Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En al zou je hem een dagje b.v longeren ter afwisseling, dat kan nooit kwaad. Is toch weer wat anders. En een dag laten staan en alleen maar even poetsen is vast ook heerlijk voor het paard. autumn08 schreef:Ik doe vrijwel dagelijks dezelfde oefeningen... omdat ik allereerst aan de ontspanning, rechtrichten etc aan het werken ben en dus veel voltes en wat wendingen rij... ik was wel fanatiek bezig maar ik heb zelf ook best spierpijn dus kan me voorstellen dat het voor hem ook een schakeling is..
liljebo schreef:autumn08 schreef:Ik doe vrijwel dagelijks dezelfde oefeningen... omdat ik allereerst aan de ontspanning, rechtrichten etc aan het werken ben en dus veel voltes en wat wendingen rij... ik was wel fanatiek bezig maar ik heb zelf ook best spierpijn dus kan me voorstellen dat het voor hem ook een schakeling is..
Het is niet meteen alleen een te zware belasting voor je paard, maar het wordt zo ook doodsaai voor hem. Je loopt dan het risico dat hij een hekel eraan krijgt en dat wil je niet.
Ik zou dus echt veel meer afwisselen met andere oefeningen en vooral ook buitenritten en evt grondwerk. Op die manier hou je het werken leuk voor hem en train je evengoed zijn conditie

Had totaal geen conditie, is scheef, struikelde, moest ineens op stal. Inmiddels staat hij weer dag en nacht buiten en daar is hij zo van opgeknapt, ik hoop voor jou en je paard dat je gauw wat anders voor hem vindt. Tot die tijd is het behelpen. Ik denk dat je nu te veel doet met rijden, zeker als hij het nog geen uur volhoudt. Je rijdt een uur om je paard aan te passen aan de les, kun je niet gewoon een half uur lessen? Daarnaast ben je energiek en fanatiek bezig op zoek naar ontspanning, zou je niet beter ontspannen op zoek gaan naar ontspanning? Jij geeft aan wat je wil gaan doen, je paard hoort aan te geven of hij daar al klaar voor is en of je eventueel een tussenstapje moet maken. Luister naar hem, hij wil best met je samenwerken maar geef hem dan wel de gelegenheid. Natuurlijk wil je van alles met je nieuwe paard, maar wil niet te veel, je kunt nog jaren van hem genieten