Bloed zweet en tranen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bueno

Bloed zweet en tranen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:15

Om het hoofdstel van mijn paard in te krijgen. Vreselijk..

Mijn paard is 1.85 met een enorm hoofd, en ik kom aanzetten met mijn 1.60 en korte armpjes. Nou ja, hij is kopschuw; en heeft een hekel aan het hoofdstel (halster vind hij niet erg). Nou goed, na een jaar lukt het om het bit in te krijgen (met nog steeds veel moeite, maar wel minder), maar ik krijg het hoofdstel niet over haar oren. Heb het wel is met mijn vriendin geprobeerd, maar die kan er niet tegen als iets niet lukt en dan word ze kwaad :7. Zelf heb ik best veel geduld met dit soort dingen, maar hij heeft al meerdere keren op mijn teen gestaan, zijn voorbeen naar voren gooien zodat hij tegen mij aankomt, happen, kopstoten, in een keer omhoog gaan, mij tegen de muur aanduwen. Vreselijk. Met snoepjes komt hij ook niet omlaag, en als ik op een steuntje sta duwt hij me er net zo snel weer af. Ik kan hem ook niet vastzetten want dan gaat hij hangen en net zo hysterisch doen totdat hij wordt losgemaakt, of hij rukt zichzelf los met als gevolg dat ik iets kapot maak. Ik word dit zo zat, want ik kan er niet normaal op rijden, want hij is nooit doorgereden en in mijn eentje durf ik het niet. Dus longeer ik hem, ik ben langer bezig met het hoofdstel dan met het longeren zelf. Voor mij is er nu geen lol meer aan, ik kom altijd wel terug met wonden en pijn. Verleden jaar heeft hij me zelfs het prikkeldraad ingeduwd, een litteken aan over gehouden onder mijn borst :o. Maar de linkerhand longeren gaat nu ook voor geen meter, hij moét en zál rechtsom gaan. Met zijn tweeën lukt het niet, laat staan in mijn eentje. Hij heeft laatst ook zijn hoofdstel weer gemold, mag ik weer een nieuwe kopen, en zijn maat is nou niet als een van de makkelijkste te vinden. Alle halsters molt hij ook, kan er weinig in zijn maat vinden, meestal passen ze niet bij de keel dicht. Maar daar gaat het niet om; wat kan ik doen om hem normaal te laten doen? Oké, rare vraag maar er is geen lol meer aan voor mij. Ik zit continu tegen hem te praten, hem te belonen als hij iets goeds doet maar volgensmij dringt het niet tot zijn hersens door. :?

Hulp?! ;(

linsim26

Re: Bloed zweet en tranen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:07

hey

wat balen dat het allemaal zo moeilijk gaat.
niet leuk als het zo gaat nee.

ik heb ook een paard wat kopschuw is, alleen niet zo erg als de jouwe als ik het zo lees.
bij mijn paard is het wel met veel praten en geduld redelijk overgegaan.
ik kreeg tot een maand geleden het hoofdstel ook niet in, mij paard was echt bang.
nu zijn we erachter dat ze met 1oog erg slecht ziet.

mij is vertelt dat ik weer bij het begin moest beginnen met mijn paard en dat heeft bij mij goed gewerkt.
ik kon echt niets met haar maar nu kan ik het hoofdstel zo omdoen.
dus misschien weer vanaf de basis beginnen?

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:28

Ja, daar ben ik nu ook mee bezig. Bijna een jaar niet gereden, halstertje om, halstertje af met poetsen, laten meelopen. Het meelopen gaat nu prima, halster met een beetje voer. Eerst staakte hij altijd met het meelopen maar dat doet hij nu heel netjes. :+:

Met zijn gebit is niets mis, zijn ogen ook niet, maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik praat ook echt heel veel tegen hem, beloon hem heel veel, na het werken belonen, wat extra voer, knuffelen en droogwrijven. Er zit wel verbetering in met vorig jaar, dat wel, en ik heb geduld; echt waar. Maar een jaar om alleen een halstertje om te doen vind ik gewoon overdreven. Ik hoef namelijk niet persee op hem te rijden, ik vind het leuk om met hem te knuffelen, en te longeren. Maar hij is zo groot en niet verkeersmak dat ik ook niet buiten met hem durf te lopen, omdat hij er tijdens het longeren ook nog wel is vandoor schiet. Nu kan ik hem wel houden, maar buiten is er allemaal verkeer en dat vind ik veels te gevaarlijk. Vorig jaar schrok hij ook van veel meer hoor, het is nu wel minder, maar nog steeds heel erg.

Waar ben jij dan begonnen? :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:31

Wat je zou kunnen proberen, is zo'n halsterhoofdstel van marylot. Dan kun je je paard eerst aan het halstergedeelte laten wennen, en als dat goed gaat, het bit eraan klikken. Misschien is dat een idee?

Omdat je zegt dat een halster wel lukt, en hiermee kun je het dan beter in stapjes verdelen zeg maar.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:34

Halsterhoofdstel heb ik wel is van gehoord ja, maar ik dacht altijd dat die heel duur waren? Ik heb namelijk niet heel veel geld, heb het er wel voor over en wil er heus wel geld voor opzij leggen, maar ik heb net weer een nieuw hoofdstel gekocht omdat de neusriem was afgebroken en hij niet gemaakt kon worden. :?

Het bit gaat nu wel sneller (lukt me niet in mijn eentje, alleen met zijn tweeën want als ik een keer kietel doet hij zijn mond wagenwijd open :o), alleen dan krijgen we het hoofdstel niet meer over zijn oren.

Maar weet je toevallig of ze die halsterhoofdstellen ook in maat x-full hebben?
En kun je een sperriempje vastbinden aan die halsterhoofdstellen? Want anders pakt ze telkens het bit vast.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:36

zo te lezen heb je niet zo veel plezier aan je paard..
misschien wil je er niet over denken hoor... maar zou het voor jou, en voor je paard niet beter zijn als je hem inruilt voor een paard wat beter bij je past (qua formaat en gedrag)....

sterkte ermee!!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:45

En iets van een touwhalster dat voelt licht en je heb wat meer te zeggen.
Freestyl lessen doen ook wonderen altans bij mijn paard wel nu doet hij netjes zijn hoofd naar beneden als ik hem iets om wil doen hij weet ook zijn plaats.
Als je echt een hoofdstel wil gebruiken waarom doe je dan niet iets op het bit, stroop of iets anders het klinkt wel lijmerig/slijmerig maar wie weet werkt het wel om hem op die manier te laten wennen/ aan te nemen.
Een halster hoofdstel kun je misschien ook zelf maken door clips aan de bakstukken te doen, wel eerst even op de goede maat zetten, je kun daar je oude hoofstel misschien wel voor gebruiken haal die kapotte neusriem er af en je heb een soort van halster.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:54

Wat dacht je van een stevig krukje gebruiken, zodat je bij haar oren kunt. Ook is een krukje handig als jij gaat proberen haar oren te masseren. Begin op de hals en ga steeds een stukkie meer naar de oren. Als het even goed gaat dan stop je en de keer daarop ga je weer verder.
Let je ook op dat je niet alleen beloond maar op z;n tijd ook even kordaat optreed. Dat kan voor een paard ook zeer verhelderend zijn over wie er nu eigenlijk wat bepaald.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:56

van een krukje kun je natuurlijk wel makkelijk afgeduwd worden door je paard.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:59

Hoi hoi, misschien is het een optie om de frontriem er voorlopig af te laten en het hoofdstel aan één kant los van het bit te maken (ook daarbij zijn de marylot hoofdstellen met van die clippies eraan erg handig). Dan kan je eerst het hoofdstel over de hals gooien, voorzichtig op zijn plaats leggen, dan het bit in en vastclippen. Ofziets :) Misschien kan je om het es te proberen wel zelf een constructie verzinnen met een bit aan het halster vast met clipjes...

Hoe dan ook, succes....dit is niet makkelijk. Als je niet met het hoofdstel naast je paard staat heh, doet 'ie dan wel zijn (haar?) hoofd omlaag op druk? Anders is dat misschien eerst iets om te gaan oefenen....

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:09

misschien moet je er gewoon een gedacht van maken dat jullie geen passende combinatie zijn, 't is geen lachtertje zo een groot paard als je maar 1m60 bent.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:06

http://www.goedhard.nl

Moet je daar even kijken. De hoofdstellen gaan tot maat XL. Ze zijn niet supergoedkoop nee, maar als je echt met dit paard verder wilt dan is het misschien wel een goede oplossing.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:19

Ik zou in de eerste plaats eens proberen of je aan haar oren mag komen om te kroelen en te aaien. Als dat niet kan zou ik voorlopig even niet verder gaan. Leer haar ook haar hoofd naar beneden te brengen als je het halster omdoet. Ik heb mijn merrie (1m70 tov ik met mijn 1m55 en korte armpjes) geleerd om als ik mijn hand ter hoogte van haar schoft leg en naar voren beweeg richting oren dat ze haar hals omlaag brengt waardoor ik veel makkelijker bij haar hoofd kan. Begin daarmee en probeer dan of je haar oren mag kroelen en aaien en vastnemen. Doe dat lichtjes en wees geduldig. Wordt niet boos of gefrustreerd. Elke keer je paard het hoofd weer omhoog brengt begin je gewoon helemaal opnieuw. Van het moment dat ze jou handen aanvaart rond haar oren kan je eens proberen het halster een paar keer aan en uit te doen. Als je het halster aan doet, doe dan de riem die over de oren gaat onder haar hals door en neem 'm boven de hals weer vast. leg em een paar keer om de oren en los weer, vraag daarbij het paard haar hoofd naar jou toe te brengen. Gooi in GEEN geval de gesp de rond de oren moet komen over de hals heen! Daar maak je't paard nog banger mee! En uiteindelijk gaat je paard vanzelf zijn neus in de neusriem van het halster steken en kan je het halster mooi sluiten.

Als je wil oefenen voor het bit... doe dat dan eerst met halster. Doe het halster aan en bekijk of je met je handen overal aan het hoofd mag komen. Als ze dat toelaat steek je eens een vinger in de mond van het paard, doe dat op een speelse manier. Desnoods neem je een pot appelmoes en doe je wat appelmoes op je vinger en smeer je dat uit op haar tong. Probeer dan eens of je haar tong mag vastnemen, en vraag haar haar mond gewoon eens open te doen op de druk van jou vingers. En pas als dat goed gaat kan je het bit eens inbrengen. Ik zou inderdaad in het begin met zo'n marylot hoofdstel werken waar je het bit vanaf kan klikken. Zo hoef je niet te prullen aan de oren van het paard.

ennuh de marylot hoofdstellen kunnen helemaal op maat gemaakt worden zonder meerkost ;)
Ik heb ook een paard met een groot hoofd (zit tussen full en extra full in) waar geen enkel hoofdstel voor past. Ik moest gewoon even het hoofd van m'n paard opmeten en het hoofdstel werd volledig op maat gemaakt.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:09

@ juval: Ik ken niemand die dit paard wil. Het kost namelijk heel lang om een beetje vertrouwen van haar te krijgen en mij vertrouwt ze nu nog niet 100%. Wel redelijk, maar dat duurde ook een jaar. En ik wil haar ook niet wegdoen, want mijn shetje is beste maatjes met haar en als de shet maar heel even weg is wil ze al over het hek heen springen en andersom.. En ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar weg te doen, want ze heeft in haar verleden bijna nooit aandacht gekregen.

@ mnkortleve: Heb ik meer te zeggen met een touwhalster? Wist ik niet.. Heb het gevoel dat ik meer te zeggen heb met een bit en sperriempje dan als ik gewoon een halstertje om heb. Stroop, suiker - van alles heb ik al geprobeerd maar het lukt niet om normaal haar bit in te doen, ik moet er echt voor vechten en met dat gevecht ben ik soms wel een dik uur kwijt en dan verlies ik nog. Over het zelfmaken snap ik niet echt, haha.

@ mrie: Ik treed ook op, ja. Ik beloon haar niet alleen, alleen als ze gewoon makkelijker doet dan normaal met het bit of dat ze normaal meeloopt zonder mij terug te trekken. Krukje duwt ze me net zo goed weer af, wat qimm ook zei.. Zodra ik erop sta ben ik er binnen twee seconden weer af. ;)

@ elpharo: Ja, dat kan een optie zijn. Zonder frontriem is hij wel makkelijker om te doen, maar gaat hij er dan niet sneller af? Dus dat ik hem aan een kant over zijn oor hebt, en als ik de andere kant wil doen dat hij er weer af zakt? Mijn vriendin en ik wouden het ook al proberen om zijn hoofdstel in te doen als een halster (dat het bit aan een kant vast zit) en daarna het bit helemaal vast te maken. Maar dit gaat nogal moeilijk als je de hele tijd omhoog word gegooid door je paard.. :Y)
Hij gaat alleen omlaag als ik kusje zeg, dan duwt hij zijn kolletje tegen mijn mond aan, hihi. :+:
Of als ik voedsel heb, haha. Dan gaat hij ook netjes omlaag ja.

@ db: Dankje voor de tip, ik zie alleen geen een hoofdstel met sperriempje, of kijk ik verkeerd?

@ willeken: Ja, ik mag bij zijn oren komen om te kroelen, vind hij lekker. Soms gooit hij wel is zijn hoofd omhoog maarja, ik ben niet anders gewend bij hem. Bij het halster doet hij ook wel is zijn hoofd omlaag, alleen soms heeft hij zijn momenten. Ik snap alleen het verhaal van dat halster niet helemaal, ik PM je zo wel even. Hoofdstel omdoen doen we ook met halster, want dat vinden we zelf makkelijker. Daarna halen we hem er weer onderuit. Bij die marylot hoofdstellen, hebben ze daarbij een sperriempje? En hoe duur zijn die hoofdstellen? :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:13

als het halster wel makkelijk omkan, neem dan clipjes aan je bakstukken..
dan kan je eht bit er los aanklikken..
ga oefenen met bit indoen.... alleen bit.. in en eruit.. belonen e.d...

hoofdstel om (clipjes aan de bakstukken) en dan los het bit erin en vastklikken.

succes

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:15

ik moet zeggen dat het ook wel een beetje over komt als gebrek aan respect.
Op jouw tenen staan, je van je krukje duwen, je in het prikkeldraad duwen..!
Dit zijn dingen die ik NOOIT van een paard zou accepteren, kopschuw of niet.
Ik denk dat je daar eerst aan moet gaan werken. Succes.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:18

Ik heb niet echt verstand van clipjes aan de bakstukken, dus waar haal je die en waar moet je die bevestigen etc? :o
Bit is nou niet echt het grootste probleem, wel een deel van, maar het om zijn hoofd krijgen als het bit in zijn mond zit, dat is 'm..

@ randie: Natuurlijk pik ik dit niet.. Ik geef hem ook wel is een flinke schop of klap, heb dit alleen niet getypt. Ik vind het ook niet leuk dat hij zo tegen mij doet, maar voor de rest is hij heel lief. En ik weet diep in mijn achterhoofd dat hij vele malen sterker is dan ik, dus ik ben ook wel is bang dat hij me omver wilt duwen en over me heen loopt.. Ben erop nog nooit eraf gevallen, wel is op zijn nek gelegen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:23

Afbeelding
clipjes..
en die doe je aan je bakstuk waar je normaal het bit vast doet...
Afbeelding
dan heb je het probleem ook niet meer met het over zn hoofd trekken.. wat hij dus vervelend vind...

dus hoofdstel om zonder bit, bit in de mond, en vastclippen :D

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:25

Oke, ga ik proberen. Bedankt! :D

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:37

héé die oplossing had ik nog niet gezien bij gewone engelse hoofdstellen! Handig!

Ik ken alleen het systeem van de marylot hoofdstellen, en daar zit op het bakstuk zo'n ringetje en de bakstukken zit aan de bitringen vast en die klik je dan gewoon in het ringetje aan de bakstukken. Maar als je geen nieuw hoofdstel wil kopen is dit ook een héél erg goede oplossing!

Bij de marylot hoofdstellen zit inderdaad ook gewoon een kinriem, en het is mogenlijk ook daar een sperriem aan de neusriem te krijgen. Alles is er mogenlijk. Je kan zelf aangeven wat je graag wil en hoe je't graag ziet en je kan ook zelf de kleur kiezen van het hoofdstel.
De marylot hoofdstellen komen gemiddeld rond de 70 à 80 euro.

Maar als je het zo kan oplossen met clips onderaan de bakstukken zou'k het eerst zo proberen, zeker als je een paard hebt wat alles sloopt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:46

Die klips zouden inderdaad jou een hoop tijd kunnen besparen..! Je hebt ook van die halster hoofdstellen waar alleen de bakstukken nog maar aan geklikt hoeven worden :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:54

Mischien ga ik binnekort langs de ts-er om eens een kijkje te nemen hoe en wat...
teugelclips mee om uit te proberen..
en wie weet komen we eruit...

is nog even overleggen of het gaat lukken qua tijd en afstand.. maar lijkt mij fijn als ik hulp kan bieden of desnoods gewoon een helpende hand!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:46