Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tengeltje11 schreef:Alleen heb ik mijn vorige hengst gekocht op zijn 6de,en had ik toen nog niet de nodige ervaring om een hengst her op te voeden,want echt super manieren had hij niet(vooral aan de hand ging hij er bv zomaar vandoor als hij zin had,want hij wist toch dat hij sterker was,zijn halster kreeg hij altijd af en liet zich dan niet meer vangen,....)
zo iets wil ik vermijden.
) 
) maar dat heeft eigenlijk nooit geen problemen meer opgeleverd, zelf niet in bijzijn van onze merrie...
cissy schreef:stallions demand savvy.... interessant leesvoer http://www.parelli.com/content.faces;js ... ECF7.node1

Cassidy schreef:Ik kan je alleen maar aanbevelen om dit artikel door te lezen.
En Cissy, bedankt voor het plaatsen, ik wist niet dat het er weer opstond (na de verandering van de website was ik al die artikelen kwijt).

, of totaal niet (in je vorig geval dan). Normaal gezien kun je toch wat gaan inschatten in hoeverre ze iets kunnen en hoe opgevoed ze zijn voor je ze koopt, dus als je een iets oudere hengst hebt, dan toch hier goed op gaan letten. Eigelijk begint het opvoeden van een jong paard al behoorlijk vroeg. Karakter speelt ook een rol. Ik heb hengstjes gekend waar je na een jaar nog amper bij in de wei kon komen, andere hengsten die op hun 4 jaar nog geen kik gaven. dus hangt vooral van het paard af. In principe kun je met een jong paard relatief veilig zitten, maar dan mag je natuurlijk zelf geen missers slaan de eerste jaren
. Ik weet iig dat er veel tijd gaat zitten in een het opvoeden van een hengst. Probeer je hengst zo sociaal mogelijk op te voeden. Is al een goed begin denk ik. Ik ken hengsten die jaren afgezonderd staan en amper contact met paarden hadden, waardoor je later dan natuurlijk behoorlijk wat problemen krijgt. Verder consequent zijn, ja is ja en nee is nee. Niet meer of minder. tengeltje11 schreef:Al mijn merries heb ik nu ook jong gekocht,zelf opgeleerd,.... loopt prima,dus nu heb ik het gevoel ook een hengst aan te kunnen