Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jennx3lima

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 19:33

Ik heb dus een merrie van nu 1jaar 10 maand oud.
Ze heet Lima en is een haflinger met karakter. Sinds haar
1 jaar heeft ze de drang om te steigeren. vroeger was dat
als ze aangebonden stond maar nu is dat over. het is pas als
ik van de boerderij gaat dat de hel losbarst. Ze steigerd hoog
en heel onverwacht, we zien het bijna nooit aankomen. Ze heeft me
al meermaals pijn gedaan, waaronder een erorme kabin mijn hoofd
en ik ben ten einde raad. Zelf als er andere paarden meegaan heeft
het weinig zin. Ze is niet angstig van bepaalde dingen, ze is gewoon
koppig en bied verzet. Ik weet echt niet wat te doen, misschien weten
jullie iets waarmee ik haar kan 'Temmen'.

michellll

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:30

Een paard dat iedere keer steigerd is vervelend en lastig en kan ook gevaarljik worden. Mischien heeftze wel ergens last van waardoor zij verzet toond. Maar als ze van haar 1e jaar als veel steigerd kan het ook gewoon aangeleerd gedrag zijn, en dat is vaak moeilijk af te leren. Ik zou even informeren bij iemand die proffecioneel en vaak paarden africht. Deze mensen hebben wel vaker te maken met paarden die ergens een probleem mee hebben en weten je vast uit hun eigen ervaring verder te helpen. Mischien kan je hem even een tijdje naar iemand toe bregen die hier mee weet om te gaan, en het steigeren kan afleren
Mischien is dit wel wat, ik wens je in ieder gaval veel succes toe!

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 10:34

Aangeleerd gedrag... Ze heeft altijd al van haar veulens tijd bij de kudde gestaan. Ze geeft nooit neigingen tot bokken maar steigeren daar heeft ze altijd wel iets aan gehad. De eerste keer dat ze het deed met positieve bekrachtiging was op de wei. Ik haalde haar eraf, ze steigerde en haar hoef kwam zwaar op mijn hoofd, ik heb losgelaten van de pijn en ze in terugkunnnen rennen naar de kudde. Ik denk dat het is omdat ze niet weg wil bij de rest, daar denk ik steeds aan.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:46

Ik zou haar eens observeren in de kudde. Doet ze het daar ook? en wat bereikt ze ermee? Ergens moet ze iets bereiken met dit gedrag, anders blijft ze het niet doen. Nu, is blijkbaar wel een merrie met karakter. Altijd leuk... eens je haar respect hebt. Dan gaat ze alles doen voor jou.
Dat steigeren. Tja, eens een touwhalster aandoen, heeft meer effect dan een gewoon halster. Gaat ze naar omhoog, plots van richting veranderen, zodat ze uit evenwicht komt. Je weet nu dat ze het doet, dus kan je je al voorbereiden erop. Wat je ook kan doen, is haar straffen door haar te dwingen achteruit te gaan. Dat is straf op een manier dat zij begrijpt, en welke geen pijn doet, dus ze houdt er geen trauma aan over. Ik kan me niet voorstellen dat dat haar enige ondeugd is, maar mss sta je er nu al zo dicht op te kijken, dat je kleine dingen over het hoofd ziet. Je moet duidelijke grenzen stellen, van wat kan en niet kan. Hafflingers hebben nu éénmaal een sterk karakter. Die hebben dat nodig. Lukt het niet, zou ik een ervaren persoon erbij halen, die op een niet-gewelddadige manier omgaat met paarden. Want gebruik je enige vorm van geweld met dit soort paarden, draait het verkeerd uit. Zij worden enkel harder en venijniger. Succes, en toch maar opgepast!!

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 10:51

ze zit hoog in de rangorde, zelf volwassen paarden kan ze nu makkelijk de baas. Ze kijkt naar niets of niemand die haar kwaad zou doen. Als ik door de piste loopt en ze volgt me jaagt ze me ook steeds op. Oren plat en steeds haar hoofd in de lucht gooien. Ik ben al eerder eens met haar buitengeweest met een neusketting en dat helpt niet. Achteruit lopen ook niet. 2 seconden effect en dan doet ze weer haar eigen willetje. Steigeren kondigd ze bijna nooit aan, opeens staat ze recht zonder te vertragen of tekenen te geven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:30

als ik dit zo hoor zou ik toch eens gaan denken aan grondwerk. als ze jou opjaagd in de bak etc dan vind ze dus dat zij de baas is. ik zou eens gaan kijken of er iemand in je omgeving is die jou kan helpen en begeleiden in grond werk. dan leert je paard dat jij de baas bent en wordt zij op dr plek gezet zoals dat in de kudde ook gebeurt. denk dat het al heel veel gaat schelen als zij jou als leider gaat zien ipv andersom.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:39

Misschien niet fijn om te horen maar je merrie is nog maar een jaar oud en is al volledig dominant over jou, je gaat echt sterk uit de hoek moeten komen om haar dit gedrag af te leren. Paarden steigeren ofwel uit angst ofwel uit dominantie (kijk maar naar hengsten in de weide) en jou merrie weet al heel goed hoe ze jou kan domineren dus ik zou zeggen, haal er iemand bij... of eventueel bij een paard zetten dat haar eventueel zou kunnen domineren, het kan er dan wel hard aan toegaan aangezien je merrie een heel sterk karakter heeft.

Wij hebben iemand gekend die ook een merrie halflinger had die ook enorm dominant was, ze hebben ze uiteindelijk moeten verkopen omdat de merrie zelf bij etenstijd de persoon die haar kwam voederen verrot sloeg...

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 13:45

Ik heb ooit al eens een grondwerk oefening gebruikt dat het paard wordt opgejaagd
totdat het tekenen heeft kauwen, oor, lage hals (join up eigelijk). Ik heb daar 3 kwartier
gestaan en ze heeft 3 kwartier flink doorgedaan maar ik heb geen 1 keer een van die
tekenen te zien gekregen. Ze was aan het zweette en ze was noch redelijk jong, fysiek zou
het zwaarder worden als ik doordeed, ik moest trouwens ook weg dus moest ik wel stoppen.

Domintant is ze zeker aan het woorden, en ze heeft grotendeels al macht over mij, al meer
dan veel eigelijk maar niets lijkt tegen haar te helpen. Ze is anders heel braaf, zadel, hoofdstel
geen enkel probleem, ze loopt los achter me aan, ze doet steeds wat ik vraag maar oh wee als
we op terrein komen dat ze niet kent of te ver van haar kudde ligt. Er is nu een ijslandse merrie
bij geplaats (in kudde van 10) en die is ontzettend domintant. Heeft trekken van een hengst en
niemand kan in haar buurt komen. Als mijn merrie door de ijslander wordt aan gevallen trekt ze
het haar niet aan. Ze doet met wat ze bezig was gewoon een beetje verder. Zelf de dominanste
merrie van heel de paardenmelkrij (100 paarden) heeft er al tussen gestaan en daar heeft amper
iets van effect op haar.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:49

daarom zeg ik ook haal er iemand bij die er ervaring mee heeft en er les in geeft. die weten toch wat meer waar ze mee bezig zijn dan jij. want als je het verkeerd doet werkt het ook alleen maar averechts.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:57

Ik heb het helemaal eens met Bleu_kim... beter iemand bijhalen, stel je voor dat ze nog eens zo steigert en met haar volle gewicht op jou terecht komt, ik mag er niet aan denken

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:01

Ik ben het helemaal eens met jullie, ze zou binnekort een week naar
iemand gaan die paarden opleert en africht. Maar het probleem is als
ze drie is en moet opgeleerd worden. We twijfelen sterk of het niet beter
is haar nu gewoon te verkopen en een ander ouder paard (geen halfinger
meer) aan te schaffen of gewoon te wachten tot ze 3 is en opgeleerd is
en zien wat er dan van komt. Veel paarden veranderen eens ze opgeleerd
worden, omdat ze dan werk hebben, iets om handen. ik twijfel sterk.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:05

tsjah hier zou ik eens goed over gaan nadenken. denk je dat je zelf in staat bent om dit paard de baas te blijven. je kan haar uit handen geven naar iemand anders maar dan meot je zelf wel consequent zijn om haar zo te houden als je haar terug krijgt. ze weet nu dat ze de baas over jou kan zijn en je hebt kans dat ze weer in dr oude gewoontes valt als ze terug komt. dus dit is wel iets waar je goed over na moet gaan denken. als je denk dat je dit niet gaat lukken zou ik haar zeker verkopen. is voor haar en voor jou dan de beste oplossing.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:15

Ze is drie? Ik had begrepen dat ze 1jaar en 10maanden was?

Valt eigenlijk ook te zien wat je met haar wil doen, wil je recreatief rijden of inspannen of...?
Dat paarden sterk veranderen wanneer ze zadelmak zijn is misschien in sommige gevallen zo maar ik twijfel of dat bij een haflinger het geval is, zeker gezien haar sterke karakter, het lijkt mij niet iets te zijn dat ze zomaar gaat afleren doordat ze dan werkt...

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:30

Ja, ze is 1.10 jaar oud maar ik bedoel als ze drie wordt.
Ik zou haar recreatief rijden, misschien wel wat meer in
de endurance richting. Daar twijfel ik ook sterk aan of Lima
wel ooit zal veranderen. Wat dan raar is is dat ze keuring
een helemaal vreemde plek nooit iets zal doen. Ze is al
tweemaal meegeweest naar keuring en dan veroerd ze geen
vin. maar daar zijn er meerdere paarden bij.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:48

als je er sterk aan twijfelt dan zou ik er toch voor gaan om een wat ouder paardje te nemen. het duurt nog bijna anderhalf jaar voor ze drie is. in die tijd kan de situatie alleen maar escaleren als ze jou de baas blijft.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:21

Bekijk het nog even, wie weet gaat het na die week wel stukken beter en is er geen vuiltje meer aan de lucht...
Maar een raad die ik je kan geven: luister naar je gevoel, als je gevoel zegt dat dit niet het paard is voor jou, dan moet je misschien toch echt wel stevig nadenken...

jennx3lima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:39

De beslissing is gevallen, Lima gaat weg naar de bazin van de
paardenmelkerij daar waar ze ook gestalt stond, ik zal haar daar
wel noch kunnen zien. Het is beter want zaterdag heeft ze
me aangevallen op de wei, twee keer gericht gebokt en gesteigerd.
Dat was de beslissende druppel die de emmer deed overlopen!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:22

ik vind het moedig dat je die beslissing genomen hebt maar ik denk ik dit geval dat het ook echt de beste oplossing is. Hopelijk kan je een leuk paard vinden waar het mee klikt en waar je veel plezier aan gaat hebben.

Veel succes met je zoektocht!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:00

ik denk dat dit ook de juiste beslissing is, jullie waren blijkbaar neit voor elkaar weggelegt. hopelijk vind je nu een leuk paardje waarmee je wel de klik hebt.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:34

Heeft ze niet toevallig last van haar hoeven/benen/rug, wat meer pijn kan doen op een verharde weg of in de berm dan in de bak?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:14

jennx3lima schreef:
ze zit hoog in de rangorde, zelf volwassen paarden kan ze nu makkelijk de baas. Ze kijkt naar niets of niemand die haar kwaad zou doen. Als ik door de piste loopt en ze volgt me jaagt ze me ook steeds op. Oren plat en steeds haar hoofd in de lucht gooien. Ik ben al eerder eens met haar buitengeweest met een neusketting en dat helpt niet. Achteruit lopen ook niet. 2 seconden effect en dan doet ze weer haar eigen willetje. Steigeren kondigd ze bijna nooit aan, opeens staat ze recht zonder te vertragen of tekenen te geven.

@annemarel: Ik denk niet dat dit een geval van pijn is, en moest het zo zijn dan zie ik niet in waarom ze in de piste zonder enige reden achter haar baas gaat aanlopen met de oren in de nek en met haar hoofd heen en weer schudden, ze neemt een dreigende houding aan. Als ze pijn zou hebben in voeten, rug of benen dan zou ze proberen van zo weinig mogelijk te bewegen maar dat doet ze helemaal niet...

Dat is mijn mening in ieder geval :-)