Pensionstal beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

udinese_bv

Pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:50

Ik wil een pensionstal beginnen, nu wil ik vragen of iemand mij precies kan vertellen welke vergunningen je nodig hebt om dit te beginnen. Ik heb een stuk grond op het oog met al een aantal gebouwen, maar nog geen paarden, stallen en bak. Wie kan mij verder helpen of heeft andere handige tips!

NewYork

Re: Pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:17

De kamer van koophandel zou dat toch weten, je kan ook even op de site van de Kvk kijken ;)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:21

Lijkt me handig om eerst contact op te nemen met de gemeente, om te checken of jouw stal wel in het bestemmingsplan past. Zij kunnen je precies vertellen wat de mogelijkheden zijn.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:22

Ik zou eerst eens bij de gemeente informeren welke bestemming het stuk land heeft. Bij een agrarische bestemming, wat het vaak is, mag je niet zomaar een pensionstal beginnen. Bestemmings wijzigingen duren vaak erg lang, als het je al lukt.
Voorkom een hoop ellende en informeer dus eerst bij de gemeente over de mogelijkheden.
Succes!

udinese_bv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:29

Bedankt voor de info, ik zal contact opnemen met de gemeente of via de makelaar om dit te achterhalen. Zijn er nog meer vergunningen nodig?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:31

Gemeente lijkt me betrouwbaarder dan de makelaar, de laatste verkoopt graag...

udinese_bv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:36

Ja dat is waar, wat is eigenlijk de rede dat er op agrarische grond geen pensionstal mag komen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:38

je zal soieso een bedrijfsplan nodig hebben voor de bank, daar kan je bij de kvk voorbeelfden van vinden.
Verder staan hierboven goede en nuttige tips.

omdat het geen bouwgrond is, bouwgrond is duurder ook

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:42

udinese_bv schreef:
Ja dat is waar, wat is eigenlijk de rede dat er op agrarische grond geen pensionstal mag komen?

Omdat er niet op iedere agrarische grond gebouwd mag worden, sommige stukken moeten weiland blijven. Voor het bouwen op grond heb je sowieso vergunningen nodig. Vergeet ook de afhandeling van mest niet, ook lastig om daar de juiste vergunningen voor te krijgen als je een bedrijf bent.

udinese_bv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:42

Ja dat weet ik dat ik een bedrijfsplan nodig heb, dat zit goed. Er staan al gebouwen op waar ik stallen in kan maken.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:14

Kijk eens op www.homac.nl
Zij doen aan bedrijfsbegeleiding/advisering in de paardenbranche.

udinese_bv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:46

Bedankt voor de tip deze zijn altijd welkom!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:07

Verplaatst van VSW naar TAO.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 05:07

udinese_bv schreef:
Ja dat weet ik dat ik een bedrijfsplan nodig heb, dat zit goed. Er staan al gebouwen op waar ik stallen in kan maken.

Als een bedrijfsplan goed is, dan staat daar ook al in hoe het zit met vergunningen en had je al contact gehad met gemeente, provincie, etc.
Ik zou dus nog maar eens heeeeeeel goed naar dat plan kijken want volgens mij ontbreekt er e.a. aan.........

udinese_bv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 08:18

Ik heb niet gezegd dat ik al een plan he gemaakt alleen dat dat wel goed zit. ik heb namelijk iemand die dit voor me kan doen! Wil nu eerst alleen wat indformatie verzamelen en tips ontvangen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:13

Maak een afspraak met iemand van bouw- en wonen en eventueel milieu, vertel dat je wilt informeren naar de mogelijkheden van dat bepaalde perceel ivm je plannen een pensionstal te beginnen, dan kunnen ze zich voorbereiden op het gesprek en kijken wat er wel en niet kan of mag en eventueel je voorbereiden op mogelijke procedures die nodig zouden zijn om een pensionstal mogelijk te maken en wat de kans van slagen is. Als de gemeente er al negatief tegenover staat, zou ik er niet aan beginnen, want dan heb je vervolgens ook nog kans op tegenwerking van de buurt en heb je helemaal een probleem. Als de gemeente je plannen ziet zitten scheelt dat heel veel gedoe en heb je veel grotere kans van slagen.

udinese_bv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:41

joyce B bedankt voor je reactie daar heb ik wat aan ik ga er zeker wat mee doen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:04

Enne, als je dan al een pensionstal mag hebben op die lokatie, heb je dan ook al nagedacht hoe je dat allenaal gaat betalen? Van een bank op basis van inkomsten uit een pensionstal kun je vergeten, daar trapt geen enkele bank in, tenzij je een fors bedrag aan eigen geld op tafel legt.
Indien je plan is om meer te bieden dan stalling (in de vorm van africhting, training, opfok of zo), check ook dat dan eerst bij de gemeente, anders ga je alsnog op je plaat. Waar een eenvoudige pensionstal nog wel wordt toegestaan, gaan veel gemeentes er heel anders mee om als het op een "hypisch sportcentrum" gaat lijken.

Zorg dus dat je eerst en vooral helder hebt wat je wil; hoe je dat financiert en of het kan op de lokatie die je voor ogen hebt. Vorvolgens controleer je of DAT plan dan de goedkeuring van de gemeente kan wegdragen. Dat is de enig juiste volgorde.

udinese_bv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 09:41

Het financieren moet als het goed is lukken, het moet nog wel naar de bank, in zo'n ver stadium ben ik nog niet. Maar in principe moet het geen probleem zijn. Maar het is inderdaad wel handig om eerst naar de gemeente te gaan denk ik! Dat blijkt toch wel een van de belangrijkste dingen te zijn ;-)