kale plekken door verharing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jannie

kale plekken door verharing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 12:52

Mijn bijna 2 jarige quarter krijgt allemaal kale plekken. Ze heeft de hele winter buiten gelopen en zat dus dik in het winterhaar.
Ze verhaart behoorlijk op het moment en krijgt nu kale plekken. Kan dit door het verharen komen?
Ze loopt bij twee andere merries en die hebben gen kale plekken.

Cassidy

Re: kale plekken door verharing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:54

Het zou schimmel kunnen zijn, je zou even contact met de DA op kunnen nemen. In dat geval zal je haar moeten behandelen/wassen.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:55

Heeft mijn appie merrie ook.
Waarschijnlijk heeft ze vuil op haar huid. Als ze dan gaat verharen komt het er met 'stukjes' vanaf. Dan krijg je kale plekken. Heeft mijn DA me een keer verteld. Is geen ramp.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:00

Bedankt voor jullie antwoord.
Schimmel is erg besmettelijk, dan zouden de andere paarden het ook moeten hebben. Ik hoop iig niet dat ze dat heeft.
Het verharen gaat idd wel met "stukjes".

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:02

1 van de pony bij mij heeft ook hele winter buiten en nu jeukt het verharen gewoon
En dan krijgt ze kale plekjes want dan schuurt die beetje.
Gewoon flink poetsen en anders keer wassen dat heb ik gedaan op aanraden van de Da dan laat het haar sneller los.
Heb dit dus vorige week gedaan en idd nu heeft die nergens last van en is bijna in zijn zomer vacht

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:48

mijn quarter heeft dat ook gehad vorig jaar...dit jaar (nog) niet...was toch inderdaad door vuil en er groeiden erg snel weer haartjes op, maar probeer schimmel toch uit te sluiten! Op dit moment hebben 2 weidegenootjes last van schimmelplekjes en die van mij niet, dus hoeft niet altijd heel erg besmettelijk te zijn...hangt natuurlijk ook van het lichamelijke contact af wat ze onderling hebben.

Carlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:01

Mijn pony heeft dit bij de schouder, maar dat komt meer van het schuren. Ik denk idd dat het met plukjes losgaat zoals al genoemd :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:49

Ons verwaarloosde paard had dit ook toen we hem kochten.
We hebben er extra op gelet dat hij tijdens het verharen wat lijzaad + wat extra's krijgt en inmiddels 2 jaar later heeft hij dit nooit meer gehad en verhaart hij super goed.
Als het geen schimmel is kan je hem een vitaminespuit geven, dat doet vaak ook goed.
Ook als het schimmel is kan je dat geven maar je moet de schimmel dan sowieso wel goed behandelen. :)

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:08

Wou net hetzelfde vragen hier
mijn merrie heeft het ook
ieder jaar opnieuw word ze op haar borst kaal
en op tussen haar billen
de andere paarden hebben dit niet

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:23

Die van ons krijgt als ie in de rui is kale plekken waar de singel en het dekje zitten, voor op de schouder en zeg maar waar wij met onze sporen "prikken".

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:40

en hoe is het nu? heb je al een da of iets laten kijken ernaar of wacht je het even af?

littlelil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:15

dat heeft m'n verzorg shetlander ook maar dan op haar hoofd ze schuurt het helemaal kaal... het is alleen in de zomer kan het ook zomerexceem zijn?

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:31

heb het idd even afgewacht en ze krijgt alweer haar op de kale plekken!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:38

Heeft mijn paardje ook op haar hoofd en nek wat kale plekjes! Op haar schouders en croupe raakte ze ook kaal/heeeel kortharig, maar daar is allemaal al snel meer haar op gekomen. Komt door het warme weer dat ze ineens zoveel haren verliezen!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:43

Ik heb sinds gisteren een jaarling erbij die het ook heeft. Veearts is vandaag geweest voor een vitamine spuit, zou moeten helpen. Kan volgens hem ook komen door verandering in omgeving (van fokker/weiland naar handelaar/binnenstal).

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:13

Mijn verzorgpaard (new forest kruising) haar borst is helemaal kaal. Geen deken om gehad, ze verhaard altijd heel erg bij haar borst..