Starten met dik been?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olijkje

Starten met dik been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 18:26

Hoi, ik zit met een probleem, mijn pony heeft al weken een dik spronggewricht.
We hebben de dierenarts er bij gehaald, medicijnen gegeven, 3 keer daags gekoeld en gewandeld, maar het gaat niet over.
Ze loopt er totaal niet kreupel op, heeft geen pijn en gaat zelf vrolijk in galop door de wei.
Omdat we dus nergens op uitkwamen met ik gaan informeren bij de vorige eigenaar en die vertelde dat ze vroeger op precies dezelfde plek ook eens precies hetzelfde heeft gehad, bij haar liep ze toen ook totaal niet kreupel. Ze is er mee naar de DA geweest, heeft foto's laten maken waar niets op te zien was, en het vocht weg laten halen met daarna een strak verband erom. Het vocht is toen weer teruggekomen en ze zijn toen langzaamaan weer gaan rijden waarna het over ging.
Nu het bij mij dus eigenlijk weer precies hetzelfde is en ze van het niet rijden zo gek en hyperactief als een deur wordt ben ik ook weer langzaam gaan rijden, dit doe ik nu al even en ze heeft nergens last van.
Maar nu zit ik met het probleem: ik heb zondag de 26e dressuurwedstrijd. Mijn vorige wedstrijd heb ik voor haar been afgezegd, maar aangezien er eigenlijk 'niks' aan de hand is, weet ik niet of ik dat nu moet doen.
Nu weet ik dat ik dan ontzettend veel commentaar van iedereen daar zal krijgen (die rijdt met een blessure!) maar ik vraag me vooral af, hoe reageert de jury erop? Er is dus niks aan de hand, behalve dan dat haar been er dikker uitziet.
Alvast bedankt!

Joto

Re: Starten met dik been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:29

Als jij het vertrouwt, en je pony is 100% niet kreupel, kun je gewoon starten.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:32

hoe dik is dik?? en waar zit het precies? als ik jury was en ik zag het en de pony loopt niet kreupel dan zou ik je gewoon laten doorrijden

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:19

criollolover schreef:
hoe dik is dik?? en waar zit het precies? als ik jury was en ik zag het en de pony loopt niet kreupel dan zou ik je gewoon laten doorrijden

Het is het linksachter, spronggewricht, ik denk dat het ongeveer 2 keer zo dik is als haar rechterbeen.

En wat zouden jullie zelf doen? Starten?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:25

Ik zou dus niet starten. Een been is niet voor niets zo dik ook al loopt ze er niet kreupel. Zou eerst de oorzaak willen weten voordat ik er echt serieus mee verder zou willen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:27

Daar zou ik ook eerst naar laten kijken.
Wat het eerst is geweest hoeft nu niet hetzelfde te zijn. En ook kan er toen een verkeerde diagnose zijn gesteld.
Ik heb geen idee wat de reactie van de jury kan en mag zijn. Dadelijk sturen ze je naar huis.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:29

Thats_Me schreef:
Ik zou dus niet starten. Een been is niet voor niets zo dik ook al loopt ze er niet kreupel. Zou eerst de oorzaak willen weten voordat ik er echt serieus mee verder zou willen.

Ja dat dacht ik dus zelf ook, maar er is dus niks te vinden, er zit gewoon alleen vocht..
En wat me ook aan het overwegen brengt om toch te starten, is dat ik ivm met ouders en school bijna nooit wedstrijden rijdt, mijn laatste en pas derde wedstrijd was 5 oktober, en ik wil toch eigenlijk wel vooruit.. Vorige wedstrijd kon ik ook niet meedoen, was vol, ik stond reserve..

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:29

Ik zou ook niet starten als ik jou was. Straks is hij erna wel kreupel. En er komt wel weer een wedstrijd waar je heen kan.

Het ligt ook aan wat voor jury je bent. Sommigen die sturen je er al uit al ze denken dat je pony onregelmatig loopt terwijl dit gewoon niet zo is, en sommigen die laten je nog wel lopen als je zelf met een kreupele wil starten. Maar opzich denk ik dat ze je wel laten lopen als je pony gewoon goed loopt.

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:30

Dat is natuurlijk wel erg poedersuiker. :(:)
Je hebt al wel gereden toen het been al dik was? En voelde het met rijden ook gewoon normaal?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:30

kazary schreef:
Daar zou ik ook eerst naar laten kijken.
Wat het eerst is geweest hoeft nu niet hetzelfde te zijn. En ook kan er toen een verkeerde diagnose zijn gesteld.
Ik heb geen idee wat de reactie van de jury kan en mag zijn. Dadelijk sturen ze je naar huis.

Ik ben ook bang dat ze me naar huis sturen.
Eerst ben ik er ook gewoon van uit gegaan dat het ook iets heel anders kan gaan, maar nu ze ook op dezelfde manier -niet- reageert op dat wat de DA doet, begin ik toch te denken dat het wel hetzelfde kan zijn.
(bij ons kwam het uit het niets, van de een op de andere dag, bij die mensen toen ook zomaar opeens)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:32

anders moet je voor de zekerheid ff een verklaring van de veearts vragen... ;)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:32

Look_at_Me schreef:
Dat is natuurlijk wel erg poedersuiker. :(:)
Je hebt al wel gereden toen het been al dik was? En voelde het met rijden ook gewoon normaal?

Ja, eerst gewoon buitenritjes stappen, daarna ook draven en galopperen op de buitenrit en nu weer aan het dressuren, en ik merk helemaal niks..

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:33

kaatjemuts schreef:
anders moet je voor de zekerheid ff een verklaring van de veearts vragen... ;)

Ja? Kan dat? Schrijft ze dan op dat het goed is ofzo? Moet je voor die verklaring extra betalen..?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:33

Ik zou eerst foto's laten maken en dan beslissen. Ik hoorde gister toevallig een verhaal van een paard dat een botje helemaal beschadigd had en daardoor de pees al bijna door, en die was helemaal niet kreupel! Niet dat dat er hoeft te zijn, maar je weet niet hoe het er van binnen uitziet en of je iets onherstelbaar beschadigd!
Ik weet niet of je de ring uit gestuurd zou worden, maar zelf zou ik niet gaan omwille van het paard.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:35

Kev schreef:
Ik zou eerst foto's laten maken en dan beslissen. Ik hoorde gister toevallig een verhaal van een paard dat een botje helemaal beschadigd had en daardoor de pees al bijna door, en die was helemaal niet kreupel! Niet dat dat er hoeft te zijn, maar je weet niet hoe het er van binnen uitziet en of je iets onherstelbaar beschadigd!
Ik weet niet of je de ring uit gestuurd zou worden, maar zelf zou ik niet gaan omwille van het paard.

Ja, heb je gelijk in, wel zien mijn ouders daar nogal tegenop, kost weer bakken met geld..

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:36

Dan kan je het misschien wel proberen, als de jury je niet wil laten starten is het natuurlijk super jammer, maar heb je het wel geprobeert. Misschien kan je dan dus beter wel gewoon proberen. (Als je pony gewoon alles vrolijk doet, en jij niks anders voelt met rijden kan hij er bijna geen last van hebben.)

Kan je anders misschien een foto maken en hier plaatsen, zodat we kunnen zien hoe dik het precies is? :)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:37

Olijkje schreef:
Kev schreef:

Ja, heb je gelijk in, wel zien mijn ouders daar nogal tegenop, kost weer bakken met geld..

Onze dierenarts heeft een mobiel ding om een scan te maken, dan valt dat nog wel mee. Is geen rontgenfoto overigens. Maar ja, als hij dalijk niet meer gereden kan worden is het ook duur!

A_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:41

Als jij denkt dat het goed is en niet kreupel loopt en het mag van de veearts, zal ik het wel gewoon doen!!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:42

Kev schreef:
]

Onze dierenarts heeft een mobiel ding om een scan te maken, dan valt dat nog wel mee. Is geen rontgenfoto overigens. Maar ja, als hij dalijk niet meer gereden kan worden is het ook duur![/quote]

Ja is ook zo..

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:42

Look_at_Me schreef:
Dan kan je het misschien wel proberen, als de jury je niet wil laten starten is het natuurlijk super jammer, maar heb je het wel geprobeert. Misschien kan je dan dus beter wel gewoon proberen. (Als je pony gewoon alles vrolijk doet, en jij niks anders voelt met rijden kan hij er bijna geen last van hebben.)

Kan je anders misschien een foto maken en hier plaatsen, zodat we kunnen zien hoe dik het precies is? :)

zal ik doen! Ga straks even foto's maken!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:44

Ik zou ook niet starten, om hierboven genoemde redenen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:55

Olijkje schreef:
criollolover schreef:

Het is het linksachter, spronggewricht, ik denk dat het ongeveer 2 keer zo dik is als haar rechterbeen.

En wat zouden jullie zelf doen? Starten?

2x zo dik????
dat is wel heftig hoor, dan zou ik niet starten. laten onderzoeken!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:55

Als benen lang dik zijn van vocht, kunnen ze voor altijd dik blijven.. Schoonheidsfoutje dan maar..
Wanneer er onderzocht is dat er niks aan de hand is, en dier loopt niet kreupel, kan je gewoon starten hoor :)

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:04

ik denk ook dat als de dierenarts er al bij is geweest, en hij ook niks kan vinden en je alweer aan het rijden bent en het diertje nergens last van heeft, waarom dan niet starten?

Alleen zou ik wel zeker willen weten dat je door rijden/starten niet meer schade oploppt...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:06

ik zou het voor de zekerheid wel even op de foto zetten.

ken een paard wat een breuk had in het spronggewricht en die liep ook geen pas kreupel.