Slordige vorige eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Slordige vorige eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:26

Begin maart heb ik een paard gekocht ( *\o/* *\o/* :):) ) Ik was druk met van alles regelen (stalling, vervoer, noem maar op) en pas achteraf vielen me een paar dingen op. Zo waren zijn hoeven wel érg lang, als in: hij had wat moeite met de laadklep. De boel was in november voor het laatst bekapt. Toen hij er eenmaal was heb ik ook zijn paspoort eens goed bekeken en wat blijkt: de vorige eigenaar heeft hem vier jaar gehad en in die jaren is hij wel steeds geënt maar de entingen zijn wel allemaal verlopen. Fijn, een nieuwe basisenting dus. Daarnaast hadden de vorige eigenaren van tevoren gevraagd of ik het paard voor de klinische keuring bij de wei waar hij stond wilde laten keuren of bij de kliniek, ik wilde 'm graag naar de kliniek brengen (in het dorp, 20 minuten wandelen) omdat ik 'm dan ook meteen in het verkeer kon zien, scheelde ook zo'n 30 euro en daarnaast is bij de wei helemaal niks, we hebben 'm uiteindelijk bij de boer op de oprit laten draven want de verkopers hadden toch de veearts naar de wei laten komen. Extra kosten: voor mij.

Kijk, een medisch inlegvel was toen niet (en is nog steeds niet, maar ik heb het al wel) verplicht, daar doe ik niet zo moeilijk over. Zadel met dramatische vulling laten nakijken ook niet. Paard is ook alláng bekapt en is ook geënt. Ik weet dat paarden houden geld kost, ik ben bereid om die kosten te dragen en om zo goed mogelijk voor mijn paard te zorgen. Maar is het niet gebruikelijk om een paard netjes ingeënt en bekapt af te leveren? En de extra kosten van de keuring, wat zonder overleg met mij is gegaan? Kan ik dat terugvragen aan de verkopers? :+ Het gaat me niet om die paar tientjes, en ik geniet er niet minder door van mijn paard, maar ik was benieuwd wat anderen zouden doen voor ik doordraaf :+ Al was het maar om het een volgende keer wat handiger aan te pakken :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:32

Je koopt een paard zoals ie erbij staat, dat heb je zelf in de hand.
Als ik paarden verkoop staan ze er netjes bij, want ze gaan bij mij allemaal standaard op tijd naar de hoefsmid en worden ze geent. Ik hoef er niets extra's voor te doen. Niet iedereen is schijnbaar zo zuinig op z'n paarden. Maar jij hebt ogen en dat had je direct kunnen zien.

Wat de keuring betreft: dat had ik niet geaccepteerd. Ik laat zowiezo zelf keuren door dierenarts van mijn keuze, ik maak dan ook zelf de afspraak. Dat had jij ook moeten doen, anders kun je er weinog van zeggen denk ik. Als jij zelf de afspraak zou maken en zij hebben dat snel gedaan met hun eigen da, op hun eigen terrein, hadden ze van mij de rekening kunnen betalen. En had ik het paard alsnog door eigen da laten keuren, want vertrouwen had ik er dan al gelijk niet meer in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:34

Ze hadden aangegeven dat ze 'm nog zouden laten bekappen, dat is niet gebeurd. Daarnaast hadden ze aangegeven dat ze hem graag wilden laten keuren voor ik 'm zou ophalen, omdat hij als hij afgekeurd zou worden helemaal terug zou moeten naar Friesland. Ik ben daarmee akkoord gegaan. Wel had ik aangegeven dat ik hem graag bij de kliniek wilde laten keuren en daar zijn ze tegenin gegaan. Ook heb ik het paspoort pas na de koop goed kunnen bekijken. Is het mijn plicht als koper om de entingen van tevoren te controleren?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:40

Je hebt onderzoeksplicht en daar vallen dit soort dingen onder. Tuurlijk moet je het vantevoren allemaal checken, anders neem je dat paard toch niet mee naar huis? En alles zelf in de hand houden, zo is het risico op fraude kleiner.
Als je iets ontdekt wat echt onder verborgen gebreken valt (en te laat enten valt daar niet onder, er van uitgaande dat je paard gezond is) kun je het natuurlijk alsnog aanvechten.
Heb je je paard thuis nog eens laten keuren? Als daar wat uitgekomen is, heb je iets. Maar als het gaat om die 30 euro meer, paard mankeert niets, zou ik het lekker laten gaan. Vioor de volgende keer zou ik aanraden alles in eigen hand te houden. En bezwaar tegen keuren in de kliniek? Paard niet kopen.

rakniJarig

Re: Slordige vorige eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:45

jammer dat het paard niet geent en bekapt was, maar daar kun je niets aan doen... die keuring kun je beter zelf regelen de volgende keer. Je hebt er weer van geleerd, ik adviseer je dit te laten rusten.
het is niet verplicht je paard te enten..

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:47

Als koper moet je inderdaad alles even goed kontroleren.
Er zijn mensen die het paard netjes afleveren ,maar ook die dat niet doen.
Dus vooral zelf opletten ,dan had je ze gelijk daar op aankunnen spreken.
En altijd door een eigen arts laten kontoleren en niet door die van hun.
Hebben ze bezwaar ,paard niet kopen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:47

en als afgesproken was dat het paard bekapt zou zijn bij aflevering, en dat niet het geval is, zou ik daar de kosten van terug vragen

als een paardje niet netjes geent is en bekapt, heeft dat ook invloed op de prijs en zou ik daar zeker over onderhandeld hebben
vond ik hem te duur, dan zocht ik wel verder

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:49

rakni schreef:
het is niet verplicht je paard te enten..

Tot je er mee wil starten ;) Daarnaast is een veulen bij ons in de buurt overleden doordat het niet geënt was. Niet enten is voor mij geen optie ;)

Ze hadden gezegd dat ze 'm zouden laten bekappen, dat vond ik netjes van ze. Uiteindelijk is het niet gebeurd, ik had ze toch moeilijk kunnen dwingen? :+ Hun bezwaar tegen laten keuren door eigen veearts (die ik toen niet eens had) was de afstand om paard terug te brengen als hij zou worden afgekeurd. Leek mij een geldig argument, ik heb dan ook toegestemd om 'm in Friesland te laten keuren. Maar niet bij de wei.

Edit: prijs was heel redelijk, ik vind het ook geen probleem om hem de basisenting te laten geven. Ik wil vooral leren voor de volgende keer :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:59

Als er niets ernstigs aan de hand is (daar wat ze hebben gedaan/niet hebben gedaan) ben je nu toch erg (te?) laat om nog wat te eisen of geld terug te krijgen van bekapping of keuring.

Voor de volgende keer: ogen open, check of ze ook doen wat beloofd is voor de prijs die je betaald en laat keuren door eigen dierenarts.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:02

Och, eisen? Welnee, ik vroeg me alleen af wat anderen dachten, omdat ik al zo'n vermoeden had dat ik het anders had kunnen doen. Weet je, ik was (en ben nog steeds een beetje) veel te veel in de bonen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:12

Ik had 'm niet gekocht. Verkopers die hun afspraken niet nakomen zijn exit. Ik had de verkoper laten weten dat ik hier niet mee akkoord ga en dat interesse over is. Einde oefening, volgende ......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:16

Het zijn een beetje van die verstrooide, intellectuele types, met weinig praktische aanleg zullen we maar zeggen :o Zij hadden per slot ook nog nooit een paard vérkocht he. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard niet gekocht had, vandaag kreeg ik alwéér een complimentje voor 'm :D 't Was een goede les, één van de vele, ik leer zo veel van dit paard :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-04-09 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:16

ik zou het denk ik laten rusten, volgende keer beter.
hoewel ik het wel gek vind dat ze gauw hun eigen da hebben laten komen, miss is het een idee om hem toch nog door je eigen da te laten keuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:18

Ik was er mee akkoord gegaan om 'm door hun da te laten keuren. Vandaag is de (mijn) da geweest, hij heeft 'm niet gekeurd, maar was wel degene van het compliment in m'n vorige post :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:24

Jij hebt mazzel gehad. Er zijn echter bosjes voorbeelden, op Bokt alleen al, te vinden waarbij dit heeel anders is afgelopen........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 06:54

Keuren doe ik met eigen DA. Ik geef mijn DA een reiskostenvergoeding om naar daar te komen, doe het wel daar op stal (heb geen zin in gezever als er op transport iets gebeurt). Eventueel bel ik een DA daar uit de omgeving maar dan dus een andere dan die ze zelf hebben :P

Kappen en inenten voor de verkoop is niet gangbaar. Behalve voor de paarden die er normaal al goed bijstaan natuurlijk.

Paspoort controleren is voor mij echt een must. Niet voor de entingen maar wel of ik de goede voor me heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:52

Urielle schreef:
Paspoort controleren is voor mij echt een must. Niet voor de entingen maar wel of ik de goede voor me heb.

De va die de keuring uitvoerde heeft uiteraard de chip uitgelezen en die gecontroleerd met de code in het paspoort. Dat stickertje staat op de 1e bladzijde, had ik nou maar even doorgebladerd :+ Denk dat het risico op het verkeerde paard ook kleiner is bij een particulier, met mijn paard z'n uiterlijk en gedrag is het ook wel aannemelijk dat in ieder geval de vader klopt ;) Ik had gewoon dat paspoort even door moeten kijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:57

Ik denk dat dit allemaal achteraf geleuter is...

Keuren dien je zelf te regelen, niet door de verkopende partij, immers is zijn dierenarts nu geweest?

Ik kies altijd een dierenarts net wat verder van de verkoper vandaan, en regel zelf die keuring, dus dat de dierenarts nu bij de verkopers kwam is je eigen schuld..

Daarnaast is het niet netjes dat de verkoper zijn afspraken niet is nagekomen mbt bekappen en enten.
Maar daar valt niets meer aan te veranderen, wat ik had gedaan was als ik bij het ophalen gezien had dat kappen en enten niet gedaan was, had ik 50 tot 100 euro minder gegeven, en gezegd waarom.
Nu kun je daar geen geld meer voor terugkrijgen, je hebt het paard immers meegenomen zoals ie erbij stond.
Als je het daar niet mee eens was, had je hem moeten laten staan en pas op moeten halen als ie wel aan de voorwaarden voldeed. Al zou ik zelf dus niet teruggereden zijn,maar gewoon 100 euro van de prijs af hebben gehaald. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:22

Die entingen, daar had je zelf beter naar moeten kijken en naar moeten vragen. Als de afspraak was dat hij bekapt zou worden zou ik daar zeker nog iets van zeggen.

hestejente schreef:
Tot je er mee wil starten ;) Daarnaast is een veulen bij ons in de buurt overleden doordat het niet geënt was. Niet enten is voor mij geen optie ;)

Knap, een veulen mag je helemaal niet enten tegen influenza. :+ Een veulenenting is om een tekort aan biest op te heffen, voor antistoffen, maar heeft helemaal niets met de influenza-enting te maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:24

Dit is indedaad gebabbel achteraf en een goede leer voor de volgende keer ;)

Keuren gebeurd door degene die het paard wil laten keuren,in dit geval de koper.Deze maakt dus uit waar dit gebeurd en ook door wie..simpel.(binnen de perken uiteraard,het is niet de bedoeling om het halve land af te reizen maar dan kun je bv je eigen DA laten komen zoals hier al is aangegeven).

Verder werk ik graag met een verkoopcontract,daarin kun je alle afspraken zetten...zoals ook bekappen voor aflevering en evt enting of wat dan ook.Als bij de uiteindelijke transactie van geld en papieren hier niet aan voldaan is kun je de verkopende partij daarop aanspreken.Niet voldaan aan contract dus even opnieuw de prijs bekijken ;)

Wat het tuig betreft,tsja...het is 2ehands ook dat moet je zelf goed in de gaten houden en evt laten controleren door een deskundige(wat je inmiddels al hebt laten doen)

Bedenk vooraf wat je wilt en ook hoe je het wilt zodat je met de verkopende partij om te tafel kunt gaan zitten om heel duidelijke afspraken te maken.

Houd deze punten in je achterhoofd en leer ervan zodat het je niet nog een keer overkomt ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:39

Neonlight schreef:
hestejente schreef:

Knap, een veulen mag je helemaal niet enten tegen influenza. :+ Een veulenenting is om een tekort aan biest op te heffen, voor antistoffen, maar heeft helemaal niets met de influenza-enting te maken.

Paard was toen bijna een jaar, technisch gezien jaarling dus al maar het was een veulen van de hengst van mijn stalhouder. In zijn ogen en verhaal dus een "veulen" ;)

Crossmonster, ik was akkoord gegaan met laten keuren door de veearts in Friesland, alleen heeft de verkoper geregeld dat de keuring bij de wei zou plaatsvinden en niet bij de kliniek, wat ik wilde. Ze hadden aan mij gevraagd waar ik de keuring wilde laten doen en wat ik heb aangegeven is naar mijn idee niet gerespecteerd.

Tinky, ik heb een verkoopovereenkomst, daar staat van alles in maar niks over het bekappen, dat was een mondeling gemaakte afspraak. Bij volgende paard dus maar even erin zetten :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:20

hestejente schreef:
Tinky, ik heb een verkoopovereenkomst, daar staat van alles in maar niks over het bekappen, dat was een mondeling gemaakte afspraak. Bij volgende paard dus maar even erin zetten :+

Daar is die koopovereenkomst dus voor ;) :P in princiepe is een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig maar ga er maar aan staan :+

In deze dus accepteren en niet vergeten voor als het ooit weer eens aan de orde komt ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:55

Tinky12 schreef:
In deze dus accepteren en niet vergeten voor als het ooit weer eens aan de orde komt ;)

Nee mevrouw :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:19

:P ;)