Droompaard aanschaffen lastig, dus hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Droompaard aanschaffen lastig, dus hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 14:46

Eindelijk ben ik er over uit dat ik er een paardje bij ga kopen in een aparte kleur waar ik altijd al van droom. Gedeeltelijk ben ik eruit wat ik wil. Een nuchtere, betrouwbare ruin, die (engels) beleerd is, een goedzak.
Er zijn een paar rassen die me heel erg aanspreken, en het zal dus een van de volgende rassen gaan; Quarter, welsh cob, lusitano of andalusier. (hoewel ik ook nog denk aan een knabstruber of criollo).

Wat is nou het probleem, ik wil echt m'n droompardje aanschaffen, dus ook qua kleur. Dat zou dus een champagne kleurige quarter zijn of een valk/perlino/cremello welsh cob, lusitano of andalusier. In Nederland ga ik dat dus nooit vinden. Maar ja, als ik een paard koop wil ik er toch een aantal keer naar toe gaan om te kijken of het klikt, of tie lekker rijdt etc. En aangezien het meestal niet zo is dat het eerste paard waar je naar kijkt het wordt, vraag ik me af hoe ik m'n zoektocht moet gaan beginnen (en voortzetten).

Ivm werk en m'n andere dieren kan ik niet zomaar de halve wereld af gaan reizen in de zoektocht naar m'n droompaard. Ik wil graag een beleerde ruin, maar vraag me af of ik het op moet geven en maar een veulen moet aanschaffen. Maar dan weet je nooit hoe het uitgroeid.

Wat zouden jullie doen??

Anoniem

Re: Droompaard aanschaffen lastig, dus hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:49

Moeilijk om hier een passend antwoord op te geven, maar er zijn genoeg paarden te koop. Zelf ben ik niet zo kleurgebonden, ik vind kleur nog het minst belangrijk eerlijk gezegd.
Wat je wel zou kunnen doen is een advertentie zetten waarin je een paard naar jouw wensen te koop vraagt.
Verder staat er hier op bokt ook nog een fraai barok typje te koop in een aparte kleur, misschien is dat iets?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:51

Leuk dat je goed weet wat je wilt, eigenlijk is het heel simpel neem er je tijd voor, vaak kopen mensen toch ondanks dat ze heel goed weten wat ze willen, de reden, vaak zijn ze de zoektocht beetje beu, hebben medelijden met het zojuist bezochte paard enz.

Laat je niet verleiden een paard te kopen wat niet aan je droompaard voldoet, neem er je tijd voor en laat je niet ompraten door vrienden verkoper enz, je weet heel goed wat je wilt dus ga daar gewoon voor.
Ps altijd laten keuren hoe leuk ook en liefst met fotoos.

Nog een dingetje vergeten, omdat je toch wel een bepaald ras wilt jopen zou ik beginnnen met het contact opnemen van dat bepaalde stamboek, of vereniging enz, zij kunnen je vaak adviseren in hoe en wat
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 21-04-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:23

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:26

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:34

Je hebt een vrij uitgesproken wens zo te lezen, een quarter, welsh cob en lusitano zijn nogal 3 totaal verschillende rassen. In elke kleur wel wat te vinden, maar mijn vraag aan jou is heb jij je er goed in verdiept welk ras het beste bij jou (en je portomonee) past? Ik ken jou natuurlijk niet persoonlijk, maar bepaalde raskenmerken hebben ook hun eigen karakters. Niet voor elke ruiter geschikt.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:46

eppie38 schreef:
suleilitha schreef:

prachtig paardje , maar wel ontzettend veel geld voor een paard zonder papieren.

Kruissingen met PRE's in deze kleur vallen gewoon in die prijsklasse. Deze heeft bovendien ruim voldoende te bieden om de prijs te verantwoorden.
Een valk mèt PRE papieren kost al 20.000 EUR als hij pas 6 maanden is!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:20

Ondanks dat een paar verschillende rassen me aanspreken hebben ze wel bepaalde overeenkomsten. Bv, vriendelijkheid, intelligentie, nuchterheid, ronde vormen, mooie manen/staart.

Ik denk dat geduld idd een goede tip is. Ik ben er nog niet over uit hoeveel geld ik wil uitgeven, misschien moet ik van te voren een limit opstellen.

Die spaanse hengst ziet er prachtig uit, maar het lijkt me erg lastig om 1x naar spanje te gaan en dan al een goede indruk van een paard te krijgen. Ik wil niet het risico lopen dat het uiteindelijk een miskoop is (klinkt een beetje vreemd om het woord "miskoop" bij een paard te gebruiken).

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:27

cremellogek schreef:
Ondanks dat een paar verschillende rassen me aanspreken hebben ze wel bepaalde overeenkomsten. Bv, vriendelijkheid, intelligentie, nuchterheid, ronde vormen, mooie manen/staart.

Ik denk dat geduld idd een goede tip is. Ik ben er nog niet over uit hoeveel geld ik wil uitgeven, misschien moet ik van te voren een limit opstellen.

Die spaanse hengst ziet er prachtig uit, maar het lijkt me erg lastig om 1x naar spanje te gaan en dan al een goede indruk van een paard te krijgen. Ik wil niet het risico lopen dat het uiteindelijk een miskoop is (klinkt een beetje vreemd om het woord "miskoop" bij een paard te gebruiken).

voor een lustiano kan je misschien eens contact opnemen met Lusitana, die kan je in ieder geval adviseren over het ras enz

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:11

Een goed paard heeft geen kleur he...

Je maakt het jezelf moeilijk. Je zoekt een héél specifiek paard, en je kan dan ook nog eens weinig tijd investeren in het zoeken. Misschien moet je je voorwaarden toch wat losser stellen.

Een gezonde superbrave beleerde ruin die raszuiver is, is al moeilijk genoeg te vinden zonder dat-ie ook nog eens dié bepaalde kleur moet hebben.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:13

Raszuiver hoeft van mij niet, ook papieren vind ik niet belangerijk, ik ga er niet mee fokken. Ik heb genoeg tijd om te zoeken, ik kan alleen niet zomaar een paar keer het vliegtuig pakken. Maar dat is ook heel normaal imo, als ik een leuk paard zie in Amerika dan kan ik niet zomaar 3x heen en weer vliegen, wie kan dat nou wel?
Kijk belgie, duitsland ofzo, dat is goed mogelijk, maar ik vrees dat ik wat verder weg moet zoeken.

Ik heb igg geen haast, maar hoop stiekem toch wel dat ik over een paar maanden iets heb gevonden.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:31

cremellogek schreef:

De meeste mensen komen 2 of 3 dagen. Dan kun je een paar keer gaan kijken en uitproberen. Ik heb ook een mooie valk Lusitano te koop van 2004, met Lusitano PSL stamboekpapieren, voor 10.000 EUR. Die staat in training bij iemand die is opgeleid aan de spaanse rijschool. Als je me je emailadres stuurt kan ik daar ook foto's van sturen.
Beide paarden staan bij stallen waar wij al geruime tijd mee werken. Van eentje heb ik zelf een paard. Ik vind tevreden klanten erg belangrijk en selecteer goed uit wat ik te koop aanbied.
Een ticket via een lowcost maatschappij kan vaak al heel voordelig en wij kunnen je ophalen bij het vliegveld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:13

je zou eens via Nedpoint kunnen proberen, die kunnen in ieder geval voor de quarter gaan zoeken. In het verleden kon je wel met hun groom vlucht mee naar hun toe en dan kostte de ticket je niks als je bij hun een paard kocht. Ik weet niet of dat nog zo is maar je zou het kunnen vragen.
http://www.nedpointquarterhorses.com/in ... &Itemid=37
Als je je mail richt aan Irmgard kun je gewoon nederlands mailen ;)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:07

hey je mag toch geen linken van marktplaats hier neer zetten?
heb ik ook eens gedaan bij een ander topic en werd gelijk gesloten (sorry daarvoor)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:04

HT2009 schreef:
Je hebt een vrij uitgesproken wens zo te lezen, een quarter, welsh cob en lusitano zijn nogal 3 totaal verschillende rassen. In elke kleur wel wat te vinden, maar mijn vraag aan jou is heb jij je er goed in verdiept welk ras het beste bij jou (en je portomonee) past? Ik ken jou natuurlijk niet persoonlijk, maar bepaalde raskenmerken hebben ook hun eigen karakters. Niet voor elke ruiter geschikt.

Precies. @TS: Ik hoop dat je er nog eens goed over nadenkt wat je nu precies zoekt, dus je eisenlijst wat specificeren. Met een Lusitano/PRE rijdt niet iedereen zomaar weg (bedoel ik niet jou, dat weet ik niet), is mijn ervaring toen ik nog bij een stoeterij-/handelsstal werkte die deze rassen verkocht. Raskenmerk van deze rassen is oa dat ze onder het zadel heel gevoelig zijn en de meeste zijn ook temperamentvoller omdat ze een enorme werklust hebben. Natuurlijk heb je ook hier uitzonderingen in, maar naar mijn ervaring zijn die schaarser als je het over jongere dieren hebt bij dit ras.

Lusitanohengsten in valkkleur zonder papier waren in Portugal voor niet al te veel geld te koop (wel jong +/- 4 en onbeleerd). Voor minder dan E4000 kon je er daar zeker weten één aanschaffen. Het probleem daarmee voor jou is dat je wel connecties moet hebben in dat land en iemand die de taal spreekt. Anders kom je al snel uit op een bemiddelingsbureau en die vragen goud geld voor zo'n dier met zo'n kleur. En omdat de vraag voor Lusitano's/Andalusiërs met aparte kleuren ontzettend is toegenomen, is het logisch dat verkopers daarop inspelen en de prijzen dus ook omhoog schieten.

Persoonlijk snap ik het niet hoor, een paard zoeken op basis van de kleur. Ik hoor en lees het overal en zeker ook vaak bij rassen als Lusitano/PRE nu deze bekender en gewilder worden. Zolang de fokkers maar blijven fokken op kwaliteit/karakter/bouw/beweging is er nog niks aan de hand, maar als die speciale kleur belangrijk gaat worden dan hoop ik dat ze die voorgaande punten niet vergeten. En hiermee bedoel ik eigenlijk specifiek paarden die wel een papier hebben.

Bij Quarters komen aparte kleuren veel vaker voor, dus wordt je zoektocht bij dat ras al vergemakkelijkt. Ik weet alleen niet hoe geschikt ze zijn voor de engelse rijstijl als je echt sportgericht bent ivm hun bouw, daarvoor ken ik het ras niet zo goed. Maar voor de basis in de engelse variant moeten ze toch zeker goed mee kunnen komen.
In NL zijn veel aparte kleur paarden te koop (en er wordt veel naar gezocht ;) ), dus misschien loop je er wel opeens tegenaan :D . Weet je ook zeker dat je het paard een paar keer kunt uitproberen als het dier bereden is.

Maar iig veel succes bij je zoektocht en ik hoop dat je vind wat je zoekt, niet alleen qua kleur maar ook qua rustig/betrouwbaar karakter.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:24

SorayaDL schreef:
HT2009 schreef:

Precies. @TS: Ik hoop dat je er nog eens goed over nadenkt wat je nu precies zoekt, dus je eisenlijst wat specificeren. Met een Lusitano/PRE rijdt niet iedereen zomaar weg (bedoel ik niet jou, dat weet ik niet), is mijn ervaring toen ik nog bij een stoeterij-/handelsstal werkte die deze rassen verkocht. Raskenmerk van deze rassen is oa dat ze onder het zadel heel gevoelig zijn en de meeste zijn ook temperamentvoller omdat ze een enorme werklust hebben. Natuurlijk heb je ook hier uitzonderingen in, maar naar mijn ervaring zijn die schaarser als je het over jongere dieren hebt bij dit ras.

Lusitanohengsten in valkkleur zonder papier waren in Portugal voor niet al te veel geld te koop (wel jong +/- 4 en onbeleerd). Voor minder dan E4000 kon je er daar zeker weten één aanschaffen. Het probleem daarmee voor jou is dat je wel connecties moet hebben in dat land en iemand die de taal spreekt. Anders kom je al snel uit op een bemiddelingsbureau en die vragen goud geld voor zo'n dier met zo'n kleur. En omdat de vraag voor Lusitano's/Andalusiërs met aparte kleuren ontzettend is toegenomen, is het logisch dat verkopers daarop inspelen en de prijzen dus ook omhoog schieten.

Onze prijzen zijn heel beschaafd en geheel in lijn met wat de eigenaren zelf vragen.
Een onbeleerde valk zonder papieren voor minder dan 4.000 EUR kan ik hier vast ook wel vinden. Een beleerde valk met dit barokke uiterlijk en van deze kwaliteit ben ik voor 9.000 EUR nog niet eerder tegen gekomen in Spanje. Valk en Palomino's zonder papieren die reeds wat presteren onder het zadel en bovendien een fijn karakter hebben doen hier in Spanje al tussen de 15.000 en 20.000 EUR. De reden van deze prijzen is dat bij de Iberische rassen (en vooral de PRE) deze kleuren schaars zijn, niet omdat "bemiddelingsbureaus er goud geld voor vragen". Voor de bescheiden marge die het bemiddelingsbureau in deze toekomt hebben zij hard gewerkt. Zij hebben het paard (en ook andere die niet door de voorselectie kwamen) persoonlijk helemaal bekeken en uitgeprobeerd om te zorgen dat de potentiele koper niet voor piet snot naar Spanje komt en diezelfde koper tijd en risico's bespaard. Bovendien regelt de bemiddelaar alle aspecten rondom de aankoop van A tot Z, wat geen overbodige luxe is als je in het buitenland een paard koopt. Onze service is vergelijkbaar met die van een betrouwbare makelaar waar je een huis koopt.

Een PRE of een Lusitano is ideaal voor iemand die een goudeerlijk paard wil, er ontspannen op kan zitten en ervoor kiest om mèt hem te werken ipv te proberen er de baas over te zijn.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:26

Ik zag pas nog een super mooie valk op MP staan....
zet een advertentie op MP bij gezocht?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:49

Ik heb ervaring met andalusiers,lustano's en welsh cobs. Ik heb verscheidene keren lange trektochten gemaakt op deze rassen, vandaar dat ik weet dat deze bij me passen.
Quarters vind ik ook erg leuk, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik ben er nog niet uit hoe veel ik uit wil gaan geven. Zit te twijfelen of ik max 5000 wil uitgeven, of dat ik eerder het dubbele in gedachten moet houden.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:15

cremellogek schreef:

Ik was gevallen voor de PRE (Andalusier) is echt mijn droompaard (sprookjesachtig uiterlijk en goed karakter), heb ook lang lopen denken en zoeken op het internet.
Merkte toen ook dat ik neit zou vinden wat ik wou hier in Nederland (misschien ook wel hoor, maar daar leek het op dat moment neit op) Heb toen contact opgenomen met Adalberti en een maand mischien 2 maanden later spullen gepakt en naar spanje gegaan.
we bleven daar alleen voor het weekend en had van te voren al keuzen opgegeven van paarden die mij aanspraken om bij die te gaan kijken. heb een hoop prachtige paarden gezien en gereden daar , en het is toen bij mij wel de eerste geworden waar we bij zijn gaan kijken, hoewel dat dat op dat moment helemaal niet klikte tussen hem en mij, heb er mar 1x op gereden en hem maar 1x gezien. En als ik kijk wat ik nu met hem heb bereikt en wat voor een band ik met deze hengst heb ! Ik denk als je een paard een paar x wilt rijden en zie en voelen voordat je hem koopt vind je altijd wel dingen die neit goed zijn, geen 1 paard is nou eenmaal "perfect" Maar je kan je iniedergeval dus ook je droompaard vinden door hem maar 1x gezien te hebben. Je moet er zoiezo wel rekening mee houden dat de rassen die jij op hebt genoemd geen goedkope paarden zijn, dus zeker van te voren je budget vast stellen, en niet denken dat je voor een paar centen je droompaard vind natuurlijk :) Als je voor een PRE of Lusitano wilt gaan zou ik toch het dubelle van wat je hierboven noemt in je hoofd houden.
Maar een PRE kan ik je zeker aanraden als 'droompaard" ! :D :P

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:20

@Adalberti: Zoals je in mijn post kunt lezen heb ik het idd over een jong, onbeleerd paard zonder papieren in Portugal. Als een dier beleerd is, is het logisch dat een paard ook stijgt in waarde. De TS vraagt om verschillende opties om uiteindelijk haar droompaard te vinden en dat is dus ook de reden dat ik deze genoemd heb. Uitkijken naar een onbeleerde vierjarige, als die optie mogelijk is binnen een lager budget, is toch leuker voor haar dan te moeten gaan voor een veulen als bereden dieren boven het budget zouden vallen voor haar, zoals in haar beginpost staat. En valkkleurige Lusitano's met kwaliteit, barokke uiterlijk en papieren, maar onbeleerd, kun je zeker wel vinden voor E4000,-. Maar zoals al aangegeven, heb je wel connecties nodig en komt het vervoer naar NL (E1000,-) er nog bij. En ik zei ook al dat dit moelijker zou worden voor haar dan.
En ja, mijn persoonlijke mening is dat veel fokkers en bemiddelingsbureau's erg veel geld vragen voor bepaalde dieren. Vaak al helemaal als er een speciaal kleurtje aan hangt, terwijl ze niet eens papieren hebben en zoals bij jou het geval is, een mix. Kun je er nog zo'n mooie naam aan geven, het is en blijft een cruzado, ik ken het tenminste niet als erkend ras.

Bemiddelingsbureau's kunnen idd heel fijn zijn voor bepaalde mensen, dus wat dat betreft zijn we het eens ;) . Zeker als de ondernemers trots zijn op hun kwaliteit ;)

SorayaDL schreef:
Anders kom je al snel uit op een bemiddelingsbureau en die vragen goud geld voor zo'n dier met zo'n kleur.

Deze opmerking was trouwens niet voor jou persoonlijk bedoeld, maar deze praktijken komen gewoon veel voor onder particuliere verkopers evenals bemiddelingsbureau's.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JAFAB4GJ.jpg

Dit was een valkkleurige, onbeleerde barokke hengst mét papieren én kwaliteit die binnen een normaal (lees:minder dan E5000) budget viel.
U-xeque van Bas de Recht. (foto komt van tent.xs4all.nl/mediacontent/veulen%20te%20koop.doc )
Nu ver opgeleid.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SMSRYC8M.jpg
Lusitanohengst (nu ruin) zonder papieren mét kwaliteit en hele mooie valkkleur ook binnen "normaal budget" aangekocht in Portugal.

Ontopic@TS: Stel dat het budget minder is dan je nodig zou moeten hebben om een beleerde Andalusiër/Lusitano te kunnen kopen met de kleur van jouw keuze en je zou toch echt voor 1 van deze rassen vallen en het paard zou echt zo'n aparte kleur moeten hebben, dan is het wel mogelijk om er uiteindelijk 1 binnen je budget aan te schaffen. Kost alleen meer moeite en tijd. En goed rond blijven kijken loont ook altijd de moeite.

Succes iig nogmaals.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-04-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: img tags verwijderd, foto's zijn reeds verwijderd van mijnalbum.nl

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:51

Ik denk dat als je lusitanos enzo wil met een speciaal kleurtje, je toch naar daar zal moeten gaan. Is de beste en eerlijkste manier om een paard te kopen. transport zal ook wel een prijsje hebben vrees ik. maar heb hier geen ervaring mee. maar ik snap wat je bedoelt. Zag onlangs een palomino morgan merrie te koop staan, heb deze paarde altijd geweldig gevonden en zeker die kleur. Ooit komt er ook zo eentje hoor. en dan ook helemaal wat ik wil.
Afbeelding cremello morgan

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:35

Ik denk inderdaad dat je voor jou wensen, je budget iets omhoog moet schoeven!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 08:47

Ik heb twee leuke paarden op het oog, maar omdat ze nog maar kort onder het zadel zijn wil ik nog even wachten met gaan kijken tot ze een paar maandjes verder doorgereden zijn. Maar ze zitten idd net wat hoger, op 6000 en 9000..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:31

cremellogek, houd er rekening mee dat zodra ze wat doorgereden zijn, de prijzen ook omhoog gaan, want die gaat evenredig met de opleiding!!!! Dat je niet denkt dat het paard wat je nu ziet voor een bepaalde prijs, die dat straks nog heeft!!! (Dat zou echt uitzonderlijk zijn)

Misschien is het leuk om eens contact te zoeken met sjaad, die kan haar ervaringen delen.
link naar een topic over het paard dat ze via mij gekocht heeft

Een heleboel mensen zien erg tegen kopen in het buitenland op, maar dat is niet nodig.

Perlinos en cremellos liggen inderdaad hoog in de prijs, ook bij cruzados, omdat ze nl grif van de hand gaan (met name naar stierenvechters) dus dat bepaald mede dat de prijs hoog blijft.
Bij valken is het heel verschillend...

Overigens is een Lusitano zonder papieren natuurlijk wel iets heel anders dan een warmbloed waar geen herkomst van bekend is. De herkomst is namelijk in veel gevallen, hier althans, wél bekend, en meestal is dat gewoon 100% Lusitano.

Er wordt hier echt niet in het wilde weg gekruisd, omdat er doodgewoon maar weinig paarden van buitenlandse rassen bestaan in Portugal en dat zijn dan meestal ook nog gecastreerde sportpaarden.
Wat wel bewust wordt gekruisd is met Engels of Arabisch Volbloed, maar dat is dan ook bekend, want cruzados worden vaak gewoon echt gefokt voor een bepaald doel (sport of stierenvechten). Dat zijn ook prijzige rassen, dus je houdt een bepaald luxe paard. (ook zie je driebloeds, Anglo-Luso-Arabe).
Ook wordt er wel gekruisd met Garranos, dit zijn ponies, maar deze stonden aan de wieg van het ras de Lusitano, hebben identieke bouw en gangen, maar dan in het klein, dus ik zie dat ook niet als verslechtering, alleen als verkleining van het type...

Verder worden Lusitanos waarvan een ouder niet geregistreerd is (en dat kan simpelweg zijn omdat hij/zij nog niet ter keuring is gebracht) automatisch als cruzado bestempeld, ook als ze bewijsbaar gewoon Lusitano zijn, met stamboom die bekend is.
Dus ook niet zomaar een kruising.
De Lusitano, al of niet geregistreerd, blijft een zeldzaam en apart ras. Als een exemplaar dan ook nog een kleur heeft die populair is of niet zo veel voorkomt, zit je natuurlijk al snel aan een hoge prijs.
En het is al genoemd, heeft zo'n paard wél papieren, dan zijn ze boven de 20.000, dus de helft is een zeer redelijke prijs voor een zonder papieren.

Overigens heb ik er diverse in mijn bestand met aparte kleurtjes (nog niet allemaal zichtbaar in mijn profiel).
We gaan op den duur paarden naar Nederland en België zenden zodat ze daar te bezichtigen zijn, want het blijkt toch dat veel mensen niet in Portugal willen komen kijken. Transport wordt dan uiteraard ook goedkoper.
Nu moet je op zo'n duizend euro rekenen voor transport.

Citaat:
Anders kom je al snel uit op een bemiddelingsbureau en die vragen goud geld voor zo'n dier met zo'n kleur.

Dat ligt natuurlijk er heel erg aan met wie je in zee gaat. Persoonlijk vind ik het dus belangrijk dat iemand een leuk paard vindt en tevreden is en me aanbeveeld en ik ben er niet op uit om rijk te worden van dit gebeuren. Daarbij krijg ik gewoon commissie van de verkoper, alleen bij heel goedkope paarden vraag ik het van de koper, anders kan het niet uit, maar er gaat geen extra geld bovenop ofzo. Een aantal paarden gaan via ene zakenpartner die dan wel een bedrijf heeft, maar dat is agrarisch en alles omvattend en hij is dus niet afhankelijk van de bemiddeling. Dat maakt veel uit.

Van een gespecialiseerd bedrijf in Nederland zou ik nooit kopen, want die willen er dus wel rijk van worden en zijn tenslotte gewoon afhankelijk van hun contacten in Portugal. Dus waarom dan niet een betrouwbaar contact in Portugal gebruiken? (In mijn geval, maar Spanje kan natuurlijk net zo goed)
Zo'n Nederlands bedrijf gaat ook echt het transport niet voor je betalen ofzo, dus je bent dan toch altijd duurder uit!