Mijn paard is 1.85 met een enorm hoofd, en ik kom aanzetten met mijn 1.60 en korte armpjes. Nou ja, hij is kopschuw; en heeft een hekel aan het hoofdstel (halster vind hij niet erg). Nou goed, na een jaar lukt het om het bit in te krijgen (met nog steeds veel moeite, maar wel minder), maar ik krijg het hoofdstel niet over haar oren. Heb het wel is met mijn vriendin geprobeerd, maar die kan er niet tegen als iets niet lukt en dan word ze kwaad
. Zelf heb ik best veel geduld met dit soort dingen, maar hij heeft al meerdere keren op mijn teen gestaan, zijn voorbeen naar voren gooien zodat hij tegen mij aankomt, happen, kopstoten, in een keer omhoog gaan, mij tegen de muur aanduwen. Vreselijk. Met snoepjes komt hij ook niet omlaag, en als ik op een steuntje sta duwt hij me er net zo snel weer af. Ik kan hem ook niet vastzetten want dan gaat hij hangen en net zo hysterisch doen totdat hij wordt losgemaakt, of hij rukt zichzelf los met als gevolg dat ik iets kapot maak. Ik word dit zo zat, want ik kan er niet normaal op rijden, want hij is nooit doorgereden en in mijn eentje durf ik het niet. Dus longeer ik hem, ik ben langer bezig met het hoofdstel dan met het longeren zelf. Voor mij is er nu geen lol meer aan, ik kom altijd wel terug met wonden en pijn. Verleden jaar heeft hij me zelfs het prikkeldraad ingeduwd, een litteken aan over gehouden onder mijn borst
. Maar de linkerhand longeren gaat nu ook voor geen meter, hij moét en zál rechtsom gaan. Met zijn tweeën lukt het niet, laat staan in mijn eentje. Hij heeft laatst ook zijn hoofdstel weer gemold, mag ik weer een nieuwe kopen, en zijn maat is nou niet als een van de makkelijkste te vinden. Alle halsters molt hij ook, kan er weinig in zijn maat vinden, meestal passen ze niet bij de keel dicht. Maar daar gaat het niet om; wat kan ik doen om hem normaal te laten doen? Oké, rare vraag maar er is geen lol meer aan voor mij. Ik zit continu tegen hem te praten, hem te belonen als hij iets goeds doet maar volgensmij dringt het niet tot zijn hersens door. 
Hulp?!