Slaan tegen de stalwand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Slaan tegen de stalwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:01

Bijna een jaar geleden ben ik met mijn paard van stal veranderd. Ze stond eerst aan huis, maar ik ging studeren. Ik heb een stal gevonden waar ik het erg naar m'n zin heb. Met Tivara (mijn paard) gaat het ook erg goed, ze slaat alleen erg tegen de stalwand. Het was zo erg dat ze stukken uit het beton sloeg. Er zijn toen rubberen matten aan de wand gehangen, om iig haar benen/de wand te beschermen. Nu heeft ze echter bedacht dat je ook gewoon tegen het houten deel van de stal kan slaan (de voorkant).

Dit slaan doet ze vooral als er paarden langskomen als ze aan het eten is, of als ze haar eten niet snel genoeg krijgt. Ik vind het nogal vervelend dat ze dit doet. Niet alleen omdat het slecht voor haar benen/stal is, maar ook omdat het overlast geeft. Het is gewoon vervelend als een paard tegen de wand loopt te meppen.

Vandaar dus mijn topic, er zijn vast bokkers met ervaringen, en daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe hebben jullie dit op kunnen lossen, of iig minder kunnen maken? :)

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:15

Ik ken een merrie die ook tegen de stalwand aantrapt, vooral als ze aan het eten is. Ze heeft nogal voerneid. Ik heb stallen van een soort hard dik plastic, deze geven meer mee als betonnen zijwanden, maar is ook niet echt goed voor de benen. Ze heeft zelfs al een keer de drink bak doormidden geslagen. Als ik in de stal ben en ze doet het dan laat ik merken dat ik er niet van gediend ben door iets met een zwaardere stem te zeggen, dan houd ze wel op maar zodra ik uit de stal ben hoor ik het gebonk weer. Ja, en ik ben tot op heden nog niet echt op een idee gekomen om dit te kunnen oplossen of te verminderen. Ik merk wel dat als de merrie veel buiten heeft gelopen en dus meer beweging heeft gehad dat ze het een stuk minder doet. Met regenachtige dagen als ze wat meer op stal staat heb ik het idee dat ze het af en toe gewoon maar doet uit verveling ofzo. Het is ook iets verminderd nu er een ander paard naast haar staat die zelf ook wat rustiger is.

Veel succes en hopen dat het wat minder wordt!

Paintlinger

Re: Slaan tegen de stalwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:18

Wij hebben er ook eén die dit doet als hij voer wil...of als het in aantocht is..

Meestal schreeuw ik een keer naar hem als hij dit doet en als hij doorgaat krijgt hij gewoon geen eten....ik ga hem niet belonen voor zoiets.
Als hij dan een tijdje rustig is geweest krijgt hij zijn voer pas.

Jamer dat dit verhaal voor jullie niet op gaat...

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:21

Hoe vaak staat je paard buiten? Gebeurt het vooral als je paard iets wilt? Hoe reageer jij erop als je dit ziet/hoort gebeuren? Het is waarschijnlijk simpelweg aandacht trekken van het paard maar hoe je dit het beste op kan lossen.. geen idee... ik zou ook even rubberen matten aan de voorzijde hangen tegen het hout.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:36

wij hebben er ook een paar op stal staan.waaronder mijn eigen pony. die is er ondertussen mee opgehouden maar was wel erg irritant. wij hebben hem gewoon genegeert en hem zijn eten ook pas gegeven als hij er mee opgehouden was. als hij het doet om aandacht te vragen, moet je hem negeren. negatieve aandacht is ook aandacht en dat mag ie niet hebben dan. en vaak nemen paarden dit gedrag ook over van andere paarden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:22

ik ga ervanuit dat de voorkant van de stal een standaart box is met een dicht deel en dan een schuifdeel? dan zou ik iniedergeval het dichte deel, waar dus vaak de voerbak zit en ze denk ik tegenaan trapt onder het eten, ook bekleden met rubber, bij de schuifdeur zal dit wel niet lukken omdat dan de deur niet meer openkan.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:21

@qamez; Tivara staat elke ochtend in de wei, ook in de winter. Daarnaast komt ze 's middags nog een keer in de paddock en wordt ze gereden/gelongeerd. We hebben al veel verschillende dingen gedaan. Boos doen/met dingen wapperen/negeren, het helpt allemaal niet, ze blijft gewoon door gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:25

Hoi ik was laatst op manege de groene heuvel in velsen zuid en die hadden een apparaat in een box die wat? deed als het paard tegen de wand sloeg wat weet ik niet maar het was een test ding ofzo.
klinkt warrig maar je kan ze eens bellen of het wat is,en belangrijk werkt...