gedrag van jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ik_wopke

gedrag van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 12:18

ik verzorg een jong paard van 2 jaar. Ze is super lief, alleen met het naar de wei brengen doet ze raar. Dan moeten we langs een ander paar wat in de wei staat en dan gaat ze zomaar stilstaan en na een lange tijd stilstaan begint ze zomaar ineens hard naar achteren te trappen en te gillen. Ik weet niet of ik haar hiervoor streng moet aanpakken of dat het van angst is of zo. Een ander gedrag van haar met het naar de wei lopen is dat ze rondjes gaat draaien en je dan omver loopt. Waarom doet ze dit?

Fiebie

Re: gedrag van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:24

ik denk dat dit een kwestie is van consequent blijven. Is belangrijk bij jonge paarden. Zij moet jou als je leider zien. Ik kan hier denk ik wel een boek over schrijven, omdat ik mijn eerste paard altijd als mijn beste maatje zag, maar dat was niet altijd wederzijds en dan liep hij letterlijk en figuurlijk over me heen. Het is belangrijk dat ze jou volgt en niet andersom.
Het kan ook een teken zijn dat ze niet naar de wei wil, maar dan zou je eens moeten observeren wat er gebeurd als je haar erin zet.

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:07

ik heb ook zo'n probleem met mijn merrie van bijna 2 jaar, alleen steigerd ze en valt
ze me aan. je meot vanaf het begin consuquent zijn want anders loopt het uit de
hand zoals bij mij. Ik heb geen leidersgezag meer en daar profiteerd mijn merrie van.
Geloof me, straffen is daarom niet de oplossing maar gewoon consuqent!
Het lukt wel dan en hopelijk loopt het niet zo uit de hand als bij mij.