Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
amigootje schreef:een noodslacht, dan net zo goed een spuitje... of moet er perse geld aan verdient worden %)
Ik denk dat het bijna niet meer gedaan word met paarden, er is tegenwoordig een optie als inslapen !
Zilfstar schreef:Nou wat ik bedoel is dat je soms hoort dat een paard zo ziek is of zo erg gewond dat ie per direct afgemaakt moet worden. Uiteraard kan dat door de DA met een inspuiting gebeuren. Dus een euthanasie. Daar snap ik de kosten wel van (consult, in weekend en nachtdienst natuurlijk de extra consultkosten vanwege tijdstip, de kosten van spuit zelf. Dat weet ik allemaal uit de praktijk (huisdieren dat wel, maar ik weet inmiddels de consultkosten hier van de paardenDA's)) Dan zit je dus nog wel met de afvoer naar crematorium of Rendac.
Volgens mij (van wat ik hier zo lees) is er dus ook een andere noodslacht. Of in elk geval wordt er in sommige topics (over kosten als iemand wil weten wat een paard kost en ook de topics over verzekeringen ben ik het wel tegen gekomen geloof ik) ook gepraat over een noodslacht. Ook in verzekeringsvoorwaarden (wat dekken we wel en wat vooral niet) wordt gepraat over de noodslacht van paarden. Ik nam aan dat deze term gebruikt wordt voor het op stel en sprong weg moeten brengen van je paard naar een slachter voor acute noodslacht. (de slager dus)
Dus misschien had ik de vraag hier anders moeten stellen: wat is de noodslacht waar in verzekeringsvoorwaarden over gesproken wordt?
Welke manieren zijn er om je paard in te laten slapen (om maar even gezellig te zeggen)? En wat zijn de kosten daar dan van. Ik dacht dus:
1. Euthanasie door DA met afvoer naar crematorium of Rendac (wat zijn de ksoten dan van de Rendac (crematorium kan ik zo nagaan)
kosten rendac zijn niet zo hoog, tenzij je met speciaal vervoer wil, als die gewoon word gehaald met een 'algemene'wagen kost het een paar euro, meen 15.-
3. Zelf brengen naar de slacht
als je paard al in wei geschoten is, mag je hem volgens mij ook niet zelf vervoeren, lijkt me ook geen lekker idee, een paard krijg je zo niet 1 2 3 in een trailer/ vrachtwagen getild en lijkt me voor keuringsdienst van waren dat het meteen gekoeld moet worden,
amigootje schreef:een noodslacht, dan net zo goed een spuitje... of moet er perse geld aan verdient worden![]()
Ik denk dat het bijna niet meer gedaan word met paarden, er is tegenwoordig een optie als inslapen !
siskeh schreef:@lynn_nikita: volgens mij mag je een dier wat thuis geschoten is ook niet zelf vervoeren.
tenminste: bij ons doet alleen de noodslager dat...
ik heb zelf zoiets van, ik kan er wel over na gaan denken.
maar ik weet ook dat er maar zelden een dier is wat in aanmerking komt voor een noodslachting...
Lynn_Nikita schreef:siskeh schreef:@lynn_nikita: volgens mij mag je een dier wat thuis geschoten is ook niet zelf vervoeren.
tenminste: bij ons doet alleen de noodslager dat...
ik heb zelf zoiets van, ik kan er wel over na gaan denken.
maar ik weet ook dat er maar zelden een dier is wat in aanmerking komt voor een noodslachting...
Dat zeg ik toch ook. En als zou het mogen, voor vlees is die niet meer geschikt aangezien je dan meteen moet koelen, er is maar 1 gekoelde trailer en die staat bij het crematorium, met heel takelsysteem om het paard in de trailer te krijgen