gemeen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxsanniej

gemeen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:24

Hooi Paardenliefhebbers !
ik heb een prolbeem met een pony die erg gemeen doet inde stal. (nexus)
tijdens het rijden is het een schat van een pony! <3 het is ook zeker mijn lieveling.
maar nexus is door zijn vorige baasje mishandeld. ik weet niet of het daar aan ligt dat hij zo anders doet in de stal.
maar hij probeert de heletijd te schoppen, en te bijten. daardoor krijgt het arme dier haast nooit aandacht omdat mensen niet in z'n buurt durven te komen. ik kom nog wel eens om nexii te borstelen, en ik weet nu wel wat hij fijn vind.
maar hoe zou hij zich anders kunne gedragen in de stal?!

Kus

xdniesje

Re: gemeen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:28

Hij is mensen schuw, en heeft geen vertrouwens in de mens. Neem ik aan.
Zorg dat ie je leert kennen, dus lekker poetsen en troetelen!
Zo vaak als het maar gaat :)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:33

Ik meen te verstaan dat het een manegepony is ?
Het heeft er zeker mee te maken dat het dier slecht behandelt is , hij is zo agressief omdat hij zichzelf wil beschermen tegen de 'boze' mensen. Hij is bang..

Wat jij nu moet doen , is hem laten zien dat mensen lief zijn , maar je moet grenzen stellen , schoppen en bijten KAN NIET !
Straf hem niet door hem te slaan , dit bevestigt enkel zijn gedachte over mensen. En hij zal nog banger en agressiever worden.
Zorg ervoor dat hij je niets kan maken , haal hem uit de stal door hem vast te maken aan het halster als hij in de stal staat en jij buiten. Neem hem mee en maak hem ergens vast om te poetsen , praat met hem , zing ondertussen een liedje ofzo .. maak een lief geluid , daag hem niet uit door te dicht bij zijn achterhand te komen of door snoepjes uit je hand te geven.
Laat hem rustig aan je wennen , en aan de gedachte dat er ook lieve mensen zijn , dit gaat wel even duren .Een paard vergeet niets .
Maak ook geen snelle en bruuske bewegingen waardoor hij denkt dat hij weer slaag gaat krijgen , schrikt en misschien agressief wordt.
Als hij probeert te bijten , negeer je dat , alshij rustig staat beloon je hem met een rustig klopje in de hals(als hij dit verdragen kan?).
Straffen door een tikje of slaan en dergelijke is hier echt problemverergerend ! Niet doen dus !!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:12

PP > OPG

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:56

Ik heb zelf een manegepaard gekocht dat zo reageerde als het paard dat je noemt. Vijandig op stal, oren in de nek, willen bijten en zelfs dreigen met schoppen en ook steigeren waar je bij staat tijdens het singelen (mijne had ook nog singeldwang). En verder ook geweldig te rijden. Bij mijn paard en vermoedelijk bij Nexus zijn vele nare dingen gebeurd op stal. Als je met hem vriendjes wil worden doe je alles buiten de stal. De stal moet voor hem veilig terrein worden waar hij niet bang hoeft te zijn voor de volgende persoon die binnenkomt om hem een draai om zijn oren te geven. Want dat is met mijn paard gebeurt en ook vast met nexus. Slaan heeft geen enkele zin!! mensen slaan deze pony vaak omdat ze bang voor hem zijn denk ik zo. hij zal inmiddels wel zoveel slaag gehad hebben dat elke tik bevestigd dat mensen slecht zijn maar de tik zelf maakt geen indruk meer. Wat ik met de mijne doe omdat het ook een beetje dominantie is is elke keer dat hij hapt of dreigt hem een stap achteruit zetten.
Stel je het spelletje maar voorbij paarden op de wei. Ze bijten elkaar en de bedoeling is dan dat het paard da gebeten wordt naar achteruit wijkt en daarmee de bijter bevestigd dat hij de dominantere is. Dus niet terugschrikken van het bijten maar hem achteruit duwen. 1 stap is voldoende. het helpt trouwens volgens mij niet om niks te doen want dat gaat de mijne nog meer vervelend doen en happen. ben consequent en laat zien dat je niet bang voor hem bent. Dit type paarden/pony's merkt dat meteen en maakt er misbruik van.
Ik doe tegenwoordig alles buiten de stal van verzorging en zadelen etc. Op stal blijft de mijne wat vijandig (oren in de nek) maar op de poetsplaats is het een schatje. Respecteer gewoon dat de stal zijn veilige plek hoort te zijn en blijf daar zoveel mogelijk uit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:00

Zou het mss kunnen zijn dat die pony zo sjaggie is op stal, omdat jan en alleman zijn privé ruimte niet respecteert? Maw steeds lastig gevallen wordt op stal? De 1 om te poetsen, de ander voor een aai over z'n bol etc etc. De stal van een paard/pony is zijn ruimte (= rust) en die dien je m.i. zoveel mogelijk te respecteren. Dan kom je vervolgens in een cirkeltje terecht, want pony wordt op de plaats gezet als ie bijt etc. Dus wordt deze alleen maar nog kribbiger als ie op stal staat.

misjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:11

het helpt mis als je lief tegen hem praat bij mij op de manege was ook zo'n paard die was ook mishandelt en die vertrouwde uiteindelijk iemant die heel lief tegen hen prate mis moet je dat ook proberren.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:03

ik zou hem veek aandacht geven lekker verwennen
en veel oefenen en goed belonen als ie t goed doet
zo wordt de band met mensen denk ik al een stuk sterker
succes..!!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:04

Vaak is het ook nog ze dat ze toch enigzins blij zijn met een vorm van aandacht, ook negatieve aandacht dus.. helaas..
Veel paarden, misschien ook Nexus, gaan tegen staldeuren schoppen, happen etc en krijgen dan een snauw of andere reactie van mensen.
Als je buiten de stal staat en hij gaat klieren in z'n stal, negeren. Doet hij niks, even tegen hem praten en belonen. Hij mag je natuurlijk niet schoppen of bijten, daar moet je idd duidelijk in zijn. Maar zodra het vragen om (negatieve) aandacht is, negeren.

edit: ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel....

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:40

Het kan zijn dat hij zijn stal als zijn eigendom ziet, en dat niemand daar verder iets mee te maken heeft. Stalnijd volgens mij. Het is zijn domein, niemand komt erin. Het paard zal de mensen van zich afjagen zodat ze de stal niet inkomen. Het is dus niet echt zielig dat hij niet veel aandacht krijgt, hij wil het gewoon niet.
Hij zal dit doen ivm de mishandeling.

Of hij vraagt om aandacht, negatieve aandacht