max leeftijd aankoop hengst om niet te moeten heropvoeden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

max leeftijd aankoop hengst om niet te moeten heropvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:19

mss een vreemde vraag,maar ik denk erover uit te kijken naar een nieuwe hengst die dan als dekhengst zou dienen voor mijn merries.

Alleen heb ik mijn vorige hengst gekocht op zijn 6de,en had ik toen nog niet de nodige ervaring om een hengst her op te voeden,want echt super manieren had hij niet(vooral aan de hand ging hij er bv zomaar vandoor als hij zin had,want hij wist toch dat hij sterker was,zijn halster kreeg hij altijd af en liet zich dan niet meer vangen,....)

zo iets wil ik vermijden.

en daarom vroeg ik me af wat jullie de max leeftijd vinden om een hengst te kopen zonder het risico te lopen dat je echt een 'hengst' mag gaan heropvoeden?
(dus ook,vanaf wanneer weet een hengst echt dat hij hengst is?) en in hoeverre denken jullie dat je bv een 3-jarige makkelijker kan bijsturen dan een 6-jarige?of tot welke leeftijd is een paard(hengst dan nu) nog tamelijk kneedbaar,en vanaf wanneer hebben ze echt hun zijn gevormd?

En opvoeden heb ik geen schrik van,alleen wil ik vermijden dat je eeuwig bezig moet zijn met heropvoeden,want das zoveel moeilijker.

(nu,ik heb hier wel een idee over,maar wou het ff vergelijken met hoe andere mensen erover denken)

Kirrr

Re: max leeftijd aankoop hengst om niet te moeten heropvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:25

Heb je nu wel genoeg ervaring ?
Zo niet, dan zou ik niet aan een hengst beginnen, opvoeden moet altijd, zeker bij jonge paarden. Opvoeden stopt ook nooit, het blijven dieren die een consequent iemand nodig hebben met de nodige ervaring.
Als je denkt genoeg ervaring te hebben om een hengst op te voeden, maar je wilt niet gaan heropvoeden, dan moet je hem kopen zo gauw als hij gespeent is, dan heeft hij hopelijk nog niet teveel slechte manieren geleerd. Of je moet hem kopen van mensen die weten waar ze mee bezig zijn, die hem al goed opgevoed hebben.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:25

Ik denk dat het misschien veel beter is om een hengst te kopen die al goed opgevoed is. Lijkt me vreselijk als je met een onopgevoede hengst aan de gang moet, ook niet echt een leuke manier om te beginnen met een nieuw paard toch?
Daarnaast moet je met een hengst altijd consequent blijven.
Wanneer je een 3jarige koopt moet hij ook nog opgevoed worden maar een 6 jarige hengst moet nog steeds zijn plek kennen en als hij te ver gaat op zn plek gezet worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:43

tja,ervaring heb ik ondertussen pakken meer,en ik wil hem gewoon naar mijn hand zetten.

een opgevoede hengst is idd ook al veel,maar ik werk specifiek NH.

Al mijn merries heb ik nu ook jong gekocht,zelf opgeleerd,.... loopt prima,dus nu heb ik het gevoel ook een hengst aan te kunnen,maar ik begin zowiezo liever met een onbeschreven blad(dan zeg ik niet met een ongemanierde hengst die amper in de hand is,dan bedoel ik eerder eentje die de basis manier kan,meestappen aan de hand,vaststaan,voetjes geven,poetsen kennen,...)

Maar ik heb bv ook een merrie die onbeleerd en 6 was gekocht,en dat paard was echt al 'gevormd'
alles wat nieuw is,is moeilijk voor haar omdat ze een sterk karakter heeft en haar eigenheid al 100% heeft.

Nu,we komen er ook met heel veel tijd,maar neem dan bij zo'n paard de hengstenhormonen er nog bij en het wordt weer heel moeilijk.

dus mijn specifieke vraag was meer van tot welke leeftijd vinden jullie een paard 'makkelijk' te vormen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:55

Tja, hengsten blijven hengsten... en die zullen altijd blijven proberen om boven je te komen. Dus al zou je zelf een hengstveulen kopen, je blijft uiteindelijk tegen hetzelfde probleem aanlopen als bij de 6 jarige. Let wel, dit is mijn mening..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:01

tengeltje11 schreef:
Alleen heb ik mijn vorige hengst gekocht op zijn 6de,en had ik toen nog niet de nodige ervaring om een hengst her op te voeden,want echt super manieren had hij niet(vooral aan de hand ging hij er bv zomaar vandoor als hij zin had,want hij wist toch dat hij sterker was,zijn halster kreeg hij altijd af en liet zich dan niet meer vangen,....)

zo iets wil ik vermijden.

Als je zoiets wil vermijden, kun je beter geen hengst kopen...

Elke hengst moet je blijven opvoeden...
Elke hengst is sterker en dus moet je slimmer en sneller zijn... als je dat niet kan, moet je er niet aan beginnen.

Zelfs een goed opgevoede hengst is zo veranderd als jij niet duidelijk leiderschap toont.

dobbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:05

Ik heb een 4 jarige hengst, hij is als veulen bij ons gekomen, en super goed opgevoed, MAAAR hij probeert ons af en toe echt nog steeds uit, en dan moet je direct de juiste keuze maken, doe je het verkeerd dan is het einde zoek. en dat maakt kwa leeftijd niet uit naar mijn mening.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:51

TI -> OPG

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:18

Mijn ervaring met hengsten is echt dat het opvoeden nooit stopt. En zeker gezien je er ook nog mee wilt dekken. Als je de feeling hebt voor het omgaan met een (dek-)hengst, zijn onopgevoede exemplaren ook geen probleem. Opvoeden voelt trouwens regelmatig als heropvoeden (GVD, probeert ie dat nu alweer? :( )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:42

Ik rijdt ook een hengst, een ontzettend lief en zeer goed opgevoed dier (we rijden ook probleemloos samen met hengstige merrries in de bak), maar soms heeft hij zijn 'momenten' en probeert hij weer even de rangorde uit en moet erg duidelijk en streng tegen hem zijn om alles in goede banen te houden.. Dus opvoeden bij hengsten blijf je doen, wil je een onbeschreven blad dan moet je een jong veulen kopen (half jaar/jaar), is denk ik de enige oplossing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:50

Even kort door de bocht: hengsten en NH gaan niet samen. Als jij op een te zachte manier je hengst benadert, en dan maakt het niet uit hoe oud en opgevoed hij is, zal hij altijd proberen je de baas te blijven of als hij dat niet is, de baas te worden. Je moet altijd beducht zijn voor een gevecht om leiderschap, en hou er rekening mee dat een hengst doorgaat waar een merrie of een ruin stopt, desnoods tot de dood er op volgt. En dergelijk gedrag moet je wel kunnen beantwoorden, met een reactie die hem het gevoel geeft dat jij door wilt gaan tot de dood er op volgt.

Wat ik je wel kan adviseren, helemaal als je een hengst wilt hebben die gedekt heeft: koop een dier dat wat ouder is en goed is opgevoed en gedekt heeft. Maar zelfs dat is geen garantie dat hij je niet gaat uitproberen of als de hormonen door zijn lijf gieren je niet de baas probeert te worden. Helemaal als jij ook nog een keer degene bent die zelf met hem gaat dekken.

Hengsten kunnen verschillende libido hebben. Afhankelijk daarvan is hun gedrag jegens merries (en eigenaren).
Hoe had je je dat dekken voorgesteld? Natuurlijk of aan de hand of via KI?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:47

stallions demand savvy.... interessant leesvoer http://www.parelli.com/content.faces;js ... ECF7.node1

Ik ga mee met de vorige posters, en hengst kan wel goed opgevoed zijn door bijv een vorige eigenaar maar dat is nog geen garantie dat hij zich bij jou net zo netjes gedraagt. Iedere andere persoon aan het touwtje is een nieuwe uitdaging voor een hengst.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:26

Ik heb zelf wat hengsten onder mijn hoede gehad en ik denk eigenlijk dat je daar niet echt een leeftijd op kan plakken maar wat belangrijker is, is dat je idd (zoals de voorgangers al aangeven) heel correct bent met de desbetreffende hengst. Mijn hengst (sinds 1 maand geruind) heb ik gekocht als hij 6 maanden oud was, hij was eigenlijk al behoorlijk goed opgevoed (halster, aan het touw lopen en vaststaan, poetsen) en de eerste keren naar de weide gaan durfde hij wel eens op z'n achterbenen staan, ik heb hem hiervoor 1 maal stevig op z'n donder gegeven en hij heeft het misschien nog een 2 tal keren geprobeerd, daarna nooit meer. Hij is vorige maand gecastreerd en wordt in July 3 jaar, hij weet ondertussen wel dat hij hengst is (was :-)) maar dat heeft eigenlijk nooit geen problemen meer opgeleverd, zelf niet in bijzijn van onze merrie...

Dus ik denk: hoe vroeger hoe beter, op voorbehoud dat je zo'n hengst ook echt kan opvoeden en kordaat genoeg bent, anders vrees ik dat het niet veel uitmaakt op welke leeftijd je die hengst in huis haalt, dan gaat hij op een moment toch wel eens proberen te overhand te nemen en dan is het gewoon de 'rangorde' bepalen en hopen dat jij boven hem staat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:45

cissy schreef:
stallions demand savvy.... interessant leesvoer http://www.parelli.com/content.faces;js ... ECF7.node1

Ik kan je alleen maar aanbevelen om dit artikel door te lezen.
En Cissy, bedankt voor het plaatsen, ik wist niet dat het er weer opstond (na de verandering van de website was ik al die artikelen kwijt).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:54

Ik zou zelf al nooit gaan dekken met een eigen niet goed gekeurde dekhengst.

Maar een hengst blijf je als het ware altijd opvoeden. Elke keer is het opletten. En je moet van jezelf gewoon een natuurlijk evenwicht hebben. Heb je dat niet zou ik geen hengst kopen. Een ruin of merrie vergeeft je nog wel eens een te late gepaste reactie. Met een hengst ga je problemen krijgen. Ook als ze 10 zijn en door een ander goed opgevoed. Die dieren weten wel met wie ze te maken hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:05

Cassidy schreef:
Ik kan je alleen maar aanbevelen om dit artikel door te lezen.
En Cissy, bedankt voor het plaatsen, ik wist niet dat het er weer opstond (na de verandering van de website was ik al die artikelen kwijt).

ze staan er allemaal nog, alleen op een ander plekje inderdaad ;)
blijft interessant om te lezen!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:08

Gaat dit over gewone KWPN'ers?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:22

Tegen wie heb je het? Onze waarschuwing gaat over hengsten van willekeurig ras...een hengst is een hengst en blijft altijd uitkijken.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:27

Tegen TS. Vind het nogal een verschil of je een KWPNer hengst wil gaan opvoeden als dekhengst of een minishetje. Dan heb ik het nog niet over goedkeuring ed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:31

Ik vermoed zomaar, aan het profiel en eerder geplaatste berichten te zien, dat het om een Tinkerhengst zou gaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:37

Aan het zien van de verplaatsing komt dit topic van het Tinkergedeelte af. Gok dus ook dat het om een tinkerhengst zal gaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:14

Tja een beetje een moeilijke vraag. Hengsten kun je ook heel opgevoed kopen :), of totaal niet (in je vorig geval dan). Normaal gezien kun je toch wat gaan inschatten in hoeverre ze iets kunnen en hoe opgevoed ze zijn voor je ze koopt, dus als je een iets oudere hengst hebt, dan toch hier goed op gaan letten. Eigelijk begint het opvoeden van een jong paard al behoorlijk vroeg. Karakter speelt ook een rol. Ik heb hengstjes gekend waar je na een jaar nog amper bij in de wei kon komen, andere hengsten die op hun 4 jaar nog geen kik gaven. dus hangt vooral van het paard af. In principe kun je met een jong paard relatief veilig zitten, maar dan mag je natuurlijk zelf geen missers slaan de eerste jaren :). Ik weet iig dat er veel tijd gaat zitten in een het opvoeden van een hengst. Probeer je hengst zo sociaal mogelijk op te voeden. Is al een goed begin denk ik. Ik ken hengsten die jaren afgezonderd staan en amper contact met paarden hadden, waardoor je later dan natuurlijk behoorlijk wat problemen krijgt. Verder consequent zijn, ja is ja en nee is nee. Niet meer of minder.
Succes met het vinden van een goeie hengst iig!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:14

Opvoeding van een hengst begint bij voorkeur op de dag van zijn geboorte en gaat door tot zijn dood.

tengeltje11 schreef:
Al mijn merries heb ik nu ook jong gekocht,zelf opgeleerd,.... loopt prima,dus nu heb ik het gevoel ook een hengst aan te kunnen

Je hebt het gevoel het te kunnen, dat is fijn, maar wat als je gevoel niet klopt? Dan heb je dus nog een onopgevoede hengst erbij. En als het om Tinkers gaat, dan gaat het meestal om redelijk veel kilo's paard die onopgevoed zijn.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:46

Heb je genoeg ervaring? Laat je ook echt zien dat JIJ de baas bent? Dat kan ook nog wel eens verschillen.
Wat je ook kunt doen is een jongere hengst nemen en die zelf opvoeden inplaats van heropvoeden ;)