controleren n.a.v. chipnummer of paard geslacht is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cile205

controleren n.a.v. chipnummer of paard geslacht is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 19:04

Ik weet niet of het hier goed staat maar hetvolgende:

Ik vraag me af of het ergens na te gaan is d.m.v. een chipnummer erachter te komen of een paard geslacht is ja of nee.

Een tijd geleden is een paard verkocht, maar ik heb zijn paspoort nog, er zaten verder geen papieren bij het paard.
Maar kan men wel slachten zonder het paspoort te hebben??
En noteert de slager het chipnummer??? wie weet of ik er ergens achter kan komen of dit paard geslacht is ja of nee??

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:20

heel veel chipnummers kun je opvragen via www.chipnummer.nl dan naar de link voor paarden dat krijg je het stamboek, ik weet niet of je daar mee verder komt.

cile205

Re: controleren n.a.v. chipnummer of paard geslacht is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 19:50

bedankt, ik heb eens even gekeken, en het nummer ingevoerd.
Ik krijg ze zien dat hij geregistreerd is bij het knhs, dat klopt ook.. zou daar mss op te vragen zijn of het paard geslacht is ?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:15

normaal gesproken moet het papier terug naar het stamboek maar niet iedereen doet dat, je kan het stamboek bellen en navragen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:29

Dat ga ik eens doen :D dank je..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:39

Maar niet iedereen meld het paard af bij het stamboek... ik heb mijn paard ook nooit afgemeld ( paar jaar gelden )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 07:17

amigootje schreef:
Maar niet iedereen meld het paard af bij het stamboek... ik heb mijn paard ook nooit afgemeld ( paar jaar gelden )

Dat niet alleen (het KWPN heeft er eentje te boek staan van 35) maar je hoeft er ook niks bij te vermelden. Officieel stuur je de papieren terug met de mededeling dat het paard overleden is. Hoe, waaraan en waarom hoef je niet te vermelden en wordt voor zover ik weet ook niet geregistreerd.

Overigens, TS, je hebt een overtreding begaan door het paard zonder paspoort mee te geven en de koper heeft een overtreding begaan door er niet op te staan het mee te krijgen.
In de praktijk gebeurt daar (nog) niks mee, maar als tuthola Verburg zo doorgaat, kon dat nog weleens veranderen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:16

ja het ging hier om mijn vz paard, die heb ik toen laten chippen en laten enten omdat ik er mee bij de club ging.

Ik ben toen gestopt met haar omdat ik zelf ook een paard kocht, pas later hoorde ik dat ze was verkocht, zonder het paspoort..

Koper en verkoper zeiden hier achteraf niks van te weten, terwijl ik dit wel had gemeld, maar was achteraf een misverstandje....

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:30

Ik heb is geinformeerd bij het KNHS, maar helaas, zij hebben er ook geen melding van gekregen en normaal gezien wordt dit daar niet doorgeven..

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:02

Goede vraag, ja eigenlijk zou dit moeten want is verplicht maar geen enkele slager geeft hier gehoor aan.
Wel mag je als eigenaar ik wet niet hoeveel veranderingen in het paspoort betalen, zoals bv het nieuwe medische inlegvel.
Zijn dierenarten verplicht iedere medische behandeling in het paspoort te vermelden maar ooit een dierenarts gehad die er om vroeg, dus antwoord op jou vraag, ga er maar niet van uit van die hele rottige paspoort bende leidt er alleen maar toe dat het de vwa geld opleverd en meer niet.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 15:52

Pfff idd Eppie38.
Helemaal met je eens..

Ik ben bang dat ik er dan nooit achter ga komen..

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:22

dat hele paspoorten gedoe is inderdaad alleen maar geldklopperij,
het is bedacht door de knhs samen met de chipfabrikant de grootste sponsor van de knhs,
de boel was bijna failliet, en zo hebben ze zich kunnen redden!
paspoort wordt bij slacht door de slager geretourneerd naar de uitgevende instantie,
in jouw geval zou dat dus de knhs zijn, die zou het dan in de computer moeten hebben staan,
het is lastig om een paard met een chip zonder paspoort te verhandelen en of te slachten,
men moet dan een duplikaat aanvragen, en dan zal de uitgevende instantie in dit geval de knhs
de eigenaar die vermeld staat in het paspoort een brief sturen met de vraag waar het paspoort is,
als je daar niet op reageert dan wordt er duplikaat uitgegeven,
duplikaat is nogal kostbaar bij de knhs, zo`n 190 euro meen ik...
daardoor lopen er nogal wat paarden met 2 chips in de rondte!
men plaatst dan dus voor de oude chip een nieuwe chip,
en vraagt men een nieuw paspoort aan!
tsja... bij controle begint men met scannen bij de oren richting schoft,
en ja zodra men een pieje hoort stopt men met scannen....
en komt dit vaak niet uit.....
bij slacht, zal dit dus nooit meer uitkomen! er zijn instanties waar een paspoort slechts 20 euro kost...

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:28

Hmm dat betekent als ze een duplicaat op zouden vragen mij eerst een brief moesten sturen waar het paspoort is (bij mij thuis dus) want het stond wel op mijn naam ondanks dat ik de eigenaar destijds niet was maar verzorgster.

En verdomme idd, wat jij zegt, ik wist niet dat een duplicaat zo duur was, ja dan is de keus niet moeilijk en planten ze er wel een nieuwe chip in ja..
Onvoorstelbaar ja..

Ik ben ook bang dat ik er nooit meer achter ga komen.

Heb al een topic geopend bij vermist, of iemand het paard mss heeft gezien..

LANG LEVE HET CHIPPEN HE ..:S

bedankt voor je reactie.