Vraagje over M1-Dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foulplay_

Vraagje over M1-Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 11:56

Hoi !
Ik vraag me eigenlijk af wat M1-dressuur precies inhoudt, dus wat belangrijk is & wat het paardje moet kunnen.
Mijn paard heeft vroeger M1-dressuur in Nederland gelopen, maar van de verschillende niveaus van dressuur in Nederland weet ik namelijk niet veel af :+
Op internet vindt ik er ook niet echt veel over.

(sorry als er al een topic over M1 open is ofzo, maar ik vond er niet meteen één, dusja...)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:18

http://www.dressuurproeven.nl

Dan ga je naar individuele dressuur geloof ik, en open je een M1 proefje :) Daar staat precies wat je moet doen :)

Verder vind ik dat ze in de M1 er ook goed op letten dat je alles netjes uitvoert, dat je paard goed op de hulpen is, en dat de aanleuning goed is. Verder letten ze vooral bij de paarden wel op een stukje verzameling en gedragenheid. Ook vinden ze het wel leuk als je paardje een beetje showt zeg maar, hij moet dus niet rond sukkelen ;)

edit: ik zie dat je naar basis dressuur moet gaan ;)

xx_Irisje

Re: Vraagje over M1-Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:21

In het M1, word de middendraf gevraagd, schouderbinnenwaarts, stukje achterwaarts, middengalop en een stukje contra.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:22

je moet schouderbinnenwaarts kunnen
je MOET met sporen.
en uigestrekte stap

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 12:23

Dankje :D !

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:40

Inderdaad alles wat hier al is genoemt. :)
En je moet de hele proef lang doorzitten, ook onder de middendraf.
En in de galop een volte van 10 meter.
(Als je op de site kijkt die genoemt is kan je alle proeven lezen van de M1. :) )

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:03

En ohja, je mag je zweepje niet meer meenemen de ring in :Y)

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:19

Ohja, en verplicht met sporen. ;)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:15

sharonalover schreef:

Verder letten ze vooral bij de paarden wel op een stukje verzameling en gedragenheid. Ook vinden ze het wel leuk als je paardje een beetje showt zeg maar, hij moet dus niet rond sukkelen ;)

Verzameling ben ik niet met je eens, wordt ook niet gevraagd. Zelfs in de M2 is het nog gewoon arbeidsdraf.
Je moet wel goed kunnen schakelen, dus ook echt een middendraf laten zien, maar ook duidelijk weer terug rijden. Maar verzamelde draf, nee, dat wordt pas gevraagd in de Z1.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:24

Annash schreef:
sharonalover schreef:

Verder letten ze vooral bij de paarden wel op een stukje verzameling en gedragenheid. Ook vinden ze het wel leuk als je paardje een beetje showt zeg maar, hij moet dus niet rond sukkelen ;)

Verzameling ben ik niet met je eens, wordt ook niet gevraagd. Zelfs in de M2 is het nog gewoon arbeidsdraf.
Je moet wel goed kunnen schakelen, dus ook echt een middendraf laten zien, maar ook duidelijk weer terug rijden. Maar verzamelde draf, nee, dat wordt pas gevraagd in de Z1.

Heb je idd wel gelijk in :j maar ze willen geen totaal uit elkaar lopend paard zien. Hij moet wel enigzins bij elkaar lopen en op het achterbeen. En het tempo moet ook niet té hoog liggen, daarom ook een stukje verzameling ;)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:25

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toch wat anders vind dan verzameling hoor :o
Ik heb qua tempo niet anders gereden dan in de B/L1/L2. Aan elkaar liep ie al. Dat is inderdaad belangrijk, maar imo moet dat in voorgaande klasses ook. Een paard dat uit elkaar loopt is sowieso niet de bedoeling :D :+

Edit: gister heb ik ook in hetzelfde tempo gereden tijdens mijn M2 debuut, gezien er duidelijk arbeidsdraf gevraagd wordt. Werd ook gewoon goedgekeurd. In de M2 heb je natuurlijk wel weer meer oprichting e.d. dan bijvoorbeeld in de L.