Dominantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:08

Hallo Bokkers,

Mijn pony van bijna 2 jaar laat vaak zijn piemel uithangen.
Dit doet hij op momenten dat hij lekker staat te dromen, als ik hem aan het poetsen ben en als ik met hem bezig ben.

Iemand zei mij dat dit een teken was van dominant gedrag. soort van merrie hengst verhouding.
Ik vind juist dat hij met de tijd minder dominant is geworden. Ik heb hem nu bijna een jaar en we zijn veel vooruit gegaan.

Wat zou het nog meer kunnen betekenen behalve dat hij dominant gedrag vertoont?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:19

Hij voelt zich duidelijk ontspannen, is niks mis mee, mits je zeker weet dat hij niet gedrogeerd is en dizzy, dat gebeurd vaak bij handelspaarden ,die dus hierdoor rustig en braaf lijken tot de drugs uitgewerkt is......
Verwissel dominantie en blijheid niet met elkaar ,is ook een fout die vaak gemaakt wordt ! Een ontspannen blije pony is drukkker, maar wil niet overheersen.....
Wat zie jij als pure dominantie ?

Jenkins

Re: Dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:27

Ik vond hem eerst duidelijk dominant omdat hij zowat door mij heen liep.
Nu ben ik begonnen met parelli, of iig targeten. Zo heb ik nu meer een band met hem opgebouwd en luistert hij duidelijk naar me. ook hapt hij (bijna) niet meer, maar gaapt en likt veel.
Daarbij laat hij dus ook zijn piemel zakken.

Laatst zat ik op een stoel en hij stond naast me. en ik was hem lekker aan het kriebelen. dan gaat hij vaak dicht op je staan om lekker bij je te doezelen. Maar toen werd mij dus verteld dat het dominant gedrag van hem is.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:00

ja en nee, de manier waarop het gebeurd kan inderdaad dominantie zijn, maar in combinatie (likken/gapen) is toch echt ontspanning vanuit een vriendschap wat ontspanning en aandacht geven/krijgen betreft !
Wel af en toe testen door hem bewust even bij je weg te duwen.....zodat hij weet dat hij op commando weer wat afstand neemt en dat jij zijn vriendje wilt zijn ook zonder te likken....
Het gapen is doordat de bloedsomloop rustiger wordt door de ontspanning en het lichaam zo extra zuursof krijgt vraagt/krijgt.

Likken in combinatie met een kopstoot of wegduwen en over je heen willen lopen en echt willen bijten is dominantie, dan moet je hem direct afstand EISEN , HEEL RESOLUUT !!! Dan mag hij even jouw vriendje niet meer zijn, afstand nemen en moet jij boven hem blijven staan !!! Hij moet uit jouw ruimte blijven tot jij hem weer toelaat !
Iedere poging de kop indrukken tot hij volgzaam is en luisterd, dan wat vaker toestaan dat hij weer bij je mag komen en alert blijven !

Het likken is dus niet iets wat mag en dus echt wel afgeleerd moet worden, maar de manier waarop kan bepalend zijn voor de gradatie van afleren/vrienden blijven.....
Als hij vanuit vriendschap handelt zonder bijbedoeling en je eist hem resoluut weg , wordt hij bang voor jouw en blijft hij bij je weg , dus loopt hij weg als jij naar hem toe gaat.....dit gebeurd heel vaak, dan kunnen ze de pony niet meer pakken ......

aeolusnr1

Re: Dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:45

heeft er idd niet veel mee te maken.
Is gewoon ontspanning, meer niet.