Steigerende jonge hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roomsch

Steigerende jonge hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:45

Heeee.
vandaag gingen we voor 't eerst naar m'n zusje der verzorgshetje,
die ze tijdelijk even mag vertroetelen.
Maar toen we naar buiten gingen, en we hem wilde poetsen, bleek al snel
dat als hij iets niet wou ( bijvoorbeeld terug naar z'n stal, of omdraaien ) hij
dat uitdrukte door te gaan steigeren. In 5 minuutjes was hij al drie keer omhoog
gekomen. Aangezien hij zo jong nog is ( 1,5 jaar ) vind ik het moeilijk om te 'straffen'.
Dus mijn vraag; wat nu ?

Unoo

Re: Steigerende jonge hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:47

Moeilijk om te straffen? Je moet op zo'n leeftijd juist consequent zijn. Dus gewoon straffen, maar wel op een goede manier. En hem niet afranselen met de zweep

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:55

Jaa, maar hòe?
ik las al ergens een tik op z'n hoofd, maar hij is al best een beetje bang, dus dat vind ik eigenlijk niet juist.
dus kan je een voorbeeld geven hoe?

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:56

tuurlijk moet je 'm laten weten dat wat hij doet echt niet kan. En straffen kan idd in verschillende gradaties wordt niet meteen heel boos, maar verhef bijvoorbeeld alleen je stem. Als hij hier niet naar luistert kun je hem altijd nog anders corrigeren.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:03

Dit is normaal gedrag voor die leeftijd. Ik heb een Lusitano hengstje van bijna 2. Hij is nu al 1m60 en die deed het ook. Het is nu al stukken minder. Het beste wat je kunt doen is je geduld bewaren, rustig blijven en zeker niet uitstralen dat je bang bent. Ondanks zijn gedrag gewoon doorvragen wat je van hem verlangd en zijn gedrag negeren. Direct belonen als hij het goed doet (dus al bij de eerste stap die hij goed zet).
Volgens mij heeft het te maken met het indalen van de testikels en het opspelen van hormonen. Mijn hengst van 3 heeft ook zo'n periode gehad, maar is er volledig doorheen. Ik heb hem niet een keer hoeven te slaan, terwijl deze je ronduit aanviel. Als je genoeg geduld hebt, consequent blijft en doorzet als je iets van hem verlangd (al duurt het een hele middag), dan gaat het vanzelf over.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:08

Tosca_tje schreef:
tuurlijk moet je 'm laten weten dat wat hij doet echt niet kan. En straffen kan idd in verschillende gradaties wordt niet meteen heel boos, maar verhef bijvoorbeeld alleen je stem. Als hij hier niet naar luistert kun je hem altijd nog anders corrigeren.

Let op met stem verheffen, slaan etc. Àls je dat doet, moet je het heel bewust doen. Als jij emotioneel reageert kun je daarmee het gedrag namelijk juist veel erger maken. Je paard moet ten alle tijde het gevoel hebben dat jij weet waar je mee bezig bent, dat jij hem er doorheen helpt en dat zijn gedrag je niet warm of koud maakt. Let maar eens op, deze shet speelt waarschijnlijk op dezelfde manier met zijn kammeraadjes. Als jij met hem meedoet, door hem bv een tik te geven of tegen hem te roepen (je wilt het niet geloven, maar sommige hengstjes vinden dat soort aandacht errug leuk!) , speel je gewoon zijn spelletje mee ipv dat je hem negeert en voorkomt dat het opnieuw gebeurt.

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:19

Macusa schreef:
Tosca_tje schreef:

Let op met stem verheffen, slaan etc. Àls je dat doet, moet je het heel bewust doen. Als jij emotioneel reageert kun je daarmee het gedrag namelijk juist veel erger maken. Je paard moet ten alle tijde het gevoel hebben dat jij weet waar je mee bezig bent, dat jij hem er doorheen helpt en dat zijn gedrag je niet warm of koud maakt. Let maar eens op, deze shet speelt waarschijnlijk op dezelfde manier met zijn kammeraadjes. Als jij met hem meedoet, door hem bv een tik te geven of tegen hem te roepen (je wilt het niet geloven, maar sommige hengstjes vinden dat soort aandacht errug leuk!) , speel je gewoon zijn spelletje mee ipv dat je hem negeert en voorkomt dat het opnieuw gebeurt.

goed, dat je 't zegt ;) ! Heb ik er weer wat bijgeleerd. Maar nou nou ben ik zelf ook niet zo van het boos worden maar meer van het geduld hebben en idd consequent zijn. Hoewel ik ze niet over me heen laat lopen.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:23

R00M_ schreef:
Jaa, maar hòe?
ik las al ergens een tik op z'n hoofd, maar hij is al best een beetje bang, dus dat vind ik eigenlijk niet juist.

Tik op zijn hoofd? Je snapt hoop ik zelf wel dat je DAT dus nevernooit mag doen...
Zou hem rukjes aan het halstertouw geven, gewoon kleine rukjes om de paar seconden, zodat hij zijn aandacht erbij houdt en weet dat hij niet de baas is..

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:23

Macusa schreef:
Dit is normaal gedrag voor die leeftijd. Ik heb een Lusitano hengstje van bijna 2. Hij is nu al 1m60 en die deed het ook. Het is nu al stukken minder. Het beste wat je kunt doen is je geduld bewaren, rustig blijven en zeker niet uitstralen dat je bang bent. Ondanks zijn gedrag gewoon doorvragen wat je van hem verlangd en zijn gedrag negeren. Direct belonen als hij het goed doet (dus al bij de eerste stap die hij goed zet).
Volgens mij heeft het te maken met het indalen van de testikels en het opspelen van hormonen. Mijn hengst van 3 heeft ook zo'n periode gehad, maar is er volledig doorheen. Ik heb hem niet een keer hoeven te slaan, terwijl deze je ronduit aanviel. Als je genoeg geduld hebt, consequent blijft en doorzet als je iets van hem verlangd (al duurt het een hele middag), dan gaat het vanzelf over.

Okee, ik dacht net dat ik m'n bericht had verzonden, maar er is denk ik iets fout gegaan, dus sorry als het er misschien 2 x staat!
maar wat ik dus wilde vragen, hoelang bleef hij steigeren, nadat jij het negeerde?

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:31

MiSsY_Me schreef:
R00M_ schreef:
Jaa, maar hòe?

Tik op zijn hoofd? Je snapt hoop ik zelf wel dat je DAT dus nevernooit mag doen...
Zou hem rukjes aan het halstertouw geven, gewoon kleine rukjes om de paar seconden, zodat hij zijn aandacht erbij houdt en weet dat hij niet de baas is..

Ja, dat snap ik ind. Hij moet natuurlijk niet kopschuw gaan worden!
Ik keur het dus ook af. :o

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:15

Op de achterbenen gaan betekend bij mij een schop voor de kont.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:14

SMP > OPG

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:16

oke, steigeren is niet toegestaan, maar wat is de oorzaak daarvan?
misschien vindt hij het ook wel erg eng om buiten te lopen, zeker als het zonder andere paarden is.
of het is al ietsie te lang, en hij heeft er wel genoeg van.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:18

LADPR schreef:
Op de achterbenen gaan betekend bij mij een schop voor de kont.

Helemaal mee eens.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:55

R00M_ schreef:
Macusa schreef:

Okee, ik dacht net dat ik m'n bericht had verzonden, maar er is denk ik iets fout gegaan, dus sorry als het er misschien 2 x staat!
maar wat ik dus wilde vragen, hoelang bleef hij steigeren, nadat jij het negeerde?

Ik bleef hem altijd meteen doorvragen en heb er nooit langer dan een paar minuten mee gestaan. Je moet wel echt van hem verwachten dat hij dan ook doet wat je van hem verlangd. Voordat het gedrag van uitproberen helemaal verdwijnt kan wel een maand of 3 duren. Dat geld voor zowel bijten, als stijgeren als andere dingen die bij een jonge hengst opspelen. Je moet trouwens bij een hengst altijd alert blijven.
Als je straft kun je dat beter 1x heel hard en precies op het juiste moment doen, dan dat je hem steeds "een beetje" corrigeerd, maar meestal hoeft het zo ver helemaal niet te komen. Bijten is bij mijn paard ook gewoon opgehouden. Ik kon van de ene op de andere dag niet meer normaal bij hem komen, maar zodra ik in de buurt was kreeg hij als antwoord van mij gewoon een halstertouw met een knoop erin in zijn mond geduwd (vond hij de eerste keren reuze interessant, waardoor zijn behoefte helemaal bevredigd werd), maar later interesseerde het hem niet meer en had hij vanzelf geen zin meer om naar mij te happen. Wat ook hielp was met twee handen om zijn neus vast houden elke keer dat hij hapte. Ik zeg daar dan ook duidelijk iedere keer op dezelfde manier "NEE" bij. Hij hapt nog wel eens, maar dan in de lucht, naast mij, waarbij hij zijn hoofd een beetje intrekt, met een smoel van "ik zou zo graag willen, maar weet dat ik niet mag). Het instinct om te bijten heeft hij gewoon. Hij weet echter dat hij van mij af moet blijven.
Wat ook goed werkt is als hij ongehoorzaam is hem direct een paar passen achteruit te zetten. De meeste paarden vinden dat vervelend en de relatie wordt snel genoeg gelegd met het ongewenste gedrag. Bij mijn paarden is dat altijd erg effectief geweest tenminste.

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 20:31

siskeh schreef:
oke, steigeren is niet toegestaan, maar wat is de oorzaak daarvan?
misschien vindt hij het ook wel erg eng om buiten te lopen, zeker als het zonder andere paarden is.
of het is al ietsie te lang, en hij heeft er wel genoeg van.

Ik zal het even uitleggen;
We namen hem mee naar buiten, en hij stond dus bij de deur, en we wilde nèt gaan poetsen en toen begon meneer te steigeren.
Dus wij hadden meteen zoiets van; HUH, WAT IS DIT? Vervolgens wilde we hem meteen terug naar stal zetten, ik wist er geen raad mee.
dus m'n zusje ging de deur bij z'n stal opendoen, zodat we verdere gevaarlijke situaties konden vermijden. (aangezien het een smal gangetje is) en in die tussen tijd steigerde hij weer een aantal keer.
Wel moet ik er bij zeggen, dat hij vandaag gecastreerd is. ( hoorde ik ook toen ik er was )
dus meneer was helemaal duf, ik denk van de narcose enz. en hij steigerde ook niet meer. En nu maar hopen dat hij er voor altijd mee stopt. En oja, de leeftijd klopt niet! Hij was jonger. En dat hij bang was, kan ik me haast niet voorstellen, er was een merrie in de bak, en de deur stond open, dus al de paarden die binnen stonden kon hij allemaal zien. We stonden echt nèt over de drempel naar buiten.
Laatst bijgewerkt door Roomsch op 14-04-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 20:34

hahahaha.
ik zie net dat ik stijgeren verkeerd heb geschreven?
toch? }:0

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:51

mijn merrie raakt al in paniek als ze denkt dat ze haar maatje niet kan zien, dus angst is prima mogelijk hoor!
(en madam is al 13 jaartjes..)

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 20:54

Het ventje is er pas een weekje. Dus zou hij zich al zò snel aan een paard hechten?
Hij heeft nog bij niemand in de wei gestaan, en bij niemand in de bak,
de eigenaar is bang dat de merries het licht uit z'n ogen slaan. ( letterlijk geciteerd ).
M'n zusje roept al de hele dag; was Sammie maar elke dag zo lief. ( hij was echt helemaal duf! )

Dus het moet denk ik iets anders zijn. Heb je een idee?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:05

ja, hij kan zo snel hechten, of juist extreem erg gaan hechten juist omdat hij net verhuisd is.
en daarnaast is kan hij er ook last van hebben dat hij alleen staat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:17

Maar dan nog moet ie gewoon netjes op vier beentjes blijven staan ;)
Juist nu korte metten mee maken, dit is een belangrijke fase waarin ze net een beetje vent worden en alles wel heel gemakkelijk leren plus nog niet zo sterk zijn. Als ie straks acht is, in volle wasdom en nog niet gecorrigeerd is op dit gedrag heb je geen simpel paard meer staan ;)

Van mij dus dezelfde reactie als LADPR en Aslo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:22

@urielle: absoluut mee eens hoor!
maar ik denk wel dat het "probleem" van twee kanten moet worden aangepakt...
dus, en goed corriceren, en kijken waarom hij zo doet....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:39

Dat ben ik met je eens :j

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:42

Nou dames,
vandaag er dus voor de 3e keer geweest. Het ging wel aardig, hij pakt werkelijk àlles vast, ook je broek. Daar nog een afleer ideetje voor? Als je ook een borstel voor z'n neus houd, -HAP- dan houd hij die vast. Het stijgeren was wel een stuk minder, zodra hij omhoog kwam; EUUUH, en een mini rukje aan 't halstertouw. Dus de eerste keer had hij zoiets van; wat is dit nou weer.
maar het gaat al beter. Verder nog tips?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:47

happen in je kleren e.d. heel hard afstraffen!
maar het happen is vaak een teken van nieuwsgierigheid, maar meestal gaan ze dan zelf op onderzoek, en die van mij houd dan ook niet vast(is gewoon meer dingen pakken, en kijken wat je er mee kan doen)
of een teken dat een paard onzeker is....(meestal het geval)
of dat zijn tanden pijn doen/maar misschien ook dat hij ergens anders pijn heeft.
als dat het niet is, is het "gewoon" uitproberen
wat je eventueel kan doen is hem gewoon 1 ding geven waar hij in mag bijten.