shetlander van 1 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardengirll

shetlander van 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:51

Hooi..allemaal

ik heb een vraagje..
ik verzorg een shetlander ruintje van een jaar of 1
wat kun je er allemaal mee doen zonder dat hij daar later problemen mee krijgt?

dit doe ik nu allemaal met hem:

Buiten wandelen.
poetsen
soms een klein sprongetje 1x in de zoveel tijd

wat kan ik nog meer met hem doen???
ik hoop heel erg veel tips te krijgen

M.V.G paardengirll

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:55

In een woord niets
laat heb nog gewoon veulen zijn en genieten
spelen met vriendjes is wat hij/zij nodig heeft
Je kunt hem wel wat bekent maken met poetsen
en voetjes geven(scheelt weer moeilijkheid bij de hoefsmid)
maar nooit te lang dat is gewoon teveel voor jonge diertjes

paardengirll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:58

okee..
hij kent al poetsen ik ben nu bezig met voetjes geven enz
en ga ook lekker met hem buiten lopen en dat gaat ook heel erg goed schrikt nergens voor alleen als er eeen bestuurder heeel erg hard langs hem heen gaat dan schrikt ie een beetje maar een pony van een jaar heeft tog ook beweging nodig zoals wandelen enz?

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:02

Als een pony vaak zat in de wei staat (het liefst 24/7) hoeft er veder niets met hem qua beweging gedaan te worden.
Ik heb ook een Shetlander van bijna 1 en die haal ik nu 1 á 2 keer in de week uit de wei om te borstelen en soms een stukje mee te lopen (5/10 minuten). Dit komt vooral omdat ze nu heel erg aan het verharen is en ze anders een heleboel klitten vol met haar krijgt. Anders zal dit ook veel minder zijn omdat ze al goed aan het halster mee loopt en je alles met haar kan doen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:03

Een pony van deze leeftijd heeft genoeg aan voldoende weidegang liefst 24/7 met speelgenootjes en een paar oudere paarden die de opvoeding op zich nemen. Verder kan je natuurlijk weleens een stukje wandelen, poetsen, en voetjes geven. Dit 1 a 2 keer per week.
Dat is meer dan genoeg voor een "peuter"pony
Springen op commando zou ik nog niet doen op deze leeftijd. Wacht daar mee tot een jaar of 3.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:04

paardengirll schreef:
okee..
hij kent al poetsen ik ben nu bezig met voetjes geven enz
en ga ook lekker met hem buiten lopen en dat gaat ook heel erg goed schrikt nergens voor alleen als er eeen bestuurder heeel erg hard langs hem heen gaat dan schrikt ie een beetje maar een pony van een jaar heeft tog ook beweging nodig zoals wandelen enz?

Een pony van 1 jaar heeft zeker beweging nodig. Maar dat behoort ie te krijgen door in de wei te spelen met maatjes
Z'n botten en spieren zijn nog in ontwikkeling. Je kun wel met hem snoezelen en knuffelen in de weide enzo
en heel af een toe een gezellig(kort) wandelingetje is ook niet erg. Maar laat ze vooral rsutig zelf groeien en alles uitvinden

Junia

Re: shetlander van 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:14

Wat je nu doet is prima, hoewel ik net als Czarina afraad om nu al sprongetjes met 'm te doen.

Wandelen is goed voor hem (niet te ver, gewoon om te wennen aan het idee), dan kan ie vast wennen aan verkeer e.d. en dat is veel moeilijker aan te leren als ie straks "groot" en sterk is.

Poetsen vindt hij vast lekker en hoefjes geven is ook jong geleerd oud gedaan en kan dus geen kwaad.

Zorg dat hij er plezier aan blijft beleven, anders vraag je teveel.

Het belangrijkst op deze leeftijd is dat hij lekker met vriendjes kan spelen. Kan dat bij jou op stal?

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:16

Wat ook wel een keer leuks is om te doen: bomproof maken een stuk blauw of oranje zeil in het land leggen en hem aan het lawaai laten wennen of erover heen lopen. zo kun je heel veel dingen bedenken bijvoorbeeld iets met paraplus. Hier heb je later heel veel aan als je lang de weg rijd of loopt. Een keertje op de trailer lopen enzo. Maar hou er wel rekening mee hij is nog maar 1 jaar he

paardengirll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 12:26

okee bedankt..
hij heeft bij ons geen stal hij staat altijd in de wie bij 2 andere ponys ongv. van zijn leeftijd ;)
we hebben ook een bak bij het huis staan en gaan daar ook heel veel leuke dingen doen.
soms een klein parcoursje met een zeil en een doolhofje enzv.
met welke leeftijd kan ik dan ongv. beginnen met het proberen van een hindernis ? als wij buiten gaan lopen in het bos dan liggen daar ook heel veel dunne takken waar die makkelijk over heen kan maar hij gaat uitzich zelf springen ;) ik hoop meer tips te krijgen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:30

Een hindernis zou ik niet doen tot ze een jaartje of 4,5 à 5 zijn. Tot die tijd zijn ze nog vollop in de groei, en is het slecht voor ze om te springen.

Ook dingen als een doolhofje enzo kunnen heel veel zijn voor zo'n kleintje. Als je zoiets doet, dan maar 1x per week en maximaal 5 à 10 minuten achter elkaar.

Voor de rest lekker buiten laten lopen, 1x in de week ofzo eventjes poetsen en hele kleine stukjes wandelen, ook weer 5 à 10 minuten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:31

idd gewoon lekker een jaarling laten zijn. wel afentoe de nodige verzorging geven, zo leerd ie ook dat omgang met mensen normaal is.

toen de shet van mijn dochter 1 was, heb ik er wel naar omgekeken maar verder vrijwel niks mee gedaan. 1 maal per week borstelde ik haar en maakte haar bekend met voetjes geven, dit tot grote vreugde van de hoefsmid. uiteraard liepen we ook kleine stukjes, maar meer als het pad op en af ook niet (pad is ruim 100 meter) in de zomer ging ze wel met enige regelmaat door de wasstraat, dit omdat ze anders ging schuren aan der staart en manen.

zou der gewoon lekker laten. begin over een jaartje eens met wat meer dingetjes, wat langer lopen enzo.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:48

Je kunt hem/haar af en toe schriktraining geven, leren aan een halstertouw te lopen (netjes) en misschien stilstaan en stap op comando, verder geen draf/galop of weet ik het wat. Maar springen is niet echt slim.
Hij moet ook leren met andere mensen om te gaan en met andere paarden, dus laat hem ook vooral jaarling zijn!