fijn dat jullie kijken, ik zit met een klein probleempje.
Ik rij een haflinger merrie alice van bijna 7 jr.
sinds een aantal maanden mogen we haar hoofdstel niet meer om haar oren heen doen, ze gaat dan naar achteren en hoofd omhoog.
ik het begin viel het wel mee, tot de laatste 2 maanden.
Om een gegeven moment loopt ze gewoon zo hard naar achteren dat ze het halstertouw los trekt die vast staan aan de paal (in een paardenknoop).
hier zie je hoe ze vast staat:

niet heel duidelijk
ze de afgelopen 2 weken zo te trekken dat ze het halstertouw zelfs kapot heeft getrokken.
elke keer kunnen we haar nog opvangen en is alles weer goed. met het hoofdstel aan doen nog niet hoor, als we heel snel zijn gaat het nog zodat ze niet uitbreekt.
nu heeft ze vorige week zaterdag helemaal bond gemaakt. Mijn zusje wou het hoofdstel omdoen en toen trok ze dus weer zo hard, maar omdat we een nieuwe halster touw hadden kreeg ze die niet los getrokken en heeft ze die balk los getrokken en heel hard weg gerend met de balk echter haar aan en sprong daarna in de wei naar de andere wei toe over de draad. gelukkig niks aan over gehouden. ze had de teugel los getrokken, zodoende had mijn zusje haar niet meer vast.
omdat we vandaag eigenlijk wedstrijd hadden, en mijn zusje zaterdag even ging longeren, hadden we zo iets van nou dan maken we het hoofdstel wat groter met aan doen dan heeft ze hopelijk geen last van met het aandoen, (op het halster doet ze het bijv. niet)en dan daarna weer op maat maken.
nou zaterdag was er dus niks aan de hand toen ze het hoofdstel wat groter had gemaakt. wij dachten dat komt mooi uit, gaan we het zo doen en bouwen we het weer langzaam op met een hoofdstel die op maat is.
Tot vandaag. weer precies het zelfde verhaal als vorige week zaterdag, maar nu trok ze de balk niet mee maar de paal uit de grond, mijn zusje had haar vast en is mee gesleurd, uit eindelijk wel los gelaten. (ze hield haar vast omdat ze meestal wel stopt als je haar vast houd) nu dus niet, ze is zo hard gaan rennen en heeft heel haar hoofdstel kapot gerend, ze stopte pas toen alles in de knoop om haar heen zat. wij rustig er naar toe gelopen en gerust gesteld en proberen 1 voor 1 los te maken, maar ze zette dus een stap op zij en rende weer weg.
we hebben uit eindelijk wel alles los gekregen.
We hebben het idee dat ze ergens van schrikt, maar hebben geen idee waarvan.
Hebben jullie een oplossing voor het probleem met het hoofdstel aan doen?
hoop dat iemand misschien een goede oplossing heeft, want zo kan het niet langer.
we gaan in iedergeval die houten palen met plank weg halen en een ijzere paal neer zetten.