hengstgedrag na castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vancky2005

hengstgedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:19

ik zit met een (ex-)[/img]hengst die aan 16 jaar oud gecastreerd is, zwaar getraumatiseerd want hij heeft een woningbrand meegemaakt en gedurende 5 jaar geestelijk, emotioneel en fysisch verwaarloosd is door een demente oude vrouw. Hij heeft jaren op stal door gebracht zonder contact met andere paarden. het paard is sinds 1,5 maand gecastreerd en lijdt aan verlatingsangst. Hij is zo angstig om weer alleen te zijn dat hij de weide kapot loopt door te ijsberen zodra andere paarden een klein beetje verder gaan staan.

Ik heb een merrie waar hij bij kan maar niet voor altijd en ik ben bang dat hij dan te veel aan haar zou gehecht raken en niet meer van haar zou willen gescheiden worden. Zou het niet beter zijn hem nu met een ruin te laten in de weide gaan voor enkele maanden?

Heeft iemand ervaring met deze problemen? Anders vrees ik dat ik hem zou moeten laten inslapen alhoewel hij nog gezond is en een beter leven verdient. Maar ik kan het niet aanzien dat hij geestelijk lijdt. |(

kehdra

Re: hengstgedrag na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:58

Als ik heel eerlijk ben is inslapen het eerste wat in me opkomt.
Ik ken het paard natuurlijk niet, maar als ik het zo hoor is hij duidelijk geestelijk behoorlijk in de war.

Hoelang is hij bij jou? Wellicht nog even aankijken..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:20

Volgens mij is laten inslapen op dit moment een brug te ver...

Als ik jou was zou ik hem bij enkele paarden op de wei zetten waar hij het goed mee kan vinden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:22

Excuus, ik dacht gelezen te hebben dat hij ook niet bij andere paarden kon staan :o .

Ik ga inderdaad met lindake mee; deze zomer in een kudde gooien, en van het najaar verder kijken. Mocht het dan niet beter zijn, denk ik dat inslapen voor het paard het beste is.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:06

ja ik ga proberen hem in een groep te brengen, hij is niet meer zo agressief als in het begin met andere paarden. Ik hoop dat het betert want hij vermagert zienderogen van al de stress.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:42

inderdaad,probeer hem eerst met een rustige ruin op de weide te laten wennen ,dan kan je in de gaten houden of dat goed gaat.
veel succes

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:41

Dit zijn paarden die rust moeten hebben, vanuit rust is er energie en kun je gaan opbouwen. vertrouwen krijgen door heel klein te beginnen. struktuur, duidelijkheid, respect en veel geduld.
Mocht je tot een besluit komen een paard wat psychisch lijd in te moeten slapen.....omdat je het niet weet. Er zijn heel wat mensen, organisaties die juist hiermee om kunnen gaan en een paard kunnen helpen binnen de mogelijkheden weer te kunnen herstellen, of een deel hiervan.

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:01

Ik zou gewoon je paard bij één andere merrie neerzetten. Dan kan hij zich daaraan wel hechten...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:08

Ik denk van hem een ponymerrie te kopen, die dan altijd bij hem zal blijven. Wat denken jullie daarvan? Het is natuurlijk niet makkelijk zo veel paarden te hebben en te kunnen weiland vinden maar ik doe mijn uiterste best om het welzijn van mijn paarden te bekomen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:14

Er is een engelse term voor die ik nu even kwijt ben.
Het is veel voorkomend gedrag van paarden die een langere tijd alleen gestaan hebben. Die hechten zich dan zo aan hun nieuwe maatjes dat ze gruwelijk moeilijk kunnen gaan doen als ze denken alleen gelaten te worden.

Mij lijkt me een shetje of een andere pony erbij ook een goed idee hoor! Zo heeft ie in ieder geval altijd aanspraak. En inslapen zou ik nu nog niet aan denken.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:29

Ik vind het heel mooi dat je zo'n dier nog die kans wilt geven, niet iedereen zou dat doen, uiteraard heeft iedereen zijn eigen mening maar ik zou het dier ook nog een kans geven.

Een ponymerrie bijkopen zou idd wel een oplossing kunnen zijn maar ik zou wel blijven proberen om hem stillaan te leren dat hij ook kan weggaan van andere dieren zonder volledig in paniek te geraken. Misschien kan je beginnen door bij hem te blijven en hem gerust te stellen terwijl iemand anders met de pony eventjes weggaat. De eerste keren zou ik nog niet volledig uit het zicht gaan, gewoon stillaan opbouwen en elke keer goed belonen en als hij bang wordt of heel nerveus zou ik hem zeker niet straffen. Ik denk zoiezo dat het iets is dat veel tijd zal vragen en dat je heel geduldig zal moeten zijn maar het zou wel kunnen lukken.

Ik wens je in ieder geval het beste toe!

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:51

ik zou hem zeker niet laten inslapen.gerrem. ik denk dat ie gewoon even vergeten is hoe hij paard moet zijn. ik denk dat je er heel goed aan doet om hem bij een pony te zetten. en dan na een paar maanden eens met hem te beginnen,als ie helemaal gewend is. super van je

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:53

dank je. Door een aantal omstandigheden die voor het paard ten goede zijn uitgedraaid zal hij nu toch bij mijn fjordmerrie kunnen en dan zal hij wel tot rust komen, hoop ik. Die denkt toch alleen maar aan eten, en voor de rest zal ze hem wel een stamp geven bij tijd.
:(:)

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:49

Als je hem in een kudde zou zdoen zou en dat gaat goed zou ik dat doen. Hij leert heirdoor weer paard te zijn en zal op een gegeven moment ook wel wer zelf vertrouwen krijgen. En als je hem dan weer bij jou in de wei zet kan een shetlander of een geit hem vermoed ik ook voldoende afleiding en gezeldschap geven.

Ik hoop voor je dat hij weer snel opknapt!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:51

bij een ander paard zetten. ondertussen zelf heel veel met hem bezig zijn op een positieve manier, zodat zijn verlatingsangst vermindert, omdat hij zich ook goed voelt bij jou.
Mss ook eens proberen om hem bachbloesems te geven, dat helpt een dier altijd terug in balans te brengen, zonder schade toe te brengen. Heb er zelf al mooie resultaten behaald, zowel bij honden als paarden.
Zou hem zeker niet laten inslapen. Ik werk met probleempaarden. En dan zouden er veel moeten ingeslapen worden.