timilon schreef:heel eerlijk gezegd zou ik in deze situatie zelf 2 opties hebben:
-dag en nacht op de wei,geblesseerd of niet geblesseerd...je gaat zelf toch geen risico lopen op een ongeluk?!
-heel hard,maar met 3 blessures in 1 voorbeen,headshaken,steigeren oh zadel,een ramp bij de smid,gericht slaan etc etc: af laten maken...
je zegt ook dat het headshaken met een half jaar over is gegaan,hoe kan dat?
volgens mij is headshaken blijvend,tenzij het letterlijk hoofdschudden is doordat bijv. de tanden slecht waren,t hoofdstel niet goed zat etc.
Afmaken lijkt mij een béétje rigoreus...... Het was verder een toppaard - toen ik haar zo'n 4 tot 5 keer in de week intensief reed. Buitenrijden, alles deed ik met haar, maar zodra dit paard te weinig beweging krijgt wordt het een bommetje. Eigenlijk is ze vanaf zo'n april-mei 2008 niet meer intensief gereden ook.
De vorige kreupelheid (anderhalf jaar geleden, halfjaar in totaal gestapt) was het ook een bom, alleen was de omgeving/setting (vertrouwde omgeving, thuis, etc.) anders. Dat heb ik ook uitgezeten "gewapend" met hoofdstel/longeerlijn/zweep/soms ketting.
Verder heb ik gelukkig een hele geduldige smid en hoeven er alleen ijzers voor, dat scheelt nog wel. 
Headshaking is idd blijvend, maar kan wel minder worden. Toen ik haar net kocht heb ik onder begeleiding het rijtechnisch opgelost. Het probleem zat vooral in het rijden. Ze shaket nauwelijks in de wei of op de poetsplaats. Headshaking komt bij Cleo alleen voor als ze (onder het zadel) zenuwachtig is of écht geen zin meer heeft (urenlange buitenrit bijv.) Dat headshaken vormt tegenwoordig geen probleem.
diktrom schreef:Nou afmaken............ ik denk dat er nog wel een aantal stappen te nemen zijn voordat dat aan de orde is.
Denk wel dat je ook aan je zelf moet werken. Is het geen optie om een andere (minder drukke) stal te zoeken met wat meer begeleiding? Want dat zal je echt nodig hebben om hier uit te komen. De lol gaat er behoorlijk vanaf zo. De vraag is misschien wel of je haar wilt houden ja/nee (omdat je ook al zei dat je haar kreupel niet kan verkopen, waaruit ik op maak dat als ze niet kreupel zou zijn, je dat wel zou doen, of zit ik fout?).
Als je daar een beslissing in kan nemen ben je al weer een stap verder en valt er mogelijk een last van je schouders. Mijn advies blijft nog steeds: schakel een proffessional in.
Andere stal is inderdaad ook een optie, mits dat niet wéér teveel stress oplevert voor mij en het paard. De stal waar ik nu sta is qua faciliteiten heel goed, alles is aanwezig, maar gewoon erg druk en zelfstandig. Teruggaan naar mijn oude stal zou misschien nog wel het best zijn, maar het jammere is dat deze stal in Leiden is en ik naar Amsterdam verhuisd ben. Ga ik zeker nog wel over nadenken, want ik kreeg daar ontzettend veel hulp en begeleiding.
Of ik haar wil houden, daar kan ik nu niet over beslissen. Of het nou verkopen of niet verkopen wordt, de kreupelheid moet ik toch uitzitten. Het zit namelijk zo: in september 2008 ben ik gaan studeren en op mezelf gaan wonen. In september is ze toen aan mijn tante uitgeleend. Daar heeft ze onder achteraf gezien slechte omstandigheden (en tevens aanleiding van de blessures) in een loods en op het land gestaan. In januari 2009 verhuisde Cleo naar mij toe, kreupel. Ik heb dus sinds ik haar in september uitgeleend heb nooit meer op gereden en niet meer zinnings mee kunnen doen dan poetsen en stappen. Dus voordat ik uberhaupt weer met haar aan de slag kan gaan kan ik geen beslissing maken of ik haar wil houden ja of nee. Aangezien ze voordat ze naar mijn tante ging een toppaard was, denk ik niet dat ze gauw weggaat.
Paddock en wei ben ik toch wel een beetje bang voor. Als je zo’n paard losgooit gaat het natuurlijk helemaal uit z’n pan en met een peesblessure lijkt me dat verre van verstandig..... Misschien dat ik het voorzichtig kan proberen met iemand erbij oid. Stel dat ze ontzettend méér gaat kreupelen en ik het niet zie en haar door laat gaan, lijkt me niks.
DA heeft me muisjes aangeraden. Wat is Bachbloesem?
Iemand overigens enig idee waar ik professionele hulp kan zoeken? In welke vorm? Denk namelijk ook dat het voor mij goed is om met iemand te praten ook aangezien de hele situatie wel erg zwaar valt, plotseling zoveel verantwoordelijkheid, gevaarlijk paard én langdurig kreupel.