Probleem met water.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ollysgat

Probleem met water.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:59

Hallo.

Ik begrijp er helemaal niks van, mijn paard, is doodsbang voor water als in:
-Plassen
-Modder
-Natte plekken op de grond
-Slootjes
-En bij een meer komt hij geen pas in de buurt.

Maar nu het volgende. Ik ging hem afspoelen, en dat vind hij helemaal prima, dat vind hij zelfs lekker. Maar ik krijg hem met geen voet het water in. Ik heb het geprobeerd door hem te lokken met wortels, zelf in het water te gaan staan. Het maakt helemaal niets uit, wat ik ook zeg of doe, hij komt geen pas dichterbij. Na eventjes gaat hij ook helemaal trillen en dan stop ik gelijk, want ik vind het gewoon zielig. Ik heb het pas 2 keer geprobeerd, bij een plas, die midden in het bos lag.. Hij is er heel hoog overheen gesprongen. En bij het meertje bij ons, maar hij komt geen stap dichterbij. Normaal reageerd hij heel goed op mijn stem, doet hij alles wat ik vraag, zolang ik maar zeg dat het 'goed' is. Maar ook hierop geeft hij geen reactie. Het is duidelijk dat hij het heel erg eng vind, maar ik wil hem hier 'overheen' helpen. Het gaat lang duren, dat weet ik zeker, maar ik heb het er wel voorover.

Als je tips heb graag, maar ik wil hem niet nog banger maken dan hij al is. Zwepen komen er zeker niet bij, of het slaan. Het is een franse draver, en voor de zweep heeft hij een nog grotere angst. Hiermee help ik hem ook al, ik neem een klein zweepje mee en hou het zweepje vast, uiteindelijk komt hij dichterbij en raakt hij het aan, waarna hij uitbundig word beloont.

Sim

Re: Probleem met water.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:03

Heb je al geprobeerd een ander paard voor te laten gaan? Of achterwaarts de plas door te gaan?

ollysgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:38

Iemand voor laten gaan nog niet, dat is wel een goede, dat ga ik binnenkort eens proberen, dankjewel.

Achterwaarts wilde hij al helemaal niet, dan ging hij rondjes draaien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:39

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:20

Als je stopt op de momenten dat je paard laat zien dat ze sceptisch is voor water, stop je op het verkeerde moment en bevestig je die angst juist. Cissy was me voor met het quoten van een aantal topics, scheelt mij weer tikwerk.

En ik wilde een gezegde aanhalen van Pat Parelli: het maakt niet uit wat je met paarden doet, maar het maakt wel uit wanneer je stopt met wat je doet.

Kwestie van correct sensibiliseren en desensibiliseren.

Veel leesplezier bij het doorlezen van bovenstaande topics.

Kavena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:25

Tijdens het afspuiten kun je ook gewoon water op de grond spuiten zodat het een beetje spetterd tegen zijn benen, maar zo komt er ook een plas water op de grond. En dan loop je gewoon na die tijd met hem door die plas water alsof er niets aan de had is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:53

ik heb een tijdje terug dit filmpje bekeken:

http://www.youtube.com/watch?v=wMcWbChqmLs

vond het echt heel mooi om te zien dat er niks vervelends gebeurd...
neem vooral de tijd!!!

als jij op een dag bedenkt dat je hem door een waterplas wilt hebben dan moet hij daar wel doorheen.
dus bereid je voor dat je daar misschien wel heeel lang zult staan.

cassidy en cissy zeggen het ook al.zwepen en dergelijke is ook helemala niet nodig...veel geduld wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:19

Idd mooi filmpje, ik had zelf alleen niet zo lang afgewacht. Want er zijn paarden die ook na langere wachttijd echt niet dichterbij komen. En ik vind het goed dat hij er meteen weer op afrijdt, maar ik was aan het einde omgekeerd en had hem van de andere kant genomen. Een paard heeft twee hersenhelften, en die moet je allebei trainen, en later samenvoegen tot een geheel. Als je die waterbak alleen maar van een kant hoeft te nemen, en dan ook alleen maar van een kant neemt, ben je eenzijdig bezig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:22

hij doet heel erg rustig aan he?
daarom vind ik het ook zo leuk om te zien, overvragen zit er in dit geval dan helemaal niet bij.
waarschijnlijk gaat hij de volgende dag aan de andere kant staan tot het paard er door gaat. :P

ging mij er om dat met geduld toch veel bereikt word :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:34

Als je niet bekend bent met deze meneer, zou je haast denken dat hij het uitgevonden heeft, dat NH :D

Ik zie een ruiter die zijn paard voor het water zet en hem de tijd geeft om er rustig doorheen te gaan. In mijn ogen een blanco paard die daar voor het eerst mee te maken krijgt. Makkelijker om mee om te gaan dan een paard dat door verkeerd conditioneren geleerd heeft om er onderuit te kunnen komen.