kaal door vogels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

kaal door vogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 17:30

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik dit onderwerp hier goed heb geplaatst, ik wist dat namelijk niet zeker...

Ongeveer een week geleden ontdekte ik bij mijn verzorgpaard kale plekjes op haar rug. Eerst waren ze niet echt groot, en zag je ze bijna niet. Maar ze werden met de dag groter en ik begon al bang te worden voor een of andere huidinfectie...
Inmiddels denk ik dat ze wordt kaalgeplukt door een kraai, die ik al een aantal keren op haar rug haren heb zien plukken.
Ik zou hier graag iets tegen doen, aangezien het er ten eerste niet mooi uit ziet. En ten tweede ben ik bang dat ze er last van gaat krijgen als de plekken nog groter/dieper worden. Ze liggen namelijk voornamelijk onder het zadel.

Ik heb alleen geen idee hoe ik die kraaien van haar rug kan houden... Iemand een idee?
Ik hoop dat jullie tips hebben...

PussInBoots

Re: kaal door vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:31

Dun dekentje lijkt me dan de beste oplossing. Sluit je wel uit dat het niet door iets anders komt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:32

Die vogels zitter er niet voor niks, dan valt er wat te eten op de rug van het paard. Denk hierbij aan overdreven veel huidschilfers of ongedierte als luizen.
Als ik jou was zou ik even overleggen met de eigenaar en de eigenaar de vacht van het paard grondig laten inspecteren.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 17:35

wow wat een snelle reacties :D
Ja, ik zal even met de eigenaar overleggen, en ik ga haar in ieder geval een keer helemaal grondig nakijken en wassen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:37

Dat hoeft helemaal niet hoor Suleilitha, mijn shet wordt ieder voorjaar volledig geplukt door kraaien. Is in prima conditie, heeft geen schilfers en geen luis. De kraaien maken er een fijn warm nest van;)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 17:38

een dekentje is btw geen optie, ze heeft van de winter wel een deken opgehad voor de regen. Maar dat was al de dunste die er te krijgen was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:51

PussInBoots schreef:
Dat hoeft helemaal niet hoor Suleilitha, mijn shet wordt ieder voorjaar volledig geplukt door kraaien. Is in prima conditie, heeft geen schilfers en geen luis. De kraaien maken er een fijn warm nest van;)

Hoeft inderdaad niet maar kan wel... vandaar mijn opmerking ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:40

Mijn paard wordt ook geplukt door de kraaien, maar ze plukken enkel het (losse) winterhaar eruit, dus kaal wordt hij niet? Als de kraaien enkel het winterhaar wegnemen lijkt het me niet zo'n groot probleem.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:42

happypaardje schreef:
een dekentje is btw geen optie, ze heeft van de winter wel een deken opgehad voor de regen. Maar dat was al de dunste die er te krijgen was...

En een vliegendeken, niet te fijn.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:51

Eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat een kraai/kauw zo veel haar uit je pony plukt dat hij daadwerkelijk kale plekken krijgt. Logischer lijkt me dat de vogels het losse haar wegplukken en dat de kale plekken toch door iets anders veroorzaakt worden. Als ik jou was zou ik toch even de DA inschakelen om te beoordelen of het geen schimmel/ringworm/etc. is.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:52

Zwartwitje schreef:
Eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat een kraai/kauw zo veel haar uit je pony plukt dat hij daadwerkelijk kale plekken krijgt. Logischer lijkt me dat de vogels het losse haar wegplukken en dat de kale plekken toch door iets anders veroorzaakt worden. Als ik jou was zou ik toch even de DA inschakelen om te beoordelen of het geen schimmel/ringworm/etc. is.

Bij een shetlander van kennissen van ons zaten ook allemaal kale plekken in de vacht en dat kwam echt gewoon door vogels die
zijn haar pikten. Tot bloedens toe. shetlander heeft toen een tijdje een deken opgehad want hij kon niet eens meer buiten
anders. :(:)

Bij onze oudjes doen de kraaien het ook maar die krijgen er gelukkig geen open plekken van.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:16

Hier ook hetzelfde verhaal. Vogels (geen kraaien overigens) zitten op shetlief en helpen haar door de verharing heen.
Haar huid blijft wel intact trouwens ;) Maar kan me voorstellen dat dat bij een kraaiensnavel geirriteerd raakt :(:)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:32

Mijn paardje is geen shetlander, maar heeft nogal een dun huidje. Dat is denk ik wat gevoeliger dan een shettenhuid :P
Eigenaresse vond het niet ernstig lijken, als de da over weekje komt voor prikjes vragen we die wel :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:36

ook hier zie ik vaker vogels, die pikken fijn de losse winterharen weg
Weet je zeker dat die kale plekken door de vogels veroorzaakt worden?

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:14

Dat zie je welleens vake dat erkraaien op de rug van paarden ziteen . Vaak zie je dit in de periode dat de paarden aan het verharen zijn. De kaaien plukken dan de losse haren van de pony af. Maar inderdaad als dit dorgaat zou ik er een zomerdekentje op doen of zo.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:26

Ik heb het ook meegemaakt...
Een paar kraaien, soms zaten er wel 10 tegelijk op mn pony haar te zoeken. Heerlijk vond ze t, alleen boven op haar kont had ze vervolgens wel een kale plek. :+
Ze was de enige in de wei waar ze op gingen zitten, dus blijkbaar was het vechten om haar haar en werd 't er zelfs uitgetrokken...

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:36

Kraaien/kouwtjes zitten ook regelmatig op de rug van mijn pony. Maar die van mij krijgt er geen kale plekjes van. ze halen gewoon de losse haren weg denk ik. En misschien dat er nog beestjes of wat ook tussen de vacht zit.

De kale plekken zullen een andere oorzak hebben gok ik.

Nadine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:29

mijn paard heeft ook sinds een paar weken kale plekken op haar schouders, haar hoofd en op haar flanken.
ik heb dit ook in een forum geplaats maar ze denken dat het gewoon door het verharen is van winter naar zomervacht.
mijn paard heeft geen wintervacht gehad ze is een arabiertje en heeft dan de deken op.
hier zijn de kale plekken niet van want de deken heeft ze al een aantal weken af en staat pas sinds pasen buiten.
De plekken heeft ze nu sinds een aantal dagen.
we denken en de DA ook dat ze een vitaminegebrek heeft.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:30

Hier zie ik ook elke morgen kauwtjes op de ruggen van de paarden zitten en mijn paarden hebben ook geen kale plekken.
Ik denk ook dat er nog iets anders aan de hand is met jouw beestje.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:59

inmiddels is ze wel uitverhaard en de kraaien zijn ook weg...
De kale plekken zijn (na een week vakantie) nauwelijks zichtbaar, ze heeft nu gewoon een superdun vachtje... ze ziet er dus weer heel gezond uit. Bedankt voor alle reacties!

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:33

Ik heb nog nooit vogels op paarden gezien, weet je zeker dat jou paard geen huidinfectie of iets ander dergelijks heeft?
ik zou hem even grondig inspecteren, en anders een DA erbij laten komen ...
Want het lijkt mij niet gezond, als er kraaien op je pony zitten.