vervelende Shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ameena

vervelende Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:52

Hai.
Ik ben sinds vorig jaar in bezit van een Shetlandpony. Hij kwam bij ons als hengstje van 5 maanden
en was aardig ondervoed enz. Inmiddels is hij een knappe ruin(tje?) van 68cm en 1,5 jaar.
We hebben hem laten ruinen omdat hij echt vervelend werd, ook naar mijn merrie toe.
Inmiddels is zijn gedrag binnen de wei ontzettend verbeterd, hijs echt een schatje geworden.
Maar zodra we uit wandelen gaan slaat hij om. Volges mij krijgt hij opeens een rare ingeving over
zijn grote (al zal die dan wel verkeerd zijn) en kracht? :Y) Aangezien hij over hekken wil springen,
hij gaat steigeren en wanneer je maar iets te ver achter hem loopt krijg je een hoefje van links.
We bouwen het op met kleine stukjes en het gaat inmiddels al beter als eerst. Maar lief is hij absoluut niet.
We hebben het al geprobeerd met Mara (mijn merrie) en zonder haar. Als ze erbij is gaat hij
vooral haar vervelen en wanneer zij vervolgens geen aandacht meer heeft voor hem, gaat hij mij
vervelen. Ik snap dat hij nog jong is en dus graag wil spelen, maar ik wil natuurlijk niet dat hij
dit gedrag gaat aanleren. Heeft iemand last van hetzelfde probleem of er last van gehad?
Weet iemand misschien een oplossing? Ik hoop dat iemand ons misschien een stapje (letterlijk :o)
verder kan helpen met onze wandelingen. Want op deze manier is het niet leuk voor Pepijn, Mara en mij,
ik wil namelijk dat hij vaker mee kan met mij en Mara.

VeerleX

Re: vervelende Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:11

Ik snap het niet zo goed, ga je ermee wandelen met de shetlander en is hij dan zo stout?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:16

Uhm, nou als er een hoefje jou richting op komt, zou ik zeggen geef ze een stomp terug..
Verder over het gedrag, kan je het wat duidelijker beschrijven?
wanneer precies en wat precies? waar, hoelang, hele reutemeteut..

marleen_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:22

heb ik ook gehad. ik heb hem toen 2 maanden bij grote paarden gezet. en toen was ie weer trg bij mij en andere shet en toen ging het een stuk beter:D

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 15:04

Pepijn is vervelend zodra we buiten aan het wandelen zijn.
Eigenlijk zodra hij uit de wei is wordt hij vervelend.

@MaaikeMo ; ik geef hem idd altijd wel een schop terug met een zware stem van ; HEUJ dat mag niet! Nu moet ik zeggen dat dat wel verbeterd is de laatste tijd. Zodra hij uit de wei is wordt hij gewoon een vervelend, eigenwijs en gemeen shetlandertje. Wanneer ik links wil, wil hij rechts, krijgt hij zun zin niet dan gaat ie volop in protest. Hij probeert te happen/bijten, wil het liefst galloperen als we bijv even moeten stilstaan en om mensen te imponeren gaat hij steigeren bokken enz. Hij werkt gewoon weg totaaaaaal niet mee. Gewoon de hele tijd, heel de wandeling doet hij zo. Maar wanneer hij weer in zun wei terug komt is ie weer een mak lammetje. }:0

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:19

Hij is toch pas 1,5 jaar? Hoe vaak wandel je met hem?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:22

En hoe reageer je hierop? Want dat mag natuurlijk echt niet, flink je stem opzetten is namelijk wel een erg milde straf voor zulk fout gedrag.. Al eens overwogen om het advies van een van mijn voorgangsters op te volgen en hem een tijdje bij een paar grotere, sterkere, paarden in de wei te zetten??

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 13:17

Lyzan schreef:
Hij is toch pas 1,5 jaar? Hoe vaak wandel je met hem?

Ja, dat weet ik, 1 x in de twee of drie weken proberen we een klein stukje met hem
te lopen. En dat is vaak niet langer dan een kwartiertje. Maar aangezien we meestal
niet verder dan 20 meter komen, wil ik toch proberen om dit te proberen af te leren.
Ik wil niet dat hij later nog steeds zulk gedrag vertoont :7

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 13:21

troi schreef:
En hoe reageer je hierop? Want dat mag natuurlijk echt niet, flink je stem opzetten is namelijk wel een erg milde straf voor zulk fout gedrag.. Al eens overwogen om het advies van een van mijn voorgangsters op te volgen en hem een tijdje bij een paar grotere, sterkere, paarden in de wei te zetten??

Daar heb ik op dit moment niet de mogelijkheden voor. Hij staat nu bij mijn merrie in
de wei en ik moet zeggen dat zij toch aardig dominant is, ook naar hem. Ik weet niet
of dat natuurlijk genoeg zou zijn, maar meer mogelijkheden heb ik op dit moment echt niet.

Meestal krijgt hij een zware stem te horen en een flink ruk aan zijn halstertouw. Wanneer
hij voor me is gaan lopen spreek ik hem streng aan en duw ik hem terug achter me.
Meestal zet ik hem ook even stil en zodra hij minder spanning geeft op het halstertouw lopen we
weer verder. Bij een uithaal krijgt ie ook een schop terug. :o

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:33

Zoiets had ik ook met mijn pony! alleen dan rende ze iedere keer er vandoor en ging express op je tenen staan en lette totaal niet op mij. -:(-
Het klinkt misschien hard. maar ja. zo heb ik het wel binnen 1 maand opgelost. :x
Als je gaat wandelen. hou het touw dan met een 'boogje' en neem een zweepje mee. als hij voor je uit gaat lopen dan wiebel je met het zweepje voor z'n neus, als hij dan dominant gaat doen naar het zweepje geef je een tikje op zijn borst, als hij dan nogsteeds vervelend doet doe je het harder. ( :x )
en als hij dan trapt of zoiets doet? nou...... dan ehh. dan heb je je redding: zweepje! :')
als ik jou was zou ik het minimaal een maand erin houden. het hoeft niet per se van mij! maar zo heb ik het irritante gedrag aan de hand bij mijn pony afgeleerd O:)

Succes ermee. ;) en vééééél geduld hebben :)

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:29

Bedankt voor je reactie loretteeee, ik heb al eens vaker gedacht aan een zweepje
maar omdat hij dit helemaal nog niet kent heb ik het nog nooit gebruik.
Ik denk dat ik het iig eens ga introduceren :Y)

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:36

Mijn shettie werd alleen nog maar vervelender van de zweep, en ging ook richting mij steigeren dus bij mij had het zweepje alleen negatief effect. Het zou wel aan de pony liggen, want ze zijn niet allemaal hetzelfde. :)
Ligt misschien ook aan de leeftijd; natuurlijk mag hij dit gedrag niet vertonen, maar naarmate hij ouder wordt zou hij het beter snappen. Zou in ieder geval niet meteen hevig beginnen met het gebruikje van een zweep, maar om hem te corrigeren kan natuurlijk wel. Al hoewel mijne me een klap terug gaf, en ik hem. En zo ging het door.. :')

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:41

ook als het een kleintje
hengst ketting ?
keer flinke rop aan geven dat die weet dat mag niet .
maar wel gewoon halster touw bij aan doen , zodat je niet steeds aan hem zit te roppen met die ketting

ik bdoel dan de onder zijn kin langs :)

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:20

Lyzan schreef:
Mijn shettie werd alleen nog maar vervelender van de zweep, en ging ook richting mij steigeren dus bij mij had het zweepje alleen negatief effect. Het zou wel aan de pony liggen, want ze zijn niet allemaal hetzelfde. :)
Ligt misschien ook aan de leeftijd; natuurlijk mag hij dit gedrag niet vertonen, maar naarmate hij ouder wordt zou hij het beter snappen. Zou in ieder geval niet meteen hevig beginnen met het gebruikje van een zweep, maar om hem te corrigeren kan natuurlijk wel. Al hoewel mijne me een klap terug gaf, en ik hem. En zo ging het door.. :')

Nee dat ben ik ook niet van plan, hahaha :+
Ik ben zowiezo heel rustig alles met hem aan het opbouwen en ik wil ook niet gelijk (om
het zo maar te zeggen) een zweep in de ring gooien. Hij moet er natuurlijk aan wennen
en het niet bij de eerste blik zien als een staf.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:21

Piaffe_Girl schreef:
ook als het een kleintje
hengst ketting ?
keer flinke rop aan geven dat die weet dat mag niet .
maar wel gewoon halster touw bij aan doen , zodat je niet steeds aan hem zit te roppen met die ketting

ik bdoel dan de onder zijn kin langs :)

Dit is inderdaad wel een goed idee, ik heb nog geen hengstenketting bij hem gebruikt
maar het lijk me inderdaad wel een goed idee. Snel maar eentje kopen :D

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:40

PrettyPony schreef:
Nee dat ben ik ook niet van plan, hahaha :+
Ik ben zowiezo heel rustig alles met hem aan het opbouwen en ik wil ook niet gelijk (om
het zo maar te zeggen) een zweep in de ring gooien. Hij moet er natuurlijk aan wennen
en het niet bij de eerste blik zien als een staf.

De staf van de baas. :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:45

Wil hij niet gewoon in de wei blijven, en doet hij daarom vervelend?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:21

Heb je het leiden al eens in de wei geoefend? Hoe gaat dat?. Dicht bij de wei? Dus gewoon een stukje langs de omheining en terug.
Het is helemaal niet uitgesloten dat zijn verzet voortkomt uit het feit dat hij zijn wei niet wil verlaten omdat de wei zijn veilige plek is. Straffen heeft een averechts effect in dat geval. Wat hij namelijk zoekt is een leider die hem veiligheid bied. Niet eentje die zijn verzet niet begrijpt Natuurlijk mag hij niet slaan en stijgeren ed, maar eigenlijk moet je ervoor proberen te zorgen dat het zover helemaal niet komt. Dat is straf ook niet nodig. (zou eigenlijk altijd een uitgangspunt moeten zijn, zeker met een jong dier)

Weet niet hoever je nu dus bent, maar ik zou beginnen met leidoefeningen in de wei. Dat mag best regelmatig (paar keer per week 5 a 10 min), want het is gewoon hanteren en dat moet een jong paard ook kunnen. Leer hem te reageren op druk van het halster en gebruik daarvoor een touwhalster (daar kan hij niet zo gemakkelijk tegendruk geven) en gebruik een lang halstertouw. Hou hem buiten je persoonlijke ruimte. Veiliger voor jou en begrijpelijk voor je pony.
Pas als het in de wei keurig gaat (stappen en halthouden op commando, paar pasjes achteruit en goede reactie op druk van het halster -wel onmiddellijk druk eraf laten bij de minste poging op die druk te reageren- ) ga je uit de wei. Begin met uit de wei gaan, belonen, weer de wei in. Bouw het daarna langzaam op met eerst een paar passen langs de omheining, belonen, terug ed. Stapje voor stapje. Maar ga pas verder met opbouwen als het goed en ontspannen gaat. Op die manier ben je veel meer bezig met belonen en dat maakt het wandelen voor de pony een veel prettigere ervaring dan wanneer er wordt gebruld en gemept. (dan krijg je meer van die ruzietochtjes en dat is bepaald niet goed voor zijn opvoeding. het is toch de bedoeling dat hij er ook lol in heeft?)

Ik heb zelf op die manier twee shetten grootgebracht die tot 2 jaar hengst waren en echt niet makkelijk. Ze zijn nu vier en vinden het geweldig om met mij op pad te gaan. Daarnaast zijn ze heel braaf. Natuurlijk af en toe in een lollige bui, maar daar zijn het jonge paardjes voor. Dan doe ik onderweg gewoon oefeningetjes zoals allerlei parelli games, slootje springen, bergje beklimmen en dat soort dingen. Heel gezellig. (eentje beklimt zelfs rotsen. Vind ie geweldig :+ ) Ze zijn nooit gemeen naar mij toe.