Vraag ivm FAQ en transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Vraag ivm FAQ en transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 12:50

Even een vraag ivm de FAQ over transport en B/BE-rijbewijs.
Is die info die daar staat nog steeds correct? En geldt dit ook in België?

Ik stel deze vraag omwille van een groot verhuurbedrijf van trailers die beweren dat dit niet juist is en dat je wanneer je met B-rijbewijs meer trekt dan 750kg, je strafbaar bent.
Daarom willen ze aan ons geen trailer verhuren. Nochtans hebben ze een 1,5 paardstrailer in de aanbieding die volgens de regels die hier staan, perfect achter de auto zou passen. (auto is een BMW van 1700 kg en de trailer weegt 650 kilo. De exacte berekening heb ik nog niet gemaakt, maar lijkt mij dat dit ruim moet lukken?)

Mijn zus (wiens pony vervoerd moet worden) is nu met een print van de info die hier op bokt staat naar de politie om dit na te vragen.
Vraag is natuurlijk maar of ze er daar iets vanaf weten.
We gaan sowieso niet op weg zolang we geen officiële bevestiging hebben dat het kan/mag.
Weet iemand waar we dit (buiten politie) het best gaan navragen en waar we de mensen van dat verhuur bedrijf naar kunnen verwijzen?

Anoniem

Re: Vraag ivm FAQ en transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:13

Wat is de maximaal te beladen massa van de trailer?

Of het voor België geldt weet ik niet, volgens mij is dit specifiek voor Nederland. De info is wel correct.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:24

Wat de trailer mag laden moet nog even nagevraagd worden. (Daarom dat ik het ook nog niet heb uitgerekend) Maar dat zal toch wel onder de 1250 kg blijven, vermoed ik? het verhuurbedrijf was niet zo happig met het verstrekken van info aangezien ze vonden dat we illegaal bezig waren. :+

De politie is het trouwens eens met bokt, liet mijn zus juist weten. ;) Alleen was er nog een aanvulling dat de trekhaak van de auto ook gekeurd moet zijn dat hij effectief het gewicht kan trekken wat hij volgens het papier van de auto zou moeten kunnen trekken. (of zoiets)

Nu maar hopen dat dat bedrijf bijdraait.

Hoe zit het trouwens met verzekering en dergelijke? Moet het bedrijf dat aanbieden of moeten we daar zelf achteraan. Of is een extra verzekering niet nodig voor de trailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:27

Het 'of zoiets' zal vermoedelijk op de kogeldruk slaan, kun je ook in de Wiki nakijken hoe dat precies zit.

Ik weet niet hoe het bij 1,5 paards zit, maar weet wel dat je bij een 2-paards gelijk op een MTM van rond de 2000 zit. Dus 1250 lijkt mij gewoon laag om eerlijk te zijn, volgens mij zit je dan meer richting de 1500.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:34

Maya schreef:
Ik weet niet hoe het bij 1,5 paards zit, maar weet wel dat je bij een 2-paards gelijk op een MTM van rond de 2000 zit. Dus 1250 lijkt mij gewoon laag om eerlijk te zijn, volgens mij zit je dan meer richting de 1500.

Oei, echt?
In totaal dan? (trailer + wat je erin steekt) Want dan valt 1500 ook nog wel binnen de grenzen natuurlijk. Of moet je die 650 die de trailer weegt er nog eens bijtellen? (Lijkt me niet dat je een boerenknol van 900 kilo bijvoorbeeld op zo'n trailertje van 650 kg kan zetten?)

Maar dat moet dus sowieso nagevraagd worden. ;)
Als't niet kan, moet er maar een taxi met chauffeur gehuurd worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:47

en hoeveel laadvermogen heeft de bmw? Dat komt er ook nog bij. ;)
Oftewel, wat is het maximaal toegestaan gewicht (massa) van de bmw? Tel dat bij de mtm van de trailer en kom je dan boven 3500kg, moet je toch een E rijbewijs hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:22

Luckystory schreef:
Alleen was er nog een aanvulling dat de trekhaak van de auto ook gekeurd moet zijn dat hij effectief het gewicht kan trekken wat hij volgens het papier van de auto zou moeten kunnen trekken. (of zoiets)
het gaat erom dat de trekhaak bij de auto past en er een typegoedkeuring voor is afgegeven, dit hoor je als zgn grijs inlegvel te hebben en wordt tegenwoordig op je papieren al vermeldt. Je mag dus niet ´zomaar´ een trekhaak onder je auto knopen en er een trailer achter hangen, daarvoor dien je ´aangifte´ te doen van je trekhaak bij dr RDW. Dus een trekhaak voor een Panda (zijn die er wel?) kun je niet onder een dikke Mercedes knopen bijvoorbeeld. En daarbij komt inderdaad ook de kogeldruk om de hoek kijken.

SFLJ, ze heeft het over België ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:14

ja en de 'nederlandse' faq. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 12:58

Even een update.

De BMW heeft een MTM van 2060kg (leeggewicht 1700)
De trailer heeft een MTM van 1350 kg (leeggewicht 650 kg)
Dat maakt een totaal van 3410 kg, als ik goed kan rekenen?

En de trekhaak is gekeurd en heeft een kogeldruk van 90 kg

Dus volgens mij kan het, of zie ik nog iets over het hoofd?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:46

Inderdaad mag je in ieder geval volgens de Nederlandse wetgeving met alleen een B rijbewijs rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:34

Luckystory schreef:
Even een update.

De BMW heeft een MTM van 2060kg (leeggewicht 1700)
De trailer heeft een MTM van 1350 kg (leeggewicht 650 kg)
Dat maakt een totaal van 3410 kg, als ik goed kan rekenen?

En de trekhaak is gekeurd en heeft een kogeldruk van 90 kg

Dus volgens mij kan het, of zie ik nog iets over het hoofd?

Ja en nee. Op papier kan het, ook volgens de Belgische wetgeving, als ik dat tenminste goed heb begrepen van je Belgische medebokkers.

Echter, twee adders onder het gras:
1) Weet je zeker dat die trailer daadwerkelijk 650kg leeg weegt?
2) Wat die trailer ook weegt, ben er zeker van dat het paard minder weegt dan het laadvermogen van de trailer.
Indien het papier klopt is er geen probleem, echter wanneer die trailer opeens 850kg leeg zou blijken te wegen, dan heb je nog maar 500kg laadvermogen en dan kun je dus serieus in de problemen komen.
De achtergrond van deze opmerking is dat heel veel trailers (veel) meer blijken te wegen dan op het papier staat. Ben daar even allert op; bij twijfel, even op de weegbrug.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:51

Dat klopt inderdaad. Maar op papier kan het. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:54

Bedankt voor de opmerking.
Zoiets valt natuurlijk moeilijk na te gaan bij een verhuurbedrijf.
Maar die 200kg extra zou zelfs geen probleem mogen zijn. Het dier dat vervoerd moet worden is een pony van pakweg 450 kg.
Het papieren gewicht zit dus ruim boven de echte lading. ;)