Drachtige merrie, wanneer vliegendeken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Drachtige merrie, wanneer vliegendeken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:43

Hoi ik heb een drachtige merrie (vandaag al 12 dagen overtijd) en heb nog nooit een vliegendeken gebruikt.
Dit jaar ga ik hem voor het eerst gebruiken, want de pony schuurt soms aan haar staart en dat vind ik nogal zonde.
Ook doe ik het een beetje zodat ze haar mooie palomino kleur behoud en niet bijna wit word.
Wanneer zou ik nou de deken om doen?
Als het veulen is geboren of nu al?
En de pony staat nu nog s'nachts binnen, maar over een week of 2 staat ze gewoon dag en nacht buiten.
We gaan altijd s'ochtends tegen 10 uur erheen en s'avonds tegen 6 uur.
Ze staat niet op een stal, maar op een gehuurde weide met stalling, dus in de tijd dat ze dag en nacht buiten staat moet ik dan s'nachts de deken op laten???
Omdat als het warm weer is zijn de vliegen natuurlijk nogsteeds vervelend na 6 uur s'avonds en voor 10 uur s'ochtends.
Graag jullie advies.
Bedankt alvast.

blue_kim

Re: Drachtige merrie, wanneer vliegendeken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:26

ik zou de deken nu nog niet om doen maar wachten tot na de bevalling. dan kan je als het veulen goed drinkt en weet waar de uier is de deken omdoen en er bij blijven om te kijken of hij nog wel de uiers kan vinden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:48

ik zou het nu idd ook niet doen
bevalt niet lekker ;-) en idd dat drinken is al moeilijk genoeg voor zo'n ukkie

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:52

Ik ben geen voorstander van (vliegen)dekens en al helemaal niet bij een merrie met veulen aan de voet.

Als je toch 2x gaat, is het dan geen optie om tweemaal daags goed te sprayen met een goede antivlieg?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 16:02

de pony schuurt nogal aan de staart, want staat tussen bos en water dus dat heeft geen zin helaas

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:06

Is het geen staart/ maneneczeem? Dan zijn er nog wel meer middeltjes die zouden werken..

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:23

nee het is geen eczeem weet ik zeker ...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:32

weet je zeker dat het van de vliegjes is? anders staart goed wassen met teer shampoo helpt tegen het schuren.
Mijn vorige paard had ook 1 keer in de zoveel tijd dat hij ging schuren gewoon van de jeuk na een paar keer wassen was het over.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 00:26

ik kan het proberen probleem is ook nog eens dat we water mee moeten nemen want hebben er geen kraan en warm water :P

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:36

ik ben geen voorstander van dekens en veulen aan de voet,enkel in noodgeval(zware exzeem )
heb al eens een veulen tussen de singel zien vastzitten met voorbeentje nadat hij bij zijn moeder al steigerend ging spelen,merrie raakte in paniek begon te lopen,gelukkig was deze deken voorzien van elastische singels,zodat veulen en moeder er met de schrik vanaf kwamen.
Dus een tip,geen bilkoorden maar volledige reksingels en ook volledige buiksingels,die dan net los tegen de buik aan doen,dan kan het veulen er niet zo snel in en bij nood rekt de boel uit zodat hij eruit kan.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:52

oke in ieder geval bedankt voor de tip.
veulen is vandaag geboren, dus kijk het allemaal wel even aan.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:55

Als het alleen is omdat je merrie een beetje schuurt zou ik het niet doen. Het risico dat er iets met het veulen gebeurd zou ik niet willen lopen. Mijn merrie heeft sinds 2 maanden een veulentje en begint nu ook erg te schuren, maar als ik 's avonds haar staart was met betadine-shampoo kan ik het redelijk in de hand houden. Als het veulen eraf is gaat de deken pas op.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:40

ik ga het volgende week denk ik wel gewoon proberen, want ik heb er geen water enzo moeten we meenemen en op de fiets kan ik dat niet meenemen en dus de staart niet wassen.
en ik wil dat ze voor de keuring haar kleur behoud.
wel thanx voor jullie tips en als ik het niet vertrouw met de deken doe ik hem er ook meteen weer af :)

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:27

blue_kim schreef:
ik zou de deken nu nog niet om doen maar wachten tot na de bevalling. dan kan je als het veulen goed drinkt en weet waar de uier is de deken omdoen en er bij blijven om te kijken of hij nog wel de uiers kan vinden.

Precies! Ik heb het vorig jaar ook gewoon bij Zarah gedaan. Het veulentje was toen denk ik een maand oud en Zarah liep rond met zwermen vliegen om d'r heen. Toen toch maar de deken opgedaan. Het veulentje moest even wennen, maar toen hij eenmaal doorhad dat hij ondanks die deken gewoon kon drinken ging het helemaal goed. :) Wat wel lastig was; het veulentje vond het ernstig leuk om de deken op te eten. ;) Dus wat dat betreft is het wel onhandig...