Achteruitlopen en steigeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tam_

Achteruitlopen en steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 19:13

hoihoi!

Ik heb een beetje een probleempje met mn verzorgpony. Als iets haar niet zint, stopt ze dr mee, en als ik dan aandrijf, gaat ze achteruit lopen, en steigeren. Meestal doet ze dit in hoekjes, (niet altijd ) en op buitenrit.
Als ik haar omtrek, dan gaat ze gewoon veder.. Een tik geven helpt niet, want dat is het nieteens meer veder achteruitlopen, maar gewoon gelijk de lucht in.
Ook met wandelen, als dr dan iets niet zint, loopt ze achteruit, en als je dan aan het halster touw zit, gaat ze ook dreigen met steigeren..

Weet iemand hoe ze hier van af kan komen? :+ Want ik ben er nu wel een beetje klaar mee.. :P

xannetju

Re: Achteruitlopen en steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:58

heb je al eens geprobeerd om haar toch een tik te geven en daarna gewoon door te zetten? ze kan moeilijk voor altijd blijven stijgeren.

iig succes ermee.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:29

Heeft ze niet ergens last van. Mijn leasepaard had dat ook een poosje, dan ging ie stilstaan of achteruit lopen. Meestal hielp een tik en gewoon doordrijven wel.

Je moet gwn een tik geven en doordrijven, anders eerst longeren ofzo? Eerst zonder iemand erop, dan met. En gewoon zo doorgaan, zo zal ze het vanzelf wel leren

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:16

Dat doet mijn pony ook weleens, als ze het er niet mee eens is welke kant we opgaan. Achteruit en de lucht in.
Inmiddels voel ik het wel aan en het scheelt dat ze het op een bepaalde plek doet, en ben haar voor, dus zodra ik voel dat ze dat wil gaan doen, rijd ik haar gelijk naar voren, dan kan ze ook niet stilstaan.
Soms ben ik er niet op tijd bij, en dan zodra ze 1 pasje naar voren doet zet ik haar gelijk in galop erlangs, dan is de lol er snel af voor der.
Wie weet heb je er wat aan ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:19

Voorwaarts houden en bezig houden! Zodra het paard niet goed voorwaarts meer is en/ of afgeleid gaat het vaak fout. In elk geval bij ons, als ik haar niet voldoende voorwaarts hou gaat ze ook in haar achteruit en desnoods de sloot in, en een onterechte tik met de zweep straft ze ook af met een flinke boksessie. Als die tik met de zweep terecht is in haar ogen reageert ze er normaal op.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:23

Heb ik ook wel eens gehad, momenteel zelfs weer een :Y)
Vraag zelf meestal even iemand om er met een longeerzweep bij te lopen en te dreigen wanneer de pony wil steigeren.
(een stuk de weg op bijvoorbeeld)
Na één keer een geslaagde rit, gaat t eigenlijk altijd goed! :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:38

Ga 'terug naar de basis'.
Steigeren heeft vaak te maken met gebrek aan vertrouwen en spanning (van paard en/of ruiter).
Met een steigerend dier is het moeilijk knokken, levert altijd spanning op. Dus je kunt beter weer beginnen op een eerder punt in de training en vanuit daar weer ontspanning zoeken. Daar wordt je zelf ook weer onbevangener van.
Zorg, als het kan, voor goede begeleiding en doe een stap terug in de training.
Dus: aan de longe rijden, pony belonen als hij het goed doet, basisoefeningen doen (tempowisselingen, pasje wijken, halstrekken, zelf zitoefeningen doen, etc.)
Als het goed gaat, kun je dat ook op de plek in de manege doen waar hij snel in protest komt. (herinnering aan stress 'wissen')
Als jij en de pony weer wat ontspannen zijn, kun je weer verder in de bak.

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:57

sluit mij helemaal bij voorgaande schrijver aan.. het antwoord ligt al in het verhaal zelf ook..

het begint bij weigeren dan steigeren.. je paard schrikt dus ergens van/vertrouwt iets niet.. en vertrouwt jou niet voldoende om de beslissing voor hem/haar te maken...

vanuit ontspanning naar inspanning rijden. vooral niet dingen gaan doen als omtrekken.. want een paard dat je al niet vertrouwt zal zich nog harder gaan verzetten.. werk met je gewicht en je zit in stap... laat de teugels maar lekker losjes..
pak ze rustig aan op als het motertje achter lekker op gang is.. zodat hij meer voor je been is..

houdt je handen stil verstoor zijn/haar mond niet.. en als hij gaat weigeren.. drijf extra aan.. geef m een tik bij.. maar gaan niet als eerste in de mond corrigeren.. die connectie moet je nu in zijn koppie gaan verbreken.. want dat leidt tot steigeren.

staken even prima, maar er door heen drijven..