2 jarig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maddox__

2 jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:10

Ik had even een vraag.
Als ik mijn bijna 2 jarige los gooi in de bak , gaat hij dwars door de toutjes heen , maakt niet uit waar,
het is meestal bij de ingang maar als er daar iemand staat zoekt hij wel een ander plekje ,
Vorige keer had ik springbalken ervoor gezet , ging hij ook gewoon dwars door heen , Inplaats hij het wel leuk vind , want hij gaat altijd helemaal uit ze dak en bokkensprongen maken en noem het maar op ..
Ik heb hem altijd op ze kop gegeven ervoor , maar het helpt niet , en ik weet echt niet wat ik er nu aan kan doen dus ik dacht misschien hebben jullie nog een tip?!

alvast bedankt!

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:23

Ja hoor ik heb wel een tip, zorgen dat er geen touwtjes zijn waar hij door kan gaan... met andere woorden: lekker naar de opfok en je 'stoere' hengst niet doodknuffelen. En ik zou hem maar laten castreren wanneer het kan, ik denk nl maarzo dat wanneer hij echt hengst wordt, je hem helemaal niet meer aan kan.

Vraag me trouwens af hoe je een paard daar voor op z'n kop geeft??? Vindt je het echt zo raar dat hij uit z'n plaat gaat wanneer hij even los gegooid wordt in de bak? Ik neem gemakshalve maar even aan dat hij de rest van de dag op stal staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:27

Jij leest niet goed, ze geeft hem op zijn kop voor het uitbreken (terecht) niet voor de gekke bokkensprongen :=
enneh, volgens haar profiel staat ie al in de opfok. ;) Je neemt het gemakshalve maar even aan? Verdorie wat een werk om even "profiel" aan te klikken en wat meer achtergrondinformatie op te zoeken voor je iemand keihard veroordeeld :j

Een serieuze mix van rassen is die uk van je... Anyhow, klinkt mij als een gewone puber die uittest wat ie kan en wat ie niet kan. :) Zorgen dat ie het niet meer kan dus.

Maddox__

Re: 2 jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 09:40

dankjewel voor jullie reacties , van me profiel is al weer wat ouder, hij heeft toen indd in de opfok gestaan een half jaartje , in mei is hij terug gekomen , omdat het daar niet goed ging , maar dat is een heel verhaal daarover waar het nu niet om gaat ,
hij is toevallig vorige week woensdag gecastreert , dus daar waren we zelf okal achter, omdat ie teveel hengst werd :)

Verder zijn het indd lijntjes , maar ik sta op een pensionstal, waar alles met lijntjes is gemaakt, dus ik kan het ook niet veranderen, en door springbalken gaat hij ook heen,
dus ja hoe moet ik er voor zorgen dat hij het niet meer kan?
Verder is hij met alles echt super lief en doet hij niks verkeerd. (ja alleen zen hengstengedrag, maar hoop dat dat er snel uit is!)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:45

Kan heel veel oorzaken hebben dat je paard dit doet...

Maar een vraag: Hoe wordt hij gehouden? Staat hij normaal met andere parden samen? Al vaak genoeg meegemaakt dat een jong paard gewoon enorm onzeker en opgefokt was zodra hij alleen op de rijplaats moest lopen.

Maar wat wil je eigenlijk bereiken met het losgooien?

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:46

Das inderdaad wat lastiger als je op een pensionstal staat, dan kan je dat niet zelf bepalen. Ik neem aan dat er dus geen stroom op de touwtjes staat? Zou je evt. kunnen bespreken met de staleigenaar, neem aan dat die er ook niet op zitten te wachten dat ie steeds uitbreekt.

Wat je eerst nog zou kunnen proberen, (weet niet of je dat al gedaan heb, kan ik hier niet uit opmaken) is hem met een ander paard/pony zetten, miss. breekt ie daarom gewoon uit?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:50

Nala26 schreef:
Das inderdaad wat lastiger als je op een pensionstal staat, dan kan je dat niet zelf bepalen. Ik neem aan dat er dus geen stroom op de touwtjes staat? Zou je evt. kunnen bespreken met de staleigenaar, neem aan dat die er ook niet op zitten te wachten dat ie steeds uitbreekt.

Ik zou niet graag rijden in een bak waar stroom op de omheining staat.... :=

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:54

Adil18 schreef:
Nala26 schreef:

Stroom kan je uitzetten......

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:57

Nala26 schreef:
Adil18 schreef:

Stroom kan je uitzetten......

Wanneer je er afzonderlijk stroom op zet wel ja.... ;) Maar dan moet jeal weer een stroompompie erbij kopen voor alleen de rijplaats.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:01

Sja dat is iets wat ze evt. met staleigenaar kan bespreken.

Bij mijn vorige stal hadden we een houten omheining, met daaromheen stroomdraad ( aan de buitenkant) en die kon je gewoon uitzetten. Ik reed er gewoon in ook als er stroom opstond, aangezien die van mij dus onder het rijden weleens de neiging had in het hek te willen zitten, sjaaa als ze te ver ging kwam ze idd. tegen het stroom aan, en dan was ze wel weg hoor. ( zelf kwam ik er doordat houten omheining dus niet tegenaan, maar denk dat TS alleen draadomheining heeft)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:02

komt me heel bekend voor!
mijn ruin was 2,5 toen ik hem kreeg, en bleef in het begin echt nergens achter staan....
bij de vorige stal stond hij achter hekken die bedoeld waren om reeen binnen te houden.(gaas van zo'n dik 2 meter hoog)
niet omdat hij zo'n donder was, maar dat hek zat er gewoon.

vervolgens heeft hij een tijdje bij een vriendin gestaan, maar die werd gek van hem...dus mee naar huis.
had zelf geen losgooiruimte, dus even in de bak van de buren...
daar ging hij dwars door het hout.
toen hebben we thuis alles goed onder stroom gezet, en 4 rijen draad, en daar heeft hij toch veel geleerd!
nu staat de stroom er vaak niet op, en als hij zin heeft, kruipt hij er nog steeds door(eens in de 2 maand)

mn bak ziet er net zo uit, 4 rijen draad, en een stevig hek..
maar als ik twijfel zet ik hem ook absoluut niet in de bak alleen....

@adil18: je zou ook gewoon een overbruggingsdraadje kunnen gebruiken, met een poortgreep, en die dan los doen als je gaat rijden...
lijkt me goedkoper als een stroomapparaat erbijkopen

een maatje erbij met losgooien zou kunnen werken, en anders denk ik toch dat er een stevigere omheining moet komen om hem wat respect bij te brengen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:04

[/quote]

Stroom kan je uitzetten......[/quote]

Wanneer je er afzonderlijk stroom op zet wel ja.... ;) Maar dan moet jeal weer een stroompompie erbij kopen voor alleen de rijplaats.[/quote]

Nee hoor. Wij hebben stroom op de wei en als we dat ook op de bak willen maken we ff een draadje van de wei naar de bak ;)

Maar hoe dan ook het is heel vervelend.
Ik heb ook een jaarling gehad die overal dwars door heen ging.
Stroom of geen stroom dat maakte hem niet uit.
En hij stond niet alleen!
Toen heb ik hem een jaar in de opfok gehad en daarna was het goed.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:07

siskeh schreef:
@adil18: je zou ook gewoon een overbruggingsdraadje kunnen gebruiken, met een poortgreep, en die dan los doen als je gaat rijden...
lijkt me goedkoper als een stroomapparaat erbijkopen

Dat hadden wij daar idd. ook. dan was de stroom er idd. ook af.
evengoed kon je hem ook nog omschakelen dat ie ook met poortgreep erop uit was.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:08

Adil18 schreef:
Kan heel veel oorzaken hebben dat je paard dit doet...

Maar een vraag: Hoe wordt hij gehouden? Staat hij normaal met andere parden samen? Al vaak genoeg meegemaakt dat een jong paard gewoon enorm onzeker en opgefokt was zodra hij alleen op de rijplaats moest lopen.

Maar wat wil je eigenlijk bereiken met het losgooien?

Hij staat wel lekker met andere paarden in de wei en de paddock , en daar speelt hij ook altijd mee, (op dit moment alleen omdat er nogal zeurders op stal staan!) maar heb hem nu okal een tijd niet meer losgegooit , dus daar kan het niet aan liggen, en nouja ik poets hem ook altijd alleen voor ze stal dan staat er ook geen ander paard bij en dat gaat heel goed, en de rijbak is bij ons precies naast de paddock dus de paarden staan er ook gewoon naast, dus ik denk niet dat dit de oorzaak is.

Verder over het losgooien is meer een spelleltje , ik blijf staan hij komt stiekem naar mij toe ,dan laat ik hem schrikken en dan gaat hij wegrennen, om het zo te zeggen en dat vind hij leuk , maar dan ineens, uit het niets, gaat hij erdoor heen, dit doet hij trouwens ook weleens als hij gewoon in de paddock staat, alleen in de bak ja ik weet het ook niet !

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:13

@ siskeh ;; er zijn nu indd 4 draadjes bij de ingang , nog niet geprobeert of dit helpt , met die van mij is het precies hetzelfde of er stroom op zit of niet maakt hem niet uit, hij bonkt er wel door heen! En ik had vorige keer springpalen , en daar balken op gelegt kruisend , zodat (dacht ik) hij er echt niet doorheen kon, maar daar ging hij ook gewoon door heen,

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:30

@maddox: toen ik hem in het begin had bonkte hij er ook doorheen, en dan overal,
maar hij voelde zich gewoon niet goed, dus ik neem het hem ook niet kwalijk.
nu kruipt hij er gewoon met alle rust doorheen(snachts)

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:39

@siskeh ; Weet je ook waarom hij dat deed of niet?
want die van mij doet eigenlijk precies hetzelfde..
Maddox moest na zijn castratie ook een week dag en nacht buiten blijven staan, wel met 1 ander paard erbij, maar ik vond het toch wel eng, omdat hij toch welleens er door heen gaat nog. maar daar stond een hek voor, gelukkig is het goed gegaan!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:11

@maddox: mijn paard was heel erg in de war van het verhuizen, hij is niet alleen verhuisd maar ook gewisselt van eigenaar.
hij ging toen naar een vriendin van me, daar stond hij met 2 a 3 paarden...
maar 1 van die drie was net ziek geworden, en moest naar de kliniek.
toen hij daar kwam was het hele groepje al van slag, en hij was ook al van slag.
samen was het echt drama!
toen ik hem thuishaalde was hij nog steeds van slag, maar toen alles op orde was is hij aardig gekalmeerd

ook is het zo dat ik weet door welke bedrading hij heen gaat, en door welke niet, daardoor kan ik al veel problemen voorkomen.
nu is het zo dat ik weet dat hij dr snachts uit kan gaan, en als ik dat wil voorkomen moet ik de stroom eropzetten
maar als ik smorgens de tijd heb om hem weer te vangen laat ik de stroom er gewoon af....
ik wil dat hij binnen de lijnen blijft zonder dat er stroom op staat(is wel eens makkelijk)
en de enige manier om hem dat te leren is de stroom eraf te laten.

overigens, de laatste 2 keer dat hij uit de wei kroop zei ik de avond van te voren: nou, je mag ook wel eens een keer weer uitbreken...
dus dat probeer ik ook maar af te leren!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:05

Weet je wat meestal bij dit soort dingen het probleem is,je paard WEET dat hij er doorheen kan. heb het op een fiilmpje met een training van een haflinger gezien,ze waren aan het loswerken met hem en hij vond het helemaal niks,toen ging hij enigzins perongeluk door de draad heen(na er al een kwartier/20 minuten binnen te zijn gebleven),ze leggen dan meteen de conclusie dat er geen nare gevolgen zitten aan het door de draad heenrennen waardoor de het de keer erop meteen weer doen,die haflinger werd namelijk gevangen losgelaten en ging binnen een paar seconden meteen door de draad heen.
En zoals Siskeh al aangeeft,zij weet precies door welke bedrading haar paard heengaat,dat komt doordat het paard ook weet door welke bedrading HIJ heenkan.
Dit is een vorm van zelfbeloning (hij beloond zichzelf want hij breekt uit en is "vrij") en kan bijna niet verholpen worden,alleen eigenlijk door bedrading waar hij dus niet heenkan,en je paard weet dan snel genoeg dat dat niet meer kan!