shet nu scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

shet nu scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:52

Ik wil mijn shet weer laten scheren, hij verliest amper haren en heeft het bere warm.
Vorig jaar heb ik hem helemaal laten scheren maar dat vond ik niks zo kaal, te kwetsbaar.
Ik heb nu zijn borst en buik helemaal geknipt maar het ziet eruit alsof de ratten eraan hebben gezeten. :D
Nu komt woensdag iemand die scheren kan en dan wil ik dus een soort jacht model, borst en buik kaal en de rest lekker laten zitten.
Even voor de duidelijkheid hij heeft al van klein af aan problemen met zijn ruien, ieder jaar en ik geef al vanaf januarie lijnzaad.
Ik rij af en toe met de kar en met dat dik haar is het veel te warm.
Nu ik al heb geknipt gaat het al veel beter en hij voelt zich zichtbaar beter.
Nu hoor ik mensen zeggen, moet je niet doen of helemaal of niet want je blijft het lang zien.
Het uitzien vind ik geen ramp, ik wil dat mijn pony zich goed voelt.
Dus wat denken jullie.

TeeGee

Re: shet nu scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:36

SMP > SV

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:44

tast je de zomervacht niet ook aan als je nu scheert?? ik zou toch gewoon afwachten en de huid goed stimuleren door borstelen e.d. in de hoop het verharingsproces nog wat te versnellen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:44

Nee hoor ik heb hem vorig jaar helemaal laten scheren op het laatst van april en hij heeft een hele mooie zomervacht gehad.
Stimuleren met borstelen helpt niet.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:51

Ik zou hem zeker helemaal scheren...
Wij hebben op stalk het zelfde probleem gehad met een shet en we waren allemaal fel tegen schren na januari.
Maar voor dat arme beest was het geen harde, zo warm had ie het.
Maar raadt je aan om hem net als vorig jaar, helemaal te laten scheren.
De zon schijnt in de zomer recht naar beneden op zijn ruggetje, daar waar met een jachtmodel wel nog haar zou zitten.
Nog erg warm dus.
Heb ook even in je profiel gespiekt en zie dat het een vosje is, dus geen bonte met witte vlakken, dus qua zonnenbrand hoef je ook niet bang te zijn, want paardje heeft een zwarte huid, toch???

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 07:32

Ik durf het niet zo goed aan hem helemaal te scheren omdat hij het vorig jaar echt koud heeft gehad en toen heeft hij een tijd onder deken gestaan.
Hij verliest wel wat haar maar heeeeeel langzaam.
Dus voor de echte zomer hoop ik dat hij het zelf ook een beetje op gaat lossen.
Het gaat me er nu om dat hij zijn warmte goed kwijt kan ook als ik met de kar ga.
En dat gaat nu al beter nu ik zijn vacht aan de buik weg geknipt heb.
Ook zou het woensdag nog fijn zijn en dan gaan het ietsje af met het weer.
Maar voor hem met zijn volledige vacht nog steeds veel te warm, maar helemaal kaal is het dan weer een te groot verschil.
Ik hou het weer in de gaten en kan me nog bedenken als ik dat wil.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:51

Dan zou ik heb eerst proberen te wassen dan verlies je toch nog heel veel haren. En als je scheert toch helemaal scheren..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:48

Ik denk dan alleen dat hij het beter ietjes warmer kan hebben op alleen zijn rug dan dat hij het koud krijgt over zijn hele lichaam.
Maar ik kan me dan nog altijd bedenken.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:57

wij hebben hetzelfde probleem met onze mini-shetlander van 11 maand oud. Ze staat echt nog lang en dik in het haar.
Zaterdagmorgend rond half 10 stond ze al zwaar te ademen van de warmte terwijl het toen echt nog meeviel van warmte. We hebben haar zaterdag ook gewassen maar ze heeft hierbij niet bepaald veel haar verloren. Ze wordt iedere dag geborsteld (ongeveer een uur iedere dag) en er komt wel veel haar af, maar dat stelt niets voor tegenover de hoeveelheid haar dat ze nog heeft zitten. We denken er nu ook aan om haar te scheren maar ik vroeg me dus af of er dan geen probleem ging zijn met het zomerhaar?

Na het scheren zou ze dan wel een regendekentje opkrijgen wanneer ze regen voorspellen en 's nachts eventueel ook een licht dekentje. Wat denken jullie ervan?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:59

Gewoon d'r afscheren. Als je wacht tot ze zelf verhaard hebben dan wacht je in juli nog. Zeker die jaarlingetjes, die zijn toch altijd zo raar in de vacht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:07

Ik heb wat zomervacht betreft geen problemen gehad toen ik mijn shet vorig jaar helemaal heb laten scheren.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:53

Is het een groot probleem dan, als je de shet na het scheren een dekentje opgeeft??
Als onze sportpaarden geschoren worden is dit natuurlijk ook omdat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen en lang nat blijven na het werken en krijgen dan ook een deken op, maar dit weet je natuurlijk zelf wel.

Ik vind het heel belangrijk dat een paard/pony zijn warmte goed kwijt kan tijdens de trainingen en ja dan moet hij maar een dekentje op, maar dit zal niet lang meer duren, zeker in juni (dus over 1,5 maand) zal hij al zonder deken kunnen.

Ik zou dit "probleem" volgend jaar wel voorkomen als ik jou was.
Scheer hem in november en desnoods begin januari nogmaals en je pony zal je waarschijnlijk dankbaar zijn, en inderdaad, dan een winter met een jas aan!! :D

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:02

Ik heb twee Shetbroertjes die ergens in juni/juli beginnen met verharen en dan na een week zomervacht de winterjas aantrekken. Die scheer ik al jaren begin april. Bevalt prima. Het enige wat ik veranderd heb de laatste jaren is dat ik nu met de haren mee scheer. Ziet er niet uit maar ze hebben dan net iets meer haar staan. 's Nachts krijgen ze nu nog even een waterdicht dekje op voor de zekerheid tot het wat warmer blijft. Maar overdag staan ze gewoon bloot in het land. Heerlijk vinden ze het zo zonder vacht. Heb bij hen nog nooit iets terug gezien in de zomervacht. Ook niet toen ik gewoon schoor.
Hun zus verhaart wel en die heb ik eens de borst uitgeschoren in april. Daar zag je wel iets van terug maar je moest wel goed kijken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:05

ik heb mijn pony vrijdag geschoren :j (mini paard)

Ik zou het wel doen, het helpt hem ook :j
gewoon opletten ivm de kou.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:10

Mijn welsh is vorige week helemaal geschoren, die had het ook te warm. Loopt nu met eczeemdeken om en als het echt nog heel erg rotweer wordt doe ik daar een ongevoerde regendeken om, maar dan alleen omdat de eczeemdeken anders zo lang nat is en hem daarmee koud maakt.

Ik zou hem mooi scheren, scheelt hem enorm in zijn warmte.
Het wordt echter nu weer wat minder warm, dus je zou hem ook eerst in jachtmodel kunnen scheren en straks als het weer wat warmer is zoals afgelopen week de rest er ook af?
Kan hij ergens schuilen. is er beschutting mocht hij dat nodig hebben? Je kunt hem ook met de haren mee laten scheren (kan bij mijn apparaat wel nl) is wat minder mooi omdat je het nooit zo mooi egaal krijgt, maar is net even wat minder bloot. Kun je ook een andere scheerkop voor gebruiken trouwens.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:12

Doen. :j
Heb ik vanmiddag ook gedaan bij mijn kleine bolletje wol, het is gewoon te warm, en poetsen lukt gewoon niet. :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:34

HubbaBubba schreef:
Is het een groot probleem dan, als je de shet na het scheren een dekentje opgeeft??
Als onze sportpaarden geschoren worden is dit natuurlijk ook omdat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen en lang nat blijven na het werken en krijgen dan ook een deken op, maar dit weet je natuurlijk zelf wel.

Ik vind het heel belangrijk dat een paard/pony zijn warmte goed kwijt kan tijdens de trainingen en ja dan moet hij maar een dekentje op, maar dit zal niet lang meer duren, zeker in juni (dus over 1,5 maand) zal hij al zonder deken kunnen.

Ik zou dit "probleem" volgend jaar wel voorkomen als ik jou was.
Scheer hem in november en desnoods begin januari nogmaals en je pony zal je waarschijnlijk dankbaar zijn, en inderdaad, dan een winter met een jas aan!! :D

Das jouw mening, mijn shet is heel blij in de winter met zijn eigen vacht en nee ik hou niet van dekens.
Ik wil mijn paarden niet tot juni onder deken hebben staan.
Dit jaar is er nog geen probleem dat hij al staat te schuren en dus ben ik het dit jaar voor.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:46

jesito schreef:
Das jouw mening, mijn shet is heel blij in de winter met zijn eigen vacht en nee ik hou niet van dekens.
Ik wil mijn paarden niet tot juni onder deken hebben staan.
Dit jaar is er nog geen probleem dat hij al staat te schuren en dus ben ik het dit jaar voor.

Was niet naar bedoeld hoor...
Maar inderdaad mijn mening, maar daar vraag je ook om in je laatste zin in je openingbericht "wat denken jullie".

Maar goed, nee ik houdt er ook zeker niet van om mijn paarden zo lang onder een deken te laten staan, maar dit is bij mij ook niet aan de orde omdat ze (als ik ze scheer, dit jaar niet gebeurd) dit in de winter is en ze dus genoeg haar hebben in het voorjaar om lekker in hun blote billen in het zonnetje te staan.
Maar als je nu een paard zou scheren heeft hij het *ondanks dat het zonnetje haar uiterste best doet* toch nogal fris in z'n nakie, daarom bedoelde ik tot juni een deken om, maar mijn paarden ook liever niet dan wel ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 22:09

Ik heb net toch even voor de zekerheid een dekentje besteld.
Dat zou er binnen twee dagen zijn.
Dan heb ik dat in ieder geval achter de hand.
Ik laat jullie weten wat het geworden is.
Dit is hij trouwens vorig jaar toen hij geschoren was.
Afbeelding

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:17

Ik vind het echt een heel leuk diertje met z'n witte snoetje :D

Heel wat anders dan die lekkere teddybeer zoals hij in je profiel staat.
Ben zeker benieuwd waar je voor jiest en hoop dat hij zich snel weer lekker voelt als hij wat haren kwijt is!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 07:39

Dank je.
Ik overleg morgen ook even met die meid die hem scheert.

_pascalle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:05

Ik vind dat je je shetje best kunt scheren en een klein dekentje erop kunt leggen, het is niets zo'n dikke vacht en zeker niet als hij slecht rui't.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:23

die van ons verliest ook amper haar, onze uk is sinds gisteren geschoren :D. Echt een sportshet nu :+. Twijfel inderdaad wel of hij niet snachts een dekentje op moet. Ik weet alleen niet wel maat :+

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:12

Ik heb mijne afgelopen zaterdag helemaal geschoren. 's Nachts staat ze met een regendekentje op en overdag zonder.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:48

Ik heb alleen de pech zag ik dat hij morgen pas geschoren word en donderdag gaat het weer af.
Ik ben afhankelijk van iemand die komt scheren en die heeft morgen pas tijd, helaas.