hoofdstel omdoen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_alice

hoofdstel omdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:31

hallo,

fijn dat jullie kijken, ik zit met een klein probleempje.
Ik rij een haflinger merrie alice van bijna 7 jr.
sinds een aantal maanden mogen we haar hoofdstel niet meer om haar oren heen doen, ze gaat dan naar achteren en hoofd omhoog.
ik het begin viel het wel mee, tot de laatste 2 maanden.
Om een gegeven moment loopt ze gewoon zo hard naar achteren dat ze het halstertouw los trekt die vast staan aan de paal (in een paardenknoop).
hier zie je hoe ze vast staat:
Afbeelding
niet heel duidelijk

ze de afgelopen 2 weken zo te trekken dat ze het halstertouw zelfs kapot heeft getrokken.
elke keer kunnen we haar nog opvangen en is alles weer goed. met het hoofdstel aan doen nog niet hoor, als we heel snel zijn gaat het nog zodat ze niet uitbreekt.

nu heeft ze vorige week zaterdag helemaal bond gemaakt. Mijn zusje wou het hoofdstel omdoen en toen trok ze dus weer zo hard, maar omdat we een nieuwe halster touw hadden kreeg ze die niet los getrokken en heeft ze die balk los getrokken en heel hard weg gerend met de balk echter haar aan en sprong daarna in de wei naar de andere wei toe over de draad. gelukkig niks aan over gehouden. ze had de teugel los getrokken, zodoende had mijn zusje haar niet meer vast.

omdat we vandaag eigenlijk wedstrijd hadden, en mijn zusje zaterdag even ging longeren, hadden we zo iets van nou dan maken we het hoofdstel wat groter met aan doen dan heeft ze hopelijk geen last van met het aandoen, (op het halster doet ze het bijv. niet)en dan daarna weer op maat maken.
nou zaterdag was er dus niks aan de hand toen ze het hoofdstel wat groter had gemaakt. wij dachten dat komt mooi uit, gaan we het zo doen en bouwen we het weer langzaam op met een hoofdstel die op maat is.

Tot vandaag. weer precies het zelfde verhaal als vorige week zaterdag, maar nu trok ze de balk niet mee maar de paal uit de grond, mijn zusje had haar vast en is mee gesleurd, uit eindelijk wel los gelaten. (ze hield haar vast omdat ze meestal wel stopt als je haar vast houd) nu dus niet, ze is zo hard gaan rennen en heeft heel haar hoofdstel kapot gerend, ze stopte pas toen alles in de knoop om haar heen zat. wij rustig er naar toe gelopen en gerust gesteld en proberen 1 voor 1 los te maken, maar ze zette dus een stap op zij en rende weer weg.
we hebben uit eindelijk wel alles los gekregen.

We hebben het idee dat ze ergens van schrikt, maar hebben geen idee waarvan.
Hebben jullie een oplossing voor het probleem met het hoofdstel aan doen?
hoop dat iemand misschien een goede oplossing heeft, want zo kan het niet langer.

we gaan in iedergeval die houten palen met plank weg halen en een ijzere paal neer zetten.

ENOMIS

Re: hoofdstel omdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:34

Zijn de tanden helemaal in orde?
Waarschijnlijk vind ze het hoofdstel nu zo vervelend omdat het pijn doet.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:36

Barbiietut schreef:
Zijn de tanden helemaal in orde?
Waarschijnlijk vind ze het hoofdstel nu zo vervelend omdat het pijn doet.

met het bit indoen heeft doet ze niks, dan moet ze daar toch ook op reageren of niet?

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:37

heeft er iemand nog een oplossing of idee?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:41

heeft ze misschien plekjes bij dr oren?
Heeft ze last van het hoofdstel?
Shek het goed na, kijk goed naar de punten hoe ze doet als je het hoofstel
wil omdoen.. En wat doet ze met het zadelen?
Probeeer eens een ander hoofdstel of vraag het aan de DA,
als dit zo doorgaat heb je zo een paard die onhandelbaar blijft en dus
uiteindelijk er niks meer mee kunt..

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:43

_Bitje_ schreef:

nee geen plekjes bij haar oren,
zoals ik weet geen last van het hoofdstel, altijd het zelfde hoofdstel gehad en nooit geen problemen gehad.
met het zadelen is er geen probleem.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:51

L_alice schreef:
_Bitje_ schreef:

zoals ik weet geen last van het hoofdstel, altijd het zelfde hoofdstel gehad en nooit geen problemen gehad.

raar, heeft de DA al eens gekeken?

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:52

_Bitje_ schreef:

raar, heeft de DA al eens gekeken?[/quote]

nee nog niet, omdat dit eigenlijk pas de 2e keer was dat het echt te bond was.. we dachten eerst dat het ergens anders aan lag.
maar we gaan het wel na laten kijken

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:55

L_alice schreef:
_Bitje_ schreef:

raar, heeft de DA al eens gekeken?

nee nog niet, omdat dit eigenlijk pas de 2e keer was dat het echt te bond was.. we dachten eerst dat het ergens anders aan lag.
maar we gaan het wel na laten kijken[/quote]

oh,...dan denk ik dat het gw uitproberen is,...
wees eens streng, laat hem weten dat je de baas bent, haffies zijn nauw eenmaal niet het makkelijkste..
ben benieuwd! ;)

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:57

Citaat:
wees eens streng, laat hem weten dat je de baas bent, haffies zijn nauw eenmaal niet het makkelijkste..
ben benieuwd! ;)

dat zijn we al heel vaak geweest streng, ik weet niet hoe ik haar nog strenger aan moet pakken

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:59

L_alice schreef:
Citaat:
ben benieuwd! ;)

dat zijn we al heel vaak geweest streng, ik weet niet hoe ik haar nog strenger aan moet pakken

tja, dan weet ik het ook niet, op wat voor manier is ze? Kijkt ze angstig of juist met de oren naar voren als je
het hoofdstel om wil doen?

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:50

Citaat:
tja, dan weet ik het ook niet, op wat voor manier is ze? Kijkt ze angstig of juist met de oren naar voren als je
het hoofdstel om wil doen?

niet naar voren, maar ook niet plat in haar nek, meer meer gewoon alleen naar achteren.
af en toe lijkt het wel of ze wat angstig kijkt met haar ogen, maar niet altijd

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:53

Heeft iemand haar een keertje het hoofdstel omgedaan die het normaal niet doet?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:55

Oren naar achter duidt vaak op een bezorgd paard. Volgens mij klopt er medisch iets niet. Is ze niet met het hoofd bv tegen het dak gestoten?
Of als halster wel gaat, het enige verschil tussen halster en hoofdstel is het bit en het feit dat een hoofdstel over de oren moet gehaald worden.
Mag je makkelijk aan dr oren komen? Wat plooien, mee prullen?
Ook zou ik de tanden bekijken, en eens kritisch aan je rijstijl denken. Misschien ben je toch wat te ruw.

ziggemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:06

Ik heb er ook 1 gehad die nogal moeilijk deed met het hoofdstel. Het begon pas echt als we het hoofdstel achter de oren wilde doen, bit indoen was ook geen probleem. (paard was medisch in orde!)

Hij heeft in totaal 3 hoofdstellen kapot geholpen in 1 week. Nu is alles over! Ik heb het veel gedaan, en dan halster eerst over de hals heen, paard in de stal opgesloten en in een hoek gedreven, zodat hij niet weg kon. Ben gewoon door blijven oefenen. Ook steeds een snoepje of iets dergelijk bij het bit gelijk indoen, zo is hij wat afgeleidt. Uiteindelijk is dit me gelukt en vind hapt hij al naar het hoofdstel als ik het pak, om hem zo snel mogelijk om te hebben.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:06

Dorienn schreef:
Oren naar achter duidt vaak op een bezorgd paard. Volgens mij klopt er medisch iets niet. Is ze niet met het hoofd bv tegen het dak gestoten?
Of als halster wel gaat, het enige verschil tussen halster en hoofdstel is het bit en het feit dat een hoofdstel over de oren moet gehaald worden.
Mag je makkelijk aan dr oren komen? Wat plooien, mee prullen?
Ook zou ik de tanden bekijken, en eens kritisch aan je rijstijl denken. Misschien ben je toch wat te ruw.

aerdenhout1: ja iemand anders heeft het hoofdstel ook al is omgedaan, gaat het zelfde.

dorien: er is niks dat wij weten of er iets gebeurt is, daar dachten wij ook al aan, maar ze staan dag en nacht buiten en het enige waar ze zich aan kunnen stoten is de schuilstal.
ik mag ook niet gewoon zo aan de oren komen, alleen de 1e cm maar dan gaan die oren al wel wat naar achteren.

we gaan de tandarts er naar laten kijken.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:07

robin_ziggy schreef:
Ik heb er ook 1 gehad die nogal moeilijk deed met het hoofdstel. Het begon pas echt als we het hoofdstel achter de oren wilde doen, bit indoen was ook geen probleem. (paard was medisch in orde!)

Hij heeft in totaal 3 hoofdstellen kapot geholpen in 1 week. Nu is alles over! Ik heb het veel gedaan, en dan halster eerst over de hals heen, paard in de stal opgesloten en in een hoek gedreven, zodat hij niet weg kon. Ben gewoon door blijven oefenen. Ook steeds een snoepje of iets dergelijk bij het bit gelijk indoen, zo is hij wat afgeleidt. Uiteindelijk is dit me gelukt en vind hapt hij al naar het hoofdstel als ik het pak, om hem zo snel mogelijk om te hebben.

oke, we gaan het idd nou ook in de stal proberen, maar dat was eerst meoilijk (nou nog) omdat haar 2 jarig veulen er ook bij staat en die kan nog wel is erg ondeugend zijn op stal.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:14

Misschien toch zoals eerder gezegt is, even tandarts bij laten komen. Met bit in doen, ligt het bit vrijer in de mond dan dat je het hoofdtel daadwerkelijk om doet. Door bijvoorbeed een hoge neusriem duwt het bit omhoog, mocht zij haken hebben, dan doet dat zeer en zal ze ook met het hoofdstel indoen een reactie geven die iedere keer heftiger zou zijn.
Als ze niet reageerd met halster omdoen, zou ik toch een tandarts er bij halen. Een controle kan geen kwaad. ( elk paard moet immers 1 keer per jaar op controle )

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:18

Freya schreef:
Misschien toch zoals eerder gezegt is, even tandarts bij laten komen. Met bit in doen, ligt het bit vrijer in de mond dan dat je het hoofdtel daadwerkelijk om doet. Door bijvoorbeed een hoge neusriem duwt het bit omhoog, mocht zij haken hebben, dan doet dat zeer en zal ze ook met het hoofdstel indoen een reactie geven die iedere keer heftiger zou zijn.
Als ze niet reageerd met halster omdoen, zou ik toch een tandarts er bij halen. Een controle kan geen kwaad. ( elk paard moet immers 1 keer per jaar op controle )

ja we gaan er nu zeker de tandarts naar laten kijken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:44