Probleem met lesklant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiechic

Probleem met lesklant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:19

Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen maar ik wil even mijn ei kwijt.
Gisteren had ik een discussie met mijn lesklant. Hij heeft pas een nieuw paard gekocht, wat nog niets kon.
Hij heeft het paard zelf (zonder hulp) zadelmak gemaakt en het dier is nu zo'n 4/5 maanden zadelmak.

Hij rijd bij mij in de les met dit paard, dit heeft hij een paar keer gedaan. Ik denk zo'n 6 keer.
Als ik hem les geef, heb ik het idee dat ik daar voor aap sta. Hij luistert niet naar me, en gaat constant de discussie met mij aan.
Hij is een springruiter, maar heeft van mij enkel dressuurles, omdat hij zijn paarden ook dressuurmatig wil doortrainen.

Zoals ik al zei is het beestje nu 4/5 maanden zadelmak, en er zit nog geen stuur op of niets. Hij kan er op zitten, maar daar houd het mee op.
Dit ligt echter niet aan het paard. Ik heb er meerdere keren op gereden, en het beestje geeft dan goed na, en is te sturen. Niet de makkelijkste, maar ik denk dat dit niet aan het paard ligt, maar aan het begin, omdat hij er veel te veel aan heeft lopen trekken. Hij houd zijn handen erg hoog en als het beestje een kant opgaat, zet hij hem (het paard) helemaal vast en trekt hij hem(het paard) van de kant af, waardoor de schouder natuurlijk naar buiten gaat en het beestje juist meer naar de kant gaat. Zeg ik hier iets van, reageert hij er vrijwel niet op., of gaat hij met me in discussie dat het paard het niet kan.

Ik vind het heel erg belangrijk, dat het beestje na gaat geven, zodat hij de rug goed gaat gebruiken en beter in te buigen is. Hij vindt dit niet. Hij vindt dat het beestje best omhoog kan lopen met zijn hoofd, en dat het niet uitmaakt of hij nageeft.
Als ik op het beestje ga zitten, geeft het na 2 rondes na en kan ik hem sturen. De ruiter zegt dat het niet mogelijk is, en dat er jaren werk in gaat zitten om hem te laten nageven, dus dat hij het belangrijker vindt om hem parcoursklaar te maken, ipv na laten geven. Ik heb gezegd dat het niet aan het paard ligt, maar dat hij gewoon heel heel heel veel moet gaan trainen (zichzelf) om aan te gaan voelen hoe hij de hulpen moet geven en dat ik hem daarbij kan helpen. Ook dit voorstel sloeg hij af, het beest moet maar met het hoofd in de lucht lopen.
Het beestje is nu net 3 jaar oud, en ik heb gezegd dat hij het rustig aan moet doen (2/3 keer in de week even proberen), maar hij rijd gewoon doodleuk elke dag, en daar wordt het nu niet echt beter op.

Ik heb gezegd dat hij het zelf maar moet weten, en dat als hij niet naar me wil luisteren en het zelf beter denkt te weten, dat hij zijn eigen weg maar moet gaan, maar dat ik hem dan verder niet meer kan helpen.
Wat vinden jullie?

poes

Re: Probleem met lesklant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:22

Als jij hem niet kunt helpen, ongeacht wiens schuld dat is, hoort hij niet meer in je les.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:23

Mij lijkt dat je niet veel meer kan doen dan hem zeggen wat jij ervan vindt (en om welke redenen) en hem dan ook meegeven dat als hij niet wil luisteren naar jouw aanwijzingen, dat ie dan maar beter een andere instructrice kan zoeken.
Maar zo te zien heb je dit al gedaan. Het is en blijft zijn paard en dus ook zijn 'recht' om te doen wat hij wil.

Wel een hele moeilijke stituatie!

Sunset22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:24

Ik vind dat je, je best heb gedaan! en als meneer eigenwijs doet en toch niks van je aan wilt nemen waarom heeft ie dan nog les bij je! lekker laten gaan zulke mensen.. het is zielig voor het paardje maar daar kan je toch niks aan veranderen!
sterkte ermee

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:24

ja, dit dacht ik dus ook,ik heb ook gezegd dat ik hem niet verder kan helpen, en dat hij moet doen wat hij denkt dat goed is.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:25

volgens mij wil hij geen instructie.
ik zal weigeren om hem verder les te geven als hij niets wil aannemen / uitproberen..
lijkt me heel frustrerend deze situatie

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:26

Lekker laten gaan... Heel vervelend voor het paard, maar als het écht zo gereden wordt gaat hij (hopelijk) vanzelf een keer in de staak. Dan kan hij dat parcoursje wel vergeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:26

Ik zou 'm na de volgende les een hand geven, bedanken voor zijn klandizie, en succes wensen met het vinden van een nieuwe instructeur.
Op deze manier is het voor beiden niet leuk, paardrijden is een hobby, hobbies horen leuk te zijn, dus 1 + 1 = 2.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:27

Ik vind het niet netjes dat je dat hier op het forum gaat bespreken. Ik heb zelf een pensionstal en heb ook wel eens problemen met pensiongasten. Maar die ga ik ook niet op internet zetten. Ik vind dat je dit met hem moet oplossen en niet hier op internet.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:27

renskje schreef:
volgens mij wil hij geen instructie.
ik zal weigeren om hem verder les te geven als hij niets wil aannemen / uitproberen..
lijkt me heel frustrerend deze situatie

Dit gevoel heb ik dus ook..
Als ik iets zeg is het altijd, ja maar, of, maar dat kan ook zo..
Ik vind het goed als iemand een suggestie geeft, maar ik neem aan dat je iets van mij wilt leren, en niet van jezelf? Waarom heb je anders nog les?
Laatst bijgewerkt door Jamiechic op 12-04-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:29

als die niet wil luisteren dan niet leg het uit en zeg dat die het dan maar zelf uit moet zoeken.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:30

FriesWytske schreef:
Ik vind het niet netjes dat je dat hier op het forum gaat bespreken. Ik heb zelf een pensionstal en heb ook wel eens problemen met pensiongasten. Maar die ga ik ook niet op internet zetten. Ik vind dat je dit met hem moet oplossen en niet hier op internet.

Daar kan ik wel inkomen ja.. Maar goed, ik wil heel graag andere meningen hierover horen.
Als dit jouw mening is, dan kan ik daar inkomen ja!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:31

ik zal het zo aan pakken, neem hem na de les even apart leg uit wat jij hiervan vindt op een rustige en zakelijke manier, als je het niet zo kunt oplossen, zeg hem dan dat het hier bij jouw ophoudt en dat je genoeg energie in hem hebt gestoken, en zet er een punt achter, geef je hem les in een groep op een manege stel dan even de manege-eigenaar op de hoogde zodat hij/zei er ook van afweet je weet maar nooit hoe zoiets afloopt. en negeer hem met jouw aanwijzingen in je les, dit is erg jammer voor het paard maar er zijn zat leuke en leergierige leerlingen die wel jouw manier van lesgeven waarderen succes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:32

FW tja, waar moet je anders advies vragen?
Er worden geen namen genoemd, TS heeft zelfs niet eens een woonplaats onder haar naam staan dus ik zie het probleem niet zo. Risico dat iemand erachter komt loop je wel, maar dat is dan je eigen schuld.

Ontopic: Ik zou inderdaad afzien van verdere instructie en hem vertellen dat je hem niet kunt helpen omdat hij je adviezen in de wind slaat; dan heeft het geen zin om les te nemen.
Maak duidelijk dat het jou dus niet om het geld gaat, want dan zou je doorgaan met lesgeven (praten tegen een muur) maar dat je hem serieus wilt helpen.
Laat de keuze dan aan hem en mocth hij toch willen blijven lessen maak duidelijke afspraken.
Maar dit lezende, denk ik dat je blij zult zijn als hij geen les meer wil volgen want je blijft vast en zeker tegen problemen aanlopen met zo eentje ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:32

FriesWytske schreef:

Zolang er geen namen genoemd worden lijkt het me niet zo'n drama. Er worden ook zat topic's geopend door mensen die b.v problemen hebben met hun bij rijdster. Dat zou dan dus ook niet meer kunnen.

Overigens zou ik klaar zijn met les geven aan deze persoon.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:33

je geeft het zelf al aan. De wegen kunnen beter scheiden, maar ik denk dat je het moeilijk vind om los te laten omwille van het jonge paard en dat kan ik mij heel goed voorstellen.
Je zou nog één keer een gesprek met de jongen aan kunnen gaan en het hem uitleggen waarom je iets adviseert. Je zou kunnen voorstellen om BV met hem af spreken om 1 maand op jou manier te rijden en dan te kijken hoe het met het paard en hem gaat. Daarna kunnen jullie samen beslissen wat het beste is. Samen door gaan of stoppen. Ik hoop op het eerste want anders ben ik bang dat er anders een jong paard stuk gereden zal worden.
Laatst bijgewerkt door tjady op 12-04-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:33

suggesties en ideeen van de ruiter zelf zijn juist fijn, dan weet je hoe de ruiter erover denkt hoe een probleem op te lossen. maar dan kom je er samen uit door naar elkaar te luisteren en eens wat uit te proberen. zo kan je een manier vinden die voor beide partijen acceptabel is. maar degene die jij beschrijft staat naar mijn idee nergens voor open.

ik zou er klaar mee zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:37

Ik zou de volgende x dat je hem les geeft, en hij je negeert eens vragen wat ie nou eigenlijk komt doen: lessen of ouwehoeren, je bent geen discussie clubje! En dat als meneer verder niet van plan is iets van je aan te nemen, daar het gat van de deur is. Prettige avond misschien gaat ie dan wel nadenken. Aan de andere knt je zult het ook wel vaker mee gaan maken. Zo zijn mensen nu eenmaal

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:39

Hier zou ik niet zo heel moeilijk over doen. Híj wil les, niet andersom. Op het moment dat hij bereid is te luisteren en iets van je aan wil nemen kan hij terug komen, tot die tijd moet hij maar lekker zelf weten wat hij doet maar ik zou hem geen les meer geven.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:41

is het een prive les, of rijden er meer mee in de les?

want dan zal ik hem namelijk * beetje banketstaaf maar toch * voor jou gevoel aan de kant zetten,
dat je de anderen mensen in de les de aandacht geeft, en hem laten prutsen, dat doe je een week of 3, dan voelen ze zich meestal wat buitengesloten, en na die 3de keer ga je na de les, met hem praten, je zegt duidelijk wat jou manier is van paardrijden, en dan zal hij er vast op ingaan, maar laat hem dan wel uitpraten, want dan zegt hij hoe hij het doet en wil gaan doen, en dan vraag jij waarom hij dan op les wil als hij het weet,.. ( zogenaamd, neem aan dat jij als instructrice weet waar je mee bezig bent ) dan geeft hij er vast reactie op, dat hij wil leren en verder wil komen, en geef jij duidelijk aan, dat als jij wat tegen hem zegt om hem ermee verder te helpen dat hij dan ook een moet proberen in wat jij bedoelt en zegt,

probeer via kleine stapjes vooruitgang te krijgen,
die mensen denken snel dat ze zichzelf gelijk hebben, maar probeer dus stapje voor stapje te doen, en zeker niet te snel, en geef erg goed en uigebreid beloning aan hem, want dat hebben ze dan vaak nodig, omdat ze dan denken dat het goed gaat en steeds vooruit gaan dan heb jij en je klant meer plezier, en dan zal hij je uiteindelijk vast wel dingen vragen, maar door rustig en goed uit te leggen kom je heel ver,
het ene persoon klinkt meer dan het andere persoon,
maar zoek altijd een weggetje,
blijven praten en vragen naar zijn mening helpt.

succes verder,
hoop dat beetje duidelijk was.. :o

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:42

ik luister wel naar zijn suggesties hoor, dat is het probleem niet, maar mijn kant van het verhaal klopt niet, of werkt niet, of gaat niet..
En juist daar wordt ik zo moe van.. Tuurlijk ben ik bereid om naar hem te luisteren en dingen te proberen die hij denkt te werken, maar als het dan uiteindelijk niet werkt en hij het paard de schuld gaat geven denk ik LUISTER DAN OOK NAAR MIJ?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:44

Heel erg spijtig voor het paard. Hoe kan je in hemelsnaam gaan springen als het paard zelfs geen stelling geeft? Succes ermee :S Hij lijkt me geen professionele ruiter , een amatuer met een tegroot ego. Waarom neemt hij les .. als hij alles toch als de beste kan? (misschien kan je dat eens vragen aan die klant)
Jij hebt je best gedaan , als hij niet wil luisteren dan is dit spijtig.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:46

Hij heeft inderdaad niet heel veel talent, maar is wel super super gemotiveerd en wil heel graag.. iets te graag. soms gaat hij zelfs 2 keer per dag rijden..
Daar heb ik ook al vaak wat van gezegd, maar dit wil niet helpen..
Hij wil binnen 2 maanden op concours het parcours in.. En als ik daaraan denk dan zit ik mezelf echt op te freten.. En vooral omdat het aan de ruiter ligt, omdat het paard het wel doetals ik erop zit

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:06

Paard kan zonder ruggebruik echt geen foutloos parcours springen. (3 is ook nog te jong om mee te springen, skelet kan dat nog niet aan)
Zonder netjes sturen vraag ik mij af hoeveel van het parcours hij in de juiste volgorde kan springen?
Vertel hem maar dat alle profs toch echt hun paarden dressuurmatig goed voor elkaar hebben, niet te jong beginnen en er vanuit gaan dat een paard X sprongen in zich heeft, die je dus het beste op de wedstrijd kan opmaken ipv thuis met uit ten treure oefenen.

Sterkte.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:38

Allereerst, als ik een instructrice zou zijn en ik heb iemand in mijn les die niet naar mij wil luisteren, terwijl ik alles probeer en terwijl ik zie dat waarmee hij bezig is erg slecht voor zijn paard is, zou ik hem mijn les uitzetten. En hij hoeft pas terug te komen als hij het wel accepteerd..

Verder.. wat al vaker is gezegt is dressuurmatig rijden toch wel de basis van het springen. Een paard wat in een parcours zijn rug wegdrukt en geen verzameling of galopschangement onder de knie heeft, daar zal hij niet ver mee komen. En buiten dat zal hij op den duur écht gaan merken dat hij én zijn paard het toch echt nodig hebben. Anders rijdt hij zijn paard gewoon naar de knoppen.

Ik kan je eigenlijk vrij weinig advies geven behalve; zet hem uit je les als hij zo koppig blijft. Ik zou geen verantwoording willen over iemand die zijn paard naar de knoppen rijdt omdat hij haast heeft om zo snel mogelijk een parcours te kunnen rijden.. Kwaliteit gaat bij mij boven kwantiteit.