reflectie, wat is voldoende?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

reflectie, wat is voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:05

volgende week ga ik met paard heen en terug rijden van de verenigingsles. die is pas afgelopen om half 10 dus de eerste weken nog ga ik dat dus niet met licht/schemer terug redden dus zal door het donker moeten.

Nu heb ik : ruiterlamp, beenbandjes en een hesje.

is dit voldoende? of zou een reflectiedeken raadzaam zijn?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:24

Volgens mij zijn hier al heel veel topics over geweest.

Ik had altijd een reflecterend vestje en lampjes om mijn armen en benen.
Paard had een reflecterende uitrijdeken en reflectors om zijn benen.

friesiszwart

Re: reflectie, wat is voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:27

Ik sluit mij bij Lotje02 aan. Teven had in nog een reflectieband om de nek. Werd op stal altijd de kerstboom genoemd. Geeft niets mij zien (zagen) ze dus wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:33

woeliej schreef:
volgende week ga ik met paard heen en terug rijden van de verenigingsles. die is pas afgelopen om half 10 dus de eerste weken nog ga ik dat dus niet met licht/schemer terug redden dus zal door het donker moeten.

Nu heb ik : ruiterlamp, beenbandjes en een hesje.

is dit voldoende? of zou een reflectiedeken raadzaam zijn?

Voldoende als in??
De wet schrijft verlichting voor; wit (of geel) naar voren, rood naar achter. That's it, de rest is je eigen invulling.

Wat je ook doet, alles boven 1,50m is zinloos, daar schijnt het dimlicht van auto's namelijk niet! Dat hesje is dus zinloos als je op het paard zit.
Daarnaast, door welk verkeer wil je opgemerkt worden. Je kunt de hele zijkant van je paard wel vol lampjes hangen, maar daar heeft achteropkomend verkeer helemaal niks aan, die zien dat namelijk niet!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 22:14

het gaat mij er dus om dat ik veilig, door het donker, over straat wil kunnen met mijn paard. Dat we optijd opvallen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:16

Verplaatst van TAO naar BRT.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:10

woeliej schreef:
het gaat mij er dus om dat ik veilig, door het donker, over straat wil kunnen met mijn paard. Dat we optijd opvallen

Als in: je wilt van achter en van voren gezien worden?

Dan heb je bar weinig opties. Alles boven de staartimplant is zinloos, blijven alleen beenreflectoren, eventueel met lampjes en een reflecterende "staartbeschermer" over.
Aan de voorkant kun je dan nog een bosttuig gebruiken, maar veel meer zinvolle opies zijn er niet.

Laat een paard op je af lopen (of van je af) behangen met wat je wil en kijk wat er daadwerkelijk zichtbaar is.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:07

ik heb een goede deken gevonden die een band achter de kont van het paard langs heeft met zo'n reflectielijn, dan zal dan wel mooi op hoogte zijn, alleen voor word dan weer lastig..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:52

een lamp hoeft niet direct of rechtstreeks op de reflecterende strepen te vallen om gezien te worden. Dus een hesje (ook boven 1.50mtr) heeft wel degelijk zin. (anders waren de reflecterende strepen op de zij,- en achterkant van mijn oplegger ook zinloos. ;) die zitten tot een hoogte van 4mtr. en die zie ik toch echt wel 'oplichten' in het donker.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:05

sflj schreef:
een lamp hoeft niet direct of rechtstreeks op de reflecterende strepen te vallen om gezien te worden. Dus een hesje (ook boven 1.50mtr) heeft wel degelijk zin. (anders waren de reflecterende strepen op de zij,- en achterkant van mijn oplegger ook zinloos. ;) die zitten tot een hoogte van 4mtr. en die zie ik toch echt wel 'oplichten' in het donker.)

Reflectie en retroreflectie zijn twee verschillende zaken! Wat op jouw trailer zit is retroreflectie; wat op hesjes en beenreflectoren zit is echt geen retroreflectie! Dan was dat spul namelijk minstens drie keer zo duur! maarre demo hebben? er is hier nog wel zo'n leuk, onverlicht weggetje in het bos, kun je het met eigen ogen zien.

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en het topic daardoor weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven wanneer je wilt reageren is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren. Hier graag rekening mee houden.
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-05-09 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.