Ledig gewicht Humbaur Single Plus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Ledig gewicht Humbaur Single Plus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:03

Even een vraag voor de mensen die een Humbaur Single Plus trailer hebben. Het gaat om de 1,5 paards uitvoering met zadelkamer. Wat is het ledig gewicht wat op jullie kenteken staat?

Het betreft deze trailer:
Afbeelding
Wij zijn hier nieuwsgierig naar omdat onze trailer ivm invoeren opnieuw gewogen is en naar ons idee aan de zware kant is... Ik ben benieuwd wat er bij andere bokker op het kenteken staat.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:06

even gequoot uit een ander tao topic:
TICKELS schreef:
stefanvi schreef:
Dit is een bekend probleem bij die b-rijbewijs vrachtwagentjes. Ze wegen vrijwel altijd meer dan op het kenteken staat en/of hebben vrijwel geen laadvermogen.
Nu moet ik zeggen dat dit wel een extreem geval is overigens.

Zelfs bij splinternieuwe trailers klopt het gewicht vaak niet! Er hebben al een tijd geleden ook artikelen gestaan in de Bit waarin nieuwe trailers getest werden. Daar zaten ook grote verschillen in mbt gewicht wat op je bewijs staat en wat hij echt is.
Zeker als je een trailer met zadelkamer hebt en het is een tweepaards dan zit je krap met je maximaal toelaatbare gewicht.
Om die reden doen wij het zadel en toebehoren altijd in de auto.

Wat voor niemand verkeerd is om een keer te doen is je paard en trailer te wegen, zo sta je nooit voor verrassingen!

en deze uit hetzelfde topic:
cissy schreef:
klopt, bij splinternieuwe trailers wordt ook de rubber gietvloer, het schot, de zadelkamer, de trapbescherming, het reservewiel niet meegewogen voor typekeuring. Dus ook niet bij een omgebouwd vrachtwagentje.
Daarnaast moet je ook al je (paarden)spullen en jezelf meerekenen bij je laadvermogen, ook dát is gewicht.

MarchaL

Re: Ledig gewicht Humbaur Single Plus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:14

Zoiets had ik onlangs al gelezen ja.... Het scheelt wel bizar veel moet ik zeggen... Op internet lees ik gewichten van 650 kg. Die van ons is dik 130 kg zwaarder gewogen... Heel fijn ivm je massa... Valt hier nog iets aan te doen?

stefanvi

Re: Ledig gewicht Humbaur Single Plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:19

het ledig gewicht vermeldt op het kenteken wordt vaak gewogen voordat alle accessoires ingebouwd worden zoals de zadelkamer, reservewiel, rubber bodem enz.

In principe niet veel aan te doen, of je moet er dingen af willen 'slopen' :)

Kom je nu niet meer uit om met B-rijbewijs te mogen rijden of is hij nu net te zwaar voor de trekkende auto?
Anders zie ik geen problemen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 08:54

stefanvi schreef:
Kom je nu niet meer uit om met B-rijbewijs te mogen rijden of is hij nu net te zwaar voor de trekkende auto?
Anders zie ik geen problemen.

Nee, het ''probleem'' is dat er behoorlijk veel van het laadvermogen af gaat. Aangezien het de 1200 MM uitvoering is (je kunt bij aanschaf kiezen voor 1200 of 1600 mm) blijft er weinig laadvermogen over. Het laadvermogen staat vermeld op kenteken uiteraard, met paard in de trailer zit je dan al snel over je massa. Dit zou dan overigens bij iedereen met een 1200 mm trailer zo zijn, wellicht op papier niet maar wel als je gewogen wordt met paard tijdens bv. controle. Ook 2-paards trailers met 2 paarden erin lijken me dan vaak te zwaar voor het gewicht dat op papier staat.

Heeft dit ooit bij iemand voor problemen gezorgd? Aangezien het bij ons nu zo op kenteken staat valt het op, andere mensen moeten dit probleem dan echter ook hebben als nieuwe trailers altijd kaal gewogen worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:50

Kun je de trailer niet om laten keuren naar 1600kg? Het enige "verschil" zijn de assen, echter, assen zijn vrijwel alijd geschikt voor 1200kg per stuk (hetgeen een TMM van 2400kg op zou leveren).
Ik kwam op de assen van mijn oude Westfalia de stickers tegen: 1200kg per as, terwijl de wagen voor 1600kg op kenteken staat...........

130kg extra gewich door accessoires is vrij normaal. Ik weet uit ervaring (weegbrug) dat een beetje leuk aangeklede Ifor 400kg méér weegt dan op papier!!!

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:08

Ik heb deze trailer incl zadelkamer. 2 jaar geleden gekocht en op papier is hij 610 kg. Ben na het lezen van deze berichten wel heel erg nieuwsgierig wat hij echt weegt :+

Edit: Ik heb de 1600 uitvoering, maar terug laten keuren naar 1500 omdat de auto die ik toen had niet meer mocht trekken.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 09:22

drenthie schreef:
Ik heb deze trailer incl zadelkamer. 2 jaar geleden gekocht en op papier is hij 610 kg. Ben na het lezen van deze berichten wel heel erg nieuwsgierig wat hij echt weegt :+

Nou, dat scheelt nogal :+

Ik heb inmiddels contact opgenomen met Pierre Kennis (hier komt de trailer vandaan) extra gewicht is inderdaad normaal maar zoveel was bijna niet mogelijk vertelde ze. Donderdag nog wat gegevens doorgemaild (chassisnr etc) en dan zouden ze het eea uit gaan zoeken voor me.... Waarschijnlijk zal het niet veel aan de situatie veranderen maar ik vind het wel super dat ze zoveel moeite willen doen!

Citaat:
Kun je de trailer niet om laten keuren naar 1600kg?

Ik denk dat er inderdaad niet veel anders op zit. Ik zal eens uitzoeken hoe dat zit, schijnt nog niet zo gemakkelijk te zijn...

Punt is wel dat dus veel mensen met een 1,5 paards trailer ''overbeladen'' op pad gaan zonder dit te weten. Ik had hier echt geen idee van.... We rijden overigens wel gewoon met de trailer, maar toch wil ik dit nog een keer netjes regelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:11

Citaat:
Punt is wel dat dus veel mensen met een 1,5 paards trailer ''overbeladen'' op pad gaan zonder dit te weten. Ik had hier echt geen idee van.... We rijden overigens wel gewoon met de trailer, maar toch wil ik dit nog een keer netjes regelen.

Punt is wel dat dus veel mensen ook met verkeerde rijbewijzen, overbeladen en onverzekerd rondrijden met wannabee combinaties, maar dat wisten we hier op bokt al gezien de vele keren discussie over BE rijbewijs en wat voor auto´s voor de trailer :+
Maar goed dat je het uit gaat zoeken! toppie!
Zet m op de weegbrug en je weet meer! ;)