zeer agressie gedrag naar paarden Help!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

zeer agressie gedrag naar paarden Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:47

in januari heb ik een 3 jarige andalusier hengst gekocht. in de zelfde maand heb ik hem ook laten castreren. omdat wij een gemende kudde hebben, merries, ruinen, en jaarlingen door elkaar, heeft hij de eerste 6 weken appart gestaan, omdat de kans op bevruchting nog aan wezig was.

Nu kan hij obsoluut niet in de kudden staan, hij grijpt alle ruinen die hij tegen komt. Hij trapt niet, maar spring boven op ze, bijt en laat niet meer los. als de ander hem trapt of bijt is hij daar niet van onder de indruk en gaat gewoon door. je begerijpt wel dat de andere eigenaren hier niet blij mee zijn. zelfs als er een hek tussen zit valt hij de ander gewoon aan. zijn oren gaan plat in zijn nek, hij ontbloot zijn tanden en vlieg met hoge snelheid op het hek af in de hoop dat hij er bij kan komen, en de ander kan bijten.
eerst dacht ik dat hij het alleen maar naar ruinen toe doet, maar nou heeft hij laats ook een merrie gegrepen over het hek heen.

als ik met hem aan het werk ben in de bak, doet hij inmiddels niks meer naar anderen paarden, omdat hij door had dat hij dan toch op z`n donder zou krijgen. maar ik kan toch moeilijk de heledag in het weiland gaan zitten om hem te straffen als hij iets doet wat niet mag.

hij staat nu inmiddels wel samen met 1 oude merie, dit gaat goed. deze merie trekt zich totaal niks van zijn gedrag aan, waardoor hij er niks meer van snapt en stopt met zijn gedrag. ik hoop dat hij op deze manier een beetje opgevoed word, en dat zijn gedrag verminderd.

zijn er mensen die dit ook hebben gehad met hun paard, hoe heb je het op gelost?
of heeft iemand tips?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:53

Is jou paard als hengst zijnde al eens in een kudde geweest? Want voor een dier dat nog nooit bij andere dieren in een kudde heeft gestaan lijkt mij het inderdaad moeilijker om zich aan te passen.

Daarnaast kan het zijn dat zijn hengstenhormonen nog altijd opspelen omdat hij nog maar net (1maand en half) zijn klokkenspel kwijt is. Het kan zijn dat hij andere ruinen aanvalt omdat hij een paar merries voor zich alleen wil? (ik heb ook zo'n ruin gekend die enkel met merries kon staan omdat hij al de ruinen aanvalt die in de buurt komen).

Ik denk dat jij het goed oplost en dat die merrie een gepast alternatief is... Misschien dat je die 2 een tijdje samen kunt laten staan? En het zou beter zijn dat hij gewoon altijd bij die merrie kan staan...

Ik denk dat je de tijd moet nemen om te wennen aan deze nieuwe situatie :).

Edit: tekst toegevoegd

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 13:13

ik heb eerst ook gedacht dat het aan zijn hormonen lag, maar in dat geval begerijp ik niet waarom hij nu ook ineens een merrie aan valt. en als hij die merries voor zich zelf had gewild dan drijven ze die merries toch op? of valt hij dan ook elke ruin aan die hij tegen komt. stel dat het wel zijn hormonen zijn, hoe lang kan dit nog gaan duren? ik zit namelijk met het probleem dat ze straks als het winter word, met z`n alle op de padock moeten. en als hij dat niet kan, dan staat hij de hele dag op stal en dat vind ik zielig.

volgens de vorige eigenaar heeft hij in de opfok gestaan en later met 2 oudere ruinen,volgens haar heeft hij dit bij haar nooit gedaan, maar ik begin aan haar verhaal steeds meer te twijvelen.

zodiacje

Re: zeer agressie gedrag naar paarden Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:25

De mijne is pas op z'n 11e geruind en daarom zo dominant.
hij heeft deze winter op stal gestaan en gaat over twee weken naar buiten. Tot die tijd 'stel ik m voor aan z'n stalgenoten in de hoop dat het dan goed gaat. Ik heb het voordeel dat alle paarden nu nog binnen staan dus hij komt er niet in z'n eentje later bij maar ik houd mijn hart vast.
Die van mij blijft wel achter schrikdraad, dus als het echt niet zou gaan dan moet ie apart met 1 of meerdere paarden waarmee ie wel om kan gaan.
Ik lees in ieder geval even mee...
Hoop voor je dat het op te lossen is!!

In ieder geval heel veel succes!

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:45

Misschien heeft jouw paard geen goede ervaring met drukke paarden,
hiermee zou ik naar iemand gaan die ervaring heeft met paarden die last hebben van drukte en agressie. :)*

Hier kan jouw paard van leren, maar ook veel rustiger van worden.
Ik denk dat het komt dat jouw paard het goed heeft met de oude merrie, omdat die heel kalm is.

Sommige paarden hebben het niet zo met drukke paarden, waaronder die van jou.