed. Heeft ze ook uitgelegd hoe je het anders kan doen, zodat je voelt aan je paard dat hij lekkerder/minder lekker loopt?

Nou.. in het begin zei ze dus van dit doe je fout en dat doe je fout. en vervolgens heeft ze heel de les niets gezegt...
Het laatste kwartier heb ik er zelf naar moeten vragen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:04

Je binnenhand is bij de foto's van HAW consequent te streng en de handen zijn typisch voor iemand die veel vraagt. (vraag maar eens even door). Die zit regelmatig tegen zagen aan en soms is dit zelfs zagen. Je handen zien er op die foto's ook daadwerkelijk te hard uit.

Sommige instructeurs zijn te vriendelijk, sommige rijden zelf met grove hand, die zullen daar niet iets over zeggen en voornamelijk complimentjes geven.

Als ze inderdaad niet gezegd heeft hoe het wel moet is dat niet goed, maar dat kan je de volgende keer aangeven. Ik zou zeker een volgende keer laten komen, want een te grove hand is zielig voor het paard. Je zit toch met een stuk ijzer op zijn tandvlees in te werken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:11

Iedere instructeur geeft anders les en legt ook de nadruk op andere punten. Ga daar niet tegen in, maar geef zo iemand de gelegenheid zijn zienswijze aan jou duidelijk te maken. Daar wordt je alleen maar een betere ruiter van; er is geen een weg naar Rome. Discussie is leuk, maar doe dat na de les. Op het moment dat jij les hebt doe je wat de instructeur wil, hij kijkt; jij voelt of de aangeboden methode werkt.
Dus zegt hij dat je met te veel druk rijdt verminder je de druk zonder maaren en mitsen. De les is tweerichtingsverkeer maar dan tussen het beeld dat het paard geeft en de instructeur en jij bent op dat moment het doorgeefluik aan het paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:13

Als je je binnenhand blokkeert ben je dus te streng met je handen, dus waarom heeft deze instructise volgens jou ongelijk?
Nageeflijkheid moet overigens van achteruit komen, dus vanuit de activiteit, op dat punt heeft ze dus ook gelijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:16

x_Marr schreef:

Dat vind ik wel kort door de bocht.
Je weet niet hoe het dier is, hoe de ruiter rijdt en hoe ze les krijgt van beiden.

Een paardje wat je echt los moet werken, kan je ook best eens door pakken, zolang je ook maar weet wanneer je kan en moet ontspannen. Dit is iets heel anders dan een onrustige hand of zelfs zagen..

Vaak is het doeltreffender om van 1 persoon les te krijgen, omdat lessen bij 2 personen wel eens tegenstrijdig kan zijn.. wat nu het geval is..
Van elke instucteur leer je iets, daar wordt je uiteindelijk beter van.. maar niet als je het zelf niet meer weet, hou het dan bij 1 instucteur..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:20

Tja het is natuurlijk veel leuker om goedzo, goedzo te horen dan om te horen dat je iets niet goed doet! :D

Ik heb ook wel eens van die mensen.
Probeer je ze op een vriendelijke en rustige manier uit te leggen dat ze toch echt verkeerd bezig zijn en hoe het dan beter,netter en vriendelijker zou kunnen...
Meestal zie ik die na eenmaal nooit meer terug.

Citaat:
Maar zij zei telkens van trek zn bit niet door zn smoel

Zei ze dit letterlijk zo of maak je dit er zelf van?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:21

Ik neem aan dat die instructise het niet verkeerd ziet, en ook op TS dr rijfoto's kan je de strenge binnenhand dus zien.. en een kantelend hoofd.. wat duidelijk daardoor komt.

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:21

shan schreef:
Tja het is natuurlijk veel leuker om goedzo, goedzo te horen dan om te horen dat je iets niet goed doet! :D

Ik heb ook wel eens van die mensen.
Probeer je ze op een vriendelijke en rustige manier uit te leggen dat ze toch echt verkeerd bezig zijn en hoe het dan beter,netter en vriendelijker zou kunnen...
Meestal zie ik die na eenmaal nooit meer terug.

Citaat:
Maar zij zei telkens van trek zn bit niet door zn smoel

Zei ze dit letterlijk zo of maak je dit er zelf van?

Dat zei ze letterlijk.....

Lonink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:23

Iedere instructie geeft anders les en dat is soms fijn maar soms ook niet fijn ;( :P
dat probleem heb ik soms ook wel ;)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:28

Nou dat is niet netjes dan.
Ze had het in nettere bewoordingen kunnen zeggen en je uit kunnen leggen wat je dan wel moest doen en waarom.
In dat geval vind ik dat je best wel gelijk hebt.

Ik zie dat je naar de Instructieweek gaat, leuk, daar kan je veel van opsteken.
Je krijgt er oha goed les.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:43

Je kunt natuurlijk ook besluiten een goede ruiter te willen worden, je openstellen voor kritiek en gewoon vragen wat je kan doen om het te verbeteren. ;)
Van alleen maar horen hoe goed je het doet, leer je echt niet beter rijden. Is wel leuk om te horen, maar je zit niet op les om te horen hoe goed je bent, kun je beter je moeder aan de kant van de bak zetten :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:46

Laat je filmen en zit eens samen met haar om die stukjes te bekijken. Ik ken geen instructrices die zeggen dat je een bit door de smoel trekt zonder dat het waar is...

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:03

Je instructrice zou best wel eens gelijk kunnen hebben, als ik je foto's op HAW bekijk. Maar gelijk hebben of geen gelijk hebben hangt niet per definitie samen met goed lesgeven. En als er dan al goed wordt les gegeven, kan het nog zijn dat het gewoonweg niet klikt met je instructrice! Ik zou je dan ook aanraden om jezelf even in vraag te stellen of je inderdaad misschien niet te hard bent in je hand. Daarbij kan het handig zijn om je even te laten filmen wanneer je zelf rijdt, en dat dan daarna eens te bekijken, en best nog samen met een 'outsider' die wel iets van paardrijden kent, maar die buiten de hele kwestie staat. De manège eigenaar zal namelijk waarschijnlijk zeggen dat je niet te hard bent in je hand, en de andere instructrice zal net het tegenovergestelde zeggen. Als je dan toch tot het besluit zou komen dat je je eigenlijk toch wel iets te hard bent in je hand, kan je nog steeds uitkijken naar een andere instructeur/instructrice waarmee het wél klikt. Dan kunnen jullie daar samen op een fijne manier aan werken! Heel veel succes!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:12

Gezien je foto's ben ik ook geneigd om te denken dat die instructrice het wel bij het goede eind heeft.
Maar als jij dan met een mokken gezicht gaat rijden omdat je niet tegen die kritiek kunt, kan ik me voorstellen dat zij ook minder behulpzaam wordt.

Je zegt ook dat je hem er van de manege eigenaar door moet vragen en om eerlijk te zijn krijg ik bij die soort aanwijzingen ook altijd wel de kriebels. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:26

als het niet klikt moet je dus geen les meer nemen van die persoon.
En kijken of je les kunt krijgen van een persoon waar je wel de kritiek van kunt verdragen.

ik heb dit ook gehad met mijn stal eigenaaresse waar ik les van kreeg, ik moest mijn ruin extreem kort nemen in de teugels en dan maar erop los drijven zodat hij dan ging zakken :o

nou dat werkte totaal niet en mijn paard blokkeerde totaal van alle kanten

ik ben toen uitgeflipt en gestopt, sindsdien heb ik les gekregen van iemand anders waar het dus wel goed mee klikte en ik met sprongen vooruit ging

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:31

Inderdaad als het niet klikt zou ik bij haar gewoon geen les meer nemen ...

Ik heb het ook een keer gehad, iemand had na 10 minuten geen zin meer om te rijden (tijdens haar les) en vroeg of ik wilde rijden. Ik ging er op. Wat heb ik een ruzie gehad, ik moest haar alleen maar voorruit schoppen, ze struikelde steeds omdat ze over haar tempo liep, maar ik MOEST haar voorruit schoppen. Paardje had een hele onbespierde achterhand, vandaar het afentoe struikelen. Verder mocht ik ook alleen maar aan mijn binnenteugel trekken, buiten moest ik los houden. En zo kreeg ik les, meer binnenhand, meer schoppen. Terwijl als ik haar meer op de normale manier reed ze heel leuk liep, netjes nageeflijk, fijn in de hand wel iets op de voorhand omdat de achterhand niet sterk was maar dat komt vanzelf wel.

Op een gegeven moment zei ze maar niks meer, want ze had zichzelf helemaal klem gepraat. Het klikt of niet, en het licht eraan hoe diegene les geeft en of dat bij jouw rijstijl en je paard past.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:33

Ik geloof niet dat jij op een leeftijd/ervaring bent om in discussie te gaan met je instructrice...

Verder ga ik met Urielle mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:36

Volgens mij zit deze dan bij het goede eind te zien aan de foto's.
Van alleen goed zo gaat niemand beter rijden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:40

moonfish13 schreef:
Volgens mij zit deze dan bij het goede eind te zien aan de foto's.
Van alleen goed zo gaat niemand beter rijden.

nee maar om afgezijkt te worden ook niet
en als die instrutrice niet normaal kan uitleggen wat er fout gaat
dan klikt het gewoon niet, of nu de ervaring er is of niet.

ze neemt tenslotte les om te leren en niet om afgekraakt te worden